تجربه متفاوت هنرمندان محیطی بین المللی در آفریقا

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰
تجربه متفاوت هنرمندان محیطی بین المللی در آفریقا

۹ هنرمند محیطی بین‌المللی با حضور در پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی ۲۰۱۶» تجربه‌ی متفاوتی را به علاقه‌مندان این هنر عرضه می‌کنند.

پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو آفریقای جنوبی ۲۰۱۶» با انتخاب هنرمندان بین‌المللی این پروژه، کار خود را آغاز کرد. ۹ هنرمند بین‌المللی از کشورهای سوئد، آلمان، هند، کره جنوبی، مجارستان و ایران در این برنامه در کنار هنرمندان بومی آفریقای جنوبی در مدت یک ماه کار خواهند کرد.

هنر کوچرو

این هنرمندان در چهار گروه مختلف، سفرهای متفاوتی را به شهرها و مناطق طبیعی کشور آفریقای جنوبی خواهند داشت و در این سفرها، ورک‌شاپ‌های مشترکی در زمینه‌ی هنر محیطی با هنرمندان آفریقای جنوبی برگزار می‌کنند. در پایان این پروژه نیز نمایشگاهی از عکس‌ها، ویدئوها و آثار چیدمان هنرمندان شرکت‌کننده در برنامه برگزار خواهد شد.

«محمود مکتبی» یکی از هنرمندان بین‌المللی دعوت شده به این پروژه درباره‌ی حضور در این پروژه‌ی بین‌المللی گفت که باعث افتخار است که به این پروژه دعوت شده‌ام و بیش از هر چیز از این موضوع خوشحال هستم که هنرمندان ایرانی در این سال‌ها، وجهه‌ی خوبی در دنیا پیدا کرده‌اند و در بیشتر برنامه‌های بین‌المللی در این زمینه، هنر و هنرمندان ایرانی حضور تأثیرگذار دارند.

هنر کوچرو

او بیان کرد که هنرمندان خوبی به این برنامه دعوت شده‌اند. با برخی از این هنرمندان در پروژه‌ها و کشورهای دیگر همکاری داشته‌ام و بسیاری از آثار این هنرمندان در ایران شناخته شده است و در گروه‌های تلگرامی دست به دست می‌چرخد، بدون این‌که نام هنرمند مشخص باشد. این برنامه شاید فرصت مناسبی باشد تا معرفی بهتری از این هنرمندان انجام شود. امیدوارم این برنامه نیز با توجه به زمان یک ماهه‌اش، بستر مناسبی برای کار و گفت‌وگو باشد. البته با توجه به گروه‌بندی شدن هنرمندان، در بیش از نیمی از پروژه، همه هنرمندان در کنار هم نیستند و در گروه‌های دو و سه نفره به مناطق مختلف سفر می‌کنند، اما کار با هنرمندان بومی نیز ویژگی‌های خود را دارد.

این هنرمند درباره‌ی پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو» و فلسفه‌ی شکل‌گیری آن، توضیح داد:

ایده‌ی برگزاری این پروژه هنر محیطی بر این اساس است که هنرمندان از نقاط مختلف دنیا گرد هم آمده و در طبیعت به‌شکل کوچ‌رو به سفر و انجام کارهای هنری می‌پردازند و فلسفه‌ی آن نیز خلق آثار هنری با کمترین تغییر و بدون هیچ‌گونه آسیب زدن به طبیعت است. هنرمندان مانند مردم کوچ‌رو هر آنچه را که برای خلق آثار هنری لازم دارند، از همان محل انتخاب می‌کنند و با آن به کار می‌پردازند. پس از اتمام کار و سفر به منطقه‌ی دیگر، آن اثر هنری طی یک روند طبیعی به طبیعت باز خواهد گشت. این پروژه یادآور نوع ارتباط انسان و طبیعت است و آثار خلق‌شده در آن برای مخاطبان و حتی هنرمندان دیگر رشته‌ها، چالش‌برانگیز خواهد بود.

پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو آفریقا» از ۱۷ شهریور تا ۲۵ مهرماه در کشور آفریقای جنوبی اجرا خواهد شد. ایروش ایشتوان از مجارستان، اولریکا اسپاره و ماریا گایاتری از سوئد، ایمکه روست از آلمان، محمود مکتبی از ایران، اتول بلا از هند، سونیم کیم، جاسمین لی و کو سونگ هیون از کره‌ی جنوبی به‌عنوان هنرمندان بین‌المللی در کنار هنرمندان آفریقای جنوبی مانند آنی اسنای‌من و استیردم وندرمره به کار خواهند پرداخت.

پروژه‌ی «هنر کوچ‌رو» از سال ۲۰۱۴ در کره جنوبی آغاز شده و سال ۲۰۱۵ در کشور هند برگزار شد. این پروژه پس از آفریقا، در ایران برگزار خواهد شد و تا سال ۲۰۱۸ در قاره‌های اروپا و آمریکا ادامه پیدا خواهد کرد.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه