محور اصلی مذاکرات تهران و مسکو، تسهیل صدور روادید

مینا داودی
مینا داودی شنبه، ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
محور اصلی مذاکرات تهران و مسکو، تسهیل صدور روادید

سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و اولگ سافونوف رییس آژانس گردشگری روسیه در حاشیه نشست بین المللی اقتصادی در شهر سن پترزبورگ در باره تسهیل گردشگری بین دو کشور بویژه صدور روادید مذاکره کردند.

در این نشست که روز پنجشنبه برگزار شد، پیشنهادهای صدور روادید الکترونیکی، روادید بلندمدت و کاهش هزینه صدور روادید بررسی و قرار شد مذاکرات در این زمینه ها ادامه یابد.

همچنین امکان صدور روادید روسیه برای گروه های گردشگری ایرانی (حذف روادید فردی) و راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی مسافری در دریای خزر بین ایران و روسیه در مذاکرات شیرکوند و سافونوف بررسی شد.

بنا به اعلام بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت ایران در مسکو، معاون سازمان میراث فرهنگی در این دیدار با تاکید بر اینکه روابط بسیار خوب ایران و روسیه در عرصه های مختلف، تکیه گاهی کارآمد برای توسعه روابط گردشگری دو کشور است، اظهار کرد:

ایرانیان دیدگاه و باور بسیار خوبی به روسیه دارند و با توجه به این موضوع، زمینه میزبانی مطلوب از گردشگران روسی در جمهوری اسلامی فراهم است.

شیرکوند همچنین با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی برای شهروندان روسیه نظام صدور روادید فرودگاهی در ایران راه اندازی کرده است، خواستار برنامه ریزی برای همکاری طرف روسی در این بخش شد.

رییس آژانس گردشگری روسیه نیز با اعلام حمایت از این پیشنهاد گفت: از سال ها پیش نظام صدور روادید فرودگاهی با کشورهای مختلف را راه ندازی کرده ایم و با چین نیز همکاری مشابهی داریم و در خواست برای برقراری این شیوه صدور روادید (با ایران) به وزارت خارجه روسیه ارسال شده است.

سافونوف در ادامه با تاکید بر اینکه سفر قبلی وی به ایران دستاورد خوبی برای توسعه روابط گردشگری دو کشور و همچنین خاطره ارزشمند شخصی داشته است، جزیره کیش را یک منطقه جذاب برای گردشگران روسی خواند.

وی همچنین از شرکت های ایرانی خواست تا فرصت های گردشگری ایران را به شهروندان روسیه بیشتر معرفی کنند تا زمینه افزایش روابط و همکاری ها در این بخش فراهم شود.

ایران و روسیه ۱۷ بهمن ماه سال گذشته موافقتنامه تسهیل فرآیندهای صدور روادید بین ایران و روسیه را به اجرا گذاشتند که شامل گروه های خاصی از شهروندان دو کشور به صورت متقابل می شود.

این موافقتنامه برای بازرگانان پر سفر، حرفه ای، ترانزیتی، دانشجویان، سرمایه گذاران و شرکت کنندگان در برنامه های علمی و فرهنگی اجرا می شود.

نشست بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ روسیه با حضور ۸۰۰ هیات دولتی و غیر دولتی از کشورهای مختلف جهان امروز (پنجشنبه) با حضور هیات جمهوری اسلامی گشایش یافت که یکی از مباحث تخصصی آن «ایران پسا تحریم» است.

برنامه کاری هیات ایران به سرپرستی محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت و حضور مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه، افزون بر شرکت در نشست های عمومی و تخصصی این همایش سه روزه، مشارکت در پانل ایران پسا تحریم است که در جمع هیات های مختلف و همچنین نمایندگان شرکت های اقتصادی و سرمایه گذاری خارجی برگزار خواهد شد.

در این همایش اقتصادی بان کی مون دبیر کل سازمان ملل، نخست وزیر ایتالیا، دبیر کمیسیون اتحادیه اروپا، نیکلای سارکوزی رئیس جمهور سابق فرانسه و ده ها مقام دولتی روسیه حضور دارند و جلسه عمومی نیز عصر جمعه با سخنرانی ولادیمیر پوتین رییس جمهوری این کشور برگزار می شود.

گستردگی برگزاری و تنوع محورهای مورد بررسی در این همایش با فرصت بسیار انجام رایزنی های گسترده و عقد قرارداد بین شرکت کنندگان، توجه روزافزون کارشناسان اقتصادی، سرمایه گذاران و رسانه ها را به خود جلب کرده است، بگونه ای که حدود دو هزار خبرنگار و تحلیلگر اقتصادی رسانه های کشورهای مختلف در این نشست فعالیت می کنند.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه