آشنایی با کشورهای یورو 2016؛ گروه یک: سوئیس

محبوبه حسنی | شنبه, ۲۹ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ یا همان جام جهانی کوچک از یازدهم ژوئن (۲۰ خرداد) در کشور فرانسه آغاز شد. این تورنمنت یک ماه ادامه خواهد داشت و به این بهانه قصد داریم به معرفی ۲۴ تیم شرکت‌کننده در این رقابت‌ها بپردازیم. با کجارو همراه باشید.

رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ پانزدهمین دوره‌ی این مسابقات است که به میزبانی کشور فرانسه برگزار می‌شود. این رقابت‌ها که از آن به‌عنوان جام‌جهانی کوچک نیز یاد می‌شود، هر ۴ سال یک بار در قاره‌ی اروپا برگزار می‌شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. این بار قرار است برخلاف دوره‌های قبلی، این رقابت‌ها با حضور ۲۴ تیم اروپایی برگزار شود که ازاین‌رو تیم‌های بیشتری شانس حضور در این مسابقات را دارند. به همین منظور قصد داریم در کجارو به معرفی ۲۴ کشور حاضر در این تورنمنت بپردازیم.

سوئیس، زیبای خفته

یورو ۲۰۱۶ فرانسه در شهرهای پاریس، بوردو، لیل، لیون، مارسی، لان، سنت‌دنیز، سن‌اتین، تولوز و نیس برگزار خواهد شد. سوئیس یکی از کشورهایی است که در این مسابقات حضور دارد و همراه با فرانسه، آلبانی و رومانی در گروه یک رقابت‌ها قرار گرفته است. در ادامه بیشتر با این کشور زیبا و آرام آشنا می‌شویم.

یورو 2016

سوئیس یکی از کشورهای اروپایی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در معادلات جهانی دارد. پایتخت این کشور برن است ولی شاید نام شهرهای زوریخ، لوزان و ژنو بیشتر به گوش شما خورده باشد. درآمد سرانه این کشور ثروتمند برای هر نفر ۳۹ هزار دلار در سال اعلام شده است. این کشور که با نام کنفدراسیون سوئیس نیز شناخته می‌شود به‌دلیل امنیت بالا یکی از بهترین سرزمین‌ها برای زندگی و گردشگری است. همین موضوع سبب شده سوئیس در بازی اقتصادی دنیا نقش مهمی ایفا کند.

پیشینه

تاریخچه سوییس

به نظر می‌رسد بر اساس اسناد تاریخی، قدمت سوئیس به اول اوت ۱۲۹۱ میلادی بازگردد که به همین دلیل این روز تعطیلی رسمی و ملی به شمار می‌رود. قومی به نام سلت‌ها از جمله اولین شهروندان سوئیسی به شمار می‌روند. اما بعدها ژرمن‌ها بخش‌هایی از این کشور را تصاحب کردند و در سال ۱۲۹۱ سه ناحیه‌ی اوری، شویتس و اونتروالدون با همکاری هم اتحادیه‌ای به نام کنفدراسیون سوئیس را تشکیل دادند.

نام قدیم سوئیس Helvetia بوده که از قومی به همین نام (Helvetians) گرفته شده است. ولی Swiss از کلمه‌ی فرانسوی Suisse وام گرفته شده که از قرن ۱۶ میلادی به بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نام Switzer نیز از حکمرانی به نام Schwyz استخراج شده که بعدها پایه‌گذار کنفدراسیون قدیم سوئیس شد.

پرچم

پرچم سوییس

پرچم سوئیس که یکی از دو پرچم مربعی جهان است از رنگ قرمز با یک علامت مثبت یا صلیب سفید رنگ در مرکز آن تشکیل شده و شعار این کشور یکی برای همه، همه برای یکی است. این پرچم از دسامبر ۱۸۸۹ به بعد مورد استفاده قرار می‌گیرد. نکته‌ی جالب این است که پرچم صلیب سرخ نیز از پرچم سوئیس الهام گرفته شده است.

علامت صلیب میان به پرچم به سه پادشاهی رقیب Theban Legion، Reichssturmfahne و Arma Christi اشاره دارد که در نواحی جنگلی زندگی می‌کردند. رنگ قرمز پرچم نیز در سال ۱۲۸۹ میلادی توسط رادولف اول از هازبرگ مورد استفاده قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی و همسایگان

نقشه سوییس

سوئیس از جمله کشورهایی است که در غرب اروپا واقع شده و وسعت آن ۴۱ هزار و ۲۹۰ کیلومتر مربع است. این کشور ۷/۵ میلیون نفری از شمال با آلمان، از جنوب با ایتالیا، از غرب با فرانسه و از شرق با اتریش و لیختن‌اشتاین مرز مشترک دارد. سوئیس سه منطقه کوه‌های آلپ، فلات سوئیس و کوه های ژورا را در خود جای داده است.

مردم سوئیس به ۴ زبان آلمانی (۶۴ درصد)، ایتالیایی (۸ درصد)، فرانسوی (۱۹ درصد) و رومانش (۱ درصد) صحبت می‌کنند. سوئیس یکی از کشورهای زیبا در اروپا است که همواره به امنیت بالا، آسایش و رفاه و بی‌طرفی شهرت داشته و به همین دلیل مامن ثروت‌های جهانی در بانک‌های سوئیسی است. این کشور از سال ۱۸۱۵ در هیچ جنگی حاضر نبوده و حافظ منافع ایالات متحده‌ی آمریکا در ایران به شمار می‌رود. حتما می‌دانید دفتر سازمان ملل و مقر فیفا در این کشور قرار دارد.

حکومت

حکومت سوییس

حکومت این کشور دارای دو بخش دموکراسی مستقیم و غیرمستقیم است و در انتخابات فدرال تمامی افراد بالای ۱۸ سال می‌توانند رای بدهند. سوئیس از جمله‌ کشورهایی است که فرهنگ سیاسی بسیار قدرتمندی دارد و احزاب مختلفی چون سوسیال دموکرات، رادیکال دموکرات، دموکرات مردمی مسیحی، حزب سبز، لیبرال، کارگری و... در این کشور فعالیت می‌کنند. این کشور ۲۶ ایالت دارد که به کانتون شناخته می‌شوند.

قانون اساسی سوئیس ۲۹ می ۱۸۷۴ میلادی به رسمیت شناخته و تصویب شده ولی تا امروز اصلاحات زیادی روی آن صورت گرفته است. برای تصویب قانون‌های ویژه همه‌پرسی برگزار می‌شود و بر اساس قانون اساسی این کشور با کسب حداکثر آرا دادخواست تصویب می‌شود.

جاذبه‌های گردشگری

جاذبه های سوییس

سوئیس از جمله کشورهایی است که به‌دلایل منحصربه‌فردی، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. امنیت و آرامش، فضای کوهستانی، برف و ورزش‌های زمستانی، صنعت ساعت‌سازی، نمایشگاه‌های معتبر، صنعت غذا و جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بی‌نظیر از جمله مهم‌ترین عوامل جذب توریست به این کشور است.

از برج کوه های آلپ و قلطعه شیلون گرفته تا دریاچه ژنو و موزه ملی سوئیس، همه و همه باعث می‌شود تا سفری خاطره‌انگیز به سوئیس داشته باشید. در ادامه بیشتر به جاذبه‌ها و رژیم غذایی سوئیس می‌پردازیم.

قلعه شیلون (Chillon Castle)

قلعه شیلون

بی‌شک یکی از زیباترین جاذبه‌های سوئیس دریاچه‌ی شگفت‌انگیز ژنو و قلعه یا قصر شیلون است. تصور کنید از بالای این قلعه‌ی تاریخی و زیبا، چشم‌اندازی از یک دریاچه‌ی جذاب پیش‌روی چشمان شما است. داخل این قصر تاریخی می‌توانید گذشته‌های سوئیس را در نقاشی‌های زیبا و آثاری از ژان‌ژاک روسوس یا لرد بایرون ببینید. اگر به سوئیس بروید و از دریاچه ژنو و قلعه‌ی شیلون بازدید نکنید، سفر شما هیچ ارزشی ندارد!

اپنزل (Appenzell)

اپنزل

اما اگر دوست دارید با سوئیس کهن و فرهنگ سنتی این کشور بیشتر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم به Appenzell سر بزنید. اپنزل منطقه‌ای کوهستانی است که همچنان زندگی سنتی خود را حفظ کرده و منظره‌های بکر و فراموش‌نشدنی که شاید تنها در پوسترها دیده‌اید، از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه است. پنیر اپنزل فراموش نشود!

لوسرین (Lucerne)

لوسرن

لوسرین و دریاچه‌ی زیبای آن می‌تواند مقصد بعدی شما در سوئیس باشد. بناهای تاریخی، خیابان‌های رنگارنگ، امکان کهن و نشانه‌هایی از قرون‌وسطا با قدمتی تا ۱۳۳۳ سال باعث می‌شود لوسرین یکی از برنامه‌های گردشگری توریست‌ها باشد. دریاچه‌ی عجیب و غریب لوسرین و کوهستان زیبای اطراف آن خواب را از چشمان شما خواهد گرفت. اگر به لوسرین رفتید، حتما از کوه‌های پیلاتوس هم دیدن کنید که گفته می‌شود فرمانده رومی، پانتیوس پیلاطس در آن جا مدفون است. شیب‌دارترین راه‌آهن دنیا با ۴۸ درصد شیب در این منطقه ساخته شده است. اما قرار نیست به این زودی از لوسرین خارج شویم. پل چاپل به طول ۲۰۴ متر روی رودخانه رئوس واقع شده که در اصل قدیمی ترین پل سرپوشیده‌ی اروپا است. داخل این پل که سال ۱۳۳۳ میلادی ساخته شده است می‌توانید نقاشی‌های قرن ۱۷ را تماشا کنید.

پارک ملی سوئیس (Swiss National Park)

پارک ملی سوییس

یکی از منحصر به فردترین زیستگاه‌های حیات وحش، پارک ملی سوئیس است که مملو از درختان سربه‌فلک‌کشیده، طبیعت زیبا، روخانه‌های خروشان و فضاهایی است که می‌تواند ساعت‌ها چشمان شما را خیره کند.

زرمات (Zermatt)

زرمات

نام روستای ایستا در اطراف طالقان را شنیده‌اید که حتی یک خودرو هم در آن دیده نمی‌شود؟ زِرمات و ونگن هم نام روستاهایی در آلپ است که مردم سوئیسی هیچ خودرویی در زیستگاه خود ندارند. زرمات در نزدکی کوهستان شگفت‌انگیز مترهورن قرار دارد که شیب‌های تند آن کابوس کوهنوردان است. اما اسکی‌بازان همواره به ونگن علاقه نشان داده‌اند. اگر قصد عکاسی و تهیه‌ی پوسترهای تکرارنشدنی از روستاهای کوهستانی دارید و البته پول کافی و زیاد در جیب خود گذاشته‌اید، حتما به زرمات سر بزنید.

برن (Bern)

برن

شاید اگر بخواهیم از زیبایی‌های سوئیس بگوییم باید ساعت‌ها حرف بزنیم. ولی اگر تمایل دارید تاریخ را یک‌جا ببینید حتما به برن قدیم سر بزنید. معماری سنتی، زندگی کهن و بومی‌های این منطقه باعث شده‌اند تا شهر قدیمی برن جزو میراث فرهنگی یونسکو باشد. دروازه برج ساعت که در سال ۱۱۰۰ میلادی ساخته شده، ممکن است ساعت‌ها شما را در همان جا میخکوب کند. ساعت روی برج سال ۱۵۳۰ ساخته شده که در کنار ناقوس، تندیس‌ها و یک ساعت نجومی دیگر از طریق یک مرکز کنترل کار می‌کند.

ژنو (Geneva)

فواره آب ژنو

ژنو شهر مشهوری در سوئیس است. اما فواره‌ی آبی این شهر جایگاه ویژه‌ای دارد که هر بار ۷ تن آب آن تا ارتفاع ۱۴۰ متر نیز می‌رسد! به مناسبت‌های مختلف این فواره به‌صورت رنگی نمایش داده می‌شود و حتی در حین شنا می‌توانید از این فواره لذت ببرید.

آبشار راین (Rheinfall)

اگر علاقه دارید بزرگترین آبشار اروپایی را ببینید به شفوزان سر بزنید. آبشار راین قطعا می‌تواند خاطره‌ای خوش در ذهن شما برجای بگذارد. می‌توانید با قایق از مناطق مختلفی چون قلعه‌های کهن بازدید کنید. محوطه‌ی بازی، موزه‌ی تاریخی، رقابت های هیجان‌انگیز نیز در بالای آبشار در نظر گرفته شده است.

قطار برنینا

البته مقاصد گردشگری سوئیس به همین جا ختم نمی‌شود. شهرهای بازل و زوریخ، سنت‌موریتز، قطار قرمز برنینا اکسپرس، جانگفراوجاش با مرتفع‌ترین ایستگاه نجومی و... نیز می‌توانند برنامه‌ای از سفر شما به سوئیس باشند.

رژیم غذایی و بهترین غذاهای سوئیس

شکلات سوییس

سوئیس را به سرزمین شکلات‌ها و پنیرهای خوشمزه می‌شناسیم. رژیم غذایی معاصر سوئیس بیش از پیش مبتنی بر غذاهای ایتالیایی به‌ویژه پاستا و پیتزا است. اما پنیر و شکلات نقش ویژه‌ای در رژیم غذایی این کشور دارد. به‌سادگی نمی‌توان از کنار طعم لذت‌بخش پنیرهایی چون امنتال، گرویر، واشرین و اپنزلر گذشت.

فوندو

فاندو (Fondue)

یکی از مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین غذاهای سوئیسی حاوی پنیر است که سالها در رژیم غذایی مردم این کشور نقش پر‌رنگی دارد. قرن‌هاست مردم سوئیس در کوهستان زندگی می‌کنند و در فصل‌های سرد سال غذاهایی چون فاندو همراه با نان و پنیر از غذاهای اصلی آن‌ها به شمار می‌رود. قطعا اگر به سوئیس می‌روید سعی کنید این غذا را امتحان کنید.

تره‌فرنگی با سیب‌زمینی و سس مخصوص که به نام Papet Vaudois نیز شناخته می‌شود یکی از بهترین غذاهای سوئیسی است که ترکیبی بی‌نظیر از مواد غذایی تازه را در خود جای داده است. این غذا با سس مخصوص خورده می‌شود و یکی از قدیمی‌ترین غذاها در ایالت‌های این کشور است. البته سوسیس در کنار این غذا جایگاه ویژه‌ای دارد.

سوپ آرد بازل

سوپ آرد سرخ‌شده به سبک پخت بازلی

 گفته می‌شود روزی دختری از بازل تا زمانی که روش پخت سوپ آرد سرخ‌شده را کشف نکند، نمی‌تواند ازدواج کند. از آنجایی که این غذا از مواد ساده‌ای چون آرد، کره، پیاز، گوشت و پنیر گرویر (Gruyere) تشکیل شده، روش‌های پخت بی‌شماری برای آن وجود دارد. اما قهرمان داستان ما با روش خودش این غذا را درست کرد و بعد از آن از همین سبک استفاده می‌شود.

رسلت

راکلت (Raclette)

یکی دیگر از غذاهای لذیذ و جذاب مردم سوئیس است که در آن از پنیر راکلت آب شده و گریل شده استفاده می‌شود و لایه لایه روی سیب‌زمینی‌های آب‌پز تو خالی، خیارشور و پیاز ریخته می‌شود.

پولنتا و گوشت گاو پخته (Polenta and Braised Beef)

غذایی است ترکیبی از جو و گوشت آرام‌پز شده که قرن‌ها است به روش‌های مختلف پخته می‌شود. این غذا باید به‌شکل سنتی در ظروف مسی به‌آرامی روی آتش پخته شود تا کاملا قوام پیدا کند.

بی‌شک مسافران سوئیس نمی‌توانند تنوع غذایی و غذاهایی خوشمزه و لذت‌بخش این کشور را نادیده بگیرند.

نکاتی جالب از سوئیس

سوییس

  • سوئیس عضو اتحادیه اروپا نیست ولی از سال ۱۹۹۹ میلادی عضو انجمن تجارت آزاد اروپا شده است. واحد پول این کشور فرانک سوئیس است که هر فرانک برابر یکصد رپن است.
  • سوئیس در بین تمامی کشورهای صنعتی جهان کمترین میزان جرم و جنایت را دارد. جالب است بدانید با اینکه حمل اسلحه در این کشور آزاد است و به‌اندازه نصف جمعیت تقریبا ۸ میلیونی آن اسلحه وجود دارد، ولی در سال ۲۰۱۰ میلادی تنها ۰/۵ قتل مسلحانه به‌ازای هر صد هزار نفر رخ داده است.‌ در حالی که این مقدار در آمریکا ۱۰ برابر است.
  • ۴۳ درصد مردم سوئیس کاتولیک، ۳۵ درصد پروتستان، ۲ درصد ارتودکس و ۴ درصد مسلمان هستند که نشان می‌دهد بعد از مسیحیت، اسلام دین دوم است.
  • مردم سوئیس معمولا دیر ازدواج می‌کنند. متوسط سن ازدواج مردها ۳۱/۸ و زن ها ۲۹/۵ سال بوده و نرخ طلاق نیز ۴۳ درصد اعلام شده است. زنان سوئیسی از نظر سن بارداری در بین پیرترین افراد اروپا به شمار می‌روند و متوسط سن بچه‌دار شدن آن‌ها ۳۰/۴ سالگی است.
  • مردم سوئیس تحصیلات بالایی ندارند.‌ سال ۲۰۱۳ میلادی ۸۶ درصد افراد بزرگسال بین ۲۵ تا ۶۴ سال فقط دیپلم دبیرستان داشتند.
  • بیش از ۲۰۸ کوه بالای ۳ هزار متر در سوئیس وجود دارد که ۲۴ کوه بالای ۴ هزار متر ارتفاع دارند. کوه روسا (Monte Rosa) با ۴۶۳۴ متر بلندترین آن‌ها است که در مرز سوئیس و ایتالیا قرار دارد.
  • شاید سوئیس را به کشور ساعت بشناسید. ولی شکلات مهم‌ترین صادرات این کشور است. تنها ۱۸ کمپانی تولیدکننده شکلات در سوئیس، ۱۷۲ هزار و ۳۷۶ تن شکلات در سال ۲۰۱۲ میلادی تولید کرده‌اند.
  • در سال ۲۰۱۳ میلادی ۷۹ درصد از افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال شغلی داشته‌اند که در ازای آن حقوق دریافت می‌کردند.

فوتبال

تیم ملی سوییس

با اینکه مقر فیفا در زوریخ و مقر یوفا در نیون سوئیس قرار دارد ولی هیچ‌گاه این کشور به‌عنوان یک قدرت اول در جهان مطرح نبوده و فوتبال ملی سوئیس فرازونشیب‌های زیادی داشته است. مجمع فوتبال سوئیس در سال ۱۸۹۵ میلادی شکل گرفته و این کشور یکی از اعضای موسس فیفا در سال ۱۹۰۴ بود. این کشور در سال ۱۹۵۴ میزبان جام‌جهانی بوده و در سال ۲۰۰۸ به‌طور مشترک با اتریش میزبانی مسابقات جام ملت‌های اروپا را برعهده‌ داشته است. بهترین نتیجه این تیم به سال ۱۹۵۴ برمی‌گردد که سوئیس توانست تا یک چهارم نهایی جام‌جهانی بالا بیاید. البته این اتفاق در سال‌های ۱۹۳۴ و ۱۹۳۸ نیز تکرار شده بود.

سوئیس هیچ‌گاه نتوانسته در قامت یک تیم مدعی ظاهر شود و بازیکن خیلی بزرگی هم نداشته است. اما آن‌ها همیشه تلاش خود را کرده‌اند تا نمایش در خور توجهی ارائه کنند. این تیم در گروه اول یورو ۲۰۱۶ در کنار فرانسه، رومانی و آلبانی قرار دارد و به نظر می‌رسد بعد از فرانسه بیشترین شانس صعود به دور بعدی رقابت‌ها را دارد.

سوپر لیگ سوئیس از سال ۱۸۹۷ با شرکت ۱۰ تیم برگزار می‌شود که تا امروز تیم مطرح گراس‌هاپرز با ۲۷ قهرمانی برترین تیم باشگاهی به شمار می‌رود. البته چندین دوره تیم بازل سوئیس در رقابت جام باشگاه‌های اروپا حاضر بوده که نمایش درخور توجهی داشته است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه