لوکیشن فیلم: مریخی

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی سه شنبه، ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: مریخی

در قسمت دهم لوکیشن فیلم به سراغ معرفی مکان‌های فیلمبرداری فیلم مریخی می‌رویم. این فیلم که بیشتر آن در صحراهای کشور «اردن» و بخشی نیز در استدیو کروماکی ساخته شده، جزو فیلم‌های جدید است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

درباره فیلم

یک گروه شش نفرِ از فضانوردان سازمان ناسا در ایستگاهی روی کره مریخ دچار طوفان شدید گردوخاک پیش‌بینی‌نشده می‌شوند. آن‌ها مجبورند هر چه سریع‌تر سطح مریخ را ترک و به سفینه مادر برگردند که در مدار مریخ در حال گردش است، چراکه شدت طوفان به‌قدری است که سفینه مریخ‌نشین آن‌ها را به‌طور حتم واژگون کرده و آن‌ها را در مریخ زمین‌گیر می‌کند. در خلال ترک ایستگاه به مقصد سفینه مادر، طوفان باعث مصدومیت و جدا ماندن یکی از فضانوردان مرد به نام مارک واتنی (Mark Watney) از گروه می‌شود؛ پنج فضانورد دیگر خود را به سفینه رسانیده و با آفلاین شدن «مارک» گمان می‌برند که او به علت سوراخ شدن لباسش کشته شده است.

مریخی

سرپرست فضانوردان به علت شرایط بد سفینه که در حال واژگون شدن روی زمین است دستور حرکت و ترک مریخ را صادر می‌کند و آن‌ها به‌سلامت از مهلکه می‌گریزند. بعد از آرام شدن طوفان «مارک» بهوش آمده و به داخل ایستگاه خالی از سکنه برمی‌گردد. او به‌زودی متوجه می‌شود روی مریخ تنها است. به جراحت خود که ناشی از برخورد آنتن رها شده در طوفان بوده به‌ تنهایی و دشواری رسیدگی می‌کند و به بررسی اوضاع می‌پردازد.

او می‌داند که تنها شانسش برای برگشتن به زمین چهار سال دیگر در بازگشت سفینه بعدی به مریخ اتفاق خواهد افتاد. پس تا آن هنگام باید زنده بماند. با محاسبه مقدار آذوقه خود پی می‌برد که ذخیره او برای ۳۰۰ روز مریخی کفایت می‌کند. دست به ابتکار زده و با دانش خود، تجهیزات و موادی که در اختیار دارد یک مزرعه کوچک سیب‌زمینی درست می‌کند.

«مریخی» بر اساس رمانی به همین نام، نوشته «اندی ویر» ساخته شده است که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های منتشر شده در سال ۲۰۱۴ نیز بود. خوشبختانه این کتاب در کشورمان نیز به تازگی با ترجمه حسین شهرابی از انتشارات کتابسرای تندیس منتشر شده و علاقه‌مندان حوزه کتاب می‌توانند مطمئن باشند که با خواندن این کتاب، سفر اسرارآمیز و جذابی را به دنیای مریخ تجربه خواهند کرد.

این فیلم با بودجه ۱۰۸ میلیون دلاری ساخته شد و در نهایت توانست درآمدی بالغ‌ بر ۶۳۰ میلیون دلار کسب کند

عوامل فیلم

  • کارگردان: ریدلی اسکات
  • فیلمنامه : درو گودارد بر اساس داستان مریخ نوشته «اندی ویر»
  • بازیگران: مت دیموند، جسیکا جاستین، کریستن ویگ،جف دانیلز، مایکل پنا
بخشی از پشت صحنه فیلم

لوکیشن فیلم

مقداری از فیلم در استودیوهای کروماکی شرکت «20Centry» ضبط شده، اما نماهای خارجی فیلم بیشتر در منطقه وادی روم (Wadi rum ) فیلمبرداری شده است، این مکان که به نام دره ماه نیز شناخته می‌شود جز مناطق محافظت شده یونسکو و واقع در جنوب کشور اردن است. در این مکان فیلم‌های زیادی نظیر سیاره سرخ، ترانسفورمر، سیاره سرخ و چند فیلم دیگر ساخته شده است.

وادی روم کجاست؟

موقعیت وادی روم، روی نقشه

وادی روم، که با نام دره ماه نیز شناخته می‌شود در ۶۰ کیلومتری شرق عقبه قرار دارد و بزرگ‌ترین وادی اردن است. نام رم احتمالا از زبان آرامی گرفته شده و به معنی بالا یا بالاتر است. ارتفاع این وادی از سطح دریا ۱۸۰۰ متر است. در این مکان آثاری از انسان‌ها و فرهنگ‌های پیش از تاریخ از جمله مردم نبطی شامل نقاشی‌های روی سنگ، پرستشگاه و سنگ‌نگاره به جا مانده است. این مکان در سال ۲۰۱۱ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

سنگ نگاره‌های موجود در منطقه

وادی رم در کنار «شهر سنگی پترا» و «شهر ساحلی عقبه» ضلع سوم مثلث طلایی گردشگری اردن را تشکیل دهد. امروزه در وادی رم چند طایفه از اعراب بیابان‌نشین زندگی می‌کنند و سرچشمه اصلی درآمد آن‌ها گردشگری است. این بادیه‌نشینان در سیاه‌چادر زندگی می‌کنند و امروزه نیز بر شتر سوار می‌شوند و از وجود توریست ها و کوه‌نوردان کسب درآمد می‌کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد پیش از ۱۰ هزار سال پیش این منطقه دارای درختان بیشتر و آب فراوان بود و همین مسئله سبب شده بود که اقوام مختلفی در آن سکنی گزینند. در تاریخ این منطقه آمده است که نخستین بار یک جغرافیدان رومی به نام «تولمی» در کتاب خود (جغرافیا) از این منطقه با نام «اراماو» یاد کرده است. این منطقه در فاصله سال‌های ۶۰۰ تا ۸۰۰ پیش از میلاد، منطقه استقرار و سکونت اقوام زیادی بوده و در همان زمان نیز به آن نام «ارام» گفته می‌شد. برخی این نام را با نام ارم که در قرآن آمده مرتبط پنداشته‌اند. اعراب از دوران پیش از تاریخ در این منطقه استقرار یافتند و اعراب نبطی در سده چهارم میلادی نوشته‌هایی نیز از خود در این منطقه به جای گذاشتند که شامل سنگ‌نگاره‌های مربوط به همان دوران می‌شود.

دره خزعلی در وادی رم محل سنگ‌نگاره‌هایی از انسان و بز کوهی مربوط به دوران ثمودیان است. در گذشته‌های دور این منطقه بر سر راه کاروان‌های عربی که از «شبه جزیره» و «یمن» به سوی سرزمین شام حرکت می‌کردند قرار داشت و این امر سبب شده تا نقوش و خطوط بسیاری از آن دوران در این منطقه برجای بماند.

نام این منطقه علاوه بر کتب تاریخ و جغرافیا در اشعار شاعران پیش از اسلام عرب از جمله «نابغه ذبیانی»، «جمیل بثینه» و پس از آن در اشعار شعرای عصور اسلامی همچون «متنبی» شاعر پرآوازه دوره عباسی نیز ذکر شده است.

مریخی

همچنین علاقه‌مندان به این بخش می‌توانند تمامی مطالب لوکیشن فیلم را در لوکیشن فیلم بخوانند.

خوانندگان محترم اگر شما هم فیلم مریخی را دیده‌اید یا نظری درباره آن دارید، لطفا آن را با ما و خوانندگان کجارو در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه