لوکیشن فیلم: بازگشته

مرتضی گودرزی
مرتضی گودرزی یکشنبه، ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۳۰
لوکیشن فیلم: بازگشته

قسمت نهم بخش لوکیشن فیلم را به برنده اسکار ۲۰۱۶ اختصاص می‌دهیم، فیلمی مفهومی که تحسین منتقدان را برانگیخت و بازی بی‌نظیر «لئوناردو دیکاپریو» به آن هیجان بی‌نظیر داد. با کجارو همراه باشید تا سری به پشت صحنه فیلم بازگشته (The Revenant) بزنیم.

درباره فیلم

«بازگشت» جدیدترین اثر ایناریتو برگرفته از داستان زندگی واقعی فردی به نام هیو گلاس است که در سال‌های بین ۱۷۸۰ تا ۱۸۳۳ زندگی می‌کرده است. این فرد یک دام گذار بود و در مناطق سرد کوهستانی فعالیت خودش را انجام می‌داد تا اینکه روزی پس از درگیری با یک خرس، توسط دوستانش به حال خود رها شد تا از دنیا برود؛ اما گلاس با تلاشی عجیب و غیرقابل باور، بدون تجهیزات و اسلحه، زنده ماند و مسیری ۳۲۰ کیلومتری را طی کرد تا به محل بازگردد و البته سراغ کسانی را بگیرد که او را به حال خود رها کرده بودند

بازگشته

هیو گلاس (لئوناردو دیکاپریو) که کسب و کارش در تجارت پوست است، با گروه همراهش در این راه خطرناک با سرخپوستان نیز نبردهای سختی دارند و دائما در حال فرار از نزاع با آنان هستند؛ اما پس از اینکه گلاس با یک خرس گریزلی درگیر و به شدت زخمی می‌شود، فرمانده گروه به نام اندرو (دامنل گلسون) پس از مشاهده وضعیت وخیم گلاس احساس می‌کند او به زودی از دنیا خواهد رفت و به همین دلیل فیتزجرالد (تام هاردی) و دو فرد دیگر را مامور مراقبت از او می‌کند تا اگر گلاس از دنیا رفت، خاکسپاری آبرومندی برایش برگزار کنند؛ اما فیتزجرالد، گلاس را در حالت زخمی و درمانده به حال خود رها می‌کند تا بمیرد.

تام هاردی

عوامل فیلم

کارگردان فیلم  «آلخاندرو گونسالس اینیاریتو» است که برای سه سال متوالی برنده جایزه اسکار شده و در کارنامه خود فیلم‌های چون «بردمن»، «زیبا»، «بابل» و چند فیلم دیگر دارد.

ایناریتو

تصویری از آلخاندرو گونسالس اینیاریتو

داستان فیلم نیز توسط خود کارگردان و «مارک ال. اسمیت» از روی رمان «بازگشته» اثر «مایکل پانک» نوشته شده است.

موسیقی آن اثر «ریوئیچی ساکاموتو» معروف و فیلمبردار آن «امانوئل لوبزکی» است که در فیلم بردمن نیز همراه «اینیاریتو» بوده است.

در نهایت این فیلم با بودجه‌ای بالغ‌ بر ۱۳۵ میلیون دلار در شرکت «نیوریجنسی پیکچرز» آغاز شد و در نهایت با استقبال مردم توانست درآمدی بالغ‌ بر ۴۳۰ میلیون دلار برای سازندگانش به همراه داشته باشد.

 بازیگران فیلم

  • لئوناردو دی‌کاپریو در نقش هیو گلاس
  • تام هاردی در نقش جان فیتزجرالد
  • دامنل گلیسون در نقش آندرو هنری
  • ویل پولتر در نقش جیم بریجر
  • فارست گودلاک در نقش هاوک، پسر گلاس

نقد فیلم

بازگشته 8

واژه revenant به جسد زنده شده‌ای اشاره دارد که از مرگ برگشته تا به زندگی سر بزند که توصيفِ درخوری برای فيلم است. کاراکتر اول فيلم، گلاس، بعد از ناقص ماندن عمليات جمع کردن خز عده‌ای مسيرياب توسط جنگجوهای آريکارا، آنها را به سوی جای امنی هدايت می‌کند که مورد هجوم خرسی قرار می‌گيرد و تا يک قدمی مرگ پيش می‌رود. 

بازگشته 0

در فيلمی که پر است از لحظات بی‌قرار کننده و به ياد ماندنی، ناراحت‌کننده‌ترین صحنه می‌تواند صحنه حمله خرس باشد. فیلم که بدون کات‌های پياپی نمايش داده می‌شود نمایی واقعی از اتفاقات ممکن هنگام رویارویی انسان با يک خرس مادر عظیم‌الجثه را به تصویر می‌کشد که می‌خواهد از توله‌هايش محافظت کند. اين صحنه خونين و بی‌رحمانه و برای برخی بيننده‌ها ممکن است غيرقابل تحمل باشد. هشدار به افرادی که می‌خواهند «از گور برخاسته» را ببينند: اين سکانس نه به بيننده و نه به بازيگر رحم نمی‌کند.

بازگشته 5

گریم سنگین دیکاپریو برای ایجاد زخم‌های ناشی از درگیری با خرس که ساعت‌ها طول می‌کشید

ايناريتو لحن محزونی را انتخاب کرده است. فيلم‌های انتقامی اغلب با هيجان و پيش‌بينی پيش می‌روند، اما هيچ يک اينجا چندان مشهود نيستند. «از گور برخاسته» فيلمی آهسته‌تر و جدی‌تر است. به لحاظ فنی، «از گور برخاسته» يک وسترن است، اما مانند اکثر فيلم‌های اخير اين ژانر می‌توان آن را يک وسترن «تجديد نظر خواه» در نظر گرفت، چون در آن از کابوی‌ها و سرخ‌پوست‌های کليشه‌ای خبری نيست و بيشتر در آن تفسيرهای متعادلی بر اساس طبيعت انسان ديده می‌شود، يعنی برخی از بوميان آمريکایی جنگ طلب و تشنه خون تصوير شده‌اند و برخی ديگر به کمک گلاس می‌آيند. از سوی ديگر، هِنری مفيد و سمپاتيک است در حالی که فيتزجرالد شخصيت منفی اصلی فيلم است. (منتقد: جیمز براردینلی)

جوایز فیلم

  • برنده جایزه اسکار ۲۰۱۶ بهترین کارگردانی برای الخاندرو گونسالس اینیاریتو
  • برنده جایزه اسکار ۲۰۱۶ بهترین بازیگر نقش اول مرد برای لئوناردو دی‌کاپریو
  • برنده جایزه اسکار ۲۰۱۶ بهترین فیلمبرداری برای امانوئل لوبزکی
  • نامزد جایزه اسکار ۲۰۱۶ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای تام هاردی
  • نامزد جایزه اسکار ۲۰۱۶ بهترین فیلم از هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار
  • برنده جایزه گلدن گلوب۲۰۱۶ بهترین کارگردانی برای
  • برنده جایزه گلدن گلوب۲۰۱۶ بهترین بازیگر مرد فیلم درام برای لئوناردو دی‌کاپریو
  • برنده جایزه گلدن گلوب ۲۰۱۶ بهترین فیلم درام

لوکیشن‌های فیلم

نماهای خیره کننده و مکان‌های فوق‌العاده فیلم در ۱۲ محل و سه کشور آمریکا، کانادا، آرژانتین قرار داشتند. کارگردان می‌خواست تمام فیلمبرداری در زیر نور طبیعی انجام شود و این کار عوامل را سخت می‌کرد و به همین خاطر حدود ۱۱ ماه فیلمبرداری این فیلم ۱۵۶ دقیقه‌ای به طول انجامید. حدود ۹۳درصد فیلم در صحنه‌های بیرونی است که ماه‌ها برای پیدا کردنشان وقت صرف شده بود. دیکاپریو اعلام کرد در صحنه‌های از این فیلم، سخت‌ترین لحظات عمرش را گذرانده است. بیشتر فیلم در مونتانا کانادا فیلمبرداری شد، اما به خاطر کم شدن برف در فصل تابستان گروه مجبور شد به آرژانتین بروند. با هم در ادامه محل فیلمبرداری و مکان آنها روی نقشه را مشاهده خواهیم کرد

راکی

بخش‌های از فیلم در Kananaskis واقع در رشته کوه‌های راکی کانادا فیلمبرداری شد.

موقعیت Kananaskis روی نقشه

طبیعت

منطقه زیبای Bow Valley در آلبرتا، مشکل گروه تولید این بود که منطقه در زمستان، روزهای بسیار کوتاهی دارد و فقط چند ساعت می‌توانستند فیلمبرداری کنند.

موقعیت Bow Valley روی نقشه

بازگشته

ایناریتو ابتدا فکر می‌کرد بهترین لوکیشن‌ها را پیدا کرده، اما بعدها متوجه شد این مکان‌ها بدترین محل برای فیلمبرداری است و شرایط دشواری را باید تحمل کند.

لوکیشن

صحنه نبرد ابتدایی فیلم در Indian Morley بخشی از Stoney Nation فیلمبرداری شد.

بازگشتهی

در این صحنه تمامی امکانات را به سختی به ارتفاع ۲۴۰۰ متری منتقل کردند تا یک سکانس را فیلمبرداری کنند.

کوه

برای فیلمبرداری این سکانس، با هواپیما کوه را بمب باران کردند تا بهمن ایجاد شود.

بازگشته 3

موتانا

این تصویر زیبا در بدلنز از Drumheller، واقع در شمال شرق کلگری است.

موقعیت بدلنز روی نقشه

جنگل

صحنه‌های که گروه پیاده‌وری می‌کردند (قبل از حمله خرس) در محلی به نام Shovehouse Creek در جنگل انبود Squamish فیلمبرداری شد.

موقعیت جنگل Squamish روی نقشه

رودخانه

سکانس‌های مربوط به رودخانه را در Kootenai نزدیک منطقه لیبی از مونتانای آمریکا در طول ۱۰ روز فیلمبرداری کردند. این محل همان جای است که بخشی از فیلم رودخانه وحشی تولید ۱۹۴۰ مریل استریپ است.

موقعیت رودخانه روی نقشه

تریلر فیلم بازگشته
پشت صحنه فیلم بازگشته
پشت صحنه فیلم بازگشته

همچنین علاقه‌مندان به این بخش می‌توانید تمامی مطالب لوکیشن فیلم را در اینجا بخوانید.

خوانندگان محترم اگر شما هم فیلم بازگشته را دیده‌اید یا نظری درباره آن دارید، لطفا آن را با ما و دیگر بازدیدکنندگان ما در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه