هفته‌نامه؛ از اطلاعیه سفارت ایران برای مسافرت به ترکیه تا نگرانی از خطر ویروس زیکا در جریان برگزاری المپیک ۲۰۱۶ ریو

عماد جعفری | یکشنبه, ۲۳ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۱۵

این شماره از هفته نامه گردشگری کجارو را با اطلاعیه سفارت ایران برای مسافرت به ترکیه، نگرانی از خطر ویروس زیکا در جریان برگزاری المپیک ۲۰۱۶ ریو و شماری از مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان در هفته‌ای که گذشت، پی می‌گیریم.

در هفته‌ای که ترکیه یک هواپیمای ایرباس A۳۰۰ را به آب می‌انداخت، تا برای گردشگران جاذبه‌ای مصنوعی ایجاد کند، اعلام شد بر اساس سند طبیعت‌گردی، ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور شناسایی شده است. به نظر می‌رسد برای توسعه گردشگری در کشورمان، راه درازی باید طی شود، چراکه شناسایی هزاران جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشورمان، تنها اولین قدم در ایجاد ظرفیت‌های بالفعل گردشگری است. صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته در ادامه روند ناآرمی‌های ترکیه، دو بمب در شهر استانبول ترکیه منفجر شد. انفجارهایی که توان کشور ترکیه و دولت اردوغان  را برای تامین امنیت مهم‌ترین شهر این کشور با سوالات جدی روبه‌رو کرده است. در همین راستا، سفارت کشورمان در آنکارا در بیانیه‌ای خواستار رعایت جهات امنیتی سفر و اقامت در کشور ترکیه شد. اما نا امنی تنها مسئله گریبان‌گیر این ماه‌های ترکیه نیست، ماجراجویی این کشور و ساقط کردن هواپیمای روس، درهای بزرگ‌ترین منبع صدور گردشگر به این کشور را بسته است. در شماره پیشین هفته نامه، از جریمه صدها آژانس مسافرتی روسی به‌دلیل برگزاری تورهای ترکیه خواندیم، این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، حضور گردشگران روس در آنتالیا، در پنج ماه اول سال جاری میلادی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۹۵ درصد کاهش داشته است. برزیل، جام جهانی ۲۰۱۴ را با مشکلاتی همچون تظاهرات مردمی و اعتراض‌های گسترده به بی عدالتی و فقر از سر گذارنید. المپیک ریو اما، میزبان خود را مستاصل از گذشته می‌بیند. در شرایطی که بحران استیضاح ریاست جمهوری و اعتراض به فسادهای مالی و اداری گسترده در برزیل، خواب آسوده را چشمان ریاست جمهوری این کشور نیز ربوده است، ویروس زیکا خود را به‌عنوان بزرگترین تهدید برگذاری مسابقات المپیک ریو مطرح کرده است. در هفته‌ای که گذشت، بیش از صد تن از متخصصان حوزه بهداشت از سراسر دنیا خواستار لغو یا تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو  شدند. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید، تا علاوه بر مشروح خبرهای ذکر شده، مهم‌ترین اخبار گردشگری ایران و جهان را در هفته‌ای که گذشت، مرور کنیم.

اطلاعیه سفارت ایران برای مسافرت به ترکیه

سفارت ایران

صبح روز سه‌شنبه هفته گذشته در ادامه روند ناآرمی‌های ترکیه، دو بمب در شهر استانبول ترکیه منفجر شد. انفجارهایی که توان کشور ترکیه و دولت اردوغان  را برای تامین امنیت مهم‌ترین شهر این کشور با سوالات جدی روبه‌رو کرده است. در همین راستا، سفارت کشورمان در آنکارا در بیانیه‌ای خواستار رعایت جهات امنیتی سفر و اقامت در کشور ترکیه شد.

سفارت کشورمان در آنکارا اعلام کرد:

ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت ایام ماه مبارک رمضان، بدین‌وسیله از کلیه‌ی هموطنان عزیز مقیم و مسافران گرامی عازم شهرهای ترکیه درخواست دارد، ضمن رعایت مقررات و هشدارهای امنیتی مقامات کشور میزبان از حضور در اماکن پرتردد و تجمعات پرهیز کنند.

همچنین اعلام شد، بخش‌های کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا، استانبول، ارزروم و طرابوزان، در ایام اداری و مواقع ضروری  آماده‌ی ارائه‌ی خدمت و مساعدت لازم به هموطنان گرامی هستند.

گردشگران روس در آنتالیا، ۹۵ درصد کاهش یافته‌اند

روابط ترکیه و روسیه

اما نا امنی تنها مسئله گریبان‌گیر این ماه‌های ترکیه نیست، ماجراجویی این کشور و ساقط کردن هواپیمای روس، درهای بزرگ‌ترین منبع صدور گردشگر به این کشور را بسته است. در شماره پیشین هفته نامه، از جریمه صدها آژانس مسافرتی روسی به‌دلیل برگزاری تورهای ترکیه خواندیم، این هفته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه، حضور گردشگران روس در آنتالیا، در پنج ماه اول سال جاری میلادی نسبت به‌مدت مشابه سال قبل، ۹۵ درصد کاهش داشته است.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده، در ۵ ماه اول سال ۲۰۱۶ میلادی شمار گردشگران روسی که به شهر آنتالیا سفر کرده‌اند، ۲۱ هزار ۳۵۹ نفر بوده است و این در حالی است که در مدت مشابه سال قبل، بیش از ۵۰۰ هزار شهروند روسیه به این استان سفر کرده بودند.

بر اساس داده‌های وزارت گردشگری ترکیه، در ماه آوریل سال ۲۰۱۶ میلادی (تقریبا مصادف با نیمه‌ی فروردین تا نیمه‌ی اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۵)، حضور گردشگران در کل ترکیه نیز ۲۸ درصد نسبت به‌مدت مشابه سال قبل کاهش یافته و به حدود ۱/۷ میلیون نفر رسیده که در ۱۷ سال اخیر بی‌سابقه است. ناآرامی‌های سیاسی و بمب‌گذاری‌ها در کنار تشنج بین روابط روسیه و ترکیه در شکل‌گیری این روند موثر بوده است.

شناسایی ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور

جاذبه های طبیعی گردشگری

در هفته‌ای که ترکیه یک هواپیمای ایرباس A300 را به آب می‌انداخت، تا برای گردشگران جاذبه‌ای مصنوعی ایجاد کند، اعلام شد بر اساس سند طبیعت‌گردی، ۲ هزار جاذبه طبیعی گردشگری در کشور شناسایی شده است. به نظر می‌رسد برای توسعه گردشگری در کشورمان، راه درازی باید طی شود، چراکه شناسایی هزاران جاذبه طبیعی، تاریخی و فرهنگی کشورمان، تنها اولین قدم در ایجاد ظرفیت‌های بالفعل گردشگری است. 

«محمدعلی فیاضی» مدیرکل همکاری و توافق‌های ملی گردشگری و دبیر کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی کشور  در کارگاه طرح توانمندسازی روستایی استان بوشهر با محوریت گردشگری روستایی با بیان اینکه ۲ هزار جاذبه‌ی طبیعی گردشگری در ایران شناسایی شده است، گفت:

مهم‌ترین این جاذبه‌های طبیعی پرنده‌نگری است. هم‌اکنون ۵۲۰ نوع پرنده در کشور وجود دارد که این میزان با کل پرندگان قاره‌ی اروپا برابری می‌کند و امکان دیدن همه این پرندگان مقیم و مهاجر در مناطق مختلف کشور وجود دارد.

فیاضی با بیان اینکه تنوع زیستی از جمله فرصت‌های جذب گردشگر به شمار می‌رود بیان کرد که با وجود اینکه ایران جز و پنج کشور اول دنیا از لحاظ تنوع زیستی است ولی از این ظرفیت به‌خوبی استفاده نشده است.

دبیر کمیته‌ی ملی طبیعت‌گردی با اشاره به جاذبه‌های گردشگری محسوس و نامحسوس ادامه داد که جاذبه‌های ناملموس و نامحسوس از جمله مهم‌ترین جاذبه‌های کشور به‌شمار می‌آیند که ایران در این بخش بسیار غنی است.

وی یکی از موارد جاذبه‌های ناملموس کشور را تنوع فرهنگی عنوان کرد و افزود که وجود تنوع فرهنگی از جمله ویژگی‌های گردشگری روستایی است که با وجود تفاوت‌ها، همزیستی مسالمت‌آمیزی در این مناطق به چشم می‌خورد.

فیاضی بیان کرد که وجود تنوع فرهنگی منشأ جذب گردشگر است و آنچه ما در گردشگری روستایی به‌دنبال آن هستیم تقویت تنوع فرهنگی است.

برای مشاهده جزئیات بیشتر از خبر، به این صفحه از کجارو  مراجعه کنید.

گزارش هفته‌نامه «اکسپرس» فرانسه با عنوان یک بهار در ایران

در هفته‌ای که گذشت، هفته‌نامه پرتیراژ اکسپرس فرانسه، در گزارشی تحت عنوان یک بهار در ایران سفرنامه‌ایی از سفر خبرنگارش به ایران منتشر کرد.

در این گزارش به شهرهای تهران، شیراز، اصفهان و یزد پرداخته شده است، بخشی از این گزارش را مرور می‌کنیم:

از اصفهان تا پارسه، سفر در ایران، در کشوری که همچنان در سنت خویش غوطه‌ور است، جایی که جوانانش سعی در ابداع و ساختن آینده‌ای بهتر در سایه و گوشه‌های تاریک کاخ سنگی لاجوردی دارند.

اولین توریست‌هایی که بهار گل‌پوش ایران را تجربه کرده‌اند، یک شوک و سورپرایز داشتند. آن هم این مطلب که در فرودگاه اصفهان، مامور گمرک یک زن است. این مسئله، اولین سند برای اثبات آنکه در ایران زنان کار می‌کنند و نقاب چرمی بر صورت ندارند. تنها یک روسری برای نجابت داشتن کافی است. افرادی که در منطقه‌ی جلفای اصفهان که منطقه ارمنی‌نشین است در تردد هستند، شیک و با مد و اغلب دانشجویانی هستند که در قهوه‌خانه‌های لوکس زیر لوسترهای کریستالی می‌خندند و شادی می‌کنند.

اگر علاقه دارید، مشروح این گزارش را مطالعه کنید، به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

پرواز تهران - کپنهاگ آغاز شد

برنامه ریزی سفر و پرواز

پرواز تهران - کپنهاگ شرکت هواپیمایی ماهان با هواپیمای‌ ایرباس ۶۰۰-۳۴۰ از روز پنجشنبه هفته گذشته راه‌‌اندازی شد. شرکت هواپیمایی ماهان، پس از افزایش ناوگان خود و گسترش مسیرهای پروازی در سال گذشته، در ادامه‌ی اهداف خود مبنی بر گسترش شبکه‌ی پروازی، برقراری پروازهای مستقیم در مسیرهای جدید بین‌المللی‌ به‌ویژه مسیر کشورهای اروپایی را در دستور کار قرار داده است.

پیش از این نیز این شرکت هواپیمایی، در سال جاری میلادی، پروازهای تهران - مسکو - تهران و سپس پرواز تهران - کی‌یف - تهران را آغاز کرد‌. همچنین پرواز تهران - پاریس - تهران به فرودگاه «شارل دو گل» پاریس از روز بیستم ژوئن برابر با سی‌ و یکم خرداد آغاز خواهد شد.

تجهیزات وارداتی هتل‌ها از دسته کالاهای لوکس خارج می‌شوند

هتل لوکس

در هفته‌ای که گذشت از زبان رئیس جامعه هتلداران ایران خبر توافق با گمرک ایران برای تغییر و کاهش تعرفه‌‌ی واردات تجهیزات هتل به اطلاع عموم رسید. طرحی که اگرچه ممکن است، مدت‌ها تا عملی شدن آن وقفه ایجاد شود اما با اجرایی شدن آن روح تازه‌ای در صنعت کم رونق هتل داری کشورمان دمیده خواهد شد. در همین راستا «جمشید حمزه‌زاده» رئیس جامعه هتلداران ایران، با بیان اینکه توافق با گمرک تحولی بزرگ در صنعت هتلداری کشور قلمداد می‌شود، گفت:

از آنجا که تجهیزات وارداتی هتل جزو کالای لوکس به شمار می‌آمد، تعرفه‌‌ی گمرکی این تجهیزات تاکنون با حداکثر قیمت تعیین می‌شد. این برخورد، صنعت هتلداری کشور را تحت‌الشعاع قرار داده بود، چون بسیاری از هتل‌ها توان پرداخت تعرفه‌های سنگین گمرکی را نداشتند. بنابراین به استفاده از تجهیزات داخلی رو آورده بودند که این اقدام، کیفیت خدمات هتلی را با افت شدیدی مواجه کرده بود.

وی سپس به جلسه‌ای که با حضور رئیس گمرک ایران، معاون گردشگری کشور، رئیس جامعه تورگردانان و همچنین مدیرکل دفتر ارزیابی و نظارت معاونت گردشگری برای پیگیری مشکلات گمرکی صنعت گردشگری تشکیل شد، اشاره کرد و افزود که طبق توافق صورت گرفته با رئیس گمرک، قرار شد از این پس سرمایه‌گذاران و صاحبان هتل‌ها برای واردات تجهیزات هتلی به‌جای پرداخت تعرفه‌های سنگین، ضمانت‌نامه بانکی ارائه دهند.

برای مطالعه جزئیات بیشتر از گزارش به این صفحه از کجارو سری بزنید.

رکورد سریع‌ترین رشد گردشگری در خاورمیانه از آن عمان است

عمان

عمان کشور با ثبات منطقه، از نظر رشد گردشگری و سهم آن در تولید ناخالص داخلی، برترین جایگاه را در خاورمیانه دارد. شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) گفته است که عمان از نظر سرعت رشد گردشگری برای تنوع بخشیدن به اقتصاد بهترین عملکرد را در خاورمیانه دارد و تا ده سال آینده بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی جذب می‌کند.

صنعت گردشگری عمان با توجه به مجموع سهم گردشگری و سفر در تولید ناخالص داخلی این کشور سریع‌ترین رشد را در کل منطقه خاورمیانه داشته و در صورت ادامه این روند تا سال ۲۰۲۶ نزدیک به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار گردشگر از کشورهای دیگر جذب می‌کند.

با توجه به اینکه سهم مجموع گردشگری در تولید ناخالص داخلی عمان از مرز ۵/۷ درصد در سال ۲۰۱۵ گذشته انتظار می‌رود که تا ده سال دیگر این میزان به ۶ درصد برسد.

در زمینه پیش‌بینی نرخ رشد ۶ درصدی عمان در صدر جدول رشد گردشگری منطقه خاورمیانه جای گرفته است در حالی که قطر و کویت به‌ترتیب با ۵/۹ و ۵/۶ درصد رشد از نظر سهم این صنعت در تولید ناخالص داخلی در ردیف‌های بعدی جای دارند. امارات متحده عربی با نرخ رشد ۴/۴ درصد پیش‌بینی شده در مکان ۶ این جدول جای گرفته است.

در این بررسی‌ها سهم کل بخش سفر و گردشگری شامل طیف وسیع‌تری از خدمات معمول در این بخش است که از محدوده‌ی سرمایه‌گذاری و زنجیره تأمین خدمات و تسهیلات و نیز درآمد به دست آمده از تمام بخش‌های وابسته می‌گذرد.

با توجه به سهم مستقیم بخش سفر و گردشگری در تولید ناخالص عمان با نرخ رشد ۶/۶ درصد، گردشگری دومین صنعت مهم در اقتصاد این کشور محسوب می‌شود و از این نظر کویت در رتبه بعدی جای دارد.

برای مطالعه جزئیات بیشتر از  این گزارش، این صفحه از کجارو را مرور کنید.

خطر خروج از ثبت جهانی تخت جمشید به‌علت ساخت سیلوی ۲۴ متری در حریم آن

تخت جمشید

ساخت سیلوی ۲۴ متری در حریم تخت جمشید باعث شده که خطر خروج بزرگ‌ترین بنای سنگی جهان از فهرست آثار جهانی مطرح شود.

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که تخت جمشید به‌عنوان بزرگترین بنای سنگی جهان بعد از آسیب‌های طبیعی با آن همواره درگیر بوده است، ساخت و سازهای خارج از ضوابط در حریم این بنای جهانی است.

هر از گاهی ساخت و سازها باعث می‌شود حریم منظری این بنا دچار مشکل شود و شرایط خطرناکی برای خروج تخت جمشید از فهرست آثار جهانی پیش آید.

اکنون نیز یک سیلوی ۲۴ متری در حریم این بنا ساخته شده و کارشناسان معتقدند خطر جدی برای خروج تخت جمشید از میراث جهانی وجود دارد.

اکنون ساخت غیرقانونی سیلوهای بتنی ذخیره‌ی گندم در محدوده‌ی حریم محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم و بدون توجه به قوانین مصوب حرائم این محوطه‌ها و تذکرهای مکرر مأموران یگان حفاظت موجب تخریب چشم‌انداز طبیعی و فرهنگی این آثار ارزشمند شده است.

«مسعود منیعاتی» رئیس انجمن دوستداران میراث فرهنگی استان فارس در خصوص این سیلوها گفت:

ساخت دو واحد از سیلوها با ارتفاعی بالغ بر ۲۴ متر و قطری در حدود ۱۷ متر در حالی انجام شده که بر اساس ضوابط، ارتفاع مجاز ساخت‌وساز در این منطقه ۸/۵ متر است، با وجودی که در عملیات مذکور قصد ساخت تعداد بیشتری از این سیلوها دیده شده، وجود همین دو سیلوی ساخته شده در صورت عدم کوتاه‌سازی تا ارتفاع مجاز، خطر قرارگیری مهم‌ترین اثر جهانی ایران یعنی تخت جمشید را در فهرست آثار در معرض خطر سازمان یونسکو در پی خواهد داشت.

برای مطالعه متن کامل این گزارش، این صفحه از کجارو را مرور کنید.

فرود اضطراری هواپیمای مصری به خاطر هشدار دروغ

در خبری عجیب، در هفته‌ای که گذشت، یک هواپیمای مسافربری مصری مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه یکی از شهرهای ازبکستان شد. دفتر اطلاع‌رسانی خطوط هوایی ازبکستان اعلام کرد که یک هواپیمای مسافربری مصری مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه یکی از شهرهای این کشور شده است و طرف‌های ذی‌ربط هم‌اکنون در حال بازرسی این هواپیما که مجبور به فرود اضطراری در فرودگاه شهر اورقنج شده، هستند تا ببینند آیا بمبی در آن وجود دارد یا خیر.

یک هواپیما که از قاهره به‌سمت پکن در حال پرواز بود به‌دلیل احتمال خطر انفجار و تردیدهایی مبنی بر وجود بمب در این هواپیما مجبور به فرود اضطراری در ازبکستان شده است.

بعد از بلند شدن هواپیما از زمین و طی سه ساعت پرواز یکی از بخش‌های امنیتی در فرودگاه از طریق تماس تلفنی ناشناسی از وجود بمب در هواپیما مطلع شد و فورا به خلبان اطلاع داده شد و این هواپیما به شماره پرواز ۹۵۵ در نزدیک‌ترین فرودگاه در ازبکستان به زمین نشست.

اخیرا یک هواپیمای مصری که از فرانسه عازم مصر بود با بیش از ۶۰ مسافر در دریای مدیترانه سقوط کرد.

درخواست تعویق‎ المپیک ریو به‌علت شیوع ویروس زیکا ‏

ویروس زیکا

برزیل، جام جهانی ۲۰۱۴ را با مشکلاتی همچون تظاهرات مردمی و اعتراض‌های گسترده به بی عدالتی و فقر از سر گذارنید. المپیک ریو اما، میزبان خود را مستاصل از گذشته می‌بیند. در شرایطی که بحران استیضاح ریاست جمهوری و اعتراض به فسادهای مالی و اداری گسترده در برزیل، خواب آسوده را چشمان ریاست جمهوری این کشور نیز ربوده است، ویروس زیکا خود را به‌عنوان بزرگترین تهدید برگذاری مسابقات المپیک ریو مطرح کرده است. در هفته‌ای که گذشت، بیش از صد تن از متخصصان حوزه بهداشت از سراسر دنیا خواستار لغو یا تعویق بازی‌های المپیک ۲۰۱۶ در ریو دو ژانیرو  شدند. کارشناسان بین‌المللی بهداشت  با انتشار نامه‌ای سرگشاده در فضای وب که خطاب به سازمان ‏جهانی بهداشت نوشته شده بود اعلام کردند:

نژاد برزیلی ویروس زیکا چنان آسیبی به سلامتی انسان ‏می‌زند که تاکنون از نظر علمی مشاهده نشده است.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود جمعیتی بالغ ‌بر ۵۰۰ هزار نفر از چهار گوشه دنیا برای تماشای مسابقات ‏المپیک به برزیل سفر کنند، لذا احتمال آن وجود دارد که برخی از گردشگران به ویروس زیکا مبتلا شوند. ‏از طرفی وقتی مسافران به خانه برمی‌گردند ممکن است این ویروس را به یک بیماری همه‌گیر در کشور ‏خود تبدیل کنند. بنابراین طبق نظر کارشناسان، برگزاری المپیک ریو در شرایط فعلی یک ریسک ‏غیرضروری تلقی می‌شود.‏

پشه ناقل ویروس زیکا به‌مدت طولانی در قاره افریقا و آسیا حضور داشته است و با گزش خود نوعی بیماری نسبتا ‏خفیف شبیه به تب دانگ را به انسان منتقل می‌کند. ویروس زیکا حدود یک سال پیش برای نخستین بار در برزیل موردتوجه قرار ‏گرفت اما زمانی وحشت همگان را برانگیخت که مشخص شد با نوعی ‏اختلال رشد در کودکان به نام میکروسفالی ارتباط دارد. میکروسفالی یک اختلال ژنتیک مادرزادی است که ‏علامت اصلی آن کوچکی جمجمه در نوزادان است.‏

ویروس زیکا

گفتنی است از زمان شناسایی ویروس زیکا تاکنون، این ویروس در سراسر قاره امریکای جنوبی گسترش یافته ‏است. شواهد علمی نشان می‌دهد که احتمال دارد این ویروس با سایر بیماری‌های عصبی ارتباط داشته باشد. جدا از گزش پشه روش‌های مختلف دیگری در انتقال این ویروس موثرند که از جمله می‌توان به رابطه ‏جنسی محافظت نشده با افراد آلوده به ویروس اشاره کرد.‏

نامه سرگشاده جمعی از کارشناسان حوزه بهداشت و سلامت جهان در روز جمعه این موضوع را تصدیق کرد ‏که هنوز ابهامات زیادی در مورد ویروس زیکا وجود دارد، اما در عینِ حال در این نامه تاکید شده است که ‏پیشگیری از بروز یک وضعیت نابسامان بهتر از معذرت‌خواهی پس از بروز فاجعه است. در میان افرادی که این ‏نامه را امضا کرده‌اند، نام دانشمندان و اساتید دانشگاه‌های معتبری مانند دانشگاه هاروارد، دانشگاه کلمبیا و ‏دانشگاه ریو به چشم می‌خورد.‏

در این نامه آمده است:

در حال حاضر امکان مدل‌سازی ریاضی برای پیش‌بینی دوره بیماری زیکا به‌طور ‏دقیق وجود ندارد. بنابراین این امر ضروری است که سازمان جهانی بهداشت یک ارزیابی جدید و مستند از ‏ویروس زیکا و بازی‌های المپیک و توصیه‌هایی که به مسافران المپیک کرده است ارائه دهد.

متن کامل این گزارش را از این صفحه از کجارو مرور کنید.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، گردشگری بریتانیا را تهدید می‌کند

بریتانیا

در هفته‌های اخیر سطح هشدارها و  توصیه‌های کارشناسان در خصوص افول صنعت گردشگری بریتانیا بالا گرفته‌است. آن‌ها به‌طور مشخص یک نکته را گوش زد می‌کنند، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، مشاغل وابسته به گردشگری را در این کشور در خطر قرار می‌دهد.

«آلن لمبرت» مدیرعامل شرکت گردشگری و تور گردانی Blue Chip Holidays با اشاره به همه‌پرسی انجام‌شده کمتر از یک ماه پیش بیان کرد که Brexit می‌تواند آثار منفی گسترده‌ای بر بازار سفر داخلی بریتانیا و سپس بر اقتصاد کشور و در نهایت بر مشاغل کنونی مرتبط با بخش گردشگری بگذارد.

او گفت که برای بسیاری از گردشگران بریتانیا صرفاً از آن رو که بریتانیا عضو اتحادیه اروپاست، جذابیت دارد زیرا آنان را قادر می‌کند بهترین بازده را از یک تور اروپایی به دست آورند.

به گفته وی این خطرناک است که این گردشگران از بریتانیا دور بمانند اگر بریتانیا از نظر سفر و امور تجاری با دیگر کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و هلند و اسپانیا متفاوت باشد و متفاوت عمل کند.

او افزود که تردیدی نیست که گردشگری همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. اگر ما وضعیت موجود را حفظ کنیم و گردشگران مطمئن باشند که وقتی به بریتانیا می‌آیند، آنچه را که انتظار دارند، دریافت می‌کنند.

او تأکید کرد که ترک کردن اتحادیه‌ی اروپا می‌تواند به احتمال زیاد سبب بروز احساسات ضد بریتانیایی در میان دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا شود و این می‌تواند به برند «بریتانیای کبیر» و نیز احتمالاً ازسرگیری کنترل‌های مرزی شود. این موضوع می‌تواند مردم را از دیدار بریتانیا دور کند.

آتش‌سوزی در یکی از هتل های مکه و تخلیه ۵۷۰ عمره گزار مقیم این هتل

آتش سوزی هتل در مکه

در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های مکه مکرمه، نیروهای دفاع مدنی عربستان صدها عمره‌گزار مقیم این هتل را از آن خارج کردند.

نیروهای دفاع مدنی عربستان در پی وقوع آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های مکه مکرمه، صدها عمره‌گزار مقیم این هتل را از آن خارج کردند.

در پی آتش‌سوزی در یکی از هتل‌های مکه مکرمه ۵۷۰ عمره‌گزار مقیم این هتل تخلیه شدند.

سازمان دفاع مدنی عربستان در صفحه خود در توئیتر اعلام کرد که در پی این آتش‌سوزی عمره‌گزاران مقیم این هتل که از کشورهای مختلف بودند تخلیه شده و این نیروها توانستند آتش را خاموش کنند.

در همین حال «نایف‌الشریف» سخنگوی رسانه‌ای دفاع مدنی عربستان بیان کرد که این حریق شامگاه یکشنبه در هتلی در خیابان «ابراهیم خلیل» روی داده و اتاقی در طبقه هفتم این هتل ۱۴ طبقه طعمه حریق شده است.

وی در عین حال تاکید کرد که تنها یک فرد معلول در این حادثه زخمی شده و در همان مکان مورد مداوا قرار گرفت.

توریسم تایلند در ۵ ماه اول ۲۰۱۶ رشد ۱۷ درصدی داشته است

تور تایلند

درصد رشد کل گردشگری تایلند، با سفر ۱۴ میلیون مسافر خارجی به این کشور طی پنج ماه نخست سال ۲۰۱۶ میلادی، سالانه به ۱۷/۳ رسید.

طی پنج ماه اول سال جاری میلادی ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر خارجی، تایلند را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب کرده‌اند. این رقم نسبت به همین بازه زمانی در سال پیش ۱۲/۵ درصد افزایش داشته است.

با این آمار، درآمد سالانه گردشگری این کشور به ۷۰۹ میلیارد بات رسیده است.

با وجود اینکه ماه می شروع فصل خلوتی گردشگاه‌های تایلند است، آمار مربوط به ورود مسافران خارجی شاهد رشدی ۵/۷ درصدی بوده است. بخش گردشگری داخلی این کشور در فصل نخست ۲۰۱۵ هم درآمدی بالغ بر ۲۱۶ میلیارد بات کسب کرد که این به‌معنای ۲۴ درصد از هدف ۹۰۰ میلیارد باتی درآمد کل سال از این بخش است.

مطالب مرتبط:

دیدگاه