سوییس به دنبال جذب گردشگران ایرانی است

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵
سوییس به دنبال جذب گردشگران ایرانی است

سازمان گردشگری سوئیس به دنبال رفع تحریم‌ها به بازار نوظهور ایران وارد شده تا پل گردشگری را بین دو کشور ایجاد کند.

رؤسای جمهور ایران و سوئیس اواخر زمستان سال گذشته در ملاقاتی که با یکدیگر داشتند، قرار گذاشتند در زمینه‌ی گردشگری همکاری‌های دو کشور افزایش یابد. «حسن روحانی» در آن دیدار اعلام کرد که ما به همه دوستان و شرکای تجاری خود در اتحادیه اروپا گفته‌ایم که برای سرمایه‌گذاری مشترک آماده‌ایم.

هفته‌ی گذشته هیئت گردشگری سوئیس با هدف «حقیقت‌یابی، معرفی ظرفیت‌ها و ارتقای گردشگری سوئیس» به ایران آمد که این سفر و برنامه با مشارکت یک شرکت ایرانی که نماینده‌ی آن‌ها در ایران است، اجرا شد تا ضمن معرفی ظرفیت‌های گردشگری‌ این کشور و البته گسترش موقعیت‌های تجاری دو کشور در این زمینه، برای انتقال دانش با بخش‌های آموزشی گردشگری ایران تعامل برقرار شود.

«فدریکو سوماروگا»، رئیس دفتر بازارهای نوظهور سازمان گردشگری سوئیس از انگیزه‌شان برای سفر به ایران و کارگاه‌های آموزشی که در این مدت با مشارکت نماینده‌شان در ایران و جامعه‌ی راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی برگزار کرده و دیدارهایی که با تعدادی از آژانس‌های ایرانی داشته‌اند، گفت:

سازمان گردشگری سوییس می‌خواهد امکانات بازار نوظهور ایران را کشف کند. در رویکرد حقیقت‌یابی و ارتقا، چندین شرکت اجراکننده‌ی تورهای خروجی در ایران را ملاقات کردیم تا بتوانیم موقعیت‌های تجاری برای آینده را نیز توسعه دهیم.

او با اعتقاد بر این‌که سوئیس به‌عنوان مقصدی با کیفیت بالا شناخته می‌شود و مورد درخواست گردشگران زیادی است، اظهار کرد: ما به افزایش شمار گردشگران ایرانی از بازار سوئیس تا دو برابر سطح فعلی و رسیدن به عدد ۵۰ هزار نفر بازیدکننده در سال ۲۰۲۰ میلادی علاقه‌مندیم.

«سوماروگا» معتقد است که مأموریت در زمان خوبی انجام می‌شود، تحریم‌ها نرم‌تر شده و رؤسای ‌جمهور ایران و سوئیس در پایان ماه فوریه روابط خوبی را برای آینده‌ی همکاری‌های دو کشور ترسیم کرده‌اند.

«الن بلی‌زر»، مدیر اجرایی بازاریابی و توسعه‌ی گروه آموزشی هتلداری «Swiss Education Group» که این هیئت سوئیسی را همراهی می‌کرد،‌ این گروه شش مدرسه‌ی گردشگری و هتلداری شناخته‌شده در سطح جهانی را اداره می‌کند، در هر مدرسه دورهای کارشناسی و کارشناسی ارشد با تخصص مدیریت هتل، هتلداری، مدیریت رستوران، گردشگری، کارآفرینی، طراحی، مدیریت تشریفات، مدیریت استراحت‌گاهی و تجملی، مدیریت مالی و بازاریابی برگزار می‌شود. این گروه همچنین دارای آکادمی هنر آشپزی است که دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد در مدیریت هنر آشپزی را برگزار می‌کند.

طبق اظهارات «بلی‌زر»، همه دوره‌های آموزشی ترکیبی از تئوری و عملی است و دانشجویان، دوره‌های کارآموزی را در هتل‌های زنجیره‌ای و به نام می‌گذرانند که بسته به کیفیت دانشجویان به هتل‌های ۴ یا ۵ ستاره وارد می‌شوند و در زمان کارآموزی در سوئیس دستمزد می‌گیرند.

به گفته‌‌ی او، این گروه از هتل‌های قدیمی که بازسازی اساسی شده‌اند به‌عنوان مرکز آموزشی دانشجویان برای هتلداری و آشپزی استفاده می‌کند. دو بار در سال از ۲۰۰ حرفه‌ای که شامل مدیران عامل، مدیران منابع انسانی از شرکت‌های بزرگ جهانی هستند نیز دعوت می‌شود تا با دانشجویان مصاحبه کرده و آن‌ها را در شرکت‌ها و هتل‌هایشان استخدام کنند.

«بلی‌زر» گفت که در سال‌های اخیر بانک‌ها، شرکت‌های هواپیمایی، مانند سوییس‌ایر و امارات، کشتیرانی‌های تفریحی به این برنامه پیوسته‌اند که نشان از این دارد که مهارت‌های آموزشی توسط مدارس ما صرفاً به هتل‌ها محدود نمی‌شود و مورد توجه سایر صنایع هم شده است.

او که برای آغاز فصل جدیدی در تعاملات آموزشی ایران و سوئیس به کشورمان آمده بود، بیان کرد که در مدارس مدیریت هتل، دانشجویانی از ۱۱۱ ملیت مشغول به تحصیل هستند که باعث می‌شود که دوره‌ها منحصر بفرد باشد، چرا که نه تنها تحت بهترین استانداردهای آموزشی متنوع آموزش می‌بینند، بلکه با امکان درک تجربه و تعامل با تنوع فرهنگی، دنیا را خواهند داشت.

«مهدی قاسمیان»، دبیر جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی که برنامه‌ای مشترک با swiss education & tourism به منظور معرفی مکان‌ها و دانشگاه‌های معتبر این کشور و همچنین چگونگی آموزش راهنمای حرفه‌ای برگزار کرده‌اند، با بیان این‌که سوئیس خواستار کار مشترک با ایران در زمینه گردشگری است، تاکید کرد که دانشگاه‌های معتبر سوئیس می‌توانند پلکانی برای ارتقای سطح دانش و علم ایرانیان در زمینه‌ی گردشگری شوند.

او با اشاره به تبلیغاتی که سوئیس از جاذبه‌های کشورش دارد، بیان کرد که آن‌ها تمام ظرفیت‌شان را در فیلم‌هایشان نشان می‌دهند و سعی در پوشاندن نقص‌ها دارند، البته اگر داشته باشند. این در حالی است که کشور ما به نسبت آن‌ها ظرفیت‌های بهتری دارد، اما به دلیل مدیریت ضعیف نتوانستیم از آن بهره‌ای ببریم.

قاسمیان بیان کرد که پیشنهاد من همکاری بیشتر با کشورهای صاحب‌نام در زمینه گردشگری و هتلداری است تا کشورمان برای آینده‌ای درخشان در زمینه‌ی گردشگری آماده شود.

«رضا الوند»، نماینده‌ی Swiss Education Group در ایران نیز از آمادگی کامل این مجموعه برای همکاری دو جانبه و انتقال تجربیات ارزشمند این گروه با دانشگاه‌ها و مؤسسات دولتی و خصوصی و همچنین کلیه مراکز مسافرتی و گردشگری در جهت رساندن کیفیت این خدمات به سطح بالای جهانی آن خبر داد.

«محمدرضا نفیسی آذر» نماینده‌ی سازمان گردشگری سوئیس در تهران که از حدود یک سال پیش نمایندگی رسمی گردشگری ایران را در سوئیس نیز به عهده گرفته و از ۱۲ سال پیش هم گردشگران سوئیسی و اروپایی را برای بازدید از ایران جذب می‌کند، گفت که هدف ما ایجاد یک پل گردشگری بین دو کشور، نه تنها برای انتقال گردشگران، بلکه انتقال دانش فنی روز دنیا در کلیه زمینه‌های مرتبط به ایران است.

با وجود علاقه‌ای که سوئیسی‌ها به بازار نوظهور ایران نشان داده‌اند، اما سیاست‌های دولت این کشور در صدور ویزا برای اتباع ایرانی هنوز با سخت‌گیری‌های گذشته همراه است و این هیئت نیز که اهدافش افزایش شمار گردشگران ایرانی در سوئیس است، آن‌چنان که رئیس دفتر بازارهای نوظهور سازمان گردشگری این کشور گفته، اشاره‌ای مستقیم به تغییر سیاست‌های دولت سوئیس در بخش تسهیلات سفر و صدور ویزا نداشته است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه