معابد باشکوهی که دیدن آن ها را نباید از دست بدهید

محبوبه رستمی | پنجشنبه, ۱۳ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

قاره‌ی پهناور آسیا با توجه به فرهنگ‌ها و مذهب‌های گوناگونی که دارد صدها و حتی هزاران معبد مختلف در آن به چشم می‌خورد. هر کدام از این معابد با اندازه‌های متفاوت به خدایان و الهه‌های گوناگونی اختصاص داده شده‌اند. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با ۱۰ معبد باشکوه در آسیا بیشتر آشنا شویم.

در این مطلب به بررسی معابد در قاره ی آسیا می‌پردازیم که سالانه میلیون‌ها گردشگر مشتاق را از سراسر جهان به خود جذب می‌کنند. ارزش این معابد تنها محدود به جنبه‌های مذهبی نیست، چرا که معماری‌های چشمگیر و هنرمندانه‌ی آن‌ها یکی از عامل‌های مهم در جذب این  تعداد گردشگر به شمار می‌رود.

۱۰. معبد دت‌بین‌نیو (Thatbyinnyu Temple)، باگان، برمه

این معبد خیره‌کننده در قرن دوازدهم، زمان پادشاهی Alaungsithu  ساخته شده است. معبد دو طبقه‌ی Thatbyinnyu شکلی نامتقارن دارد و می‌توان تصویر نشسته‌ی بودا را درون آن مشاهده کرد. این بنا یکی از بلندترین پاگوداهای برمه به شمار می‌رود که جنبه‌ی کاملا منحصربه‌فرد به آن می‌بخشد.

معبد دت بین نیو

۹. معبد لوتوس، دهلی نو، هند

معبد لوتوس اغلب اوقات در فهرست منحصربه‌فردترین بناهای جهان جایی برای خود دست و پا می‌کند. این معبد در واقع عبادتگاه بهائی (Bahá’í) است، بدین معنی که مردم با هر عقیده و مذهبی که هستند می‌توانند از آن بازدید و خدایان و الهه‌هایشان را عبادت کنند. لوتوس تمپل یا معبد نیلوفر آبی، توسط فریبرز صهبا به‌طور کامل از سنگ مرمر سفید ساخته شده است. این بنا به شکلی ساخته شده است که نماد مشترک آیین هندو، بودایی، اسلام و جین باشد. مهم نیست که شما چه اعتقادی دارید، در هر صورت این بنا را زیبا، باشکوه، تأثیرگذار و غیر منتظره خواهید یافت.

معبد فلورانس

۸. وات رانگ خون، شیانگ رای، تایلند

وات رانگ کان که به معبد سفید هم شهرت دارد، معبد بودایی باشکوه  عصر حاضر است که ساخت کامل آن تا سال ۲۰۷۰ میلادی به طول می‌انجامد. این معبد ساخته‌ی هنرمند توانا، Chalermchai Kositpipat است و معماری شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای دارد. این معبد با وجود تکمیل نبودن ساخت آن به روی بازدیدکنندگان باز است. از ویژگی‌های این معبد باید به حجاری‌های سورئال اشاره کرد. رنگ سفید معبد نشانگر پاکی و خلوص و تکه‌های شیشه‌ی به کار رفته در آن نمادی از خرد بودا محسوب می‌شود.

وات رانگ خون

۷. معبد گاداپالین

معبد گاداپالین بین قرون دوازده و سیزدهم میلادی ساخته شد و تا به امروز به وسیله‌ی بودایی‌ها استفاده شده است. این معبد یکی از تأثیرگذارترین پاگوداهای باگان به شمار می‌‌رود که به دلیل ارائه‌ی صدها سازه‌ی باستانی در میان گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است. معبد گاداپالین دومین معبد بلند در باگان است. این معبد شبیه معبد داتبیان‌یو طراحی شده و دارای دو طبقه‌ی بلند، سه تراس در پایین و چهار تراس در بالا است. معبد مذکور در زلزله‌ی سال ۱۹۷۵ به شدت آسیب دید و در سال‌های پس از آن دوباره بازسازی شد.

گاداپالین

۶. معبد بهشت (معبد آسمان)، پکن،چین

معبد بهشت یکی از زیباترین و مشهورترین معابد تائویی به شمار می‌رود که در قرن سیزدهم میلادی ساخته شده است. این معبد تاکنون توسط پادشاهان مختلفی به منظور عبادت بازدید شده است. امروزه مردم محلی نه تنها برای تفکر که برای ورزش کردن هم از این معبد دیدن می‌کنند. اگر روزی به پکن سفر کردید، به هیچ وجه نباید بازدید از معبد بهشت را که بدون شک یکی از مشهورترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود از دست دهید.

معبد آسمان

۵. معبد سری رانگِناتس‌وامی(Sri Ranganathaswamy)، سریرانگام، هند

سری‌رانگناتس‌وامی، معبدی غیرمعمول و مهم‌ترین معبد ویشنو در هند محسوب می‌شود. طراحی رنگیِ‌ بنای این معبد مثال خوبی از سبک هنری دراویدین است. ماه دسامبر و ژانویه هر سال جشنواره‌ای در این مکان برگزار می‌شود که بیش از یک میلیون زائر در آن شرکت می‌کنند. جزئیات و معماری دقیق این معبد که به واقع اصیل و به یادماندنی است هر کسی را مسحور خود می‌کند.

سری وامی

۴. فوشیمی ایناری تایشا (Fushimi Inari Taisha)، فوشیمی-کو، کیوتو، ژاپن

معبد فوشیمی ایناری تایشا به‌عنوان مهم‌ترین زیارتگاه شینتتویی ایناری در نظر گرفته شده است. معبد مذکور بین قرن‌های هشتم و نهم میلادی ساخته شده و روی تپه‌ای مشرف به مناشر شهری قرار دارد. همچنین یکی از مشهورترین ویژگی‌های آن مسیری است که به سمت تپه منتهی می‌شود و فرصتی عالی برای یک پیاده روی هیجان‌انگیز و مراقبه فراهم می‌کند.

معبد فوشیمی

۳. بتکده‌ی شویمادا (Shwemawdaw Pagoda)، باگو، برمه

گفته می‌شود گنبده مقبره‌ی شویمادا که به‌عنوان معبد خدای طلایی هم شناخته می‌شود، بلندترین (۱۱۴ متر) بتکده‌ی برمه محسوب می‌شود. این معبد همچنین میزبان یک ناقوس بزرگ است که به وسیله‌ی شخص شاه Dhammazedi حکاکی شده که امروزه هم می‌توان این حکاکی‌ها را تماشا کرد. ظاهر این بتکده به حدی خیره کننده است که از کیلومترها دورتر می‌توان آن را مشاهده کرد.

بتکده ی شویمادا

۲. معبد پرامبنان (Prambanan)، جاوای مرکزی، اندونزی

معبد هندوی پرامبنان در قرن ۹ میلادی ساخته، و‌به تریمورتی (براهما، ویشنو، شیوا) اختصاص داده شده است. این مجموعه شامل زیارتگاه‌ها، مجسمه‌ها، دیواره‌ها و پلکان‌های مختلف می‌شود که همه‌ی آن‌ها با کنده‌کاری‌هایی بازگوکننده داستان‌های مذهبی تزئین شده‌اند. معبد مذکور که یکی از شگفتی‌های تاریخی و معماری در دنیا است توسط سازمان جهانی یونسکو محافظت می‌شود.

معبد پرامبنان

۱. آنگکور وات، کامبوج

آنگکور وات مجموعه‌ معابدی است که در اوایل قرن دوازدهم میلادی برای شاه سوریاوارمان ساخته شده‌اند. این پرستشگاه ابتدا معبد هندو بود، اما بعدها با رواج یافتن آیین بودا به نیایشگاهی بودایی تبدیل شد. این مجموعه معبد نمادین به طور رسمی بزرگ‌ترین بنای مذهبی جهان به شمار می‌رود که روح معماری خمری در آن موج می‌زند. روح معنوی حاکم در این مکان شما را مبهوت خود می‌کند. آنگکور وات امروزه اصلی‌ترین جاذبه‌ی گردشگری کامبوج و یکی از بهترین‌های  جهان محسوب می‌شود که نباید بازدید از آن را از دست بدهید. برای بازدید از آن همین بس که میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود.

کامبوج

مطالب مرتبط:

دیدگاه