هفته نامه؛ از انتشار تصویر دریاچه ارومیه در اینستاگرام دی کاپریو تا گزارش اختصاصی کجارو از شهر آفتاب

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

در این شماره‌ی‌ هفته‌نامه کجارو از انتشار تصویر دریاچه ارومیه در اینستاگرام لئوناردو دی‌کاپریو، افزایش سطح آب دریاچه ارومیه، تلاش برای بازگشایی سفارت کانادا و بسیاری دیگر از اخبار مهم هفته خواهیم خواهند، با کجارو همراه باشید.

در هفته‌ای که گذشت لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر مشهور هالیوود، عکسی از دریاچه ارومیه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و درباره خشک شدن آن ابراز نگرانی کرد. دی کاپریو که در سال‌های اخیر علاوه بر فعالیت حرفه‌ای بازیگری، به‌عنوان حامی افتخاری محیط زیست، با اتکا به محبوبیت جهانی خود تلاش می‌کند توجه جهانیان را به مسائل مهم زیست محیطی جهان معطوف کند، این بار در صفحه رسمی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از ساحل خشک دریاچه ارومیه درباره وضعیت زیست محیطی این دریاچه ابراز نگرانی کرد. در همین زمینه  خبر مسرت‌بخش دیگری مبنی بر افزایش ۵ برابری مساحت دریاچه ارومیه منتشر شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده سطح آب دریاچه ارومیه از مساحت ۵۳۵ کیلومتر مربع در سال آبی به بیش از ۲۴۴۵ کیلومتر مربع رسید. 

در طول یک سال گذشته تحولات مثبتی در هر دو کشور ایران و کانادا رخ داد، که چراغ امید را برای برقراری رابطه‌ای متقابل و توام با احترام میان دو کشور بر افروخته است. در ایران توافق هسته‌ای و اجرایی شدن برجام، کشور را از مسیر صدور قطعنامه‌های پیاپی خارج کرد، و در کانادا با پایان دوره حاکمیت حزب راستگرای تندرو و روی کار آمدن جاستین ترودوی جوان و لیبرال امیدها برای تغییر فضای سیاسی و رفتار کانادا در جامعه بین‌الملل افزایش یافت. در همین راستا وزیر خارجه کانادا ضمن دفاع از تلاش دولت کانادا برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران تاکید کرد که تعطیل شدن سفارت ما در تهران از سوی دولت پیشین اشتباه بود. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا علاوه بر مرور مشروح اخبار ذکر شده، از اختصاص یارانه به گردشگران داخلی، تلاش جمهوری آذربایجان برای ثبت جهانی دلمه، ممنوعیت تردد شبانه‌ی اتوبوس گردشگران در یزد و بسیاری دیگر از اخبار مهم گردشگری در هفته‌ای که گذشت را بخوانیم و با گزارش اختصاصی کجارو سری به شهر آفتاب محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بزنیم.

در هفته‌ای که گذشت لئوناردو دی‌کاپریو، بازیگر مشهور هالیوود عکسی از دریاچه ارومیه را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرده و درباره خشک شدن آن ابراز نگرانی کرد. دی‌کاپریو که در سال‌های اخیر علاوه بر فعالیت حرفه‌ای بازیگری خود، به‌عنوان حامی افتخاری محیط زیست، با اتکا به محبوبیت جهانی خود تلاش می‌کند توجه جهانیان را به مسائل مهم زیست محیطی جهان معطوف کند، این بار در صفحه رسمی اینستاگرام خود با انتشار عکسی از ساحل خشک دریاچه ارومیه درباره وضعیت زیست محیطی این دریاچه ابراز نگرانی کرد. تصویر مذکور، عکسی از کشتی به گِل نشسته در بخش خشک‌شده دریاچه ارومیه است که در زیر آن نوشته شده:

یک کشتی مخروبه در دریاچه خشک شده ارومیه در شمال غربی ایران. این بزرگترین دریاچه نمک در خاورمیانه است، اما در حال حاضر فقط پنج درصد از آب آن باقی مانده است. از دو دهه پیش به‌دلیل تغیرات آب و هوایی، ساخت‌وساز سد و کاهش بارندگی، متاسفانه دریاچه رو به خشکی رفته است.

عکس العمل جامعه  کاربران مجازی ایران هم قابل تقدیر بود، بسیاری از هم‌وطنانمان با نظرات سرشار از قدردانی خود در صفحه اینستا گرام، ابراز امیدواری کردند، دریاچه ارومیه به روزهای پرفروغ پیشین خود باز گردد.

جزئیات بیشتری از این خبر را می‌توانید در این صفحه از کجارو مطالعه کنید.

در همین زمینه، هفته گذشته خبر مسرت‌بخش دیگری مبنی بر افزایش ۵ برابری مساحت دریاچه ارومیه منتشر شد. بر اساس گزارش‌های منتشر شده سطح آب دریاچه ارومیه از مساحت ۵۳۵ کیلومتر مربع در سال آبی به بیش از ۲۴۴۵ کیلومتر مربع رسید. همچنین تراز دریاچه ارومیه نیز از ۱۲۷۰/۰۸ به ۱۲۷۰/۹۶ (در تاریخ ۲۹ فروردین ۹۵رسید.

بارندگی‌های رخ داده در سال آبی ۹۵-۹۴ باعث شده سطح آب دریاچه از مساحت ۵۳۵ کیلومتر مربع در سال آبی به بیش از ۲۴۴۵ کیلومتر مربع رسید.

مقایسه روند تغییرات سطح تراز، در طی سال‌های گذشته حاکی است که در طی سال آبی ۹۴-۹۳ و ۶ ماهه اول سال آبی ۹۵-۹۴ روند کاهشی سطح تراز آب دریاچه ارومیه متوقف شده و شیب افزایشی ارتفاع آب دریاچه نسبت به سال قبل رخ داده است.

اگرچه روند افزایش آب دریاچه در فصول پاییز تا اواسط بهار در هر سال آبی یک روند طبیعی بوده که با سرد شدن هوا و بارش برف و باران ضمن کاهش تبخیر، میزان آبگیری دریاچه افزایش می‌یابد اما بخشی از افزایش آبگیری عرصه اصلی دریاچه در سال آبی اخیر، ناشی از اجرای پروژه‌ها طبق برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه است که قسمتی به اتمام رسیده و بخشی در حال اجرا است.

این پروژه‌ها شامل لای‌روبی مصب پنج رودخانه باراندوز، روضه چای، گدارچای، سیمینه‌رود و زولاچای مجموعاً به طول ۴۱ کیلومتر و همین طور اتصال دو رودخانه زرین‌رود به سیمینه‌رود مجموعاً حدود ۲۵ کیلومتر جهت تسهیل در جریان ورودی به پیکره اصلی آب بوده است.

با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و برآوردهای قبلی انجام گرفته، سطح عرصه آبی دریاچه ارومیه در تاریخ ۹۴/۱۱/۵ برابر با ۱۸۳۵ کیلومتر مربع بوده است، از آن تاریخ تا زمان اخیر یعنی در مدت ۷۲ روزه (از ۱۵ بهمن ۹۴ تا ۲۷ فروردین ۹۵) بارندگی‌های رخ داده در منطقه و روان آب‌های جاری‌شده به‌سمت دریاچه باعث شده مساحت دریاچه به بیش از ۲۵۰۰ کیلومتر مربع برسد. البته پیش‌بینی می‌شود با بارندگی‌های چند روز اخیر در حوضه، میزان سطح تراز دریاچه ارومیه در طی روزهای آینده افزایش پیدا کند.

تلاش برای بازگشایی سفارت کانادا در تهران

در شماره پیشین هفته‌نامه از اعطای تسهیلات بانکی به فعالان حوزه گردشگری گفتیم، این هفته خبر دیگری نوید بخش آینده روشن گردشگری داخلی کشور بود، خبرها حاکی از آن بود که یارانه سفر به مقاصد متنوع و جدید به‌زودی به گردشگران داخلی اختصاص داده می‌شود.

در همین راستا مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در جلسه‌ای كه  با حضور اعضای هیئت‌مدیره جامعه تور گردانان ایران برگزار شد، گفت:


گردشگری، یكی از حوزه‌هایی است كه پس از توافق با ۱+۵ و آغاز اجرای برجام، بیشترین تاثیر مثبت را پذیرفته است و در سال‌های آینده شاهد روند رشد بیش از پیش این صنعت در كشور خواهیم بود.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینكه در چند ماه اخیر با بیش از ۲۰ گروه خارجی برای سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری كشور دیدار و مذاكره داشته است، بیان کرد که سرمایه‌گذاری در این بخش نیاز به پیگیری، كارشناسی و جلسات مكرر دارد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اعلام این خبر كه در ۲ سال گذشته، ۲۵ هتل ۴ و ۵ ستاره در كشور به بهره‌برداری رسیده است، افزود که این تعداد هتل در تهران، شیراز، مشهد، قشم، كیش، گرگان، تبریز، بروجن، ارومیه، سمنان، یزد و مازندران مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

سلطانی‌فر ادامه داد که در حال حاضر ۲۱۴ هتل آپارتمان با پیشرفت فیزیكی بین ۵ تا ۸۰ درصد در كشور در دست احداث است، همچنین مجوز ساخت ۶۹ هتل ۵ ستاره و ۹۴ هتل ۴ ستاره صادرشده و ۱۹۱ هتل ۳ ستاره، ۱۴۴ هتل ۲ ستاره و ۲۱۹ هتل یک ستاره در حال ساخت است.

معاون رئیس‌جمهوری بابیان اینكه برای دست‌یابی به اهداف خود در این صنعت به برنامه‌ریزی، آینده‌نگری و همگرایی تمامی فعالان و متصدیان این صنعت نیاز داریم، بیان كرد که ارائه تسهیلات ویزا، گسترش هتل‌ها، گسترش ایرلاین‌ها، توسعه شبكه حمل‌ونقل هوایی، ریلی و زمینی، گسترش سطح خدمات کارکنان تأسیسات گردشگری و افزایش دفاتر جذب گردشگر در كشورهای خارجی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است كه باید با جدیت پیگیری شود.

وی در ادامه این دیدار با اشاره به اینكه كاهش قیمت تورها، افزایش تعداد گردشگر را به‌دنبال خواهد داشت، اضافه كرد که ارائه تخفیف دربسته سفر، اعم از ایرلاین‌ها، شبكه حمل‌ونقل، هتل‌ها و تورها در جذب و جلب گردشگران بیشتر تاثیر بسزایی خواهد داشت.


معاون رئیس‌جمهوری همچنین با تاكید بر ساماندهی زمانی و مكانی گردشگری داخلی، گفت:

در آینده نزدیک یارانه سفر به مقاصد جدید داخلی به گردشگران اختصاص داده خواهد شد، استان سیستان و بلوچستان و مسیر زاهدان، زابل، چابهار و تهران به‌عنوان نخستین مقصد جدید به گردشگران داخلی ارائه می‌شود و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، یک سوم هزینه سفر به این مقاصد را در سال ۹۵ میپردازد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد که باید ذهن و توجه مردم را به‌سوی مقاصد متنوع و جدید داخلی سوق دهیم، چراکه جاذبه‌های گردشگری ایران در مقابل بسیاری از كشورهای دیگر، حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

وی در ادامه گفت که نباید اجازه دهیم در تورهای خارجی، مردم دچار ضرر و زیان شوند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به‌عنوان متولی گردشگری در كشور، به‌نحوی نظارت دقیق، معمول كرده كه متضمن حقوق شهروندان باشد و جلوی تعرض به حقوق مردم را در سفرهای خارجی خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، سلطانی‌فر در پایان بیان كرد که سازمان میراث فرهنگی به‌عنوان دستگاه حاكمیتی، موظف به حفاظت از حقوق مردم و مسافران در سفرهای خارجی و داخلی است.

ترکیه، چین و عمان در ساحل گلستان سرمایه‌گذاری می‌کنند

گلستان

تلاش برای جذب سرمایه‌های خارجی شاید چالش برانگیزترین و در عین حال مؤثرترین راه توسعه پایدار صنعت گردشگری باشد. این هفته مدیرکل میراث فرهنگی گلستان از شکل‌گیری پروژه‌هایی با حضور سرمایه‌گذاران کشورهای ترکیه، چین و عمان در ساحل دریای خزر در استان گلستان خبر داد.

 ابراهیم کریمی در همایش شورای اسلامی شهر و روستاهای بخش مرکزی شهرستان آزادشهر اظهار کرد: امروزه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری شامل هتل و مراکز اقامتی، اقداماتی در حال انجام است و شهرستان آزادشهر نیز در زمینه گردشگری از بسیاری شهرستان‌های دیگر جلوتر است.

وی خاطرنشان کرد: برای تأمین زیرساخت‌های گردشگری در استان، برنامه‌هایی در دست تهیه است تا گلستان به مقصد گردشگری تبدیل شود. یکی از راه‌های توسعه این است که گردشگر و مسافر را در استان ماندگار کنیم و گلستان را از معبر به مقصد گردشگری تبدیل کنیم. در سال گذشته ۳۰۴ هزار نفر در گلستان اقامت کردند و با اقداماتی که در نوروز ۹۵ با وجود شرایط نامساعد جوی انجام شد، ۵۲۴ هزار نفر اقامت داشتند که رشد ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان با اشاره به اهمیت گردشگری روستاها، افزود: دهیاران توجه داشته باشند که بسیاری از گردشگران خارجی علاقه به ماندن در هتل ندارند و هتل‌ها بیشتر برای مأموریت‌های اداری استفاده می‌شود. امروزه در دنیا و کشور ایران، افرادی که قصد گردشگری دارند، به طبیعت و روستاهای زیبا با بافت تاریخی و صنایع دستی آن علاقه نشان می‌د‌هند.

کریمی یادآور شد: بوم گردی در روستاها یکی از مهمترین اقداماتی است که در حال عملیاتی شدن است. در روستاهایی که ظرفیت گردشگری دارند، افراد می‌توانند از ساختمان‌های موجود در روستاها استفاده کنند و فضایی ایجاد کنند که گردشگران را به روستاهای هدف گردشگری بکشانند. ۱۰۰ میلیون تومان برای تعمیر و تجهیز و راه‌اندازی یک بوم کلبه پرداخت می‌شود.

 

 جزئیات بیشتر در این زمینه را در این صفحه از کجارو دنبال کنید.

از دیروز شنبه، نمایشگاهی با رویکرد نوستالژیک با عنوان «شهر فرنگ» از سوی انجمن علمی مدیریت جهانگردی دانشگاه یزد در محل خانه گردشگری یزد برپا شده است.

«محمدرضا آزادی» دبیر انجمن علمی مدیریت جهانگردی یزد با اعلام این خبر، هدف از برپایی این نمایشگاه را تداعی گذشته برای نسل امروز برشمرد و افزود:

در این نمایشگاه که در خانه گردشگری یزد برگزار شده است، چیدمان اتاق‌های خانه به سبک دهه ۴۰ و ۵۰ طراحی شده است.

وی افزود: اتاق‌ها شامل اتاق کرسی، اتاق بازی، سینما، عکاسخانه، تاریک‌خانه، اتاق شاه‌نشین، کافه، کلاس درس، اتاق قالی‌بافی و... است.

آزادی با اشاره به اینکه این نمایشگاه برای بازدید عموم آزاد است، گفت:

این نمایشگاه تا ۲۱ اردیبهشت‌ماه در محل خانه گردشگری یزد واقع در خیابان امام(ره) دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند در روزهای یادشده از ساعت ۹ تا ۱۳ و ۱۷ تا ۲۲ از نمایشگاه دیدن کنند.

هفته گذشته شاهد اجرای طرحی عجیب در استان یزد بودیم، تردد اتوبوس‌های گردشگری طبق اعلام پلیس راهور یزد از ساعت ۱۹ ممنوع اعلام شده است.

«ابراهیم پورفرج» رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت:

در فروردین ماه نامه‌ای از سوی پلیس راهور ناجا در استان یزد دریافت شد که اعلام کرده بود تردد اتوبوس‌های گردشگری تنها از ساعت ۷ صبح تا ۱۹ بلامانع است. این بدان معناست که توریست را در هتل زندانی کنیم و اجازه ندهیم از هتل برود جای دیگری شام بخورد یا از زمان شب برای رفتن به مکان‌های دیگر استفاده کند چون بعد از ساعت هفت شب اجازه خروجش را از هتل نمی‌دهیم.
وی ادامه داد که ما معمولا تورهای گردشگری ۳۰ نفره را با اتوبوس‌های توریستی جابه‌جا می‌کنیم و از این به بعد باید اگر می‌خواهیم آن‌ها را بعد از ساعت هفت به جایی ببریم، ساعت ۷ تاکسی گرفته و مراقب باشیم که همه تاکسی‌ها با هم حرکت کنند. این چه کاری است؟ آیا این اقدام با سیاست های اقتصاد مقاومتی در تناقض نیست؟رئیس جامعه تورگردانان ایران گفت که یک راه برای حل این مشکل وجود دارد آن هم اینکه مانند سال‌های قبل استان یزد را در زمره شهرهای ورودی قرار دهیم یعنی مانند قبل که شب می‌رسیدیم به یزد، صبح آنجا را دیده و به اصفهان می‌رفتیم. می‌توان چنین کاری را تکرار کرد اما با این اتفاق آیا اقتصاد گردشگری شهر یزد به هم نمی‌ریزد؟ آیا اکنون که اتوبوس‌های توریستی در شهر یزد توقف می‌کند، موجب رونق بخشیدن به هتل‌ها و مراکز گردشگری شهر نشده که می‌خواهند با اعلام محدودیت در تردد اتوبوس های گردشگری این رونق را از بین ببرند؟ آیا ما با همین نامه‌ها و رفتارها می‌خواهیم میزبان ۲۰ میلیون گردشگر خارجی باشیم؟پورفرج این مشکل را به‌تازگی با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی مطرح کرده است.

برای مطالعه جزئیات بیشتر از این گزارش به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

آغاز همكاری مشترک هیئت ایتالیایی و ایرانی در پاسارگاد

پاسارگاد

هفته گذشته فصل جدید همكاری‌های هیئت ایرانی و ایتالیایی با بررسی پوشش سقف ۲ درگاه كاخ اختصاصی كوروش در مجموعه جهانی پاسارگاد آغاز شد.«حمید فدایی» سرپرست پایگاه میراث جهانی پاسارگاد با اشاره به همکاری ایران و ایتالیا بیان كرد:در قالب این فصل مشترک همكاری، ۲ درگاه كاخ اختصاصی كوروش كه دارای نقوش برجسته‌ی هخامنشی هستند، پوشش‌دهی و حفاظت می‌شود.وی افزود که سقف حفاظتی كه در دهه گذشته تا به امروز روی این ۲ درگاه اختصاصی كوروش بود كارایی لازم را ندارد و مشكلاتی را برای مجموعه ایجاد كرده كه قرار شد با همكاری هیئت ایتالیایی طرح جدیدی آماده و روی این ۲ درگاه نصب شود.فدایی گفت که ضمن تغییر ظاهری سقف پوششی این ۲ درگاه، طراحی مدرن، زیبا و كاربردی‌تر در این زمینه مدنظر بود كه بناست برای اجرای این طرح پوششی حفاظتی پوشش‌هایی از جنس باتری‌های خورشیدی استفاده شود زیرابه دلیل بهره‌گیری از انرژی خورشیدی امكان نورپردازی نیز برای این مكان‌ها فراهم می‌شود.

 برای اطلاع از مشروح این کاوش‌های باستان‌شناسی به این صفحه از کجارو سری بزنید.

واشنگتن رکورد درآمدهای گردشگری را شکست

واشنگتن

بر اساس گزارش‌ها منتشر شده، گردشگران داخلی و خارجی در این بازه‌ی زمانی هفت میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار در واشنگتن هزینه کردند. این آمار از زمان رکود اقتصادی بزرگ این کشور تاکنون بی‌سابقه بوده است.

برای اطلاع از جزئیات این گزارش به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه