دسرهای خوشمزه که می‌توان بدون فر تهیه کرد

محبوبه حسنی
محبوبه حسنی شنبه، ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
دسرهای خوشمزه که می‌توان بدون فر تهیه کرد

مصرف انواع دسرهای خوشمزه، لحظاتی شیرین و آرامش‌بخشی را در مهمانی ها و جمع‌های خانوادگی برای شما به ارمغان می‌آورد. همان خوراکی‌های خوش‌عطر و طعمی که جایگاه مطلوبی را در برنامه‌ی غذایی روزانه، به خود اختصاص داده‌اند. با کجارو همراه باشید تا شما را با روش تهیه‌ی تعدادی از پرطرفدارترین و لذیذترین دسرها را آشنا کنیم.

طعم لذیذ و ظاهر دلپسند انواع دسر، شیرینی، پای، بستنی و... هوش از سر علاقه‌مندان به این نوع خوراکی‌ها برده و به‌محض دیدن مغازه‌ شیرینی‌فروشی، بدون هیچ تردیدی آن‌ها را وادار به خرید می‌کند. قطعا یکی از خاطره‌ انگیزترین لذت‌های انسان، تهیه و طبخ شیرینی و دسر در منزل است. اما متأسفانه بسیاری از این خوردنی‌های دوست‌داشتنی نیازمند ابزاری است که شاید نتوان تمامی آن‌ها را در هر منزلی یافت. فِر یا آون، یکی از این وسایل است که وجود آن برای پخت انواع دسر، لازم و ضروری است و نداشتن آن، انگیزه و شوق بانوان و علاقه‌مندان به آماده‌سازی دسر را از بین می‌برد اما خوشبختانه امروزه، دستورالعمل‌های بسیاری در مورد تهیه‌ و طبخ انواع دسرهای لذیذ وجود دارد که برای آماده‌سازی آن‌ها نیازی به فر نیست.

محبوب ترین دسرهای بدون نیاز به فر

پای شکلاتی خامه‌ای (پای نوتلا Nutella)

از دیگر شیرینی‌هایی که می‌توان در منزل و بدون استفاده از فر تهیه کرد، پای شکلاتی خامه‌ای است که با شکلات نوتلا آماده می‌‌شود. به‌گونه‌ای که لایه‌ای از ترکیب شکلات نوتلا و خامه‌ را روی بیسکوییت‌های گندمی آغشته کرده و تنها در مدت‌ زمان چند دقیقه، دسری حیرت‌آور و شگفت‌انگیز را می‌توانید تهیه کنید. این شیرینی یکی از بهترین‌ گزینه‌های پذیرایی در مهمانی‌های دوستانه و خانوادگی است.

پای شکلات و کره بادام زمینی (کیک چند طبقه)

شکلات و کره‌ی بادام زمینی، مهم‌ترین ماده‌ی اولیه برای تهیه‌ی یک پای لذیذ و خوشمزه است، که برای درست‌کردن آن نیازی به فر و پختن مواد نیست.  بنابراین فقط با کمی سلیقه و قراردادن صحیح برش‌هایی از کیک‌ آماده، لابه‌لای آن‌ها را با شکلات و کره‌ی بادام‌زمینی پر کرده و دسری خوشمزه فوری را برای خود و اعضای خانواده فراهم کنید.

تارت میوه

تارت‌های میوه با خامه‌هایی لذیذ و اشتها آور که رنگ‌های مختلف روی آن‌ها را پوشانده است، نسبت به سایر دسرهای محبوب در جهان، بسیار سبک و از ظاهری شکیل و زیباتر برخوردار است، همین امر از دلایل محبوبیت و شهرت آن‌ها به شمار می‌رود. آنچه بسیار خوشایند است، تدارک این خوراکی‌های دوست‌داشتنی بدون نیاز به فر است.

چیز کیک لقمه‌ای

به نظر می‌رسد «چیزکیک‌های لقمه‌ای» به‌دلیل طعم و ظاهر خود، پرطرفدار و محبوب هستند. جالب است بدانید که برای آماده‌سازی این دسر خوشمزه، احتیاجی به فر نیست. تنها کافی است که برای تدارک این شیرینی‌های کوچک و پرطرفدار، آن‌ها را مدتی در سرمای یخچال قرار دهید.

پودینگ فنجانی شکلاتی (کاپ پودینگ)

پودینگ‌های فنجانی شکلاتی، علاوه بر طعم و عطری مدهوش کننده، با طراحی بسیار عالی تزیین می‌شوند که می‌توان آن‌ها را دسرهایی باوقار و زیبا نامید. این مسئله زمانی بیشتر جلوه می‌کند که، شما با مقدار کمی از میوه‌های تازه و خامه‌ی زده شده، پوششی خوشمزه و عالی را برای آن‌ها به ارمغان آورید. پودینگ‌های شکلاتی به‌آسانی تهیه و آماده می‌شوند و شما می‌توانید در مدت ‌زمان ۱۵ دقیقه دسری لذیذ و مطلوبی را تهیه کنید.

کلوچه و شیرینی

در دنیای شیرینی‌پزی تنوع بسیاری از انواع شیرینی وجود دارد که برای تهیه‌ی بسیاری از آن‌ها نیازی به استفاده از فر نیست. تنها کافی است با قراردادن آن‌ها در سرما (فریزر)، این دسرهای ناب و فوق‌العاده را آماده کنید. میل کردن آن‌ها همراه با فنجانی چای تازه دم یا قهوه‌ای که عطر بی‌نظیرش فضا را پرمی‌کند، خالی از لطف نیست.

پای سیب کاراملی

پای سیب کاراملی، یکی از دسرهای کلاسیک امروزی است که اکثر انسان‌های علاقه‌‌مند به شیرینی و خوراکی‌های اشتها‌آور، عاشق آن بوده و از میل کردن این خوردنی محبوب، لذت می‌برند. برای تهیه‌ی پای سیب نیز همانند بسیاری دیگر از شیرینی‌ها، نیازی به فر نیست و به آسانی می‌توان آن را تهیه کرد. می‌توانید یک پای سیب کاراملی را برای مهمانی‌های دوستانه‌ی خود تهیه کرده و از میل کردن آن، لذت ببرید.

کیک شکلاتی بدون فر

با رعایت صحیح و دقیق دستورالعمل کیک شکلاتی، می‌توانید بدون نیاز به فر، این دسر خوشمزه را در منزل به‌راحتی تهیه کنید. این نوع شیرینی‌ها بدون استفاده از آرد تهیه شده و ارزش غذایی بالایی دارند. آنچه مهم است، شباهت آن‌ها به کیک‌های شکلاتی است که در فر و با کمک آرد تهیه می‌شوند.

طرز تهیه‌ی چند دسر لذیذ بدون نیاز به فر

شکلات رول

مواد اولیه

  • بیسکویت ساده‌ی پودر شده یک بسته (۱۷ تا ۱۸ عدد کوچک)
  • مغز گردوی ریز خرد شده ۱۰۰ گرم
  • پودر کاکائو دو قاشق غذاخوری
  • گلاب نصف قاشق غذاخوری
  • شیر ولرم ۱/۴ فنجان
  • پودر نارگیل ۱۰۰ گرم
  • پودر هل نصف قاشق چای‌خوری
  • خامه‌ی زده شده به میزان لازم
  • کره‌ی آب شده یک قاشق غذاخوری
  • پودر قند نصف پیمانه
  • ورقه‌ی فویل به میزان لازم

طرز تهیه

ابتدا درون ظرفی مناسب، بیسکوییت‌ها، پودر کاکائو، مغز گردو، پودر هل و پودر قند را ریخته و با همزن دستی یا برقی به‌مدت چند دقیقه مخلوط کنید تا تمامی مواد به‌خوبی با یکدیگر ترکیب شوند. سپس کره‌ی آب شده، شیر و گلاب را نیز به مواد اضافه کنید و دوباره به هم زدن مشغول شوید تا خمیری یکدست به‌دست آید. در صورت خشک و شکننده بودن خمیر می‌توانید از مقدار بیشتری کره‌ی آب شده (در صورت تمایل می‌توان به‌جای کره از شکلات صبحانه‌ نیز استفاده کرد در اینصورت مقدار پودر قند را به نصف کاهش دهید)، استفاده کنید. ورقه‌ی فویل را به‌شکل مستطیل ۱۰*۲۵ بریده و خمیر به‌دست آمده را در مرکز آن بریزید. سعی کنید با دست آن را به‌صورت لوله‌ی استوانه‌ای با ضخامت ۳ سانتی‌متر فرم داده و فویل را به‌خوبی دورتادور خمیر بپیچید. سعی کنید هیچ منفذی برای ورود هوا به داخل خمیر وجود نداشته باشد. مواد را داخل فریزر به‌مدت زمان ۴۵ تا ۶۰ دقیقه قرار داده تا خود را به‌خوبی بگیرد. گاهی اوقات مدت زمان بیشتر یا کمتری برای آماده‌سازی شکلات رول نیاز است. پس از آماده‌ شدن شکلات، آن را به‌اندازه‌های دلخواه برش داده و برای سرو درون ظرف مناسبی بچینید. روی تمامی شکلات‌ها را با مقداری از خامه‌ی زده شده تزیین کنید

چیز کیک فندقی

مواد لازم

  • بیسکوییت سبوس‌دار پودر شده یک بسته
  • فندق پودر شده نصف لیوان
  • گردوی خرد شده ۱۰۰ گرم
  • پنیر صبحانه یک بسته
  • پودر قند نصف فنجان
  • کره‌ی بادام‌زمینی (در صورت تمایل می‌توان از شکلات آب شده نیز استفاده کرد)
  • خامه‌ی زده شده به میزان لازم
  • مواد رنگی خوراکی به میزان لازم

طرز تهیه

درون مخلوط‌کن یا غذاساز، بیسکویت‌ها، پنیر صبحانه، فندق، گردو و پودر قند را ریخته و تا زمانی که تمامی مواد با یکدیگر به‌خوبی ترکیب شوند، آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. قالبی مناسب را انتخاب کرده و مواد به‌دست آمده را درون آن بریزید. با کف دستان خود چندین مرتبه روی سطح مواد فشار وارد کنید تا به‌خوبی به یکدیگر چسبیده و بافتی منسجم و یکدست پیدا کند. سپس کره‌ی بادام‌زمینی یا شکلات آب شده را نیز به مواد اضافه کرده و با پشت کاردک آن‌ را روی سطح مواد بمالید. حال قالب مورد نظر را درون یخچال به‌مدت زمان ۲ ساعت قرار دهید تا خود را بگیرد. پس از گذشت زمان ذکر شده، چیزکیک را از یخچال خارج کرده و به‌آرامی از قالب بیرون آورید. خامه‌ی صبحانه را که با مقداری رنگ خوراکی مخلوط کرده‌اید با سلیقه و طراحی دلخواه روی آن ریخته و درون ظرف مورد نظر، سرو کنید.

ژله‌ی قالبی میوه‌ ای

مواد لازم

  • پودر ژله در دو رنگ و طعم متفاوت از هرکدام دو بسته (ترجیحاً پرتقالی و آلوئه‌ورا)
  • آب سرد یک پیمانه
  • آب جوش یک پیمانه
  • موز خرد شده یک عدد متوسط
  • سیب حلقه شده یک عدد متوسط
  • ورقه‌ی ژلاتین سه تا چهار عدد

طرز تهیه

در ظرفی مناسب، یکی از پودر ژله‌ها و دو برگه‌ی ژلاتین را با یک پیمانه آب جوش به‌خوبی حل کنید. بلافاصله آب سرد را به آن اضافه کرده و دوباره به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. قالبی مربع شکل را انتخاب کرده و مایع به‌دست آمده را درون آن بریزید. بهتر است انتها و ابتدای قالب از سطح یکسانی برخوردار باشد تا شکل ژله‌ی قالبی شما شکیل‌تر شود. موزهای برش خورده را به‌آرامی روی ژله‌ها ریخته و با سلفون روی قالب را به‌خوبی بپوشانید. سپس قالب را برعکس کنید و درون یخچال به‌مدت زمان نیم ساعت قرار دهید. سعی کنید از بسته بودن درب قالب توسط سلفون به‌خوبی اطمینان یابید تا هنگام برگرداندن آن (سرو ته کردن)، مایعی خارج نشود. پس از بسته شدن ژله، آن را درون قالب دیگری با همان اندازه قرار دهید. درون ظرف دیگری، پودر ژله‌ی باقی‌مانده و برگه‌های ژلاتین را نیز همانند ژله‌ی قبلی آماده کنید. سپس آن‌ها را روی ژله‌ای که از قبل آماده کرده‌اید بریزید و برش‌های سیب را نیز به آن اضافه کنید. به‌مدت ۳۰ دقیقه‌ی دیگر اجازه دهید قالب در یخچال بماند تا بسته شود. پس از این مدت زمان، ژله‌ی قالبی آماده‌ی سرو است.

مینی شکلات‌های فندقی

مواد لازم

  • شکلات تخته‌ای ۲۰۰ گرم (سفید یا قهوه‌ای)
  • فندق به میزان لازم
  • پودر نارگیل به میزان لازم
  • پودر پسته جهت تزیین

طرز تهیه

شکلات‌های تخته‌ای را به روش بن‌ماری آب کنید و اجازه دهید از گرمای آن کاسته شود .بهتر است دمای شکلات مایع، پشت دست را نسوزاند. سپس فندق‌ها را یکی‌یکی در شکلات آب شده فروکرده و با وسیله‌ی مناسب، پس از گذشت چند دقیقه خارج کنید. فندق‌های آغشته به شکلات را درون قالبی نچسب بگذارید و به‌مدت ۵ دقیقه در یخچال قرار دهید تا کمی خود را بگیرد. سپس از یخچال خارج کرده و آن‌ها را به پودر نارگیل آغشته کنید. پودر نارگیل، پوششی سفید رنگ و عطر و طعمی دلچسب و دوست‌داشتنی را به شکلات‌های فندقی خواهد بخشید و لذتی به‌یادماندنی را هنگام سرو به ارمغان خواهد آورد. برای ماندگاری بیشتر، آن‌ها را در یخچال نگهداری کنید.

کیک فنجانی (کاپ کیک)

مواد لازم

  • تخم‌مرغ یک عدد
  • شیر سه قاشق غذاخوری
  • پودر کاکائو یک قاشق غذاخوری
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • وانیل ۱/۴قاشق چای‌خوری
  • روغن چهار قاشق غذاخوری
  • آرد چهار قاشق غذاخوری
  • بیکینگ‌پودر یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه

تخم‌مرغ، شکر و وانیل را درون ظرفی مناسب ریخته و با همزن به‌خوبی مخلوط کنید. سپس روغن را نیز اضافه کرده و آرد و بیکینگ‌پودر و پودر کاکائو را نیز کم‌کم با مواد ترکیب کنید. اکنون شیر را نیز با ترکیب قبلی مخلوط کرده و تا زمانی که خمیری نرم و یکدست به‌دست آید، به هم‌زدن ادامه دهید. فنجان‌هایی را برای قالب کاپ کیک‌های خود انتخاب کرده و به‌خوبی داخل آن‌ها را چرب کنید. سپس تا نصف حجم آن‌ها را از خمیری که تهیه کرده‌اید پر کرده و درون قابلمه‌ای که حاوی آب جوش است، قرار دهید. با گذاشتن فنجان‌ها داخل قابلمه، درب آن را بسته، حرارت شعله‌ی گاز را کم کرده و اجازه دهید به‌مدت زمان ۱۵ دقیقه گرما ببینند. سپس شعله‌ی گاز را خاموش کرده و دمکنی را به‌مدت ۱۰ دقیقه روی درب قابلمه قرار دهید تا کاپ‌کیک‌ها به‌خوبی مغز بخت شوند. فنجان‌ها را از قابلمه خارج کرده و صبرکنید تا به‌خوبی سرد شوند. سپس به‌آرامی آن‌ها را از فنجان خارج کرده و درون ظرف شیرینی سرو کنید. روی سطح کاپ‌کیک‌ها را با شکلات آب‌شده آغشته کرده و برش‌های کوچکی از میوه‌ی موردعلاقه‌ی خود به‌همراه کمی خامه‌ی زده شده را نیز به آن اضافه کنید. تا علاوه بر تزیین کردن کاپ‌کیک‌های خود، طعم و عطری دل‌چسب را به این شیرینی لذیذ و خوشمزه ببخشید.

در این مقاله سعی شد تا علاوه بر معرفی دسرهای لذیذ و دوست‌داشتنی، طرز تهیه خوشمزه ترین شیرینی های بدون فر نیز ارائه شود. منتظر مقالات بعدی کجارو باشید.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه