مقایسه دستمزد زنان و مردان در کشورهای مختلف

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی پنجشنبه، ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
مقایسه دستمزد زنان و مردان در کشورهای مختلف

اختلاف دستمزد زنان و مردان، این روزها تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی فعالان حقوق زنان شده است. به‌تازگی بحث‌هایی در آمریکا شکل گرفته که منجر به ایجاد جریانی برای رفع نابرابری در این کشور شده است. اما اوضاع در سایر کشورها چگونه است؟ با کجارو همراه باشید تا نگاهی به فهرست مجمع جهانی اقتصاد که در مورد همین موضوع تهیه شده بیندازیم.

بحثی که در مورد اختلاف دستمزد زنان و مردان در آمریکا جریان دارد، باعث شده است تا توجه جهان به این آنجا جلب شود. اما باید بدانیم که برخی کشورها در ایجاد برابری اقتصادی بین زنان و مردان، بهتر از آمریکا عمل کرده‌، درحالی ‌که تعداد زیادی از کشورهای درحال ‌توسعه،‌ عملکرد بدتری دارند.

در اینجا نگاهی به ده کشور، که نیمی از آن‌ها بهترین و نیمی بدترین عملکرد را در مورد اختلاف دستمزد زنان و مردان داشته‌اند می‌اندازیم. این کشورها طبق «شاخص جهانی شکاف جنسیتی» که توسط مجمع جهانی اقتصاد (World Economic Forum) تعریف کرده است انتخاب شده‌اند. برای مقایسه‌ی بهتر، خوب است بدانید که آمریکا در این فهرست رتبه‌ی بیستم را دارد.

ایسلند

ایسلند

به گفته‌ی مجمع جهانی اقتصاد، ایسلند از لحاظ برابری اقتصادی بین جنسیت‌های مختلف، بهترین رتبه را دارد. البته هیچ کشوری در جهان برابری کامل دستمزد را بین زنان و مردان رعایت نمی‌کند، و حتی در ایسلند که بالاترین نسبت دستمزد زنان به مردان برای شغل‌های یکسان را دارد، این عدد ۷۵ درصد است. با این‌وجود، ایسلند دارای فرهنگی مساوات طلب است، یعنی به استقلال و پیوندهای اجتماعی احترام می‌گذارد و حقوق طبقات و گروه‌های مختلف را رعایت می‌کند. زنان ایسلندی علاوه بر این، در مشارکت در مشاغل حرفه‌ای و فنی و آموزش عالی نیز، از مردان پیشی گرفته‌اند.

فنلاند

فنلاند

فنلاند نیز مانند ایسلند، دارای جامعه‌ای به‌شدت مساوات طلب است. در این کشور نسبت دستمزد زنان به مردان برای شغل‌های یکسان بسیار بالاست و  زنان در تحصیلات عالی و پست‌های  دولت، حضور پررنگی است. فنلاند به‌طور خاص، در حوزه‌ی آموزش علمی و تحصیلات تکمیلی، از شهرت زیادی برخوردار است.

نروژ

نروژ

به گفته‌ی WEF ، نروژ نیز دارای برابری اقتصادی نسبی بین زنان و مردان است . در این کشور  اختلاف بسیار کمتری بین درآمد زنان و مردان نسبت به سایر کشورهای اسکاندیناوی وجود دارد، اما تعداد زنانی که در رأس کارهای دولتی و تجاری هستند، کم است. با این وجود، از سال ۱۹۷۰ دولت نروژ، مقابله با تبعیض را در دستور کار خود قرارداده و حتی قوانین جانشینی در سلطنت نروژ (این کشور هنوز دارای سلطنت مشروطه است) را تغییر داده تا سلطنت به بزرگ‌ترین فرزند برسد، نه بزرگ‌ترین وارث مذکر.

سوئد

سوئد

سوئد با داشتن سطح بالایی از برابری دستمزد، در رتبه‌ی چهارم فهرست WEF قرار دارد. درحالی‌ که تعداد زیادی از زنان در مجلس و ادارات سوئد مشغول به کار هستند، اما این کشور هرگز یک رئیس دولت زن نداشته است. سوئد همچنین بالاترین درصد افراد مجرد در سرتاسر جهان را دارد.

دانمارک

دانمارک

دانمارکی‌ها نیز دارای سطح بالایی از برابری اقتصادی بین زنان و مردان هستند و زنان در این کشور قدرت خرید کلی مشابهی در مقایسه با مردان دارند. اما حضورشان در موقعیت‌های بالای کاری کمتر از مردان است. دانمارک به دلیل نقش مهمش در هنر، سینما و فلسفه، از شهرت برخوردار است.

بدترین کشورها از نظر برابری زن و مرد

مالی

مالی

مالی رتبه‌ی ۱۳۸؛ یعنی جزو پنج‌ کشور آخر رتبه بندی فهرست WEF است. درآمد زنان در مالی کمتر از نصف درآمد مردان است. و حدوداً ۶۰ درصد از حقوقی را که مردان برای کار مشابه می‌گیرند، دریافت می‌کنند. مالی یکی از فقیرترین کشورهای جهان است و متوسط حقوق سالانه برای کارگران در این کشور ۱۵۰۰ دلار است. با اینکه اکثریت مردم کشور مالی مسلمان هستند، اما قوانین سکولار بر کشورشان حاکم است. از سال ۲۰۱۲، مالی با جنگ‌های مسلحانه و کودتاهای نظامی که توسط شورشیان قبیله‌ای و اسلامی انجام می‌شده‌اند، روبه‌رو بوده است. در سال ۲۰۱۳، دولت فرانسه برای فشار به شورشی‌ها جهت خروج از مناطق شمالی مالی، در این کشور مداخله‌ی نظامی کرد.

سوریه

سوریه

سوریه به دلیل نرخ پایین مشارکت زنان در نیروی کار و حضور بسیار کم زنان در مشاغل دولتی، در رتبه‌ی چهارم از انتهای لیست WEF قرار دارد. البته زنان سوری، حضور بالایی در تحصیلات عالی دارند. سوریه کشوری بسیار سنتی است. این کشور از سال ۲۰۱۱، درگیر جنگ داخلی شده که منجر به یک بحران انسانی عظیم و ظهور سازمان‌های افراطی مثل داعش شده است.

چاد

چاد

باوجود اینکه نسبت دستمزدهای زنان به مردان در چاد در مقایسه با سایر کشورها کمی بهتر است، اما زنان حضور محدودی در تمام سطوح آموزشی و حضور کمتری در دولت دارند. چاد،‌ به گفته‌ی سازمان ملل، هفتمین کشور فقیر دنیاست و از سال ۲۰۰۱ تا به‌حال میزبان پناهندگان کشورهای آفریقایی دیگر مثل سودان است.

پاکستان

پاکستان

پاکستان به دلیل عدم مشارکت اکثر زنان جامعه به‌عنوان نیروی کار و حضور کمرنگشان در مشاغل دولتی، یکی از پایین‌ترین سطوح برابری اقتصادی بین زنان و مردان را دارد. زنان پاکستانی در مقایسه با مردان، بیشتر اهل ادامه تحصیل هستند، اما با این وجود نیز فقر و بی‌سوادی در این کشور بسیار رایج است. جامعه‌ی پاکستان، جامعه‌ای سنتی و سلسله‌مراتبی است. این کشور همچنین به دلیل وجود درگیری‌های داخلی و خارجی با کشورهای همسایه مثل افغانستان و هند، درگیر تروریسم و ناآرامی است.

یمن

یمن

یمن به دلیل داشتن نرخ پایین برابری دستمزد و حضور کم زنان در نیروی کار، پایین‌ترین رتبه در فهرست WEF را داراست. تقریباً می‌شود گفت که زنان یمنی اصلاً در مشاغل دولتی سهمی ندارند. یمن در قرن گذشته به دلیل صادرات نفت، دارای رفاه نسبی اقتصادی بود، اما بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ به این کشور ضربه‌ی شدیدی وارد کرد. این کشور یکی از مراکز اصلی تظاهرات بهار عربی در سال ۲۰۱۱ بود و در سال‌های بعداز آن حجم زیادی از نا آرامی و بی‌ثباتی سیاسی را تجربه کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع All Day

دیدگاه