هاکاتریپ شیراز، گزارش اختصاصی کجارو از اولین روز ماراتون

بهداد خسور | چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۹۵ ساعت ۰۰:۰۱

اولین روز ماراتون برنامه‌نویسی (Hackathon) شیراز تحت عنوان هاکاتریپ امروز آغاز شد و تیم‌های شرکت کننده با چالش‌هایی که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنند آشنا شدند. با کجارو همراه باشید تا شما را از جزئیات روز اول هاکاتریپ شیراز مطلع کنیم.

ماراتون برنامه‌نویسی ???????? ????? با حمایت ????? ??????? ??? ???? امروز به صورت رسمی در محل تالار حکمت  دانشگاه شیراز آغاز شد. شرکت‌کنندگان در این ماراتون ساعت ۱۶:۰۰ امروز در آمفی تئاتر تالار حکمت جمع شدند تا مسئولان برگزارکننده‌ی ماراتون روند برگزاری را برای آن‌ها شرح بدهند. در واقع پذیرش تیم‌ها از ساعت ۱۵:۰۰ شروع شده بود و ۱۶ تیم حاضر در ماراتون خود را به مسئولان برگزاری معرفی کردند.

بعضی از تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از هاکاتریپ کاملا آماتور بودند و برای کسب تجربه در این مسابقات شرکت کرده بودند، اما حتما انگیزه‌ی زیادی هم برای کسب مقام و دریافت جایزه دارند. بعضی تیم‌ها هم کاملا حرفه‌ای هستند و تجربه‌ی زیادی در زمینه برنامه‌نویسی موبایل و وب دارند. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی تیم‌ها حضور تیم‌های زیاد از شهرهای بوشهر، مرودشت و تهران بود که همین امر باعث بالاتر رفتن هیجان و جدیت این ماراتون نفس‌گیر خواهد شد.

hackatrip-shiraz

پس از گذشت حدود یک ساعت رویداد با حرف‌های یاسر نظریانی جلوه‌ی جدی‌تری به خود گرفت. آقای نظریانی کلیات ماراتون و اتفاقاتی که قرار است طی امروز و دو روز بعد در رقابت رخ بدهد را برای شرکت‌کنندگان توضیح دادند.

hackatrip

پس از پایان صحبت‌های آقای نظریانی، پویا کندری، یکی دیگر از مسئولان برگزاری روی سن آمد تا مسائل فنی ماراتون را برای شرکت کنندگان توضیح بدهد. صحبت‌های آقای کندری برای شرکت‌کنندگان مشخص کرد که نفرات برتر این شانس را دارند تا علاوه بر دریافت جایزه‌ی نقدی مروبط به تیم‌های اول تا سوم، از طرف ??? ????  که حامی این هاکاتون است از آن ها برای همکاری دعوت به عمل بیاید.

سپس آقای کندری چالش‌های در نظر گرفته شده برای این هاکاتون را به شرکت‌کنندگان معرفی کردند. برای هاکاتریپ شیراز سه چالش در نظر گرفته شده است. چالش تحت عنوان سیستم رزرواسیون هتل‌ها، چالشی برای ایجاد یک برنامه‌ی کاربردی و یکپارچه است که بتواند تمام هتل‌های یک منطقه را برای کاربر جستجو کند و پس از پیدا کردن اتاق‌های خالی با مشخصات دلخواه کاربر، اتاق مورد نظر را برای او رزرو کند. دومین چالش این ماراتون چالشی آزاد و جذاب است که با نام گردشگری هیجانی (Adventure Tourism) به شرکت‌کنندگان معرفی شد. تیم‌ها باید برای این چالش برنامه‌ای طراحی کنند که برای علاقه‌مندان به این نوع گردشگری جذاب باشد و علاوه بر آن بخشی از نیاز بازار را هم برطرف کند. سومین چالش هاکاتریپ شیراز هم مربوط به گرایشات گردشگری (Tourism Tremds) است که تیم‌ها باید برای این چالش باید برنامه‌ای بسازند که بتواند مناطق مختلف را بخش‌بندی کند و سیستم جامعی برای پیش‌بینی بازار داشته باشد.

hackatrip-shiraz

پس از شرح چالش‌ها نوبت به توضیح نحوه‌ی داوری و شیوه ی امتیازدهی به بخش‌های مختلف هر برنامه‌ی طراحی شده و میزان تاثیر هر بخش در نظر داوران ماراتون رسید و شرکت‌کنندگان کاملا با سیستم داوری ماراتون آشنا شدند.

آقای کندری در پایان به سوالات تیم‌های شرکت کننده در هاکاتریپ شیراز پاسخ دادند و پس از آن تیم‌ها به سمت آزمایشگاه‌های کامپیوتر تالار حکمت رفتند تا پس از پذیرایی کار خود را برای انتخاب یکی از چالش‌های پیش رو و آغاز ایده‌پردازی و برنامه‌نویسی آغاز کنند.

hackatrip-shiraz

حالا که تیم‌ها چالش‌های پیش رو را شناخته بودند وقت آن رسیده بود که سر میزهای تعیین شده بنشینند و خیلی زود ایده‌پردازی را شروع کنند تا از بقیه تیم‌های شرکت کننده در این ماراتون عقب نیافتند. بنابراین همه خیلی زود سر جاهای خود مستقر شدند و کار خود را با جدیت آغاز کردند. در طول برگزاری ماراتون، مربیان در سالن‌های برگزاری رقابت حضور خواهند داشت تا به سوالات تیم‌ها پاسخ بدهند و آن‌ها را راهنمایی کنندو امروز مربیان بخش فنی مربوط به برنامه‌نویسی در سالن حضور نداشتند و فقط مربیانی حضور داشتند که بتوانند شرکت‌کنندگان را با مفاهیم اصلی گردشگری و نیازهای بازار آن در زمینه وب و اپلیکیشن‌های موبایلی آشنا کنند تا تیم‌ها بتوانند برنامه‌های کاربردی‌تری ارائه بدهند.

hackatrip-shiraz

hackatrip-shiraz

روز اول این ماراتون که از حدود ساعت ۱۷:۰۰ به صورت رسمی آغاز شد تا حدود ساعت ۲۲:۰۰ ادامه داشت و تیم‌ها دوباره فردا از ساعت ۸:۰۰ صبح در دانشگاه شیراز حاضر می‌شوند تا پس از صرف صبحانه یک روز نفس‌گیر دیگر داشته باشند. کجارو به عنوان حامی رسانه‌ای این رویداد، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هم در محل برگزاری ???????? ????? حاضر خواهد بود و شما را در جریان اتفاقات این ماراتون قرار می‌دهد.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه