۱۲ حقیقت در خصوص هاوایی که نمی دانستید

سعید میرزاپور | شنبه, ۱۵ خرداد ۹۵ ساعت ۰۹:۰۰

هاوایی مجمع‌الجزایر بسیار زیبایی در آمریکا است که سالانه گردشگران زیادی به آن سفر می‌کنند. این جزیره نیز همانند بسیاری از جا‌های دیگر دارای حقایقی است که اطلاع از آن‌ها بسیار جالب خواهد بود. همراه کجارو باشید.

هاوایی مجموعه جزایری در آمریکا است که سالانه گردشگران زیادی را میزبانی می‌کند و دلیل این موضوع نیز جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای این منطقه است. در حقیقت هاوایی نسبت به ۵۰ ایالت دیگر آمریکا،‌ یکی از بهترین‌ها در زمینه گردشگری است و طبیعت بسیار زیبایی دارد. اکنون در این مقاله از کجارو تصمیم داریم تا به این منطقه بپردازیم و اطلاعاتی در خصوص حقایق هاوایی به‌ شما ارائه دهیم.

۱- جزیره اوآهو (Oahu) دارای بزرگراه‌های بین ایالتی است

حقایق هاوایی

بزرگراه‌هایی در جزیره اوآهو وجود دارند که البته این بزرگراه‌های بین ایالتی عملا دو یا چند ایالت را به یکدیگر متصل نمی‌کند، بلکه به‌دلیل کیفیت بالایی که دارد توانسته‌اند چنین نامی را به خودشان اختصاص دهند. در اوآهو سه بزرگراه این‌چنینی وجود دارد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که این بزرگراه‌ها در رده بزرگراه‌های H قرار می‌گیرند و شرایط بهتری نسبت به‌بزرگراه‌های عادی I دارند.

۲- فضانوردان آپولو برای فرود در ماه در هاوایی آموزش دیدند

حقایق هاوایی

آموزش فضانوردان آپولو برای فرود روی ماه در بخش خاصی از بلند‌ترین کوه جهان یا همان مونوکی (Mouna Kea) صورت گرفت که البته ساختار‌ی بسیار شبیه به سطح ماه دارد. این منطقه در حال حاضر روستای آپولو (Apollo Velley) نامیده می‌شود. مریخ‌نورد کنجکاوی نیز در منطقه آتشفشانی این کوه توانست شبیه‌سازی‌های مورد نظر را پشت سر بگذارد. البته تاحدودی نیز شن‌های آن شبیه به سطح کره مریخ هستند.

۳- گردشگران تنها امکان بازدید از ۶ جزیره این منطقه را دارند

حقایق هاوایی

دو جزیره از هشت جزیره اصلی در هاوایی خالی از سکنه است و البته به انجام فعالیت‌های فرهنگی مردمان هاوایی محدود شده است. Kahoolawe کوچک‌ترین جزیره در این بین است که در جنگ جهانی دوم به‌عنوان محدوده بمب‌گذاری استفاده می‌شد و همین موضوع باعث شد تا به آن لقب The Target Island یا (جزیره هدف) را بدهند. جزیره Niihau نیز شرایط مشابهی دارد و تنها پرسنل نیروی دریایی و مقامات دولتی می‌توانند به آنجا بروند. این جزیره نیز دارای لقب The Forbidden Island یا (جزیره فراموش شده) است که لقب جالب و هیجان برانگیزی به نظر می‌رسد.

۴- حادثه هوایی Niihau

حقایق هاوایی

هواپیمای خلبان ژاپنی در Pearl Harbor که بندرگاهی برای نیرو‌های نظامی است دچار حادثه شد و سپس مردم محلی خلبان را اسیر کردند. سه نفر از ژاپنی تبار‌های این جزیره به خلبان کمک کردند تا از اسارت درآید و سپس توانست بر اسیر کنندگانش غلبه کند و البته چند گروگان نیز گرفت، ولی مدتی بعد در جریان مبارزه کشته شد.

۵- اولین فرد غیرژاپنی که در مسابقات کشتی‌گیری سومو رتبه Yokozuna را به دست آورد اهل هاوایی بود

حقایق هاوایی

Akebono Tara یا همان Chad Haaheo Rowan بعد از ۵ سال رقابت توانست به بالاترین رتبه کشتی‌گیری دست یابد. وزن وی ۵۱۴ پوند و قد آن ۶.۸ فوت بود که همین موضوع باعث شد یکی از سنگین‌ترین و بلند قد‌ترین کشتی‌گیران سومو در طول تاریخ باشد. او در سال ۲۰۰۱ از کشتی سومو کناره‌گیری کرد و تبدیل به یکی از کشتی‌گیران حرفه‌ای در سطح ژاپن شد.

۶- زندگی مارهای هاوایی در خطر است

حقایق هاوایی

در جزایر هاوایی خزندگان زیادی وجود داشت که در حال حاضر به‌دلیل حضور شکارچیان از بین رفته‌اند که البته گردشگران نیز در طول سفرشان باید آن‌ها را در نظر داشته باشند. تاکنون گفته می‌شد که در این جزیره مار‌ها از بین رفته‌اند اما اخیرا چند نمونه از آن‌ها به‌خصوص مار قهوه‌ای درخت دیده شده است – مترجم

۷- مردم هاوایی بسیار بیشتر از سرانه مصرف کنسرو گوشت آمریکا مصرف می‌کنند

حقایق هاوایی

هر نفر در جزایر هاوایی در سال حدود ۵ کنسرو گوشت (تهیه شده از ژامبون) مصرف می‌کند که این میزان درمجموع سالانه ۷ میلیون کنسرو است. البته آمار دروغ نمی‌گویند و این غذا در هاوایی بسیار محبوب است و شعب مک‌دونالد و Burrger King بسیار به این غذا اولویت قائل هستند. در Honolulu رویداد خیابانی سالانه‌ای برگزار می‌شود که در خصوص کنسرو گوشت است و در جریان آن رستوران‌های این منطقه انواع مختلفی از این غذا را ارائه می‌دهند.

۸- هاوایی تنها مکانی در آمریکا است که کاخ سلطنتی در آن به رسمیت شناخته شده است

حقایق هاوایی

پادشاه Kalakaua با الهام از کاخ‌های اروپایی در سال ۱۸۷۰ دستور ساخت قصر Lolani را داد و در سال ۱۸۸۲ نیز تکمیل شد. لازم به ذکر است که این کاخ ۴ سال قبل‌تر از کاخ سفید آمریکا دارای چراغ‌های الکتریکی بود. این پادشاهی در سال ۱۸۹۳ سرنگون شد ولی قصر مذکور باقی مانده و در معرض بازدیدکنندگان قرار دارد.

۹- بزرگ‌ترین جزیره همچنان در حال بزرگ شدن است

حقایق هاوایی

قله Kilauea از سال ۱۹۸۳ در حال فوران است و جزیره هاوایی نیز با کمک این آتشفشان در حال بزرگ شدن است. این مواد مذاب از سال ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۲ حدود ۵۴۳ جریب به خاک هاوایی افزوده بودند.

۱۰- هاوایی مسئولیت بزرگی در زمینه گسترش بازی Pogs در آمریکا دارد

حقایق هاوایی

Pogs بخشی از بازی قدیمی ژاپنی با نام Menko است و گسترش این بازی از طریق مهاجران انجام شده است. در سال ۱۹۹۱ معلمی در این جزیره بازی مذکور را به دانش‌آموزانش یاد داد و همین عاملی شد تا Pogs بسیار سریع کل آمریکا را در نوردد.

۱۱- هاوایی تنها ایالت در آمریکا است که زبان رسمی دارد

حقایق هاوایی

Hawaiian نام زبان مردم هاوایی است که البته در راستای زبان انگلیسی قرار دارد و تاحدودی گویش‌های آن متفاوت است. جزیره Niihau در این ایالت بیشترین تمرکز را روی این زبان دارد و طرز گویش آن‌ها بسیار نزدیک به اروپایی‌هایی است که در ابتدا به‌ این جزیره آمدند.

۱۲- در هاوایی بیلبورد غیرمجاز است

حقایق هاوایی

به‌دلیل اینکه تبلیغات کنار جاده‌ای مناظر محیط را خراب می‌کنند، در هاوایی تبلیغات کنار جاده‌ای نظیر بیلبورد‌ها غیرقانونی هستند و این قانون در سال ۱۹۲۷ اعمال شد. هاوایی اولین ایالت در آمریکا بود که این نوع از تبلیغات را ممنوع کرد و بعد از آن سه ایالت دیگر آمریکا با نام‌های ورمونت (Vermont)، آلاسکا (Alaska) و مین (Mine) نیز چنین قانونی را اجرا کردند.

همان طور که در این مقاله مطالعه کردید، با ۱۲ حقیقت در خصوص ایالت زیبای هاوایی آشنا شدیم. نظر شما در خصوص هاوایی چیست؟ با ما و کاربران کجارو  از طریق بخش دیدگاه‌ها در ارتباط باشید.

مطالب مرتبط:

منبع thrillist

دیدگاه