به بهانه هاکاتریپ شیراز؛ هاکاتون و سابقه آن در دنیا

بهداد خسور | دوشنبه, ۱۰ خرداد ۹۵ ساعت ۱۴:۴۰

???????? ????? در روزهای ۱۱، ۱۲ و ۱۳ خرداد با حمایت ????? ??????? ??? ???? در محل دانشگاه شیراز برگزار خواهد شود. اما کلمه‌ی هاکاتریپ از کجا می‌آید و هاکاتون‌ چه معنایی دارد؟ اگر دوست دارید با تاریخچه‌ی این لغت و سابقه‌ی این رقابت‌ها در کشورمان آشنا بشوید با این مقاله‌ی کجارو همراه شوید.

سال‌های طولانی است که در سراسر دنیا رقابت‌هایی تحت عنوان هاکاتون (Hackathon) برگزار می‌شود. هاکاتون در واقع رویدادی یک روزه تا یک هفته‌ای است که برنامه‌نویسان و افرادی که در زمینه تولید برنامه‌های تحت وب یا موبایلی فعال هستند در آن شرکت می‌کنند تا در توسعه پروژه‌هایی که در قالب چالش‌های متفاوت عرضه می‌شوند شرکت کنند.

کلمه هاکاتون به چه معنی است؟

هاکاتون یک کلمه‌ی مرکب از دو واژه‌ی هک (Hack) و ماراتون (Marathon) است. رقابت‌های هاکاتون با موضوعات مختلفی برگزار می‌شوند اما هدف اصلی چالش‌ها، تولید نرم‌افزاری مفید و کاربردی است.

همان‌طور که از نام این دسته رویدادها پیدا است، هاکاتون‌ها در ابتدا رقابت‌هایی برای هک و نفوذ به سیستم‌ها بوده‌اند اما به تدریج و با فراگیرتر شدن آن‌ها به رقابت‌هایی برای تولید نرم‌افزارهای کاربردی تبدیل شدند. شاید اگر بدانید که برنامه‌ی مربوط به قسمت گفتگو (چت) شبکه‌ی اجتماعی معروف فیسبوک محصول یکی از همین هاکاتون‌ها است، اخبار مربوط به هاکاتون‌ها را جدی‌تر بگیرید.

معیارهای داوری هاکاتون چیست؟

عوامل زیادی در داوری محصولات تولید شده در هاکاتون موثر هستند. معمولاً داوران پیش از بررسی خود برنامه‌ی طراحی شده کدهای استفاده شده در آن را بررسی می‌کند و به مرتب بودن کدها یا به اصطلاح Clean Code بودن برنامه امتیاز می‌دهند که امتیاز به دست آمده در این مرحله در تصمیم‌گیری نهایی موثر خواهد بود. پس از آن عوامل دیگری مثل ظاهر برنامه مورد بررسی قرار می‌گیرند و یکی از مهم‌ترین جوانبی که برای داوری در نظر گرفته می‌شود کاربردی بودن و سهمی است که برنامه‌ی تولید شده می‌تواند از بازار بالقوه‌ای که قرار است در آن رقابت کند به دست بیاورد.

Amsterdam-Hackathon

هاکاتون‌ در ایران چه سابقه‌ای دارد؟

در ایران هم چند سالی است که گردهمایی‌های مختلفی در زمینه برنامه‌نویسی برگزار می‌شود و برنامه‌نویسان از سراسر ایران گرد هم جمع می‌شوند و با چالش‌های مختلف دست و پنجه نرم می‌کنند. تا کنون رویدادهای زیادی مثل هاکاهلت (HackaHealth) و هاکاتهران برگزار شده است که محصول آن‌ها تولید چند برنامه‌ی کاربردی بوده است. آخرین هاکاتون برگزار شده در ایران تحت عنوان هاکاتهران با چالش طراحی اپلیکیشن خبری طی یک ماراتون یک روزه برگزار شد و تیم‌های مختلف با هم به رقابت پرداختند.

قرار است جدیدترین هاکاتون ایران هم با نام هاکاتریپ شیراز با حمایت ????? ??????? ??? ????  در شیراز برگزار شود. همانطور که از پسوند نام این رویداد پیدا است، قرار است در ???????? ????? چالشی با عنوان طراحی برنامه‌های تحت وب یا موبایلی در زمینه سفر و گردشگری انجام بگیرد. اگر تمایل دارید یکی از تیم‌های شرکت کننده در هاکاتریپ شیراز باشید می‌توانید مقاله‌ی پیشین ما درباره‌ی این رویداد را مطالعه کنید تا با نحوه‌ی ثبت نام و شرکت در این ماراتون برنامه‌نویسی آشنا شوید.

hackatrip-shiraz

به نظر شما چنین رویدادهایی می‌تواند موجب پیشرفت در عرصه‌ی برنامه‌نویسی باشد؟ اگر شما مهارت برنامه‌نویسی داشته باشید، آیا دوست دارید در هاکاتون‌ها شرکت کنید؟

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه