روزشمار: ۹ خرداد؛ فتح «اورست» برای اولین بار توسط «ادموند هيلاری» و «نتسينگ نوركی»

تیم  کجارو
تیم کجارو یکشنبه، ۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۰۰
روزشمار: ۹ خرداد؛ فتح «اورست» برای اولین بار توسط «ادموند هيلاری» و «نتسينگ نوركی»

در ۲۹ می سال ۱۹۵۳ میلادی، اورست، توسط «ادموند هيلاری» از انگليس و «نتسينگ نوركی» از هند فتح شد.

قبل از فتح قله‌ی اورست برای اولین بار، گروه‌‏ها و افراد ديگری برای صعود به قله‌ی اين كوه تلاش كرده بودند و حتی جان خود را بر سر اين راه گذاشتند. در سال ۱۹۵۱ میلادی شيپتن، كوهنورد انگليسی راهی از جنوب اين كوه كشف کرد كه صعود بر اين قله را ممكن کرد. سال بعد از آن نيز هيئت كوهنوردان سوئيسی تا ارتفاع ۸۶۰۰ متری صعود كردند.

اولین فاتحان اورست

اين قله با ۸۸۴۸ متر ارتفاع در سلسله كوه‌‏های هيماليا و در كشور نپال قرار دارد. پس از فتح قله اورست در ۲۹ می ۱۹۵۳، گروه‌‏های كوهنورد ديگری از ساير كشورها نيز توانستند به قله كوه دست يابند و آن را فتح كردند. با اين همه، بلندترين قلّه‌ی سلسله كوه‌‏های هيماليا به نام «جورج اورست» نقشه‌‏بردار انگليسی كه در سال ۱۸۶۶ میلادی درگذشت، ناميده شده است. وی در سال ۱۸۴۱ موفق به كشف قله‌ی اين كوه شده بود، اما علی‌رغم ۸ بار صعود به قلل هيماليا، نتوانست به قله‌‏ای كه خود كشف کرده بود، صعود کند.

در سال ۱۸۵۶ میلادی، در طرح نقشه‌برداری مثلثاتی بزرگ هند، برای اولین بار ارتفاع قله اورست که در آن زمان با نام قله‌ی ۱۵ شناخته می‌شد، به مقدار ۸۸۴۰ متر گزارش شد. در همین سال، نام انگلیسی رسمی اورست توسط انجمن سلطنتی جغرافیا بنابر توصیه‌نامه «اندرو واگ»، رئیس وقت ممیزی بریتانیا در هندوستان انتخاب شد. واگ نمی‌توانست یک نام محلی و عمومی را پیشنهاد کند، چراکه در آن زمان امکان دسترسی افراد بیگانه به تبت و نپال وجود نداشت. با این حال، نام «چامولونگما» برای قرون متمادی در میان تبتی‌ها و نپالی‌ها رایج بود.

ارتفاع قله‌ی کوه اورست از سطح دریا معادل ۸۸۴۸ متر (۲۹۰۲۹ پا) است. این کوه در رشته کوه‌های هیمالیا در مرز منطقه ساگارماتای نپال و تبت در کشور چین قرار گرفته‌ است.

قله‌ی اورست توجه بسیاری از کوه‌نوردان در تمام رده‌ها را جلب کرده‌ است. از کوه‌نوردان حرفه‌ای و مجرب تا کوه‌نوردان مبتدی که مایل به پرداخت مبالغ قابل‌توجهی هستند تا توسط کوه‌نوردان حرفه‌ای راهنمایی شوند و صعودی کامل و موفقیت‌آمیز را رقم بزنند. با وجودی که مسیر استاندارد صعود این کوه، حاکی از عدم احتیاج به تجهیزات و حربه‌های حرفه‌ای و دشوار است، عوامل خطرآفرین طبیعی از قبیل بیماری ارتفاع، بادهای شدید و آب و هوای نامطلوب نیز وجود دارند.

تا انتهای فصل کوهنوردی سال ۲۰۰۷، ۳۶۷۹ صعود به قله از سوی ۲۴۳۶ نفر انجام گرفت. بر طبق آمار ثبت شده، اورست جان ۲۱۰ نفر را گرفته‌ است که علاوه بر آن هشت نفر نیز بر اثر طوفانی شدید در سال ۱۹۹۶ جان خود را از دست دادند.

اورست کوهی است که قله‌ی آن بیشترین ارتفاع از سطح آب‌های آزاد را داراست. با این حال کوه‌هایی دیگری نیز وجود دارند که مدعی لقب «بلندترین قله‌های زمین» هستند. کوه مانو کیا در هاوایی، کوهی است که اگر ارتفاع آن از پایه‌ی آن اندازه‌گیری شود، بلندترین قله‌ی زمین خواهد بود. ارتفاع آن از پایه به ۱۰۲۰۰ متر می‌رسد، با وجودی که تنها ۴۲۰۵ متر از آن بالاتر از سطح دریا است.

همچنین به‌دلیل شکل خاص کره زمین، شعاع کره‌ی زمین در استوا بیشترین مقدار است. آتشفشان چیمبورازو در اکوادور، آمریکای جنوبی فقط یک درجه با استوا فاصله دارد در حالی که این مقدار برای اورست  ۲۸ درجه‌ است. فاصله قله «چیمبورازو» از مرکز زمین ۶۳۸۴٫۴ کیلومتر است و این فاصله برای اورست ۶۳۸۲٫۳ کیلومتر است که دقیقا ۲۱۶۸ متر از اورست بیشتر است.

کوه‌نوردان منبع کسب درآمد توریستی قابل‌توجهی برای کشور نپال هستند. دولت این کشور تمامی کوه‌نوردان را مستلزم به پرداخت مبلغ زیادی برای دریافت جواز صعود می‌کند که این مبلغ چیزی در حدود ۲۵ هزار دلار آمریکا به‌ازای هر نفر است.

در همین روز:

۱. تصرف بندر «قُسطَنطنيّه» پايتخت امپراتوری روم شرقی توسط تركان عثمانی (۱۴۵۳ میلادی)

۲. اختراع بالگرد توسط «سيكورسكی» مبتكر لهستانی (۱۹۰۸ میلادی)

۳. هواپیمای «چنس ووت اف۴یو کرسر» اولین پرواز خود را انجام داد. (۱۹۴۰ میلادی)

۴. زلزله‌ای به بزرگی ۵٫۸ ریشتر در بولونیا واقع در شمال ایتالیا ۲۸ کشته برجای گذاشت. (۲۰۱۲ میلادی)

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه