۲۹ محوطه باستانی در محدوده سد جامیشان شناسایی شد

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۳۰
۲۹ محوطه باستانی در محدوده سد جامیشان شناسایی شد

بررسی‌های باستان‌شناختی که به‌منظور اجرای عملیات نجات‌بخشی در محدوده‌ی مخزن سد جامیشان صورت گرفت به شناسایی ۲۹ محوطه تاریخی از دوره های مس‌سنگی ، مفرغ قدیم ، ساسانی و... انجامید.

«کامیار گودرزی» سرپرست هیئت بررسی باستان‌شناختی محدوده‌ی مخزن سد جامیشان شهرستان سنقر و کلیایی یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که موجودیت آثار باستانی را تهدید می‌کند، فعالیت‌های عمرانی دانست.

او افزود که پروژه‌های سدسازی از جمله فعالیت‌های عمرانی است که ساخت آن‌ها در سال‌های اخیر به‌دلیل خشکسالی‌های مکرر و کاهش منابع آب زیرزمینی، رشد چشمگیری داشته و بسیاری از آثار را چه در حین ساخت دیوار سد و چه در زمان آبگیری آن به‌صورت کامل و برای همیشه نابود کرده است.

این باستان‌شناس گفت:

چشم‌پوشی از این‌گونه آثار و ثبت و ضبط نشدن مشخصات دقیق آن‌ها برای گنجاندن در مطالعات باستان‌شناختی به‌نوعی در آینده این مطالعات را مخدوش و ناقص می‌کند. از این‌رو برای مستند‌سازی این آثار نوع ویژه‌ای از فعالیت‌های میدانی با عنوان فعالیت‌های نجاتبخشی در قالب بررسی و کاوش باستان‌شناختی در بین باستان‌شناسان تعریف شده است که طی آن سعی می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشترین مدارک باستان‌شناختی از محوطه یا منطقه‌ی در حال نابودی تهیه شود و در صورت امکان مورد مطالعه قرار گیرد.

وی شناسایی تمامی محوطه‌های باستانی محدوده‌ی مخزن سد اعم از مکان‌های مربوط به استقرارهای پارینه‌سنگی شامل غارها و پناهگاه‌های صخره‌ای و مکان‌های پیش از تاریخی، تاریخی و اسلامی که عمدتا در قالب محوطه‌ها و تپه‌های کوچک و بزرگ شکل گرفته‌اند را از اهداف اصلی این طرح اعلام کرد .

گودرزی، مستندسازی آثار باستانی منقول و غیر منقول، ثبت مشخصات دقیق محوطه‌ها، تهیه‌ی نقشه پراکنش آثار شناسایی شده در محدوده‌ی مخزن سد و تعیین گاه‌نگاری آثار شناسایی شده با تکیه بر مطالعات مقایسه‌ای داده‌های فرهنگی جمع‌آوری‌شده از سطح هر محوطه را از دیگر اهداف اجرای این طرح اعلام کرد.

او افزود که در محدوده‌ی مورد بررسی سد جامیشان ۲۹ اثر و محوطه‌ی باستانی‌شناسایی شد.

وی محوطه‌های جوب خاتون ۱، برزو و شکر علی را از جمله این محوطه‌ها عنوان کرد که به‌ترتیب دوره‌های اشکانی و ساسانی، اشکانی و مس سنگی‌میانی، جدید و مفرغ قدیم برای گاه‌نگاری آن‌ها پیشنهاد شده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه