یورو 2016 و شهرهای میزبان آن: شهر لان و ورزشگاه بولائرت دللیس

عماد جعفری | یکشنبه, ۹ خرداد ۹۵ ساعت ۲۳:۳۰

یورو 2016 خرداد ماه امسال در فرانسه برگزار می‌شود. ده شهر و ورزشگاه زیبای فرانسه میزبان رقابت‌های دیدنی جام ملت‌های اروپا خواهند بود. در این مقاله با شهر لان و ورزشگاه بولائرت دللیس آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.


این اولین بار در تاریخ نیست که لان، شهر معدنی سابق استخراج زغال سنگ که در ۲۸ کیلومتری لیل در شما فرانسه قرار گرفته است، در تلاش برای تطبیق دادن خود با تغییرات است.

این شهر که بین سال‌های ۱۵۲۶ تا ۱۶۵۹ بخشی از هلندِ اسپانیا (نام امپراطوری تحت لوای پرچم روم مقدس که تا سال ۱۷۱۴ بر بخش بزرگی از اروپای غربی حکم راند) بود و به شدت تحت تأثیر جنگ‌های جهانی قرن قبل قرار گرفته است، از زمان تعطیلی آخرین معدن زغال سنگ در سال ۱۹۹۰ بی‌تابِ شکل دادن هویتی نو بوده است. با در نظر گرفتن اهمیت صنعت معدن در شهر بعد از کشف زغال سنگ در سال ۱۸۴۹، کنار آمدن با این دوران گذار برای شهر به یک چالش جدی بدل شده است. اگرچه افتتاحیه موزه هنر لوور-لان در دسامبر ۲۰۱۲ امید تازه‌ای در جان شهر دمید. این موزه که با هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون یورویی روی یک معدن سابق تأسیس شده است، جدیدترین گنجینه فرهنگی فرانسه است که باعث شده تا ناحیه‌ای از این شهر از طرف یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شود.

شهر لان میزبان یورو 2016

با در نظر گرفتن اهمیت صنعت معدن در شهر بعد از کشف زغال سنگ در سال ۱۸۴۹، کنار آمدن با این دوران گذار برای شهر به یک چالش جدی بدل شده است. اگرچه افتتاحیه موزه هنر لوور-لان در دسامبر ۲۰۱۲ امید تازه‌ای در جان شهر دمید. این موزه که با هزینه‌ای معادل ۱۵۰ میلیون یورویی روی یک معدن سابق تأسیس شده است، جدیدترین گنجینه فرهنگی فرانسه است که باعث شده تا ناحیه‌ای از این شهر از طرف یونسکو به عنوان میراث جهانی شناخته شود.

تاریخ شهر لان

نام لان برای اولین بار در دوران مِرونوروژی‌ها به شکل 'Lenna Cas' به معنای 'قلمروی بهارها' به کار برده شد. دیوارهای شهر، که دیگر اثری از آنها نیست، برای دفاع در برابر حملات رومی‌ها بر پا شده بود. در دوران فئودالیته، لان در سیطره کنت آرتووا بود و بعد در سال ۱۱۸۰ به حاکمیت سلطنت فرانسه القا شد.

لان در قرون وسطی به یک شهرستان بزرگ بدل شد و حراج‌ها و بازارهای بزرگی را میزبانی می‌کرد، اما در دوران جنگ صد ساله به شدت آسیب دید و در سال ۱۳۰۳ میلادی در آتش سوخت. در طی جنگ سی ساله لان بین دو جبهه فرانسوی و اسپانیایی دست به دست می‌شد تا اینکه در ۲۰ آگوست ۱۶۴۸ در اختیار شاهزاده کوُند که فاتح نبرد لان شد، قرار گرفت.

معاهده پیرنه (Pyrenees) در سال ۱۶۵۹ این پیروزی را با اعطای حق حاکمیت به فرانسوی‌ها در برابر آرتووا به رسمیت شناخت. کشف زغال سنگ در منطقه Oignies در سال ۱۸۴۱ به احیای دوباره شهر منجر شد و وقتی تولید زغال سنگ در سال ۱۹۸۶ متوقف شد شهر سیاست بازسازی را در پیش گرفت که تأسیس یک مرکز علمی در دانشگاه آرتووا نمادی از آن دوران است.

افراد مشهور شهر لان

  • ارنست شفنر، سیاستمدار (۶۶-۱۹۰۱): شهردار لان از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۶۶ میلادی. وی که یک دکتر بود دسترسی به بیمارستانی را برای عموم امکان‌پذیر کرد که در حال حاضر نام او را بر خود می‌بیند.
  • آندره دلِلیس، سیاستمدار (۲۰۱۲-۱۹۲۴): شهردار لان از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۸ میلادی، وزیر بازرگانی و صنایع دستی (۸۴-۱۹۸۱).
  • امل باسلی، سیاستمدار (۱۹۲۸-۱۸۵۴): شهردار لان از سال ۱۹۰۰ تا ۱۹۲۸ میلادی. باسلی یتیمی بود که از ۱۱ سالگی در معدن کار می‌کرد و بعدها دبیر کل اتحادیه معدنچیان آنزین شد.
  • آگوسته به هال، شیمیدان آلی (۱۹۴۰-۱۸۵۹): در صنعت و داروسازی کار می‌کرد. در سال ۱۹۲۱ میلادی به عضویت آکادمی علوم فرنسه درآمد.
  • فلیکس بولائرت، تاجر و نیکوکار (۱۹۳۶-۱۸۵۵): رئیس کمپانی معدن لان. استادیوم باشگاه لان نام او را یدک می‌کشد.

گشت و گذار در لان

موزه لوور-لان: این شعبه موزه معتبر پاریسی روی بقایای معدن و مابین بلندترین تپه‌های پسماند زغال سنگ در اروپا و استادیوم بولائرت-دلِلیس ساخته شده است. طراحی آن (بر عهده معماران ژاپنی SANAA بوده است) با نمای شیشه‌ای و آلومینیومی خود یک سازه شفاف و تابناک را شکل می‌دهد. سالن‌های نمایشگاه به صورت طولی در امتداد یکدیگر قرار گرفته‌اند.

شهر لان میزبان یورو 2016

ایستگاه راه آهن لان: این ایستگاه در سال ۱۹۲۶ میلادی توسط Urbain Cassan تأسیس شد. نیمرخ ایستگاه، تصویر یک موتور بخار را تداعی می‌کند و اولین نمونه از هنر ترئینی در محدوده معدنی است. فضای داخلی آن مزین به کاشی‌هایی زیباست و طراحی‌های الهام گرفته از کوبیسم در آن صحنه‌هایی از زندگی صنعتی را بازتاب می‌دهد.

دانشکده علوم ژان-پرین: این دانشکده در جایی قرار گرفته که پیش از این دفاتر کمپانی معدن لان قرار داشت. عظمت باشکوه این بنا آن را به واقع به یک قصر صنعتی بدل کرده بود. این ساختمان که در سال ۱۹۳۰ میلادی توسط معمار لانی لوئی-ماری کوردونیِر طراحی شده است رو به یک باغ هندسی باز می‌شود.

مرکز شهر: ژان-ژورِس لب شهر و در تلاقی دو خیابانِ خریدِ اصلی شهر قرار گرفته است (بلوار باسلی و خیابان لانوی).

استادیوم بولائرت-دلِلیس: این ورزشگاه در سال ۱۹۳۲ راه‌اندازی شد. دژ فوتبال فرانسه، زمین آن که با شمایلی انگلیسی ساخته شده اشت چهار جایگاه منحصربه‌فرد دارد که میزبان هواداران پرشور آر سی لان در بازی‌های خانگی است. هواداران محلی این تیم به استقبال گرمشان معروف هستند و به عنوان بهترین‌های فرانسه شناخته می‌شوند.

La Base و تپه‌های پسماند دوقلوی ۱۹/۱۱: این سایت یکی از چهار مکان محافظت شده معدن در ناحیه Nord-Pas-de-Calais است. این ناحیه تصویر قابل درکی از یک سایت معدنی به دست می‌دهد.

حمل و نقل لان

بزرگراه A۲۱ در یک نیم‌دایره شرق و شمال شهر را دور می‌زند و به بزرگراه‌های دیگری از جمله بزرگراه A۱ که پاریس را به لیل متصل می‌کند متصل می‌شود. شهر دارای خطوط قطار پرسرعت TGV است و شش قطار در روز لان را در سفرهایی ۷۰ دقیقه‌ای به مقصد پاریس ترک می‌کنند. نزدیک‌ترین فرودگاه به لان در شهر لیل واقع شده است. برای رسیدن به لان از فرودگاه لیل هم می‌توان از خطوط TGV استفاده کرد یا با تاکسی و در ۸۰ دقیقه از طریق بزرگراه به شهر رسید.

شهر لان میزبان یورو 2016

فاصله لان با سایر شهرهای میزبان یورو 2016

  • فاصله لان تا لیل: ۴۰ کیلومتر
  • فاصله لان تا سنت دنیس: ۱۹۵ کیلومتر
  • فاصله لان تا پاریس: ۲۰۰ کیلومتر
  • فاصله لان تا لیون: ۶۷۵ کیلومتر
  • فاصله لان تا سنت اتین: ۷۳۵ کیلومتر
  • فاصله لان تا بوردو: ۷۹۰ کیلومتر
  • فاصله لان تا تولوز: ۸۸۰ کیلومتر
  • فاصله لان تا مارسی: ۹۸۵ کیلومتر
  • فاصله لان تا نیس: ۱۱۵۰ کیلومتر

فوتبال در لان

فوتبال به صورت سازمان‌یافته در سال ۱۹۰۵ به لان رسید. مالک کافه Chez Douterlinghe بعد از تماشای یک مسابقه فوتبال بین دانشجویان، تصمیم به تأسیس یک تیم فوتبال گرفت. باشگاه اولین هیئت مدیره‌اش را در سال ۱۹۰۶ انتخاب کرد و تصمیم بر آن شد تا به خاطر رابطه شهر با صنعت معدن، تیم در لباس‌های سبز و مشکی به میدان برود.

شهر لان میزبان یورو 2016

همه فعالیت‌های فوتبالی در طی جنگ جهانی اول متوقف شدند. در سال ۱۹۱۹، با حمایت‌های آقای لاروشه، مدیر یک شرکت امداد جنگی، باشگاه به زندگی دوباره بازگشت و اینبار آنها لباس آبی آسمانی و سفید اتحادیه ورزشی فرانسه-آمریکا را به تن کردند. سال بعد پیِر موگلیا رئیس باشگاه شد. وی در ارجاع به دوران اشغال آرتووا به دست اسپانیایی‌ها در قرون ۱۶ و ۱۷ لباس‌های راه‌راه قرمز و زرد باشگاه را طراحی کرد.

فدراسیون فوتبال فرانسه در ژانویه ۱۹۳۱ حرفه‌ای شد. بعد از ۱۸ ماه وضعیت نامعلوم، باشگاه لان سرانجام در دسته دو فوتبال کشور پذیرفته شد. در سال ۱۹۳۶ ورزشگاه جدید شهر نام فلیکس بولائرت را به خود گرفت.

نقطه غم‌انگیز تاریخ باشگاه در فصل ۸۹/۱۹۸۸ از راه رسید و لان فصل را در رده آخر لیگ دسته یک کشور به اتمام رساند. اما دوران خوبی در پیش رو بود و لان بهترین دورانش را در سال ۱۹۹۸ سپری کرد، سالی که قهرمان دست یک کشور شدند. سال بعد قهرمانی جام حذفی را هم به دست آوردند. بعد از یک دهه بسیار موفق که حضور در رقابت‌های اروپایی آن را برجسته می‌کند، لان در سال‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۱۱ دو سقوط دردناک به دست دو را تجربه کرد. باشگاه در سال ۲۰۱۳ به حافظ ممدوف یک تاجر ثروتمند آذربایجانی فروخته شد.

شهر لان میزبان یورو 2016

بازیکنان مشهور شهر لان

  • استفان دِمبیکی (۱۹۱۳-): استانیس رکورد به ثمر رساندن ۱۶ گل در یک بازی جام حذفی برابر آئوبی-آستوریس را در کارنامه دارد. وی سابقه دو بار گلزنی در فینال جام حذفی ۱۹۴۸ را در کارنامه افتخارات خود ثبت کرده است.
  • ماریان ویسنیوسکی (-۱۹۳۷): در ۱۸ سالگی به تیم ملی رسید. او در جام جهانی ۱۹۵۸ که فرانسه به‌عنوان سومی رسید، از بازیکنان تیم بود.
  • دیدیر سیکس (-۱۹۵۴): یک بال چپ بین‌المللی که در پیروزی ۶-۰ برابر لاتزیو در جام یوفا هت تریک کرد.
  • احمد اودجانی (۹۸-۱۹۳۷): این بازیکن الجزایری در فصل ۶۴/۱۹۶۳ با ۳۰ گل آقای گل لیگ دسته یک شد.
  • اریک سیکورا (-۱۹۶۸): وی با ۵۸۹ بازی برای لان بین سال‌های ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۴ رکورددار بیشترین تعداد بازی در این باشگاه است.

رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در یک بازی در وزشگاه بولائرت، در ۱۵ فوریه ۱۹۹۲ در برابر المپیک مارسی رقم خورد: ۴۸.۹۱۲ تماشاگر در شهری که تنها ۳۴ هزار نفر جمعیت آن است، خودشان را در ورزشگاه جای دادند.

شهر لان میزبان یورو 2016

ورزش‌های محبوب دیگر شهر لان

با گشایش موزه لوور-لان، دو دوست‌دار ورزش، ژان فرانسوا کارون شهردار Loos-en-Gohelle و فیلیپ لمبین رئیس لیگ Nord-Pas-de-Calais Athletics ایده متحد کردن دو شهر لیل و لان را با برپایی یک ماراتن بین دو شهر دادند.

ماراتن بین المللی راه لوور بیش از هر چیز دیگری رویای متحد کردن دو شهر را نمایندگی می‌کند. این رویداد باعث شده است تا میراث متنوع منطقه به شیوه‌ای متفاوت کشف شود، از طریق ورزش و فضای جشنواره‌ای این مسابقه.

آشنایی با ورزشگاه بولائرت دللیس میزبان یورو 2016 در لان

ورزشگاه بولائرت دللیس که در ژوئن سال ۱۹۳۳ تأسیس شده، ظرفیت ۳۸,۲۲۳ تماشاگر را دارد. این ورزشگاه در مرحله گروهی رقابت‌های یورو ۲۰۱۶ میزبان سه مسابقه زیر خواهد بود:

  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۲، ۱۸.۳۰: آلبانی - سوئیس
  • ۱۳۹۵/۰۳/۲۷، ، ۱۸.۳۰: انگلستان - ولز
  • ۱۳۹۵/۰۴/۰۱، ۰۰.۳۰: جمهوری چک - ترکیه

شهر لان میزبان یورو 2016

  • موقعیت: لان فرانسه
  • تاریخ افتتاح: ۱۹۳۳
  • تاریخ بازسازی: ۲۰۱۴-۲۰۱۵
  • ظرفیت: ۳۸,۲۲۳

مطالب مرتبط:

دیدگاه