اسرار آمیزترین مکان های باستانی ما قبل تاریخ را بشناسید

موسی معتمدی | دوشنبه, ۱۰ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

مکان‌های باستانی بسیاری از دوران ما‌قبل تاریخ در سراسر جهان کشف شده، اما برخی از آن‌ها بسیار مرموز هستند و باعث شده تا مورخان و دانشمندان سوالات بسیاری را در مورد ریشه پیدایش بشریت مطرح کنند. برای مثال، ستون هرمی شکل سنگی در آسوان مصر که به خاطر اندازه و فن‌آوری ابتدایی مورد استفاده در ساخت آن جالب توجه است. در ادامه با کجارو همراه باشید.

مقاله‌های مرتبط:

بنای تاریخی یوناگونی (Yonaguni) در ژاپن

بنای تاریخی یوناگونی

بنای تاریخی و زیر آبی یوناگونی در ژاپن بی‌شک یکی از جالب‌ترین مکان‌های باستانی ما‌قبل تاریخ این فهرست است. این اثر تاریخی هرم مانند از چند پله با زاویه قائمه و مستقیم همراه با ستون‌هایی تشکیل شده است. پژوهشگران مطمئن نیستند که این بنای تاریخی به دست بشر ساخته شده باشد؛ بشر در آن زمان بنا‌های خود را روی زمین می‌ساخت، نه زیر آب و این اثر تاریخی هم در ۸ تا ۱۰ هزار سال قبل و در زمان عصر یخبندان ساخته نشده است. این بنای تاریخی به دلیل قرار گرفتن زیر آب، قطعا یکی از قدیمی‌ترین سازه‌هایی است که روی کره زمین ایجاد شده.

ستون هرمی شکل سنگی آسوان در مصر

ستون هرمی آسوان

این ستون هرمی شکل سنگی ساخته شده در مصر باستان به دلایل مختلفی به‌عنوان رازی بزرگ برای دانشمندان است. وزن تقریبی این ستون ۱۲۰۰ تن و ارتفاع آن ۱۳۷ متر، یعنی بلند‌تر از یک ساختمان ۱۰ طبقه، است. این ستون به دلیل چند ترک که تمامیت ساختاری آن را در معرض خطر قرار می‌داد، هرگز نصب و پا بر‌جا نشد، اما در هر صورت ابعاد گسترده‌اش هنوز هم قابل توجه است. نکته اصلی که مردم را شیفته این ستون کرده، ابعاد بزرگ و وزن سنگین آن است. در آن زمان فن‌آوری شناخته شده‌ای برای حرکت آن وجود نداشته است.

هنج‌های تورنبوروگ

هنج‌های تورنبوروگ

به نظر می‌رسد این هم ترازی سه‌گانه هنج، چیزی از یک فیلم علمی-تخیلی باشد، اما در واقع توسط مردمان باستان در بریتانیا ساخته شده است. تپه‌ها و خندق‌ها در یک حوزه گسترده از خاک‌برداری به هم پیوسته بودند، اما برخی بر این باورند که آن‌ها برای بازتاب ستارگان، به خصوص کمربند اریون ساخته شدند، با این حال صحت این موضوع را هیچ کس به درستی نمی‌داند. اگر این موضوع صحت داشته باشد هنج‌ها جزو اولین آثار تاریخی هستند که با کمربند اریون در یک راستا قرار می‌گیرند.

سنگ‌های کارناک در فرانسه

سنگ‌های کارناک در فرانسه

سنگ‌های کارناک در روستای فرانسوی کارناک بین سال‌های ۴۵۰۰ و ۳۳۰۰ قبل از میلاد نصب شدند، اما آن‌ها هنوز هم بزرگ‌ترین مجموعه سنگ‌ها در جهان هستند. نظریات مختلفی پیرامون بحث وجودی ۳۰۰۰ سنگ این مجموعه وجود دارد؛ برخی بر این باورند که آن‌ها در جهت ستارگان قرار داده شده و به‌عنوان یک نوع تقویم به کار می‌رفته‌اند، در حالی که به باور دیگران آن‌ها ابزار لرزه‌نگاری بودند.

دلمن‌های شهر اتوکرا در اسپانیا

دلمن‌های شهر اتوکرا در اسپانیا

سه اثر باستانی تاریخی در اسپانیا شناخته شده با نام دلمن‌های اتوکرا وجود دارد. این دلمن‌ها معابری برای ورود به داخل مکان‌های باستانی مدفون شده زیر زمین هستند. آن‌ها از صخره‌های بزرگ و بلوک‌های سنگی ساخته شده‌اند که وزن برخی از آن‌ها به ۱۸۰ تن می‌رسد. دانشمندان معتقدند بلوک‌های سنگی از یک مایل دور‌تر منتقل شدند، اما نحوه انتقال آن‌ها هنوز به صورت یک راز باقی مانده است. علاوه بر این، دیوار‌های دلمن‌ها با آثار هنری پوشیده شده که نشان می‌دهد دلمن‌ها ریشه‌ها و ارزش فرهنگی فراتر از سیستم‌های تدفین داشته‌اند.

سر‌های اولمِک در مکزیک

سر‌های اولمِک در مکزیک

در مجموع ۱۷ سر سنگی اولمِک در مکزیک وجود دارد. وزن تقریبی آن‌ها بین ۶ تا ۱۵ تن بوده و قدمت‌شان به سال‌های ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ قبل از میلاد باز می‌گردد. سر‌ها با عمامه‌ مزینی حکاکی شده و تصور می‌شود تمثال‌هایی از رهبران قدرتمند قوم اولمِک باشند. با این حال برخی بر این باورند چهره‌ها شبیه مردان آفریقایی است و فکر می‌کنند این سر‌ها توسط یک تمدن باستانی آفریقایی که از این منطقه دیدن کرده بودند، ایجاد شده است.

خلیج کامبای در هند

خلیج کامبای در هند

خلیج کامبای در واقع خانه شهری کامل غرق شده با کانال‌ها و ساختمان‌هایش است. این شهر به‌طور گسترده‌ای با استفاده از دستگاه سونار (ردیاب زیردریایی) مورد بررسی و کاوش قرار گرفته و پژوهشگران معتقدند هزاران ساخته دست بشر از جمله قطعاتی از سفال و دیگر وسائل خانگی در خلیج وجود دارد. قدمت این شهر زیر آبی به ۹۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد، در صورتی که اگر این تاریخ صحت داشته باشد، بدان معنی است که این شهر زمانی ساخته شده بود که هیچ کس تصور نمی‌کرد بشر قادر به ساخت چنین شهر‌هایی با این وسعت باشد.

جگانتیا (Ggantija) در مالت

جگانتیا (Ggantija) در مالت

موجودیت جگانتیا در مالت برای پژوهشگران بسیار متحیرکننده است، زیرا این مکان باستانی قبل از اختراع ابزار و ماشین آلات ساخته شده است. با این حال، ساخت این معبد برای برخی اهداف مذهبی بوده است. قدمت این ساختار به حدود ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد باز می‌گردد. برخی بر این باورند با تندیس‌های یافت شده می‌بایست این پرستشگاه‌ها در پیوند با یک آیین باروری از پرستندگان الهه مادر زمین بوده‌ باشند. علاوه بر این، باستان شناسان کره‌های سنگی کوچکی یافته‌اند که به اعتقاد آن‌ها برای حمل و نقل صخره‌های بزرگ استفاده می‌شده است. با این حال، همه این‌ها در حد حدس و گمان باقی مانده است.

تپه گوبکلی (Gobekli Tepe) در ترکیه

تپه گوبکلی (Gobekli Tepe) در ترکیه

تپه گوبکلی در ترکیه یکی از قدیمی‌ترین مکان‌های باستانی مذهبی در جهان است. قدمت این تپه باستانی به سال‌های ۱۰۰۰۰ و ۹۰۰۰ قبل از میلاد، حتی بسیار قبل‌تر از سایت‌های باستانی مانند استون‌هنج باز می‌گردد. این سایت باستانی با نقوشی از حیوانات و ستون‌های سنگی بزرگ کنده‌کاری شده که وزن برخی از آن‌ها بیش از ۲۰ تن است. موجودیت این سایت باستانی همچنان به صورت یک راز باقی مانده، زیرا در زمانی ساخته شد که مردم شکارچی بودند و واقعا نمی‌توانستند ساختار‌های بزرگی به مانند این را بسازند. با این حال روشن است این سایت باستانی با دانش و ابزار‌هایی ساخته شده که هنوز کشف نشده بود.

موآی‌ها در جزیره ایستر

موآی‌ها در جزیره ایستر

جزیره ایستر یکی از دور افتاده‌ترین جزایر مسکونی در کره زمین و خانه یکی از بزرگ‌ترین راز‌های بشریت است. در ابتدا تصور می‌شد این سر‌ها تنها چند سر بزرگ و شگفت‌انگیز باشند، اما حفاری‌های عمیق‌تر مشخص کرد این سر‌ها متصل به بدن‌هایی با نقوش برجسته‌ای از خط هیروگلیف هستند. امروزه این سوالات مطرح می‌شود که چرا این تندیس‌ها ساخته شده و چرا بسیاری از آن‌ها نیمه تمام رها شدند.

وود‌هنج نزدیک استون‌هنج در انگلستان

وود‌هنج نزدیک استون‌هنج در انگلستان

در حال حاضر بحث‌های فراوانی پیرامون سایت باستانی وود‌هنج وجود دارد که بسیار شبیه به استون‌هنج است. باستان‌شناسان این سایت را کمی دورتر از سنگ شگفت‌انگیز و عجیب یافته‌اند. آن‌ها هنگام باز‌آرایی سایت، حلقه‌ای از چوب را که به سر مزار کودکی در مرکز حلقه هدایت می‌شد، کشف کردند. برخی بر این باورند که کودک به‌عنوان یک قربانی کشته شده بود. مخالفان این نظریه معتقدند، پژوهشگران بیش از حد در مورد ساختار چوب هیجان زده شدند و ادعا می‌کنند چیزی جز یک حصار روستایی نیست.

مطالب مرتبط:

منبع All Day

دیدگاه