شهرهایی که بیشترین دوقلوها را دارند

نیلوفر دوشیری
نیلوفر دوشیری شنبه، ۸ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۰
شهرهایی که بیشترین دوقلوها را دارند

دوقلوها ۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دهند، اما در بعضی از شهر‌ها تعداد دوقلو‌ها بیش‌ازحد معمولی است. در ادامه این شهرها را معرفی می‌کنیم و به ریشه‌های تاریخی و دلایل علمی این پدیده می‌پردازیم.

دوقلوها برای بیشتر افراد جالب هستند. این‌که دو نفر را شبیه هم و در کنار هم ببینیم جالب توجه است. دوقلو بودن نیز تجربه‌ای جذاب است و دوقلو‌ها موقعیت‌هایی را تجربه می‌کنند که افراد دیگر کمتر قادر به تجربه‌ی آن‌ها هستند.دانشگاه تگزاس تخمین زده است که از هر ۱۰۰۰ نفر در دنیا، ۳۲ نفر دو قلو هستند. به عبارت دیگر ۱۶ جفت از هر ۱۰۰۰ نفر و ۳ درصد از جمعیت دنیا دو قلو هستند. این رقم میان اقوام و نژاد‌های مختلف در مناطق گوناگون متفاوت است. گروه‌هایی از قوم‌های خاص، دو قلو‌هایی بیشتر و قوم‌های دیگر تعداد کمتری به دنیا می‌آورند. 

در حالی که به عقیده‌ی محققان دوقلو‌های همسان کاملاً اتفاقی همسان شده‌اند، داشتن دوقلو‌های غیر همسان ارثی است. اگر کسی در خانواده‌ی شما دوقلو‌های غیر همسان داشته باشند، احتمال این‌که شما نیز دوقلوی غیر همسان دنیا آورید، زیاد است. اگر خود مادر  دوقلوی غیر همسان باشد، احتمال این‌که فرزندانش نیز دوقلوی غیر همسان شود چهار برابر است. این عوامل سبب می‌شوند که دوقلو داشتن در یک خانواده زیاد باشد یا حتی همه‌ی افراد یک قوم دوقلو شوند. در واقع نژاد و قوم نقشی اساسی در دوقلو شدن دارد. به‌عنوان مثال در آمریکا تعداد دوقلو‌ها میان سیاه‌پوستان آمریکایی رایج‌تر بوده و میان آمریکایی‌های هیسپنیک و لتینو کمتر است. 

شهر دوقلو ها

بیشترین میزان زاد و ولد در قوم بزرگ یوروبا (Yoruba) در جنوب نیجریه در شهری کشاورزی به نام ایگبو اُرا (Igbo-Ora) است. در اینجا از هر ۱۰۰۰ تولد، ۴۰ تا ۵۰ تولد دوقلو است. به عبارت دیگر نزدیک به ۱۰٪ کل جمعیت شهر دوقلو هستند. جمعیت زیاد دوقلو‌های این شهر باعث شده اسم مستعار آن را «پایتخت دوقلو‌های دنیا» بگذارند.

در‌حالی‌که هیچ‌کس تابه‌حال نتوانسته دلیلی علمی برای دوقلو شدن بچه‌ها پیدا کند، تحقیقات نشان می‌دهند که زایمان بچه‌های دوقلو، می‌تواند با تغذیه‌ی مادر در هر ناحیه رابطه داشته باشد

در روستای ایگبو اُرا تولد دوقلو‌ها را جشن گرفته و دوقلو‌ها را نعمتی از جانب خدا می‌دانند. اکثر زنان باردار تمایل دارند که صاحب فرزندان دوقلو شوند

ایگبو ارا

ایگبو اُرا تنها شهری نیست که در آن تولد دوقلو‌ها زیاد است. در شهر کاندیدو گودوی (candido godoi) در برزیل نیز چنین پدیده‌ای وجود دارد

تولد دوقلو‌ها در این شهر ۱۰٪ است که این میزان ۱.۸٪ از تولد دوقلو‌ها در شهر ریوگرانده جنوبی (Rio Grande do Sul) و میزان تولد دوقلو‌ها در سطح کشور بیشتر است. تعداد دوقلو‌ها از قرن بیستم و زمانی که میان اولین مهاجران این منطقه ۱۷ جفت دوقلو وجود داشت، نوشته‌شده است. این تولد دوقلو‌ها در نسل‌های متمادی ادامه داشت. اکثریت جمعیت این شهر را نوادگان مردم آلمان و لهستان تشکیل می‌دهند و رگ و ریشه‌ی بسیاری از مردم به ناحیه‌ی هونزروک (Hunsrück) در آلمان می‌رسد. ناحیه‌ای که در آنجا میزان تولد دوقلو‌ها بیش از میزان معمول است

محققان برای قرن‌های متمادی در تلاش برای توضیح آمار بالای تولپ دوقلو‌ها در نواحی خاص بودند. در سال ۲۰۰۹، خورخه کاماراسا تاریخ‌شناس آرژانتین، در کتاب خود به نام فرشته‌ی مرگ در آمریکای جنوبی، نظریه‌ی «بیگانه‌وار» را بیان کرد

دوقلو ها

یوزف منگله (Josef Mengele) پزشک بدنام نازی‌های آلمان، در اردوگاه آشویتس روی اسیران دوقلو آزمایش‌های وحشتناکی انجام داد. وظیفه‌ی او یافتن دلیل و چگونگی دوقلو شدن بچه‌ها به دستور آدولف هیتلر بود. هیتلر می‌خواست با استفاده از این ترفند و به‌طور مصنوعی دوقلو‌‌ها را به وجود آورده و جمعیت آریایی‌ها را افزایش دهد. زمانی که متحدان موفق به شکست رژیم نازی شدند، منگله به آمریکای جنوبی فرار کرد. خورخه کاماراسا عقیده دارد منگله در راه فرار به آمریکای جنوبی با معرفی خود به‌عنوان فیزیکدان و دامپزشک آزمایش‌هایی را روی زنان برای کشف چگونگی دوقلو شدن بچه‌ها، انجام داد. 

تاریخ‌شناسان محلی عقیده دارند که منگله پس از رفتن به برزیل آزمایش‌های خود را متوقف کرده و این میزان بالای تولد دوقلو‌ها در این ناحیه، به قبل رفتن منگله به این ناحیه می‌رسد. همچنین محققان بر این باورند که در اکثر مواقع پیوندی ژنتیکی توضیحی قابل قبول برای دلیل تولد دوقلو‌ها است. 

شهر دیگری که به شهر دوقلو‌ها معروف است، شهر بوزیم (Buzim) در شمال غرب بوسنی است. این شهر با ۲۰۰۰۰ نفر جمعیت، ۲۰۰ جفت دوقلو دارد. برخلاف شهر‌های ایگبو اُرا و ریوگرانده جنوبی، اهالی شهر بوزیم مایل به استفاده از تعداد زیاد دوقلو‌ها در توریستی کردن شهر هستند. 

دوقلوها

این پدیده در این شهر اولین بار توسط خبرنگاری محلی کشف شد. هنگامی‌که همسرش در طول جنگ‌های داخلی ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵ دوقلو به دنیا آورد. این خبرنگار به این نکته پی‌برد که در همین بازه‌ی زمانی ۲۱ جفت دوقلو به دنیا آمده‌اند که این اتفاق عادی نیست. بنابراین پیجی در فیس بوک ساخت که از طریق آن دیگر دوقلو‌های شهر را پیدا کند و موفق به شناسایی ۲۰۰ جفت دوقلو شد.

بوزیم جامعه‌ای مردسالار است و طبق سنت‌ها دارای خانواده‌های بزرگ با زاد و ولد بسیار است. همین می‌تواند دلیلی برای زیاد بودن تعداد دوقلو‌ها در این شهر باشد.

این پدیده در شرق و در روستای کودینی (Kodinhi) از توابع کرالا (Kerala) در جنوب کشور هند اتفاق افتاده است. در این روستا ۲۰۰۰ خانواده زندگی می‌کنند که از میان این جمعیت، ۲۵۰ جفت دوقلو وجود دارد. در سال ۲۰۰۸ تنها ۱۵ جفت دوقلو در این روستا بود. میزان تولد دوقلو‌ها سال به سال افزایش می‌یابد. تنها در ۵ سال گذشته ۶۰ جفت دوقلو به دنیا آمده‌اند. با توجه به این‌که در هند تعداد زاد و ولد دوقلو‌ها کم است، تعداد زیاد دوقلو‌ها در این روستا بسیار جالب توجه است. 

دو قلوهای  روستای کودینی

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه