بدترین قصرهای دنیا را بشناسید

محسن نظری | چهار شنبه, ۱۲ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

در حال حاضر میلیاردها مقاله اینترنتی راجع به قصرها وجود دارد. قصرهای خیلی زیبا، قصرهای جن‌زده، مهم‌ترین قصرها از لحاظ معماری و غیره، ولی چیزی که در این مقاله بهش پرداخته می‌شود، قصرهای عجیب و غریبی است که در آن‌ها اتفاقات وحشتناک و رنج‌آور زیادی در طول زمان رخ داده است. 

مقاله‌های مرتبط

قصری که قتلگاه جادوگران بود

Schloss Moosham in Lungau, Austria

قصر موشام در لانگاو اتریش که به نام قصر جادوگران نیز شناخته می‌شود. چرا؟ اطمینان داشته باشید به این دلیل نیست که یک قصه کودکانه جن و پری و جادوگر سحرآمیز در گذشته این قصر وجود داشته است. چنین نام‌گذاری به این دلیل است که این قلعه قرن ۱۲ یکی از بزرگ‌ترین مراکز قضایی و دادگاهی قرون وسطی بوده است. هزاران نفر در این مکان شکنجه شدند تا اعتراف کنند که جادوگر هستند، در حضور مردم به زشت کار معرفی شدند، حکمشان در همان لحظه ارائه و در همانجا کشته می‌شدند.
شرح اتفاقات افتاده در این قصر و اسامی افراد کشته شده در دسترس نیست، ولی گفته می‌شود آمار کشته‌ شدگان خیلی بیشتر از آن چیزی هست که بیان شده و مردم فکر می‌کنند. این قصر به نوعی در اصل یک اردوگاه تمرکز مانند اردوگاه‌های کار اجباری آلمان نازی بوده که اقلیت محروم از حقوق اولیه محکوم به حضور در این قصر می‌شدند. بازدید از این ماکن خیلی خوب است، ولی با همان احترامی از این مکان بازدید کنید که موقع بازدید از اردوگاه کار اجباری آشویتز در آلمان دارید. 

قصری به‌عنوان یک تله استفاده شد

Miyao Castle in Japan

این تمام چیزی است که از قصر میآاو در ژاپن باقی مانده است، ولی این قصر هیچ‌وقت قرار نبوده وظیفه دفاعی خودش را به عنوان یک سنگر یا پناهگاه انجام دهد. به معنای واقعی می‌شود از این قصر به عنوان یک تله مرگ استادانه نام برد. پادشاه فیودال، موری موتانازی این قصر را در یک منطقه مقدس و خاص بنا کرد تا موجب طمع دشمنانش برا فتح قصر شود. این قصر عمدا ضعیف ساخته شده بود و مخصوصا قابل دفاع نبود، اگرچه در نظر اول و مختصر هم همین‌گونه به نظر می‌آید ( روی یک تپه در یک جزیره واقع شده است )
یکبار در قرن ۱۶ وقتی دشمن بزرگ سوهاروکاتا به جایگاهی رسید که به این قلعه حمله کند، مونتاری، دشمنش را دور زد، تلفات زیادی به ارتش هاروتاکا وارد و قدرت بزرگ سکولار و مردمی ژاپن را با قدرت معنوی و روحانی خودش جایگزین کرد. علیرغم سنت شینتو برای تطهیر و پاک نگاه داشتن منطقه قصر، آدم‌های اندکی تونستند در چند سال اخیر از این قصر و منطقه بازدید کنند.

قلعه‌ای که حمام خون شد  

Cachtice Castle

اگر شما علاقمند به فیلم‌های تاریک و ترسناک هستید، پس باید قلعه کچتایس را بشناسید. این قلعه زمانی محل اقامت کنتس بدذات اسلواکیایی، الیزابت باتوری، بوده است و بعضی مواقع می‌توانید اتفاقاتی را که در فیلم‌های ترسناک می‌افتد برداشتی از زندگی این کنتس بدانید.
گفته می‌شود الیزابت یکی از پرکارترین قاتلان سریالی زن در دنیا بوده است. این کنتس قرن شانزدهم از این قصر به عنوان مقر اعمال شریر و فرقه‌ای خودش استفاده می‌کرده است. مراسم شکنجه قربانیان به گفته شاهدان در حدی بوده که وان‌‌هایی از خون قربانیان پر می‌شد تا این کنتس در آندراز بکشد. اگرچه تعدادی از اشراف‌ هم در این قتل عام آهسته دختران مزرعه‌دارهای اطراف دخیل بودند، الیزابت معروف‌ترین کسی بود که این دختران را محاکمه، شکنجه یا در خود قلعه یا جلویشان دیوار آجری می‌کشید تا در اتاق‌هایی که به زور جای ایستادن وجود داشت زنده به گور شوند.

قلعه‌ای که به دست رومیان فتح شد

Masada

در سال ۷۳ بعد از میلاد مسیح استحکامات نظامی یهودی در ماسادا توسط سپاه ۱۰ رم محاصره شد. مردم و حاکمان ماسادا به جای تسلیم‌ شدن به رومیان که در آن لحظه با ثبات در حال بالا رفتن از کوه‌های پایین قصر برای رسیدن به شهر بودند، پیمانی با خود بستند. آن‌ها قرار گزاشتند که در یک قتل عام دسته‌جمعی شرکت کنند تا هیچ کسی مجبور به باقی ماندن و تحمل بی‌آبرویی احتمالی زیر سلطه رومیان نباشد (اگرچه زیر سلطه رومیان بودن تا جایی که مالیات خود را به موقع بپردازند آن‌قدرها بد هم نبود). در لحظه‌ای که رومیان از دروازه‌های شهر رد شدند، شهر در آتش می‌سوخت و از بیش از هزاران نفر ساکن شهر فقط ۲ زن و ۵ کودک باقی مانده بودند که حاضر به خودکشی دسته جمعی نشده بودند.

قلعه‌ای که قدرت دیوانه‌کنندگی دارد

Schloss Neuschwanstein

نوی شوان اشتاین یکی از معروف‌ترین قلعه‌های دنیاست. این نمونه اصلی قلعه‌ای است که والت دیزنی از آن به‌عنوان لوگوی اصلی خودش استفاده و در بیشتر انیمیشن‌ها از این قلعه الهام گرفته است. به همین دلیل است وقتی کلمه قلعه یا قصر به گوش شما می‌خورد شکل این قلعه برایتان تداعی می‌شود. ولی در کل این قلعه آنقدرها هم مکان شاد و خوش‌شانسی برای افراد نیست. پادشاه لودویگ دوم از ایالت باواریا آلمان، راه‌های درازی را طی کرد تا این قلعه وانگریایی را به دست آورد که در خیال خودش می‌توانست نشانگر جامعه و مردمش باشد و این دلیلی بود که این بی‌قاعدگی بر علیه خودش استفاده شد.
او به صورت رسمی دیوانه اعلام شد، از تخت خود عزل و بازداشتگاه خانگی نگاه داشته شد. جایی که در آینده در آن به قتل رسید.

قصری که هیچ وقت ساخته نشد

Schloss Neuschwanstein

قصری که در بالا مشاهده می‌کنید یکی دیگر از رویاهای شاه لودویگ دوم بود، ولی متاسفانه همه رویاهای او به حقیقت تبدیل نشدند. او موفق شد که نوی شوان اشتاین و تعدادی شگفتی معماری کوچک بسازد، ولی این قصری بود که همیشه او در فکر ساختنش بود: قصر شوان فالکن ایشن. متاسفانه طرح‌ریزی عموی او که بعد از عزلش نماینده پادشاه شد و سیاست‌های کثیف اواخر قرن ۱۹ مانع ساخت این قصر شد.

Schloss Neuschwanstein

عکس بالا بیشترین پیشرفتی بود که قصر مذکور داشت و بقایای این قصر نقاشی‌های مفهومی از فالکن ایشن و خرابه‌های قدیمی این قصر تنها بازمانده‌های آن بودند که هم‌اکنون در شهر پفرونتن آلمان قرار دارند. این قصر قرار بود روی این شهر ساخته شود.

قصری که خانه نازی‌ها بود

Kransberg Castle

قصر کراسبرگ می‌توانست یکی دیگر از عجایب و جالب‌ترین قصرهای کوه هس در آلمان باشد، ولی به خاطر یک دلیل غم‌انگیز نمی‌تواند به این فهرست اضافه شود. غم‌انگیزترین اتفاقی که در این قصر در طول هزار سال عمرش رخ داده این بود که این قصر در طول جنگ جهانی دوم مقر فرماندهی نیروهای نازی بوده است. این قلعه مقر اصلی فرماندهی آدولف هیتلر و مقر فرماندهی نیروی هوایی نازی در طی عملیات شیر دریایی بوده است؛ در کلام عملیات اشغال بریتانیا. هیتلر و نفر دست راستش یعنی هرمن گورنیک همچنین از این قلعه به عنوان پناهگاه عقب نشینی در اواخر جنگ جهانی استفاده کردند. اینجا آخرین آدرس شناخته شده این دو نفر بود تا اینکه از آنجا به پناهگاه بد شگون آخرشان تا پایان جنگ گریختند. 

قصری که همه را زنده زنده سوزاند

Pilėnai castle

باور بر این است که این کوه در لیتوانی باقی‌مانده قلعه پیلنای بوده است. به گفته تاریخدانان، و اشعار و اپراهای وابسته به این داستان، بیش از چهار هزار نفر از مردم و سربازانی که از این قلعه قرن چهاردهم در مقابل شوالیه‌های تیوتونیک دفاع می‌کردند، تصمیم گرفتند خودشان را زنده زنده در این قصر بسوزانند تا به دست نیروهای دشمن نیافتند. پس در ۲۵ فوریه ۱۳۳۶ میلادی، مردان، زنان و کودکان پیلنایی خودشان را آتش زدند. این یکی از غم‌انگیزترین نثرهای پیروزی در تمام دوران است.

قلعه‌ای که همیشه در قسمت غلط جبهه جنگ قرار داشت 

Pontefract Castle in Yorkshire

قلعه پونفراکت در یورکشایر روی یک قبرستان آنگلوساکسون ساخته شده است. هزاران سرباز در سیاهچاله‌های عمیق و دیوانه‌کننده آن در طول جنگ رزها در قرن ۱۴ زندانی و کشته شدند. یکی از این کشته شدگان پادشاه ریچارد دوم بود. این قلعه به قدری معروف به یک گذشته خوفناک بود که شکسپیر از آن به‌‌عنوان لوکیشن نمایشنامه‌های ریچارد دوم و سوم استفاده کرد. به عنوان آخرین سنگر بعد از جنگ‌های داخلی قرن ۱۷ اولیور کرامول (تنها رییس جمهور وقت بریتانیا) و پارلمان انگلستان عمدا این قلعه را خراب کرد. از آن زمان به بعد این قلعه در حال پوسیدن است و همیشه محل جذب معتادان و موادفروشان بود تا زمانی که دولت انگلستان پا به عرصه گذاشت و این منطقه را به یک جازبه توریستی ارتقا داد.

قصری که بدشانسی می‌آورد

Oheka Castle Hotel in Long Island

حتی خواننده معروف تیلور سوییفت هم نتوانست نتوانست نفرین هتل قصر اوهکا در لانگ آیلند را بشکند. این قصر اخیرا محل ضبط موزیک ویدیو جای خالی سوییفت بود. همان موزیک ویدیو که در آن تیلور دیوانه بازی در می آورد و کیک و درخت را چاقو می‌زد و ماشین‌های لوکس رو با چوب گلف داغون می‌کند. 

خوب این دیوونگی فقط مختص این خواننده نیست. به احتمال زیاد چیزی در فضای این قصر وجود دارد که انسان را مجبور به این کار می‌کند. این قصر همینطور به عنوان مکان اصلی زندگی کاراکتر نگونبخت ادبی، گتسبی، هم شناخته می‌شود (اگرچه این روزها همه این کاراکتر را با اسم لیوناردو دی کاپریو می‌شناسند.) بخت بد این قصر خودش را در دنیای واقعی هم نشان می‌دهد، به طوری که اوایل این سال گری ملیوس صاحب این قصر در پارکینگ قصر مورد حمله قرار گرفت و به سرش شلیک شد. 

مطالب مرتبط:

منبع Allday

دیدگاه