لوزنگول ؛ تپه های مخروطی در بلژیک

سعید ضیاء
سعید ضیاء شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۳:۰۰
لوزنگول ؛ تپه های مخروطی در بلژیک

در انجمن خودمختار محلی لوزنگول، شهری در منطقه‌ی نورپادوکاله که به شهرِ معدن معروف بود، مجموعه‌ای از پنج تپه‌ی مخروطی دیده می‌شود که ارتفاع دوتا از آنها به ۱۴۶ متر می‌رسد. با کجارو همراه باشید.

این‌ها تپّه‌های سرباره هستند، بازمانده معادنی از ۱۳۰ سال قبل در شکاف‌های پربارِ زغال‌سنگ در زیر لوزنگول که درست در مرز بلژیک از غرب به شرق امتداد دارد. این تپّه‌های دوقلو را اغلب به نام «تریل‌ها» می‌شناسند و معمولا به آنها عنوان ۱۹-۱۱ می‌دهند– ارقامی که به تعداد حفره‌های معدنی اشاره دارد – و بلندترین تپه‌های سرباره در اروپا بوده و از هزارارن مایل دورتر قابل رؤیت هستند.

هر کسی که در اتوبان یا قطار سریع‌السیر بین لندن و کاله و بروکسل مسافرت می‌کند با تریل‌ها آشناست. این اهرام سترگ سیاه سرتاسر این چشم‌انداز را پوشانده است. بیش از ۳۵۰ تریل‌ در منطقه شمال کاله وجود دارد، اما هیچ‌کس از تعداد دقیق آنها مطلع نیست، چرا که بسیاری از آنها برای شن‌ریزی جاده‌ای منفجر شدند، برخی با خاک هم‌سطح شده و برخی دیگر به تدریج از درختان و پوشش گیاهی پوشیده شدند، طوری که تشخیص آنها دشوار است. اکثر آنها کوچک بوده و اشکال ناموزونی دارند، اما یک جفت از آنها در لوزنگل واقعا استثنائی‌اند. از طرفی آنها یکی از آخرین حفره‌هایی هست که هنوز فعال است، پیش از آنکه صنعتِ زغال‌سنگ در سال ۱۹۸۶ در این‌جا پایان یابد.

این تپه‌های سرباره که زمانی دلِ آدم را می‌زد، حالا نماد میراثِ پرغرور معدن این منطقه است. پاتریک اُفه، راهنمای انجمنی در  la chaine des terrils در لوزانگوئل به BBC می‌گوید:

«به خاطر وجود این معادن، مردم این منطقه، مردمانی پرطاقت و قوی بوده و پیوندی محکم بینشان وجود دارد. زندگی در اینجا بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود. امروز به آن افتخار می‌کنیم.»

و طبیعت رفته‌رفته این تپه‌های بایر خاکی را به زمین‌های حاصلخیز  بارور تبدیل کرد. ۱۹-۱۱ حالا مأمن بیش از ۲۰۰ گونه گیاهی، ۸۲ گونه پرندگان و ۲ گونه دوزیستان و خزندگان، ۱۲ گونه پستانداران، ۹ گونه سنجاقک‌ها و ۵۳ گونه پروانه‌ها است. این تنوع زیستی جالب به طرق مختلف توسط مردم محلی مورد استفاده قرار گرفته است. در روستای رِایولِی، یک تاجر محلی، گلّه‌ی بزهای خود را به بالای تریل می‌برد تا علف‌های وحشی آنجا را بچرند. در تریلی دیگر، چند مایل به سمت غرب، تاجر دیگری میوه می‌کارد و نوشیدنی به عمل می‌آورد.

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه