فتح قله اورست توسط یک ایرانی، بدون کپسول اکسیژن

تیم  کجارو
تیم کجارو شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۵
فتح قله اورست توسط یک ایرانی، بدون کپسول اکسیژن

یک جوان ۳۴ ساله‌ی ایرانی قله اورست را بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرد. این جوان ایرانی پیش از این نیز در سال ۸۴ قله اورست را با استفاده از کپسول اکسیژن فتح کرده بود.

«عظیم قیچی‌ساز» در سال گذشته (۱۳۹۴) قصد داشت با صعود به قله اورست بدون استفاده از کپسول اکسیژن و پس از آن با صعود به «لوتسه» به جمع فاتحان قلل هشت هزار متری جهان یا باشگاه هشت هزار متری‌ها بپیوندد، اما با سقوط بهمن در اورست در اردیبهشت‌ماه ۹۴ این مهم تحقق پیدا نکرد.

قله لوتسه با ارتفاعی بیش از هشت هزار و چهارصد متر ،‌چهارمین قله هشت هزار متری جهان محسوب می‌شود که در چهار کیلومتری جنوب اورست قرار دارد .

کوهنورد جوان کشورمان گفت که جهان دارای ۱۴ قله‌ هشت هزار متری است که تاکنون ۱۳ قله را فتح کرده‌ام، اما از آنجا که در اولین صعودم به اورست از کپسول اکسیژن استفاده کردم، می‌خواستم این قله را یک بار دیگر و بدون استفاده از کپسول اکسیژن فتح کنم و پس از آن با صعود به قله «لوتسه» به جمع باشگاه هشت هزار متری‌های دنیا بپیوندم.

این کوهنورد صاحب نام ایرانی افزود که صعود به قله اورست در سال ۸۴ همراه با کپسول اکسیژن صورت گرفت و بقیه صعودهایم به قله‌های هشت هزار متری از سال ۸۷ تا ۹۳ بدون کپسول اکسیژن بود.

قیچی‌ساز یادآور شد که صعود به قله‌های هشت هزار متری و قرارگرفتن در جمع برترین‌های کوهنوردی جهان، افتخاری برای ایران محسوب می‌شود و اکنون بسیاری از کشورها به‌دنبال افرادی هستند که با نام آنان در سطح جهان و در عرصه‌ی کوهنوردی افتخارآفرینی کند و ۱۴ نفر برتر جهان ملیت هشت یا ۹ کشور را دارند که به لطف خدا، ایران نیز به‌زودی در شمار این کشورها قرار می‌گیرد.

«عظیم قیچی‌ساز» سال ۱۳۶۰ در شهرستان تبریز متولد شده و در رشته کارشناسی تربیت‌بدنی دانشگاه تبریز تحصیل کرده و در سال ۱۳۸۴ نخستین صعود هشت هزار متری خود را به اورست (۸۸۴۸ متر) با استفاده از کپسول اکسیژن انجام داد.

مطالب مرتبط:

دیدگاه