بازرسی در فرودگاه ها: صف‌های طولانی

راضیه شاهوردی
راضیه شاهوردی شنبه، ۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۰
بازرسی در فرودگاه ها: صف‌های طولانی

بازرسی‌های طولانی در فرودگاه‌ها، یکی از پرسش‌ برانگیزترین و مورد انتقادترین مسائل در سفرهای هوایی است. امنیت و بازرسی، مهم‌ترین عاملی است که باعث می‌شود مسافران برای مدت طولانی در صف بایستند. این روزها به علت کمبود نیروهای امنیتی در مقابل مسافران، زمان انتظار و در صف ایستادن در بسیاری از کشورها به خصوص آمریکا، بیش از حد معمول طولانی شده است. برای بررسی این موضوع با کجارو همراه باشید.

این روزها در بسیاری از خطوط هوایی به مسافران گفته می شود تا سه ساعت قبل از پرواز خود به فرودگاه مبدأ بروند، علت این امر کاهش شدید مأموران بازرسی در فرودگاه‌هاست.

گیت بازرسی فرودگاه

 ایستگاه بازرسی TSA

هر کسی که به طور مداوم با ??????? سفر کند، به خوبی می‌داند که ایستادن در صف‌های بازرسی و منتظر ماندن، می‌تواند به چه جهنمی تبدیل شود.

نموداری که توسط شرکت کوارتز تهیه شده، دلیل ساده‌ این امر را نشان می‌دهد. هر روز افراد بسیار زیادتری به عنوان مسافر وارد فرودگاه می‌شوند، اما نیروی کافی برای انجام فرایندهای امنیتی این مسافران وجود ندارد. همان‌طور که می‌دانیم هر باری که سفر می‌کنیم، به نظر می‌رسد که صف طولانی‌تر شده و زمان انتظار هم بیشتر شده است. تخمین اینکه چه زمانی باید برای بازرسی قبل ار پرواز به فرودگاه برویم مدام در حال دشوارتر شدن است، چرا که عوامل پیش‌بینی‌ نشده‌ای بر سر راه پیدا می‌شوند.

همین هفته‌ی گذشته، بلندترین صف بازرسی که تا به حال دیده شده‌، در فرودگاه «میدوی» شیکاگو گزارش شد. این ویدئوی دو دقیقه‌ای که خیلی زود در سایت Reddit و شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، منجر به بدنامی این فرودگاه شد.

اما به دلیل اینکه تعداد مسافران به‌طور گسترده‌ای بیش از ماموران بازرسی است، این موقعیت در آینده بدتر نیز خواهد شد.

اوضاع آنقدر بد شده که اداره‌ی امنیت حمل و نقل (TSA) در برخی از فرودگاه‌های مثل فرودگاه اوهر شیکاگو و فرودگاه میدوی به مسافران اعلام کرده که سه ساعت قبل از پروازشان در فرودگاه حضور داشته باشند. واضح است که علت این موضوع، عدم وجود ماموران کافی در ایستگاه‌‌های بازرسی است.

به همین دلیلی که ذکر شد پرواز از شیکاگو به نیویورک در آخر هفته‌ی گذشته، یک کابوس بود. مسافران، بعد از اینکه اولین پروازشان را از دست دادند، به دلیل صف‌های بازرسی طولانی و مارپیچ که شامل صدها نفر می شد، مدام از لیست انتظار این پرواز به لیست انتظار پرواز بعدی منتقل می‌شدند. و تنها مسافران نبودند که از انتظار طولانی و پروازهای از دست رفته‌شان شکایت می‌کردند. کارکنان خطوط هوایی نیز تحت فشار قرار داشتند.

یکی از مسئولان خدمات مشتری خطوط هوایی گفت: افراد کافی برای بازرسی مسافران وجود ندارد.

مسئول دیگری می‌گوید که این موضوع ماه‌هاست که به «کابوس» تبدیل شده، چرا که صف‌ها طولانی هستند و خطوط هوایی باید افرادی را که از پروازهایشان جا مانده‌اند در پروازهایی که از پیش رزرو و پر شده‌اند جا بدهند.

چندی پیش شرکت هواپیمایی امریکن ایرلاینز اعلام کرد که بازرسی فرودگاه تبدیل به «مشکل شماره یک آنان در حال حاضر» شده است. سوال اصلی این است که چرا مأموران امنیت حمل و نقل گروه گروه در حال ترک شغلشان هستند؟

گیت بازرسی فرودگاه

طبق گزارش سی‌ان‌ان، اداره امنیت حمل و نقل در سال ۲۰۱۴، ۴۶۴۴ نفر از کارمندانش را از دست داد و در مقابل تنها ۳۷۳ نفر را استخدام کرد. امسال اداره امنیت حمل و نقل قصد دارد بیش از ۷۶۰ مأمور جدید را برای سرعت‌دهی به فرایند بازرسی استخدام کند، اما این تنها معادل یک قطره از دریای در حال رشد مسافران هوایی است.

منابع مطلع گفته‌اند که اداره امنیت حمل و نقل به دلیل فرهنگ خصومت و ارعابی که درون سازمانش وجود دارد، در بحران شدید قرار دارد. جیسون ادوارد هرینگتون، مأمور سابق اداره‌ی امنیت حمل و نقل، سال گذشته، در مصاحبه با گاردین اعلام کرد که

تعداد بسیار زیادی از مدیران اداره‌ی امنیت حمل و نقل وجود دارند که مانند یک دیکتاتور سلطنت می‌کنند و علت ارتقایشان به سمت‌های مدیریتی برای کارمندان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.»

این اداره همچنین به علت هزینه کردن ده‌ها هزار دلار برای اپلیکشن‌هایی که ساختشان به صورت منبع-باز تنها چند دقیقه طول می‌کشد، مورد انتقاد قرار گرفته است. گزارش بازرس کل در هفته‌ی پیش نشان داد که اداره‌ی امنیت حمل و نقل دارای نقص‌های جدی در زمینه‌ی فناوری اطلاعات است، برای مثال مشکل در اتصال سرورها، که «خطر اینکه تجهیزات بازرسی چمدان‌ها به شکل مورد نظر عمل نکنند، را افزایش می‌دهد.»

هرینگتون می‌گوید: 

اداره‌ی امنیت پرواز باید همه چیز را از بالا تا پایین سامان دهد و مأموران پایین‌دستی باید توجه بیشتری به مسافران داشته باشند تا اشیا.

هنگامی که ما برای پیگیری موضوع به سخنگوی اداره‌ی امنیت حمل و نقل ایمیل زدیم، جواب مناسبی دریافت نکردیم و تنها ما را به قوانینشان ارجاع دادند.

مطالب مرتبط:

منبع ZD Net

دیدگاه