پل های زنده قدیمی یک قبیله در هند

مینا رهبری | یکشنبه, ۲ خرداد ۹۵ ساعت ۲۱:۳۰

پل‌های زنده‌ای که از ریشه‌های درختان انجیر در هند ساخته می‌شود جز جاذبه‌های گردشگری این کشور است. ساخت این پل‌ها که با رشد درختان تکمیل می‌شود، حدود ۱۵ سال طول می‌کشد. برای آشنایی بیشتر با پل‌های زنده با کجارو همراه باشید.

در اعماق یکی از مرطوب‌ترین بخش‌های زمین در قسمت شمال‌شرق هند، قبیله‌ی «خاسی» از ریشه‌های ساییده شده‌ی درختان انجیر پل‌های زنده‌ای ساخته‌اند که مجموع طول آن‌ها به بیش از ۳۰ متر می‌رسد. ساخت هر یک از این پل‌ها بیش از یک دهه طول کشیده است اما زمانی که ساخت آن به پایان رسید، نتیجه‌ی آن یک پل بسیار زیبا و کاربردی شد. 

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۱

اگر به شمال‌شرق هند سفر کنید و در سراشیبی‌ تپه‌های «خاسی» و «جینتیا» بگردید، به احتمال زیاد به پل‌های متعددی برمی‌خورید که توسط ریشه‌های پیچ خورده‌ی درختان بومی به وجود آمده‌اند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۲

پل‌های طبیعی «نانگریانت»، «چراپونجی» و «لتکین سو» به مدت پنج قرن، قسمتی از منظره‌ی زیبای این ناحیه بودند. این پل‌ها برای اولین بار در سال ۱۸۴۴ توسط یک شرق‌شناس اسکاتلندی و جهانگردی به نام «هنری یول» به ثبت رسیدند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۳

 این پل‌ها با استفاده از ریشه‌ی درخت انجیر به نام «فیکوس» ساخته شده‌اند. این گونه‌ی گیاهی، درخت بومی این ناحیه است و از آن در سطح زمین ریشه‌های فرعی رشد می‌کنند تا به تقویت و حمایت از شاخه‌های سنگین و تنومند خود کمک کنند.

در اوایل قبیله‌ی بومی «خاسی» متوجه شدند که می‌توانند قدرت این ریشه‌ها را تحت کنترل خود در‌آورند و روی رودخانه‌های متعددی که در یکی از مرطوب‌ترین نقاط کره‌ی زمین وجود دارند، پل‌های ضروری بسازند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۴

یکی از مشهورترین پل‌های طبیعی، پل دو طبقه‌ی «آمشیانگ» در «چراپونجی» است. برای اینکه به این پل دست‌ساز شگفت‌انگیز برسید باید ۴ ساعت سفر کنید و از بیش از ۳۰۰۰ پله بالا بروید.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۵

مردم قبیله برای ساختن این پل‌ها بریدگی‌ها و شکاف‌های درختان فوفل را تا تنه‌ی آن برش می‌دهند و از چفته برای هدایت ریشه‌های درختان انجیر استفاده می‌کنند تا در عرض رودخانه به طول ۳۰ متر به صورت مستقیم رشد کند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۶

ریشه‌های درخت به کمک تنه‌ی آن به سمت دیگر رودخانه می‌رسد و زیر خاک پنهان می‌شود. چون درختان به آرامی رشد می‌کنند، کل فرایند ساختن پل از آغاز تا پایان، در مجموع ۱۵ سال طول می‌کشد.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۷

با گذشت زمان هر چه پل زنده بیشتر رشد می‌کند، ریشه‌های آن ضخیم‌تر و قوی‌تر می‌شود به طوری که در نهایت می‌تواند وزن ۵۰ نفر را تحمل کند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۸

به لطف حمایت‌های مردم محلی و علاقه‌ی گردشگران پل‌های قدیمی هنوز هم قابل استفاده‌‌ هستند و با گذرگاه‌های مدرن و فلزی جایگزین نشده‌اند.

پل‌ های زنده از ریشه درختان در هند ۹

مردم قبیله‌ی «خاسی» به ساخت پل ادامه‌ می‌دهند تا در آینده از آن‌ها استفاده کنند. با ساخت پل‌های جدید پل‌های قدیمی نیز رفته‌رفته رشد می‌کنند و قوی‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند.

مطالب مرتبط:

منبع allday

دیدگاه