مراسم بزرگداشت فردوسی و استاد شهرام ناظری در تالار رودکی

علیرضا کیخا | یکشنبه, ۲۶ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۰۷:۰۰

مراسم بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و استاد شهرام ناظری در تالار رودکی تهران برگزار شد. این مراسم با حضور جمعی از بزرگان و پیشکسوتان عرصه هنر و موسیقی و به همت بنیاد فردوسی برگزار شد. با گزارش اختصاصی کجارو همراه باشید تا مروری بر اتفاقات این رویداد داشته باشیم.

مراسم بزرگداشت فردوسی شاعر حماسه‌سرای پارسی و استاد شهرام ناظری خواننده، موسیقی‌‌دان بزرگ کشورمان در روز بیست و پنجم اردیبهشت ۹۵ در تالار رودکی تهران برگزار شد. این مراسم به همت بنیاد فردوسی و با هزینه این بنیاد برگزار شد. با تصاویر اختصاصی کجارو همراه باشید تا ببینیم در این مراسم چه گذشت.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

در این مراسم بزرگانی از عرصه هنر و موسیقی حضور داشتند که از فعالان در در زمینه شناخت بهتر فردوسی با اهدای هدایا و لوح تق،دیر قدردانی کردند.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

در ابتدای مراسم سیروان نوروزی به زیبایی به مرشدخوانی پرداخت که با استقبال حضار همراه شد.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

سپس احمد مسجدجامعی، وزیر سابق ارشاد به سخنرانی و صحبت درباره فردوسی پرداخت. وی در سخنانش اشاره به این داشت که فردوسی در اشعارش از علم و مدنیت علم بهره زیادی برده است و در تک‌تک اشعارش اشاراتی به مقولات علمی نیز داشته است.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

سپس مهدیس و مهبد کرمی‌پور به شاهنامه‌خوانی به دو زبان فارسی و انگلیسی پرداختند. مردم از اجرای زیبا و شیرین این دو کودک استقبال زیادی کردند.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

ایرج راد، مدیرعامل خانه تئاتر ایران هم در این مراسم حضور داشت که در سخنانش از اهمیت شناخت بیشتر فردوسی و شاهنامه گفت.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

سپس با حضور میثم موحدفر مدیر موسسه فرهنگی هنری فردوسی، احمد مسجدجامعی، یاسر موحدفر رئیس بنیاد فردوسی و ایرج راد از استاد شهرام ناظری به پاس یک عمر فعالیت در عرضه موسیقی ایرانی و همچنین شاهنامه‌خوانی‌هایی که ایشان در طول سال‌های فعالیت خود انجام دادند تقدیر صورت گرفت و سردیس وی به ایشان هدیه داده شد.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

استاد ناظری با اشاره به اینکه ما عادت به اینکه از ما تقدیر یا تشکری شود نداریم سخنان خود را شروع کرد. ایشان به این اشاره داشتند که در تمام این سال‌ها با عشق کار خود را دنبال کردم و کارهای من سی و هفت سال است که از صداوسیما پخش می‌شود، بدون اجازه و بدون پرداخت حقوق و کوچک‌ترین مبلغی از سوی این نهاد به من و امثال من. 

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

وی از اینکه اجرای برنامه‌های موسیقی در نیشابور لغو و ممنوع شده اظهار ناراحتی کرد و اشاره داشت که نیشابور تنها جایی بود که کمی کارهای هنری با آزادی و ابتکار در آنجا انجام می‌شد که متاسفانه در آنجا هم دیگر نمی‌شود کاری کرد. اما بخشی که همه حضار را شگفت‌زده کرد تکنوازی سه‌تار استاد ناظری و شاهنامه‌خوانی وی بود.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

میثم موحدفر مدیر موسسه فرهنگی هنری طوس از اینکه در برخی از رسانه‌ها به این اشاره شده بود که بنیاد فردوسی به‌تازگی کار خود را آغاز کرده گله داشت و گفت که این بنیاد چهار سال است که فعالیت می‌کند و از آن حمایتی نمی‌شود.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

در ادامه مراسم محمدعلی سجادی کارگردان و فیلم‌نامه نویس به سخنرانی پرداخت.

respection-ferdowsi-shahram-nazeriدر ادامه مراسم از رمان حیرانی، نوشته محمدعلی سجادی پرده‌برداری شد و اساتید و پیشکسوتان به نوشتن یادگاری و امضای این رمان پرداختند.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

از مهندس حمزه ایلخانی‌زاده، رئیس فدراسیون چوگان که این فدراسیون را با هزینه شخصی اداره کرده و می‌کند و زمینه ثبت این ورزش به نام ایران در یونسکو را فراهم آورده نیز تقدیر صورت گرفت.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

وی اشاره کرد که تنها عشق به وطن باعث شد من تمام این فعالیت‌ها را برای کشورم انجام دهم.

respection-ferdowsi-shahram-nazeri

در پایان مراسم افشین علا، شاعر و نویسنده به اهمیت ترقیب بیشتر کودکان و نوجوانان به شاهنامه‌خوانی و توضیح اهمیت آن به آن‌ها پرداخت و با ابیاتی که در این زمینه سروده بود به سخنان خود پایان داد.

respection-ferdowsi-shahram-nazeriحسن ختام این مراسم شاهنامه‌خوانی محلی استاد رستم لطیفی بود.

respecting-ferdowsi-shahram-nazeri

با توجه به اینکه تالار رودکی فضایی محدود دارد و برای برنامه و کنسرت‌های کوچک استفاده می‌شود، بهتر بود این مراسم در محلی بزرگ‌تر و با امکانات و حمایت و حضور بیشتر مسئولان صورت پذیرد که امیدواریم در سال‌های بعد این امر تحقق یابد. نظر شما درباره برگزاری چنین مراسم و بزرگداشت‌هایی چیست؟ نظرات خود را با کجارو و خوانندگان در میان بگذارید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه