تعطیلاتی عالی در کامبوج

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۳۰
تعطیلاتی عالی در کامبوج

کامبوج به سرعت در حال تبدیل شدن به یک مقصد گردشگری خاص در جنوب‌شرقی آسیا است که با وجود معابد تاریخی، جنگل‌ها و سواحل پهناور، پایتخت بین‌المللی و مردمی مهمان‌نواز دور از دسترس نیست. در ادامه با کجارو باشید.

برخی از مسافران تمام مدت سفر خود را در کامبوج به‌سر می‌برند، اما برخی دیگر که از کشورهای همسایه، مانند تایلند یا ویتنام به این مکان می‌آیند، فقط برای سیاحت و تجربه‌ی سفری کوتاه به کامبوج سفر می‌کنند. اصلا مهم نیست بخواهید ۴۸ ساعت در این کشور بمانید یا یک ماه؛ کامبوج به‌هیچ‌وجه ناامیدتان نخواهد کرد.

برای داشتن سفری آسوده‌تر، کامبوج را به چهار بخش تقسیم می‌کنیم:

سیم‌ریپ، پنوم‌پن، سیهانوکویل و کامپوت‌وکپ.

اگر فقط چند روز در کامبوج اقامت دارید، احتمالا فقط برای رفتن به دو شهر وقت خواهید داشت تا بتوانید نهایتا طی یک هفته یا ۱۰ روز به تمامی نقاط این شهرها سر بزنید. هر چند، مطمئنا بعد از دیدن این مکان‌ها دوست دارید بیشتر بمانید.

۱. سیم ریپ (Siem Reap)

نگاه اجمالی به این شهر

سیم‌ریپ شهری کوچک، آفتابی و دلنشین در شمال کامبوج است. مجموعه معابد انگکور وات و بقایای مرکز امپراطوری خمر که بین قرون ۹ تا ۱۵ میلادی حکومت می‌کرده‌اند نیز در این شهر قرار دارند. انگکور وات بزرگ‌ترین بنای تاریخی مذهبی روی زمین است که با عناوین «عجایب جهان» و «میراث جهانی یونسکو» نیز به ثبت رسیده است. می‌توانید در مجموعه‌ی معابد بسیار زیبای این شهر مانند معبد «انگکور تام» که کمی خارج از شهر نیز هست چندین روز به گشت‌و‌گذار بپردازید. اما سیم‌ریپ به جز معبد، چیزهای دیگری هم دارد. منطقه‌ی Pub Street که شب‌ها شروع به کار می‌کند، دارای معماری به سبک دوران مستعمره‌ی آمریکا است. در این ناحیه رستوران‌های بی‌شمار و فروشگاه‌های پر زرق و برق فراوانی وجود دارد. می‌توانید دوچرخه‌ای کرایه کرده و به گشت‌و‌گذار بپردازید؛ اما برای مقابله با گرد و خاک، حتما عینک و ماسک استفاده کنید. همچنین می‌توانید به پرورشگاه CIO در حومه‌ی شهر رفته و با مردم محلی ارتباط برقرار کنید.

کامبوج

حداقل زمان اقامت

اگر وقت زیادی ندارید، می‌توانید ظرف دو روز و یک شب از انگکور وات و مکان‌های دیدنی سیم‌ریپ دیدن کنید.

مکان اقامت

تعداد زیادی هتل، مهمان‌خانه و هتل‌های خانوادگی (هتل‌هایی که صاحبانش افراد خانواده بوده و اداره‌اش نیز بر عهده‌ی خودشان است) در سیم‌ریپ وجود دارد. هتل‌هایی که برای هر شب ۲۵ الی ۴۰ دلار هزینه طلب می‌کنند، از امکانات رفاهی خوبی برخوردارند. توصیه می‌کنیم حتما هتلی را برای اقامت انتخاب کنید که استخر داشته باشد؛ زیرا هوا در این شهر بسیار گرم است. گالری هنری «ماریوت» به زودی در سیم‌ریپ شروع به کار خواهد کرد؛ این مکان مناسب کسانی‌ است که هدفشان از آمدن به این شهر، سفری کاری یا تفریح است.

رفت و آمد

اتوبوسی که از پنوم‌پن و دیگر نقاط به سیم‌ریپ می‌رود، بسیار خسته‌کننده است؛ چرا که ممکن است ۷ ساعت یا بیشتر در راه باشید. در عوض، پیشنهاد ما پرواز از پنوم‌پن یا سیهانوکویل است. شرکت‌های هواپیمایی زیادی به این مکان‌ها پرواز نمی‌کنند، اما هواپیمایی‌های محلی، یعنی «Basaka Air» و «هواپیمایی آنگکور کامبوج» روزانه چندین بار و با قیمت ۸۰ دلار یا کمتر برای عموم در دسترس هستند. فقط یادتان باشد که سبک سفر کنید؛ چون اگر بار زیادی به‌ همراه داشته باشید مجبور خواهید شد با یکی از هواپیماهای کوچک و گران‌قیمت سفر کنید که مدت پروازتان را تا یک ساعت افزایش می‌دهد.

سیم‌ریپ همچنین مکانی ایده‌آل برای پروازهای بین‌المللی محسوب می‌شود که معمولا قیمت بلیط پروازهایش کمتر از پایتخت کامبوج، یعنی پنوم‌پن است.

بسته پیشنهادی ما

اگر زمان کافی دارید، سری به روستاهای شناور روی آب در حوالی دریاچه‌ی «تانل سپ» بزنید. دو روستای پربازدیدی که معمولا تاکسی‌ها و تورهای گردشگردی، مسافران را به آنجا می‌برند، بیش از حد شلوغ و آشفته است که حتی گاها دارای شیاد و کلاهبردار نیز هست. در عوض می‌توانید از روستای شناور و کم‌بازدید «کومپونگ خلینگ» دیدن کنید. این روستا کمی دورتر است اما ارزشش را دارد.

۲. پنوم پن (Phnom Penh)

نگاه اجمالی به این شهر

پنوم‌پن تا قبل از جنگ داخلی سخت و نیز حکومت «خمرهای سرخ»، جهان‌شهری بزرگ و در حال رشد بود که از آن با عنوان «پاریسِ آسیای جنوب‌شرق» یاد می‌شد. اکنون پنوم‌پن یک بار دیگر نام و آوازه‌ی برترین شهر منطقه را باز پس گرفته است. اغلب گردشگران از «کاخ سلطنتی»، «میدان‌های کشتار» و دیگر جاذبه‌های فرهنگی دیدن می‌کنند. در ادامه مناطق دیدنی پنوم‌پن را به تفصیل معرفی خواهیم کرد.

کامبوج

حداقل زمان اقامت

بسیاری از گردشگران فقط از پنوم‌پن عبور می‌کنند، اما توصیه‌ی ما این است که حداقل یک شبانه‌روز را در این شب سپری کنید. این شهر مکانی ایده‌آل برای استراحت و رفع خستگی قبل از رفتن به دیگر نقاط کشور می‌باشد.

مکان اقامت

هتل‌ها و مسافرخانه‌های زیادی در نزدیکی رودخانه وجود دارد، اما به‌ علت سر و صدای زیادی که شب‌ها در این مناطق وجود دارد توصیه می‌کنیم به هتل‌های «G11» یا «Plantation» در خیابان ۱۸۴ بروید. این هتل‌ها از جمله مکان‌های باارزش و مخفی شهر هستند.

رفت و آمد

پروازهای بسیاری برای رفتن به پنوم‌پن در فرودگاه این شهر قرار دارد. این فرودگاه به تازگی گسترش داده شده و اکنون میزبان مسافران بیشتری است. فقط به یاد داشته باشید برای رسیدن به فرودگاه در ساعات شلوغی و پُر ترافیک، باید زمان بیشتری مدنظر داشته باشید. بلیط اتوبوس برای رفتن به اقصی‌نقاط کشور یا «هوشی‌مین» و «بانکوک» تقریبا از تمامی هتل‌ها، تورهای گردشگری و آژانس‌های مسافرتی قابل تهیه است،اما اگر با بیش از یک همراه سفر می‌کنید، توصیه می‌کنیم حتما خودروی شخصی کرایه کنید.

بسته پیشنهادی ما

به گداها و کودکان خیابانی که در حوالی رودخانه هستند پولی ندهید! آنان ممکن است با التماس و خواهش دل شما را به دست آورند، اما اگر شما تن به خواسته‌‌شان دهید، با این کار فقط چرخه‌ی وابستگی آنان را تداوم بخشیده‌اید؛ چرخه‌ای که عمدتا از سمت افراد سودجو و تبهکاران در حال گردش است. در عوض می‌توانید به سازمان‌های غیردولتی مانند Connecting Hands Café، Yoda Craft، the Sunflower Orphanage و دیگر مراکز نیکوکاری مراجعه و به کودکان بی‌سرپرست کمک کنید.

رستوران‌های خوب زیادی در این شهر وجود دارد، اما سعی کنید غذاهای خیابانی را امتحان نکنید. علی‌رغم فقر موجود در پنوم‌پن، این شهر نسبتا امن است، اما با این‌ حال دزدیدن کیف دستی و دوربین توسط موتورسواران در این شهر، تبدیل به امری رایج شده است.

۳. سیهانوکویل (Sihanoukville)

نگاه اجمالی به این شهر

سیهانوکویل (ملقب به اسنوکی)، شهری در جنوب‌غربی کامبوج است که به‌خاطر زیبایی‌های طبیعی‌اش معروف است. «ساحل سرندیپیتی» میزبان مسافران و گردشگرانی‌ است که عمدتا برای تفریح و گشت‌و‌گذار به آنجا می‌روند. متأسفانه سرندیپیتی مکانی کثیف و ناامن، به ویژه در شب‌ است.

اما جای نگرانی نیست، در فاصله‌ی ۱۵ دقیقه‌ای خارج از شهر، سواحل اوترس ۱ و ۲ مکانی بسیار زیبا و دلنشین برای تفریح در کنار خانواده است. اسنوکی درست همان اکه می‌توانید از طریق آن به جزایر زیبای «کوه رونگ» و «کوه رونگ سانلوم» در ۱۲ مایلی ساحل بروید.

کامبوج

حداقل زمان اقامت

اگر می‌خواهید از جزایر هم دیدن کنید، احتمالا به سه روز کامل نیاز خواهید داشت؛ بنابراین نباید عجله کنید تا با آرامش همه‌ جا را ببینید.

مکان اقامت

در سیهانوکویل، مکانی به نام «The Reef» وجود دارد که یک تفریحگاه با رستوران، استخر، اتاق و ماساژورهای فوق‌العاده است. اگر به این مجموعه سر بزنید، عاشقش خواهید شد.

حواستان باشد پیش از رفتن به «کوه رونگ» و «کوه رونگ سانلوم» هتل خود را رزرو کنید. به یاد داشته باشید اقامت در جزایر این شهر بسیار راحت‌تر است؛ احتمالا با یک مسافرخانه‌ی کوچک به‌ همراه یک پنکه، پشه‌بند، برق شهری و اتصال اینترنت «Wi-Fi» محدود کارتان راه خواهد افتاد. اگر به کرم ضدآفتاب، حشره‌کش و داروی ضدتهوع نیاز دارید، حتما همراه خود داشته باشید.

 رفت و آمد

اتوبوس و ون‌های زیادی برای رفت‌و‌آمد در کامبوج وجود دارد. همچنین سیهانوکویل، به منظور رفاه حال مسافران، فرودگاه اختصاصی خودش را برای پرواز به سیم‌ریپ یا پنوم‌پن دارد.

بسته پیشنهادی ما

کوه رونگ مانند ساحل سرندیپیتی معمولا برای جوانانی مناسب است که خواستار خوش‌گذرانی و مهمانی هستند؛ در حالی که کوه رونگ سانلوم مکانی بسیار مناسب‌تر و شادتر برای عاشقان طبیعت است. اگر وقت کافی برای دیدن تمامی جزایر این شهر ندارید، می‌توانید قایقی کرایه کرده و به بعضی از جزایر فوق‌العاده‌ی سیهانوکویل بروید.

۴. کامپوت و کپ (Kampot and Kep)

نگاه اجمالی به این شهرها

دو شهر کامپوت و کپ، شهرهایی بسیار زیبا و دارای آب‌و‌هوایی خنک هستند که در بین سیهانوکویل و پنوم‌پن قرار گرفته‌اند. کامپوت درست در کنار رودخانه است و کافه‌هایی دلنشین، معماریِ دوران مستعمره‌ی آمریکا و بازارهای شبانه در خیابان‌های روستایی‌اش دارد. در اینجا می‌توانید سوار قایق کایاک شوید یا به‌ همراه تورهای گردشگری قایقی به گشت‌‌وگذار بپردازید، از مزارع محلی فلفل دیدن کنید یا به رودخانه رفته و از شنا کردن لذت ببرید.

کپ، دهکده‌ای کوچک با سواحل زیبا در فاصله‌ی ۲۰ دقیقه‌ایِ کامپوت است. اما بهترین چیزی که در اینجا عایدتان می‌شود، استراحتگاه‌های فوق‌العاده‌اش است. تنها روستایی که در مرکزش، دارای آلاچیق‌های روباز با «ننو» (تختخواب‌های توری) است. استفاده از این ننوها برای عموم آزاد است. عمده شهرت کپ به‌ خاطر خرچنگ‌هایش است. دوره‌گردهای زیادی وجود دارند که خرچنگ، میگو و ماهی‌های خوشمزه را به‌ همراه نارگیل تازه به مسافران ارائه می‌دهند. مزرعه‌ی پروانه نیز مکانی بسیار دیدنی در خارج از شهر است. همچنین می‌توانید موتوری کرایه کرده و از جاده‌های زیبا به «کوهستان بوکور» بروید.

کامبوج

حداقل زمان اقامت

یک شب برای ماندن در کپ کافی‌ است؛ اگرچه بیشتر ماندن، خالی از لطف نخواهد بود. با این‌ حال برای ماندن در کامپوت نیاز به یک یا دو روز خواهید داشت.

مکان اقامت

از مرکز کامپوت بیرون رفته و شبی را در یک کلبه، آلونک یا استراحتگاه طبیعی در کنار رودخانه بگذرانید. «ویلا ویچی» و «لس منگوریس» مکان‌های مناسبی برای اقامت هستند.

در کپ، «خانه ساحلی» بسیار زیباست که در کنار ساحل نیز واقع شده است. «تفریحگاه طبیعی ورندا» نیز مکانی بسیار دلنشین در خارج شهر است.

رفت و آمد

مردم معمولا از کامپوت و کپ در میانه‌ی راه سیهانوکویل یا در راه بازگشت به پنوم‌پن دیدن می‌کنند. می‌توانید به‌ راحتی با ون، اتوبوس به این شهرها برسید. همچنین امکان کرایه خودروی شخصی با هزینه‌ی حدودا ۳۵ دلار برای مسافران فراهم است.

بسته پیشنهادی ما

گوشی تلفن‌ همراه خود را خاموش و کارتان را فراموش کنید، روی یک ننو در نسیم خنک دراز بکشید، غذای دریایی کامبوجی بخورید و مطمئن باشید تمامی لحظاتی را که در کامبوج گذراندید، تا مدت‌ها به یاد خواهید داشت.

مطالب مرتبط:

منبع huffingtonpost

دیدگاه