آشنایی با استادیوم پارک د پرنس؛ یکی از میزبانان یورو ۲۰۱۶

هانیه احمدی | جمعه, ۲۷ فروردین ۹۵ ساعت ۲۰:۰۰

این مقاله‌ی کجارو به معرفی استادیوم تیم فرانسوی، پاری سن ژرمن اختصاص دارد، استادیومی با نام پارک د پرنس (Parc de Princes) در شهر پاریس که قدیمی‌ترین ورزشگاه این شهر نیز محسوب می‌شود و یکی از استادیوم‌های انتخابی برای یورو ۲۰۱۶ نیز است. کجارو را همراهی کنید تا با این ورزشگاه بیشتر آشنا شوید. 

مقاله مرتبط:

پارک د پرنس

استادیوم پارک د پرنس

استادیوم پارک د پرنس (Parc de Princes) ساخته شد تا یک آوردگاه مدرن برای مسابقات مهم فوتبال و راگبی در پاریس باشد. این استادیوم جایگزین استادیوم قدیمی ولودروم ( velodrome) شد که تا سال ۱۸۹۷ در این جایگاه قرار داشت.

پارک د پرنس به‌طور رسمی در ۴ ژوئن ۱۹۷۲ به دست رئیس‌جمهوری وقت فرانسه، ژرژ پومپیدو (Georges Pompidou)، افتتاح شد. اولین بازی برگزار شده در آن هم فینال جام حذفی فوتبال فرانسه ( Coupe de France) بین مارسی و باستیا (۲-۱) بود.

استادیوم را معمار مشهوری به نام راجر تایلیبرت (Roger Taillibert) طراحی کرد که به‌دلیل طراحی پیشرفته‌اش چندین جایزه‌ی معماری را نیز از آن خود کرد. برجسته‌ترین بخش آن هم ۵۰ ستون بتونی بود که سقف حلقه‌ای شکل استادیوم را حمایت می‌کردند.

یک سال پس از گشایش و در سال ۱۹۷۳، تیم تازه تأسیس پاری سن ژرمن به این استادیوم نقل مکان کرد. در دهه‌های بعد، پارک د پرنس به‌طور پیوسته میزبان مسابقات تیم ملی فرانسه، فینال‌های جام حذفی بود و چندین فینال اروپایی بود.

استادیوم

اولین فینال برگزار شده در آن فینال جام اروپا بین بایرن مونیخ و منچستر یونایتد (۲-۰) در سال ۱۹۷۵ و به‌دنبال آن فینال جام در جام اروپا بین اندرلخت و وین اتریش (۴-۰) در سال ۱۹۷۸ و فینال جام اروپا در سال ۱۹۸۱ بین لیورپول و رئال مادرید (۱-۰) در سال ۱۹۸۱ بود.

سال‌های بعد و در ۱۹۹۵، پارک د پرنس میزبان فینال جام در جام اروپا بین رئال زاراگوزا و آرسنال (۱-۲) و میزبان فینال جام یوفا بین اینتر و لاتزیو (۳-۰) بود.

از زمان افتتاح ورزشگاه استاد دو فرانس در سال ۱۹۹۸، این استادیوم با کاهش بازی‌های ملی به حتی یک بازی مواجه شد. در سال ۱۹۸۴، پارک د پرنس یکی از محل‌های برگزاری مسابقات قهرمانی یورو بود، میزبان دوبازی از مرحله‌ی گروهی و فینال بین فرانسه و اسپانیا (۲-۰).

چهارده سال بعد، استادیوم به‌عنوان یکی از محل‌های برگزاری مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه برگزیده شد، میزبان چهار بازی از مرحله‌ی گروهی، یک بازی از مرحله‌ی یک‌شانزدهم و بازی رده‌‌بندی بین هلند و کرواسی (۲-۱) بود. هنوز هم به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین استادیوم‌های فرانسه روی آن حساب می‌کنند، مالکان جدید تیم پی‌اس‌جی (PSG) اخیرا در اندیشه‌ی توسعه یا بازسازی استادیوم هستند، اما با توجه به اینکه استادیوم پارک د ‌پرنس، با ظرفیت ۴۸۵۲۷ صندلی، به‌عنوان یکی از محل‌های برگزاری یورو ۲۰۱۶ انتخاب شده است و کار بازسازی به موقع تمام نمی‌شود، تصمیم گرفته‌اند که کمی استادیوم را برای یورو سروسامان دهند و توسعه‌ی بیشتر آن را به بعد از تورنمنت واگذار کنند.

راه‌های دسترسی به استادیوم پارک د پرنس 

پارک دپرنس در بالای جاده‌ی کمربندی پاریس (Périphérique) قرار دارد. این استادیوم تقریبا در چهار کیلومتری جنوب‌غرب برج ایفل قرار گرفته و کمتر از یک کیلومتر از جنوب پارک بولونی (Bois de Boulogne) و مجموعه‌ی تنیس رولند گاروس (Roland Garros) فاصله دارد.

اگر از قسمت جنوبی جاده‌ی Perpherique می‌آیید، خروجی D910/Boulogne (در تونل) را پیش بگیرید. در انتهای پیچ به‌سمت چپ (استادیوم را خواهید دید) در خیابان de la Porte de Saint-Cloud بروید و سپس به‌سمت راست در Rue du Commandant Guilbaud بپیچید.

اگر از شمال می‌آیید، خروجی بولونی/خیابان de la Porte de Saint-Cloud را پیش بگیرید، سپس به‌سمت راست بروید، اکنون در بالای پیچ همان مسیر گفته شده در بالا را بروید.  

از ایستگاه مترو Porte de Saint-Cloud در خط ۹، تا استادیوم پنج دقیقه پیاده‌روی دارد. خط ۹ درست از مرکز شهر پاریس (در ساحل شمالی رودخانه‌ی سن) عبور می‌کند و با چندین خط دیگر مرتبط می‌شود. 

گزینه‌ی دیگر هم استفاده از خط ۱۰ است و پیاده شدن در ایستگاه Porte d'Auteui که تا استادیوم کمی پیاده‌روی بیشتری نیاز است. خط ۱۰ استادیوم را با ایستگاه‌های مختلفی در ساحل جنوبی پاریس مرتبط می‌سازد که برای افرادی که از این قسمت می‌آیند مناسب است.

ایستگاه Porte de Saint-Cloud به‌وسیله‌ی اتوبوس‌های ۲۲، ۶۲ و ۷۲ و ایستگاه Porte d'Auteuil با اتوبوس‌های ۳۲ و ۵۲ قابل دسترس هستند. تمامی اتوبوس‌ها از مسیرهای مختلف به مرکز شهر می‌روند. 

اقامتگاه، نوشیدنی و غذا در نزدیکی استادیوم پارک د پرنس 

هتل در پاریس

پارک د پرنس در یک منطقه‌ی معمولا شلوغ پاریس واقع شده است. این بدان معناست که اگر شما کمی در اطراف پیاده‌روی کنید با کافه‌هایی در خیابان مواجه می‌شوید.

تعداد اندکی هتل در منطقه‌ی پارک د پرنس وجود دارد، اما با توجه به اینکه دو خط مترو در نزدیک آن می‌توانند شما را به مرکز شهر برسانند، اقامت در نزدیکی استادیوم هم ایده‌ی خوبی است. اما با توجه به اینکه شما در پاریس هستید، انتظار مواجه شدن با هتل‌های ارزان را نداشته باشید. هتل Boileau ، Holiday Inn، Mercure و B Paris Boulogne گزینه‌های خوبی هستند، اما شما باید برای یک شب اتاق دونفره ۱۰۰ یورو بپردازید.

گزینه‌های ارزان‌تر، اما قابل قبول، هتل‌های Printania ، Acro ،Timhotel Paris Boulogne، villa sorel و هتل Hotel De Paris هستندبرای مشاهده‌ی تمامی هتل‌ها در نزدیکی پارک د پرنس اینجا را کلیک کنید.

البته بدون شک با وجود سیستم حمل و نقل خوب برای رسیدن به استادیوم، شما می‌توانید در قسمت‌های دیگر هم اقامت داشته باشید. برای مشاهده‌ی دیگر گزینه‌ها اینجا را بررسی کنید.

بلیط بازی‌های پاری سن ژرمن

استادیوم پارک د پرنس

بلیط‌های تماشای بازی پاری سن ژرمن را می‌توانید به‌صورت آنلاین، با تلفن ۳۲۷۵ یا از مراکز خدمات پاری سن ژرمن در پارک د پرنس خریداری کنید.

پاری سن ژرمن از فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ شاهد یک جهش در شمار تماشاچیانش و افزایش فروش کامل بلیط‌ بازی‌ها بوده است. اگر برای بسیاری از بازی‌ها از قبل اقدام به خرید کنید به‌راحتی در دسترس شما خواهند بود.

پارک د فرانس

قیمت بلیط بازی‌ها به رقیب پاری سن ژرمن بستگی دارد، اما برای یک بازی معمولی رنج قیمت بین ۳۵ یورو برای یک صندلی در یکی از گوشه‌ها تا ۱۰۰ یورو برای یک صندلی خوب در جایگاه اصلی متغیر است، اگرچه صندلی‌ها در جایگاه اصلی با قیمت ۵۰ یورو هم قابل خریداری هستند. برای بازی‌های مهم قیمت بلیط‌ها افزایش می‌یابد.

اگر بلیط بازی تمام شده باشد یا می‌خواهید از قبل بلیط رزرو کنید، می‌توانید بلیط خود را از Viagogo تهیه کنید، که سایت رسمی فروش بلیط پی‌اس‌جی است. قیمت بلیط‌ها هم تقریبا شبیه به آن چیزی است که در سایت اصلی باشگاه می‌پردازید.

تور استادیوم پارک د پرنس 

تورهای دور استادیوم به بعد از عملیات نوسازی استادیوم برای یورو ۲۰۱۶ موکول شده است. برای اطلاعات بیشتر به visiteduparcdesprinces@psg.fr ایمیل بزنید.

مطالب مرتبط:

منبع stadiumguide

دیدگاه