هفته‌نامه؛ از رشد سفرهای نوروزی تا انفجارهای پیاپی در نقاط مختلف جهان

عماد جعفری | یکشنبه, ۱۵ فروردین ۹۵ ساعت ۱۳:۳۰

هفته‌نامه کجارو فرصتی است برای مرور مهم‌ترین رویدادهای گردشگری در هفته‌ای که گذشت. با کجارو همراه باشید.

اولین شماره از هفته‌نامه کجارو در سال جدید را با خبرهای نوروزی آغاز می‌کنیم، خبرهایی که از رشد مسافرت‌های نوروزی و افزایش چشم‌گیر بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور حکایت دارند. طی ماه‌های گذشته و شماره‌های پیشین هفته‌نامه گاه و بی‌گاه از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر رشد حضور گردشگران خارجی در کشور نوشتیم، این هفته‌ اما، مطالعه اخبار سفرهای نوروزی، نویدبخش توسعه بال دیگر صعنت گردشگری کشور، یعنی گردشگری داخلی است. توسعه گردشگری داخلی علاوه بر رونق اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار می‌تواند به بهبود امکانات و شرایط جاذبه‌های گردشگری کشور و به تبع آن به حضور بیشتر گردشگران خارجی و رضایت آن‌ها از خدمات ارائه شده در کشور بیانجامد. در شرایطی که ایران در تب و تاب نوروز و سفرهای نوروزی قرار داشت، جهان بار دیگر روی خط انفجارهای پیاپی قرار گرفت. حملات تروریستی بروکسل، آن هم در بلژیک، کشوری که ماه‌های گذشته کانون تدابیر امنیتی و جست‌و‌جوی عاملان حملات تروریستی مرگ‌بار پاریس بود، سوالات جدی را متوجه مقامات امنیتی اروپا کرده است. تنها در بخش گردشگری، از همین حالا تقاضای سفر به اروپا با کاهش جدی مواجه شده، قاره‌ای که همواره در صدر پرگردشگرترین قاره‌های جهان قرار داشت. با این شماره از هفته‌نامه کجارو همراه باشید تا علاوه بر مشروح خبرها و گزارش‌های ذکر شده، از افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در سال جدید، پربازدیدترین جاذبه گردشگری کشور در نوروز، گسترش همکاری‌های ایران و صربستان، تغییر نام ایستگاه متروی ولیعصر به تئاتر شهر و بسیاری دیگر از اخبار مهم گردشگری هفته بخوانیم.

۳۷ میلیون نفر شب اقامت در نوروز ۹۵؛ نویدبخش توسعه گردشگری داخلی

در طی سال ۱۳۹۴ گاه و بی‌گاه خبرهای امیدبخش افزایش حضور گردشگران خارجی در کشورمان را شنیدیم، نوروز امسال اما نویدبخش توسعه گردشگری داخلی کشورمان بود. سفرهای نوروزی امسال رکورد ۳۷ میلیون نفر اقامت را پشت سر گذاشت.  در همین راستا معاون گردشگری کشور از رشد ۴۸ درصدی بازدید گردشگران نوروزی از بناها و جاذبه‌های گردشگری کشور خبر داد و گفت: تاکنون ۳۷ میلیون نفر شب اقامت در کشور ثبت شده است.

«مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری کشور، درباره وضعیت مراکز اقامتی و جاذبه‌های گردشگری کشور در طول ایام نوروز امسال گفت:

۳۷ میلیون نفر شب اقامت از ۲۸ اسفندماه تا روز ۸ فروردین ثبت شده که ۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. همچنین بیش از ۵۳ میلیون نفر از مراکز تاریخی و جاذبه‌های گردشگری کشور در همین ایام دیدن کرده‌اند که رشد ۴۸ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش اقامت مسافران در نوروز

وی بیان کرد که یکی از ویژگی‌های نوروز ۹۵ تغییرات مکرر آب و هوا بوده که برای رفت و آمدها و ارائه خدمات مردم را دچار مشکل می‌کرد اما همه واحدهای انتظامی و خدماتی مدیریت خوبی را در این ایام داشته‌اند. همچنین در این شرایط مردم هم همکاری کرده‌اند، اما بخشی از تصادفات و گرفتاری‌های مردم در این ایام به‌دلیل رانندگی‌های بی‌تجربه بوده که آسیب‌هایی را به خانواده‌ها وارد کرده است. با این حال آمار پلیس راهور از کاهش تلفات و تصادفات خبر می‌داد.

معاون گردشگری کشور در ادامه گفت:

در آخرین روزهای تعطیلات سال ۹۴ از وضعیت گردشگری چند استان بازدید کردم. ستادهای خدمات سفر، خوب و فعال اوضاع را مدیریت می‌کنند. استانداران نیز مرتب در حال بازدید هستند و ما توانسته‌ایم به سطح خوبی از هماهنگی دستگاه‌ها برسیم. امسال سه شهر برتر در حوزه مدیریت خدمات گردشگری معرفی خواهند شد که بعد از ایام تعطیلات نوروزی و پس از اخذ آمارها از استان‌های کشور درباره آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وی همچنین با اشاره به توزیع سفر در استان‌ها در ایام نوروز گفت که آمار جاذبه‌های جدید گردشگری نشان می‌دهد مردم به نیمه جنوبی کشور به خاطر وضعیت آب و هوایی بیشتر سفر کرده‌اند. استان‌های شمالی و نزدیک به تهران نیز همچنان دارای مسافر زیادی بوده‌اند. با این وجود استان خراسان جنوبی یکی از ۱۰ استانی است که در حوزه نفر شب اقامت، برتر از شهرهای دیگر بوده است. این نشان می‌دهد که برخی از استان‌ها که معمولا محل تردد بوده‌اند، اکنون به جاذبه تبدیل شده و مردم در آن استان‌ها اقامت می‌کنند. استان خراسان جنوبی نیز مسیر تردد بوده، اما اکنون جزء شهرهایی است که گردشگران زیادی در آن اقامت کرده‌اند. با این وجود، آب و هوا در انجام سفرهای نوروزی همیشه تاثیرگذار بوده است.

مشروح این گزارش را می‌توانید از این صفحه از کجارو دنبال کنید.

میدان امام اصفهان، پربازدیدترین بنای تاریخی کشور در نوروز

 از رشد سفرهای نوروزی و افزایش بی‌سابقه بازدیدها از امکان تاریخی و فرهنگی کشور گفتیم، جالب است بدانیم که مطابق اعلام استاندار اصفهان، میدان امام اصفهان با بازدید روزانه بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر، پربازدیدکننده‌ترین بنای تاریخی کشور در ایام نوروز بوده است.

میدان امام اصفهان

استاندار اصفهان در بازدید سه ساعته‌ای که از مجموعه جهانی تاریخی - فرهنگی میدان امام خمینی (ره) شامل بازار تاریخی اصفهان، عمارت عالی‌قاپو و کاخ چهلستون داشت با مسافران نوروزی این شهر تاریخی گفت‌وگو کرد و در جریان روند خدمت‌رسانی به مسافران نوروزی قرار گرفت.

میدان امام (ره)، میدان تاریخی و مرکزی شهر اصفهان است که در زمان صفویه حدود ۴۰۰ سال قبل بنا شده است.

معماری و مهندسی این مجموعه تاریخی که زنجیره‌ای از نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی شامل بازار مسجد، مدرسه، امکانات تفریحی و ورزشی را در خود جای داده است، پس از گذشت ۴۰۰ سال نه‌تنها همچنان کاربردها و نقش خود را حفظ کرده بلکه به کانون جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده و به کاربری‌های خود افزوده است.

بناهای تاریخی موجود در چهار طرف این میدان شامل عالی‌ قاپو، مسجد شاه (اصفهان)، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه است.

علاوه بر این بناها، ۲۰۰ حجره دو طبقه در اطراف میدان واقع شده که بیشتر جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان است.

در گذشته این میدان جایگاه برگزاری آیین‌های گوناگون و بازی چوگان بوده که امروزه به‌صورت یک گردشگاه همگانی و جایگاهی برای برگزاری نماز جمعه و آیین‌های ملی و مذهبی تبدیل شده است.

میدان امام در بهمن ماه سال ۱۳۱۳ به شماره ۱۰۲ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ماه سال ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.

چهار اثر تاریخی استان اصفهان از جمله میدان امام (ره)، کاخ موزه چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع عتیق (به‌عنوان اولین مسجد جهان اسلام که به ثبت جهانی رسیده) در فهرست جهانی یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی ملل متحد) به ثبت رسیده است.

برج میلاد در صدر علاقه‌مندی گردشگران نوروزی تهران

در هفته‌ای که گذشت، جانشین رئیس ستاد گردشگری نوروز ۹۵ شهرداری تهران با اشاره به استقبال مسافران نوروزی از تهران کارت، اعلام کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بازدید از برج میلاد در صدر علاقه‌مندی گردشگران نوروزی بوده است.

برج میلاد

«مهدی محموداقدم» جانشین رئیس ستاد گردشگری نوروز ۹۵ شهرداری تهران، اعلام کرد که ستاد گردشگری نوروزی ۹۵ (مهمان طهران) در حالی نیمه راه را پشت سر گذاشت که حضور همه دستگاه‌ها در ستاد گردشگری و استقرار نیروهای ۱۳۷ باعث شد تا امسال نسبت به سال‌های گذشته، اقدامات با برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت پذیرد. نیروهای ۱۳۷ نه‌تنها برای ثبت نام تورها و راهنمایی گردشگران با دقت و سرعت عمل بالا اقدام کردند، بلکه پاسخگویی به شهروندان حتی برای پیدا کردن آدرس محل اسکان در روزهای بارندگی هم بخشی از برنامه همکاران در ستاد مهمان طهران بوده است.

اشغال ۱۰۰ درصدی هتل‌های کیش در نوروز

 رئیس جامعه هتل‌داران جزیره کیش با اعلام اینکه در هفته نخست تعطیلات نوروزی بیش از یکصدهزار مسافر از مسیر هوایی وارد جزیره کیش شدند، از اشغال ۱۰۰ درصدی هتل‌های کیش در این مدت خبر داد.هتل صدف کیش

«مسیح‌الله صفا» با ارائه آماری از حجم گردشگران نوروزی جزیره کیش در بازه زمانی ۲۹ اسفند ۹۴ تا پنجم فروردین ماه امسال، امنیت را یکی از مولفه‌های مهم در هر کشور برشمرد و افزود:

به‌دلیل ناامنی‌های موجود در منطقه خاورمیانه، گردشگران ترجیح می‌دهند به‌جای سفر به خارج از کشور به نقاط خوش و آب و هوا و امن از جمله کیش سفر کنند.

وی در مورد آمادگی جزیره کیش برای ارائه خدمات به مسافران نوروزی اظهار داشت:

کیش از تمام ظرفیت‌های خود را برای میزبانی شایسته استفاده کرده است، ۵۱ هتل جزیره کیش با ظرفیت پنج هزار و ۲۰۰ اتاق و ۱۳ هزار و ۳۰۰ تخت در حال پذیرایی از میهمانان نوروزی هستند.

صفا در مورد درجه‌بندی هتل‌های موجود گفت: از هتل‌های موجود ۶ هتل پنج ستاره، ۱۲ هتل چهار ستاره، ۱۳ هتل سه ستاره و باقی هتل‌ها دو ستاره هستند و ۴۱ هتل نیز در حال ساخت داریم.

وی گفت که علاوه بر هتل‌ها، کمپ‌های مسافری در دو بخش مجردی و خانوادگی و کانکس‌ها نیز از سوی سازمان منطقه آزاد کیش به مسافران خدمات ارائه می‌دهد و برخی نیز در منازل اجاره‌ای ساکن می‌شوند. 

بر اساس مطالعه متن کامل این گزارش می‌توانید به این صفحه از کجارو  مراجعه کنید.

رشد ۱۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به ایران

 معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به رشد ۱۲ درصدی ورود گردشگران خارجی در ۲ سال گذشته از پیگیری‌ها برای لغو روادید دو طرفه با ۲۸ کشور دنیا خبر داد.

«مسعود سلطانی‌فر» درباره دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و اقداماتی که برای سال جاری در دستور کار این سازمان قرار دارد، گفت که اولویت ما در این رابطه همکاری و تعامل گسترده با کشورهای دنیا است و در این حوزه ۴۰ کشور در اولویت همکاری و دیپلماسی گردشگری قرار دارند.

توریست خارجی

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع ستی و گردشگری با اشاره به آنکه لغو روادید باید به‌صورت دوطرفه صورت بگیرد، گفت که از این ۴۰ کشور، ۱۵ کشور همسایه ایران هستند و در ۲۸ کشور دیگر نیز لغو روادید دو طرفه را در دستور کار داریم.

سلطانی‌فر همچنین با ارائه آمار ورودی گردشگران خارجی در دو سال گذشته، بیان کرد:

ورود گردشگران خارجی به کشور در دو سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است، این در حالی است که میانگین ورود گردشگران خارجی در دنیا رشد ۶/۴ درصدی بود.

به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، بر مبنای این آمار، رشد ورود گردشگران خارجی به کشور در قیاس با متوسط جهانی، ۴ برابر شده است.

سلطانی‌فر گفت که با حفظ همین نرخ رشد ۱۰ تا ۱۲ درصدی می‌توان به چشم‌انداز بیست ساله کشور برای افق سال ۱۴۰۴ که در متن صریح آن به پیش‌بینی ورود ۲۰ میلیون گردشگر خارجی با آورده ۳۰ میلیارد دلاری تاکید شده است، دست یابیم.

ایران و صربستان در مسیر گسترش همکاری‌های گردشگری و اقتصادی

معاون نخست وزیر و وزیر گردشگری، تجاری و ارتباطات صربستان بر گسترش همکاری‌های گردشگری و اقتصادی با ایران تاکید کرد.

«راسیم لیاییچ» معاون نخست وزیر و وزیر گردشگری، تجاری و ارتباطات صربستان در دیدار «محمدجواد ایزدی» دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد ابراز امیدواری کرد که در تابستان امسال چند هزار گردشگر ایرانی به صربستان سفر کنند.

ایران صربستان

وی با اشاره به سفر دو تور متشکل از گردشگران ایرانی به صربستان طی یک ماه گذشته، این اقدام را گامی در راستای گسترش همکاری‌ها در زمینه گردشگری دانست و گفت:

تاکنون آژانس‌های مختلف گردشگری از صربستان تورهایی را برای ایران راه‌اندازی کرده‌اند و تلاش داریم این تورها در یک برنامه منظم ادامه یابد.

وزیر گردشگری، تجارت و ارتباطات صربستان، صنعت گردشگری را گامی مهم برای دیگر زمینه‌های همکاری دانست و گفت که سعی بر این است تسهیلاتی برای صدور روادید انجام شود تا گردشگران و تاجران صربستانی و ایرانی بتوانند به‌راحتی بین دو کشور تردد کنند.

وی با اشاره به پروازهای چارتر از ایران به صربستان در طی یک ماه گذشته گفت که در این زمینه نیز اقداماتی برای برقراری مجدد پروازهای مستقیم بین بلگراد و تهران در حال انجام است.

قرار است در تابستان سال جاری برای انتقال حدود سه هزار گردشگر ایرانی به صربستان بیش از ۱۰ پرواز چارتر از تهران به بلگراد برقرار شود که با برقراری پروازهای مستقیم بین دو کشور، تردد گردشگران از ایران به صربستان و بالعکس افزایش چند برابری خواهد داشت.

دبیر اول سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز در این نشست ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک، همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری صربستان در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری به سطح مطلوبی افزایش پیدا کند.

ایزدی همچنین روابط تهران و بلگراد را بسیار خوب و دوستانه توصیف کرد و گفت که تلاش‌هایی از طرف دو کشور برای برقراری پروازهای مستقیم بین تهران و بلگراد در حال انجام است که می‌تواند تاثیر بسیار مثبت بر گسترش همکاری‌های مختلف بین دو کشور بگذارد.

«یعقوب قاسمی» مدیر یک آژانس مسافرتی که در این ملاقات حضور داشت به سفر ۴۲۰ گردشگر ایرانی در ماه گذشته به صربستان اشاره کرد و گفت که تمامی گردشگران ایرانی، خاطرات خوبی را با خود به ایران برده‌اند و از اقامت در صربستان و میهمان‌نوازی مردم این کشور بسیار رضایت دارند.

توافق‌نامه گسترش همکاری‌های گردشگری صربستان و ایران در کمیسیون مشترک تجاری دو کشور در تهران در دسامبر سال میلادی گذشته (آذر و دی ۹۴) اولین گام محور کاری بین تهران و بلگراد در این حوزه محسوب می‌شود.

همچنین قرار است در پانزدهمین کمیسیون مشترک تجاری بین ایران و صربستان در بلگراد در سال جاری، تفاهم‌نامه‌های همکاری در زمینه‌های مختلف به امضای دو طرف برسد.

ایران در نمایشگاه بین‌المللی «اینتور مارکت ۲۰۱۶» مسکو

هفته گذشته نمایشگاه بین‌المللی گردشگری روسیه با حضور «مهدی سنایی» سفیر جمهوری اسلامی و صدها شرکت ایرانی و خارجی در مسکو گشایش یافت. در شماره‌های پیشین هفته‌نامه از اهمیت نقش حضور پررنگ ایران درنمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری برای شناساندن هرچه بیشتر ظرفیت‌های گردشگری کشور گفتیم، امید است این حضور هرروز نقش پررنگ‌تری به‌ خود بگیرد.

نمایشگاه بین المللی گردشگری روسیه

یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری روسیه به نام «اینتورمارکت ۲۰۱۶» در مجموعه نمایشگاهی «کروکوس اکسپو» در محدوده‌ای به وسعت ۴۵ هزار متر مربع به‌مدت چهار روز ادامه یافت.

دراین نمایشگاه شرکت‌های گردشگری از بیش از ۳۵ کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران شرکت داشتند و نمایندگان حدود ۷۰ جمهوری و استان روسیه نیز امکانات گردشگری خود را در معرض نمایش قرار دادند.

غرفه‌های گردشگری ایران بخش بزرگی از سالن اصلی نمایشگاه گردشگری روسیه را به خود اختصاص داده بود.

سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران از نمایشگاه گردشگری روسیه بازدید کرد.

وی در این ارتباط در گزارش فیس‌بوکی خاطر نشان کرد که امسال با هماهنگی‌های بیشتری که انجام شد، بخش ایران به‌شکل منسجم‌تر و با تعداد شرکت‌های بیشتری حضور یافته است و غرفه ایران را بزرگ، جذاب و شکوهمند ارزیابی کرد.

سنایی بیان کرد که روند گردشگری میان ایران و روسیه با تمهیداتی که در زمینه تسهیل ویزا، افزایش خطوط پرواز و اطلاع‌ رسانی صورت گرفته به سرعت در حال رشد است.

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری روسیه با حمایت وزارت فرهنگ روسیه و آژانس فدرال گردشگری این کشور برگزار می‌شود.

انفجار در بروکسل، مقامات امنیتی اروپا چه می‌کنند؟!

سوم فروردین ماه بود که در نزدیکی فرودگاه بروکسل و مقر اتحادیه اروپا صدای دو انفجار مهیب و تیراندازی به گوش رسید. همچنین پس از آن در نزدیکی متروی این شهر انفجار دیگری رخ داد که در پی آن‌ها ۱۳ نفر کشته و ۳۵ نفر زخمی شدند.

این حملات در حالی بود که دادستانی بلژیک ۵ تن از مظنونان ارتباط با حملات تروریستی پاریس را آزاد کرده بود. پیشتر، پلیس بلژیک ۷ نفر را به اتهام دست داشتن در حملات  پاریس دستگیر کرده بود. برادر یکی از عاملان انتحاری نیز در شمار آزادشدگان قرار داشت.

فرودگاه بروکسل

پیشتر پلیس فرانسه و بلژیک حکم بازداشت بین‌المللی "صلاح عبدالسلام"، فردی را که احتمال می‌رود در حملات تروریستی در هفت نقطه پاریس نقش داشته باشد، صادر کرده بودند.

حمله‌ای که بر اساس آخرین آمار رسمی اعلام شده از سوی مقامات فرانسه، ۱۳۲ قربانی به جا گذاشته است.

پس از حمله به فرودگاه بروکسل انفجار دیگری در متروی این شهر به وقوع پیوست که قربانیان دیگری به‌جای گذاشت.

این حملات ضعف سیستم امنیتی اتحادیه اروپا و رخنه تروریست‌ها تا قلب اروپا را بیشتر به نمایش گذاشته است. پیش از آن در پی حملات پاریس، مقامات امنیتی اطمینان می‌دادند که کنترل اوضاع را در دست گرفته‌اند، اما تکرار چنین حملاتی آن هم در بلژیک که کانون پیگیری‌های امنیتی و جست‌و‌جوی عاملان حادثه پاریس بود، سوالات بزرگی را متوجه مقامات امنیتی و مسئولان اروپایی کرده است.

کاهش شدید تقاضا برای سفر به اروپا؛ نتیجه ناآرامی‌ها

با کاهش شدید بازار تقاضای سفر به اروپا، گردشگری اروپا از نوامبر گذشته و رخدادهای تروریستی در پاریس که به مرگ ۱۳۰ نفر انجامید، بشدت دچار چالش شده است.

از نوامبر گذشته و رخدادهای تروریستی در پاریس که به مرگ ۱۳۰ نفر انجامید، به‌شدت دچار چالش شده است.

بلافاصله پس از حوادث بروکسل میزان ظرفیت هتل‌ها در بلژیک به میزان ۲۵ درصد کاهش یافت. میزان کاهش رزرو هتل‌ها ظرف یک شب، ۸۲ درصد کمتر از شب پیش از حادثه افت کرد. همچنین درست پس از حادثه میزان اشغال هتل‌ها در لندن نیز بیش از ۵۹ درصد و در پاریس ۶۲ درصد کاهش یافت.

بازار تقاضا برای اقامت گردشگران در شهر بروکسل که هدف اصلی حملات تروریست‌ها بوده نیز از سوی برخی بازارهای مهم به صفر رسیده است.

پس از بروز دو حادثه تروریستی مرگ‌بار در اروپا تنها به فاصله ۴ ماه، میزان ثبت نام و رزرو هتل‌ها در سراسر اروپای غربی به‌شدت کاهش یافته است. آمریکا شهروندان خود را به‌دلیل وجود احتمال تکرار عملیات تروریستی از سفر به اروپا برحذر داشته است.

این در حالی است که سازمان گردشگری جهانی در ماه ژانویه پیش‌بینی کرد که شمار گردشگران خارجی که به اروپا سفر می‌کنند، در سال ۲۰۱۶ حدود ۴/۵ درصد افزایش خواهد یافت. این میزان پیش‌بینی‌شده با این حال ۵ درصد کمتر از سال ۲۰۱۵ بوده است. با این حال موسسه تورگردانی توماس کوک در بریتانیا اعلام کرده که تاکنون شاهد کاهش ۵ درصدی رزوها نسبت به سال ۲۰۱۵ بوده است.

«پیتر فنکوشر» مدیر عامل این شرکت گفته است:

بی‌ثباتی و فضای ناآرام ژئوپلتیک سبب شده که بسیاری از مشتریان ما رزرو جا برای تعطیلات را به تعویق بیندازند یا موقتا متوقف کنند.

در همین حال وزارت کشور آمریکا به شهروندان این کشور نسبت به سفر به اروپا به‌دلیل تداوم مخاطرات و تهدیدهای احتمالی هشدار داده و اعلام کرد که گروه‌های تروریستی همچنان به برنامه‌های خود برای اجرای حملات تروریستی در کوتاه‌مدت در سراسر اروپا ادامه می‌دهند. این گروه‌ها عمدتا مراکز گردشگری همانند مکان‌های برگزاری مسابقات ورزشی، سایت‌های گردشگری، رستوران‌ها و سیستم حمل و نقل عمومی را هدف قرار می‌دهند.

این گزارش یادآور شده است که از سال ۲۰۱۰ این نخستین بار است که چنین هشداری از سوی آمریکا در مورد سفر به اروپا منتشر شده است.

از دیگر سو سخنگوی گردشگری در روسیه نیز اعلام کرده که هر چند در روسیه هنوز شاهد لغو برنامه تورهای مسافرتی به اروپا نبوده‌ایم، اما درعین حال هیچ رزرو جدیدی هم صورت نگرفته است.

بروکسل نیز که مرکز آخرین حمله تروریست‌ها بوده اکنون دیگر هیچ جذابیتی برای گردشگران روس ندارد و میزان تقاضا هم‌اکنون به صفر رسیده است.

انفجار تروریستی در لاهور پاکستان؛  ۷۶ کشته و ۳۰۰ زخمی

انفجار تروریستی

در حالی که داعش زمامدار گروه‌های تروریستی دنیا شده و در صدر اخبار رسانه‌های دنیا قرار دارد، طالبان پیر کهنه‌کار گروه‌های تکفیری بار دیگر عرض اندام کرد آن هم در کشوری که خود همواره در معرض ابهام و اتهام در عزم جدی برای مقابله با این گروه تروریستی قرار دارد. نهم فروردین ماه بود که انفجار انتحاری در «پارک گلشن اقبال» در مرکز شهر لاهور پاکستان، موجب کشته شدن دست‌کم ۷۶ نفر و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شد.

ارتش و نیروهای امنیتی، منطقه را به محاصره خود در آورده و ۳ نفر مظنون به حمله تروریستی نیز دستگیر شده‌اند.

نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوری پاکستان با صدور پیامی، این حمله تروریستی مرگ‌بار را محکوم کردند.

حمله در یک روز تعطیل و در ساعتی از روز رخ داده که معمولا در چنین وقتی، پارک گلشن اقبال مملو از جمعیت از جمله کودکان و زنان است.

گروه طالبان مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت.

ربوده شدن هواپیمای مسافربری مصری برای مقاصد شخصی

این روزها و ماه‌هایی که می‌گذرد، جهان در تلاطم بی‌سابقه‌ای قرار گرفته، برخی از بزرگترین اتفاقات امنیتی که جان ده‌ها انسان را در معرض خطر قرار می‌دهند، گاه به‌سادگی یک شوخی ساده اتفاق می‌افتند، مصر که هنوز با ماجرای انفجار و سقوط هواپیمای روسی در آسمان این کشور دست‌وپنجه نرم می‌کند، یک هواپیماربایی دیگر را در کارنامه خود دید. ماجرا از این قرار بود که فرد هواپیماربا به‌دلایل شخصی اقدام به ربودن هواپیمای مصری کرده و آن را در خاک قبرس به زمین نشاند. دهم فروردین ماه بود که یک فروند هواپیمای مسافربری مصری حامل ده‌ها سرنشین که از اسکندریه عازم قاهره بود، توسط هواپیماربا ربوده شد و در فرودگاهی در قبرس به زمین نشست.

این هواپیما بعد از تغییر مسیر در فرودگاه «لارنکا» در کشور قبرس به زمین نشست. هواپیما از نوع ایرباس A320 بود.درباره تعداد سرنشینان این هواپیما خبرهای ضد و نقیضی منتشر شد در حالی که برخی گزارش‌ها اعلام کردند که هواپیما ۵۵ مسافر دارد و کادر پروازی آن هفت نفر است، در بیانیه وزارت هواپیمایی کشوری مصر ۸۱ سرنشین اعلام شد. گزارش‌های اولیه نیز از وجود ۸۰ سرنشین در این هواپیما حکایت داشت.

رادیو قبرس اعلام کرد که این هواپیمای مصری در پروازی داخلی از شهر اسکندریه مصر به شهر قاهره در حال پرواز بود که ربوده شد.

این هواپیما بعد از ۴۵ دقیقه پرواز، ارتباطش با برج مراقبت قطع شد. سازمان هواپیمایی مصر اعلام کرد که رباینده هواپیمای مصری در قبرس با ما در تماس است. روزنامه مصری الیوم به نقل از منابع وزارت هواپیمایی کشوری مصر اعلام کرد که رباینده هواپیما با آن‌ها تماس گرفت و قرار است برای بار دوم تماس بگیرد.

در گزارش دیگری رباینده به زنان و کودکان اجازه داده است که هواپیما را ترک کنند.همه سرنشینان مصری هواپیما در فرودگاه لارنکا آزاد شدند و در گزارشی دیگر وزارت هواپیمایی کشوری مصر اعلام کرد که همه سرنشینان به‌جز کادر پروازی و پنج تبعه خارجی آزاد شدند.

اگرچه ماجرا با دستگیری فرد هواپیماربا خاتمه یافت، اما هنوز مشخص نیست چطور فردی به‌سادگی می‌تواند جان ده‌ها انسان را به خطر بیندازد؟

انفجار تروریستی در ترکیه؛ ۲۲ کشته و ۷۵ زخمی

انفجار تروریستی در ترکیه

 ناآرامی در ترکیه نیز طی سال گذشته، به خبری ثابت برای رسانه‌های دنیا تبدیل شده است. هفته‌ای نیست که تیراندازی یا انفجار جان شماری غیر نظامی را در ترکیه نگیرد. جمعه سیزدهم فروردین ماه جاری نیز بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر دیاربکر ترکیه در کنار مینی‌بوس نیروهای پلیس، دست‌کم ۲۲ تن کشته و ۷۵ تن دیگر زخمی شده‌اند.

وقوع انفجاری قدرتمند، پنجشنبه عصر در شهر دیاربکر واقع در جنوب شرق ترکیه و در نزدیکی یک ایستگاه اتوبوس، منجر به کشته شدن دست‌کم ۲۲ تن و زخمی شدن دست‌کم ۷۵ تن دیگر شد که شمار قابل‌توجهی از زخمی‌ها نیروهای پلیس هستند.

یک خودروی بمب‌گذاری شده به هنگام عبور یک مینی‌بوس حامل نیروهای ویژه پلیس ترکیه منفجر شده است. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را به عهده نگرفته است، ولی منابع ترک دوباره انگشت اتهام را به‌سمت پ‌ک‌ک نشانه گرفتند.

مناطق جنوبی ترکیه در ماه‌های گذشته، صحنه درگیری‌های خشونت‌بار بین نیروهای ارتش ترکیه و شبه نظامیان حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) بوده است. این درگیری‌ها موجب شده تا چندین شهر کردنشین جنوب شرق ترکیه متحمل خسارات سنگین شوند.

آزادی میراث جهانی پالمیرا، آسیب خورده اما پا برجا

آزادسازی پالمیرا سوریه ۷

آزادسازی پالمیرا سوریه ۵

سرانجام شهر باستانی پالمیرا از دست تروریست‌های تکفیری داعش آزاد شد. تروریست‌ها طی اشغال ۱۰ ماهه‌ی این منطقه به آثار تاریخی آن که در یونسکو ثبت شده است، آسیب‌های جدی رساندند. اما مقامات این کشور و سازمان میراث جهانی به مرمت این ویرانی‌ها امید دارند. اولین عکس‌های منتشر شده‌ی سازمان میراث جهانی یونسکو از آثار باستانی پالمیرا به‌محض آزادی این شهر از دست تروریست‌های تکفیری داعش، این امید را برانگیخته است که می‌توان معماری منحصربه‌فرد شهر باستانی سوریه را مرمت کرد.

پالمیرا یا «شهر نخل‌ها» که اثری تاریخی در استان حمص سوریه است و از پایتخت آن، دمشق، ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد، سرانجام پس از آزادسازی از دست تروریست‌های داعش به دست ارتش سوریه و با حمایت‌های هوایی روسیه، رنگ آرامش به خود دید.

برای مشاهده تصاویر بیشتری از این شهر باستانی آزاد شده به این صفحه از کجارو مراجعه کنید.

نرخ کرایه‌های حمل و نقل عمومی در سال ۹۵

بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران نرخ کرایه انواع تاکسی‌های درون‌شهری تهران در تمامی خطوط و سرویس‌ها برای سال آینده ۱۵ درصد نسبت به نرخ مصوب سال جاری افزایش خواهد یافت.

پیش از این کمیسیون عمران شورای شهر تهران با افزایش ۱۵ درصدی کرایه‌های تاکسی موافقت کرده بود.

«اقبال شاکری» رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص مصوبه داخلی این کمیسیون در خصوص نرخ کرایه‌های تاکسی گفته بود:‌

با توجه به شرایط حاکم بر جامعه از جمله قطع مقطعی بیمه تاکسیرانان و تک نرخی شدن قیمت سوخت، اعضای کمیسیون تصمیم گرفتند نرخ کرایه تاکسی به‌طور متوسط ۱۵ درصد افزایش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه با توجه به هزینه‌های تاکسی برای تاکسیرانان، نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها، موضوع افزایش کرایه تاکسی در کمیسیون عمران بررسی شد، گفت که در نهایت به نرخی رسیدیم که با نرخ تورم هم‌خوانی دارد و اعتراض کمتری را به‌دنبال دارد.

 جزئیات بیشتر در این زمینه را می‌توانید در این صفحه از کجارو بخوانید.

تغییر نام ایستگاه متروی ولیعصر به تئاتر شهر

به‌دنبال تغییر نام ایستگاه مترو «ولیعصر» به «تئاتر شهر» مدیر این مجموعه ابراز امیدواری کرد که این تغییر نام نویدی باشد برای اینکه موضوع حریم این بنا نیز زودتر عملی شود.

«پریسا مقتدی» به‌دنبال تغییر نام ایستگاه مترو «ولیعصر» به «تئاتر شهر» گفت:

این تغییر نام جزء مصوبات شورای شهر تهران در اواخر سال ۹۴ بود و بعد از روز تئاترگردی، آقای مسجد جامعی عضو این شورا، نوید تغییر نام این ایستگاه را داد.

وی ادامه داد که البته شخصا انتظار نداشتم این تغییر نام به این زودی اتفاق بیفتد اما وقتی چنین شد، بسیار خوشحال‌کننده و نوید این بود که امیدوار باشم موضوع حریم تئاتر شهر که در دوره‌های مختلف زمانی مطرح شده و مسئولان گوناگونی در شورای شهر و سازمان زیباسازی درباره آن سخن گفته‌اند، زودتر اجرایی شود.

مقتدی با اشاره به شرایط ویژه‌ای که هم‌زمان با روزهای پایانی سال به‌دلیل حضور دست‌فروش‌ها و ازدحام مردم در فضای اطراف تئاتر شهر ایجاد می‌شود، یادآور شد که اواخر سال به‌دلیل شرایط خیلی خاصی که با توجه به حضور دست‌فروش‌ها در پیاده‌روهای همجوار تئاتر شهر ایجاد شده بود، یک سری از هنرمندان و تماشاگران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. به همین دلیل برای چندمین بار از سازمان زیباسازی و شورای شهر این خواهش را داشتم تا نسبت به این موضوع اقدامی انجام دهند.

مشروح این گزارش را می‌توانید از این صفحه از کجارو دنبال کنید.

درآمد ۱۱۸ میلیون دلاری مالزی از ۸۰ هزار گردشگر ایرانی

درآمد مالزی از توریست ایرانی

در سال ۲۰۱۴ میلادی ۷۲ هزار و ۲۶۴ گردشگر ایرانی به مالزی سفر کردند و پیش‌بینی می‌‌شود تعداد گردشگران ایرانی که سال گذشته میلادی به مالزی سفر کرده‌اند به بیش از ۸۰ هزار نفر رسیده باشد که با این احتساب ایرانیان سال گذشته ۱۱۷ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار در مالزی هزینه کرده‌اند.

هر گردشگر ایرانی در مالزی برای اقامت ۷/۷ روزه در مالزی، پنج هزار و ۸۸۰ رینگیت ( ۱۴۷۰ دلار) هزینه می‌کند.

ایرانیان سال ۲۰۱۴ به‌عنوان دومین گروه پرجمعیت گردشگران مالزی از غرب آسیا شناخته شدند و با ۷۲ هزار و ۲۶۴ گردشگر حدود ۱۵۹ میلیون و ۴۷۶ هزار و ۳۲۴ دلار درآمد برای دولت مالزی ایجاد کردند.

در میان کشورهای اسلامی گردشگران عربستان سال گذشته میلادی هرکدام برای اقامت ۱۰ روزه در مالزی ۹ هزار و ۴۵۹ رینگیت (۲۳۶۵ دلار)، کویتی‌ها برای اقامت ۷/۳ روزه، ۸ هزار و ۴۹۴ رینگیت (۲۱۲۳ دلار)، عمانی‌ها برای اقامت ۸/۷ روزه، ۷ هزار و ۹۰۰ رینگیت (۱۹۷۵ دلار) و اماراتی‌ها برای اقامت ۷/۶ روزه، ۷ هزار و ۳۸۹ رینگیت (۱۸۴۷ دلار) هزینه کرده‌اند.

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه