۱۰ جاذبه‌ ارزشمند دنیای اسلام‎

علی نظرپور
علی نظرپور پنجشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
۱۰ جاذبه‌ ارزشمند دنیای اسلام‎

گسترش اسلام در کشورهای گوناگون بر هنر، معماری و فرهنگ این ملت‌ها به‌شدت تاثیر گذار بوده و هست. با ۱۰ جاذبه ارزشمند دنیای اسلام آشنا شوید.

از  معماری‌های شگفت انگیز گرفته تا واحه‌های طبیعی هیجان‌انگیز، میراث فرهنگی دنیای اسلامی منحصربه‌فرد و قابل ستایش است.

۱۰. مسجد سلیمیه، ادیرنه، ترکیه

مسجد سلیمیه در قرن شانزدهم میلادی توسط معمار سنان، معمار رسمی دربار پادشاهان عثمانی ساخته شده است. این مسجد مشهور دوره‌ی عثمانی یکی از بهترین مثال‌های معماری اسلامی محسوب می‌شود. طراحی روشن بنا، عناصر و سبک آن تا به امروز همواره ستوده شده‌اند.

مسجد سلیمیه میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. معمار سنان که این بنا را مهم‌ترین اثر خود می‌داند، درباره‌ی آن گفته است:

«در دوران شاگردی‌ام مسجد شهزاده استانبول را ساختم. وقتی که بنا شدم، مسجد سلیمانیه را به اتمام رساندم. اما تمام نیرویم را صرف ساخت مسجد سلطان سلیم خان کردم و استادی خودم را به‌طور کامل و جامع نشان دادم.»

مسجد مذکور یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی ترکیه به شمار می‌رود.

ترکیه مسجدسلیمیه

۹. شفشاون، مراکش

شفشاون روستایی محصور در میان محیطی کوهستانی در مراکش است که قدمت ساخت آن به قرن پانزدهم میلادی باز می‌گردد. این مکان تاریخی و زیبا بر کرانه ساحل مدیترانه و در جنوب تنگه جبل الطارق واقع شده است. اگرچه این روستا از نظر تاریخی و فرهنگی ارزش زیادی دارد، اما رنگ آبی آن است که گردشگران بسیاری را در همه سال به خود جذب می‌کند. بازدیدکنندگان می‌توانند از قدم زدن در خیابان‌ها، گشت‌وگذار در بازارهای صنایع دستی و مزه کردن غذاهای خوشمزه‌ی محلی لذت ببرند.

۸. مسجد جامع شیخ زاید، ابوظبی، امارات متحده عربی

مسجد جامع شیخ زاید، بزرگ‌ترین مسجد جهان پس از مسجدالحرام و مسجدالنبی به شمار می‌رود که به سفارش حاکم امارات متحده عربی ساخته شده است. هدف ساخت این مسجد علاوه بر کاربردش، ترکیب ارزش‌های سنتی، معماری و طراحی با امکانات مدرن بود. به‌طور تحت‌اللفظی، این بنای مذهبی، دنیا را با هم متحد کرده است؛ چراکه مواد به کار رفته در ساخت آن، از کشورهای مختلف اسلامی و غیراسلامی فراهم شده‌اند. معماری و همچنین شکوه فرهنگی معنوی مسجد شیخ زاید، دلایل خوبی برای بازدید از آن محسوب می‌شوند. یکی از بزرگ‌ترین قالی‌های جهان با ۷۱۱۹ متر مربع وسعت که توسط هنرمندان ایرانی بافته شده است در این مسجد قرار دارد. همچنین بزرگ‌ترین لوستر جهان، ساخته‌ی شرکت‌های اروپایی در این مسجد نصب شده است.

۷. مسجد حسن دوم، کازابلانکا، مراکش (مغرب)

با ساخت این مسجد، تعدادی از رکوردها جابه‌جا شد. بزرگ‌ترین مسجد در آفریقا و بلندترین مناره‌ی جهان با ۲۱۰ متر ارتفاع افتخاراتی است که این بنا یدک می‌کشد. ساخت مسجد حسن دوم در سال ۱۹۹۳ تکمیل شد. این مسجد سنگ مرمری در خط ساحلی اقیانوس اطلس قرار دارد. میشل پینسیو، معمار فرانسه، طراحی و معماری این مسجد را برعهده داشت. دیوارهای مسجد حسن از بتون و مرمر ساخته شده و محوطه داخل آن دارای ستون‌های مرمری و گنبدی با حکاکی چوب است و دیوارهای داخلی آن از گچ‌بری‌های بسیار زیبا برخوردار است. محوطه مرکزی مسجد داری سقفی است که می‌توان آن را باز و بسته کرد. این مسجد با کمک‌های مردمی ساخته شده است.

۶. پترا، اردن

شهر قدیمی پترا در میان صخره‌های کوهستانی حجاری شده است. این شهر خیره‌کننده تحت حفاظت سازمان یونسکو قرار گرفته و یکی از بی‌نظیرترین دستاوردهای هنر معماری و ساخت‌وساز به شمار می‌رود. شهری که امروزه ما مشاهده می‌کنیم، در حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد ساخته شده است. صدها سال طول کشیده است تا در این نقطه‌ی حیرت‌انگیز، ۵۰ متر درون صخره‌های مرتفع حجاری شود. مردم محلی این منطقه را رز زیبای صحرا می‌نامند. به‌مدت چند صد سال، شهر تاریخی پترا از دنیای غرب مخفی ماند، تا اینکه کاشفی سوئیسی به نام یوهان لوو دوییک بورکهارت، آن را در سال ۱۸۱۲ پیدا کرد. در سال ۲۰۰۷ این مکان به‌عنوان یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی جهان برگزیده شد. شهر پترا امروزه برای بازدید عموم باز است تا از تماشای عظمت و شکوه بنا و فضای داخلی آن لذت ببرند.

۵. مسجد آبی، استانبول، ترکیه

مسجد آبی یکی دیگر از معابد مهم و قابل‌توجه شهر استانبول است که ظاهری مشابه مسجد ایاصوفیه دارد. این مسجد که در قرن هفدهم میلادی ساخته شده است، شش مناره‌ی بسیار نایاب و زیبا دارد. مسجد آبی درون قایق روی آب بسیار خارق‌العاده به نظر می‌رسد. بنای مذکور یکی از نمادهای استانبول به شمار می‌رود که فاصله‌ی کمی با ایاصوفیه دارد. همچنین پارکی زیبا رو‌به‌روی آن واقع شده است که امکان پیاده‌روی هیجان‌انگیز را در اختیارتان می‌گذارد. اگر روزی به استانبول سفر کردید، به‌هیچ‌وجه بازدید از این مسجد را از دست ندهید.

۴. برج خلیفه، دبی، امارات متحده عربی

برج خلیفه که با ۸۳۰ متر ارتفاع تا به امروز بلندترین بنای جهان به شمار می‌رود در دبی قرار دارد. این آسمان‌خراش میزبان ادارات مختلف و ۹۰۰ واحد مسکونی است. در طراحی و ساخت این برج از عناصر معماری اسلامی استفاده کرده‌اند.

۳. کوه آتشفشانی برومو (Mount Bromo)، جزیره جاوا، اندونزی

کوه برومو در پارک ملی برومو تنگر سمرو (Bromo Tengger Semeru National Park) در اندونزی قرار دارد و هر دو آتشفشان آن فعال است. همین موضوع سبب شده چشم‌اندازی پدید آید که گویی در سیاره‌ای دیگر قرار دارد. قله‌ی سمرو بلندتر است و از آن دود خارج می‌شود در حالی که برومو به‌طور مداوم بخار بیرون می‌دهد. آژانس‌های مسافرتی تورهای مختلف و حتی امکان اسب‌سواری در دامنه‌های بروم را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند. در اواخر ماه آگوست، محلی‌های منطقه طی برگزاری جشنواره‌ی هندو از برمو بالا می‌روند و با پرتاب گل یا غذا به درون دهانه‌ی آن، قربانی می‌کنند. هر دوی این قله‌ها واقعا دیدنی و منحصربه‌فرد هستند.  با این وجود، اغلب اوقات فواران‌های گدازه‌ای باعث مسدود شدن دسترسی به این مکان می‌شود.

۲. دریای سرخ، مصر

دریای سرخ محبوب‌ترین مقصد گردشی جهت غواصی در مصر است. صخره‌های مرجانی غول پیکر، کشتی‌های شکسته و و موارد ارزشمند دریایی دیگر غواصان زیادی را به خود جذب می‌کند. هنگام غواصی در این آب‌ها باید مراقب کوسه‌هایی گه برخی اوقات با انسان‌ها حمله می‌کنند بود. بنابراین عاقلانه است که یک مربی با تجربه استخدام کنید. با هر سطح تجربه از غواصی که باشید می‌توانید در تورهای غواصی شرکت کنید. خدمات عالی و مربیانی که به زبان‌های مختلفی صحبت می‌کنند، تجربه‌ی فراموش‌نشدنی را برایتان رقم می‌زند.

 ۱. جزیره سقطرا، یمن

برخی برای سفر سقطرا را پیشنهاد می‌دهند. سقطرا مجمع الجزایری ارزشمند در اقیانوس هند است که زمانی باغ‌ عدن بود. «باغ عدن جایی است که نخستین انسان یعنی آدم و همسرش حوا پس از آفریده شدن توسط خدا، آنجا زندگی می‌کردند.»

سقطرا حقیقتا مکانی خیره‌کننده است که گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را درون خود نگه می‌دارد. درختان نمادین خون اژدها مشخصه‌ی اصلی این جزیره به شمار می‌رود و در هیج کجای دیگری یافت نمی‌شوند. متاسفانه امروزه موجودیت این درختان در معرض خطر قرار گرفته؛ چراکه سوخت اصلی دزدان دریایی سومالی را تشکیل می‌دهند که نسبت به ربودن توریست‌ها بی‌میل نیستند. جزیره‌ی سقطرا یکی از منحصربه‌فردترین و تاثیرگذارترین مناطق کره‌ی زمین است که دست‌کم برای یک بار هم که شده باید از آن بازدید کنید.

مطالب مرتبط:

دیدگاه