تصاویر خیره‌ کننده از آذرخش که نفس را در سینه حبس می کند

رضا صادقی مقدم | یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۹۵ ساعت ۱۴:۳۰

آسمان و زمین رابطه‌ی خاصی دارند. گاه به هم با بارانی زیبا پیام‌های سِری می‌فرستند و گاهی ارتباطشان شکل آذرخش‌های ترسناک را بخود می‌گیرد. ثبت تصویر آذرخش چالش‌برانگیز و البته خطرناک است. اما وقتی عکاسی با فن‌های خاص خود تصویری موفق از این رویداد زیبای طبیعت ثبت می‌کند، اثری زیبا و جاودان خلق کرده است. با کجارو همراه باشید تا برخی از بهترین تصاویر ثبت‌شده از آذرخش‌ها را مشاهده کنیم.

تابستان. بهترین زمان برای گیر افتادن در دام باران‌های ناگهانی همراه با غرش آذرخش و طوفان است.

در نیم‌‌کره‌‌ی شمالی، بیشتر آذرخش‌ها در طول ماه‌های تابستان رخ می‌دهند، البته درست درهمین زمان است که بیشترین مرگ‌ومیر توسط برخورد آذرخش‌ها با انسان اتفاق می‌‌افتد.

در ادامه برخی از حماسی‌ترین عکس‌هایی را مرور می‌کنیم که در طول سال‌های اخیر از آذرخش‌ها ثبت‌شد‌ است.

آذرخش یا صاعقه زمانی اتفاق می‌‌افتد که بارهای مثبت و منفی در ابرها به هم برخورد کرده و شارژ الکتریکی خود را تخلیه می‌کنند. تابه‌حال شده یک پُلیور تازه خشک‌شده را بپوشید و احساس کنید بر روی پوستتان جرقه می‌‌زند؟ آذرخش نیز به همین صورت اتفاق می‌افتد. در این عکس، طوفان پر از آذرخش هفته‌ی پیش در بارستوی کالیفرنیا، الکتریسیته خود را در قالب خطوطی نورانی، بر روی زمین تخلیه کرده است. آذرخش


برخلاف باور عمومی، آذرخش می‌‌تواند دوبار به یک نقطه برخورد کند. مخصوصاً ساختمان‌های بلند. زمانی مردم فکر می‌‌کردند پس از برخورد آذرخش، آن نقطه به‌صورت دائمی شارژ الکتریکی شده و به همین دلیل از برخورد مجدد ایمن است. شانس ما خوب بوده که در این عکس می‌بینیم توره سیودادانا در مونتری مکزیکو، چندین بار پشت سرهم در تابستان ۲۰۱۴ مورد اصابت آذرخش قرارگرفته است.

آذرخش


وقتی آذرخش برخورد می‌کند، دمای آن می‌تواند تا ۵۰.۰۰۰ درجه‌‌ی فارنهایت معادل ۲۷.۷۶۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برسد، پس دمای آنی این برخورد می‌‌تواند بسیار سوزاننده باشد. دراین عکس که در سال ۲۰۱۱ در بلگراد صربستان ثبت‌شده، شعله‌‌های آذرخش همه‌جا را مورد اصابت قرار داده‌‌ است.

آذرخش


چند نکته که قدرت حقیقی آذرخش را شرح می‌دهند: انرژی هر تک‌ تخلیه، می‌تواند یک لامپ ۶۰ وات را برای مدت ۶ ماه روشن نگه‌دارد. در اوایل سپتامبر ۲۰۱۴ ، این تخلیه‌های الکتریکی شهر کانشن در شرق چین را کاملاً روشن کرد، به‌طوری‌که نور آذرخش از نور‌‌های مصنوعی و زیاد شهر بیشتر بود.

آذرخش


چه عاملی باعث می‌شود آذرخش‌ها بیشتر در تابستان رخ دهند؟ هوای گرم، آب بیشتری را درخود جای می‌دهد و این موضوع باعث بی‌‌ثباتی بیشتر الکتریسیته در ابرها می‌شود. در این تصویر آذرخش‌های شوم،  بنای یادبود قتل‌عام سربرینیکا در بوسنی را در ۱۰ جولای ۲۰۱۲ نورافشانی کرده‌‌اند. درست یک‌شب قبل از کشف گوری دسته‌جمعی از ۵۲۰ قربانی تازه‌ شناسایی‌شده‌ی قتل‌‌عام. این بنای یادبود به یادگار جان مردان و پسران مسلمانی ساخته‌شده که در یک قتل‌عام و نسل‌کشی در سال ۱۹۹۵ توسط نیروها‌ی صرب جان خود را ازدست‌داده‌اند.

آذرخش


به دلیل اینکه آذرخش برا تخلیه‌ی بار خود کوتاه‌ترین مسیر را انتخاب می‌‌کند، بهتر است در زمان وقوع آن از درخت‌‌ها فاصله بگیریم. چراکه امکان برخورد آذرخش با درختان نسبت به زمین باز، بیشتراست. این آذرخش که ما را به یاد زخم روی صورت هری‌پاترمی‌اندازد، در جولای ۲۰۱۲ به مزرعه‌ای واقع در دونلسن لاوا برخورد کرده است.

آذرخش


آذرخش‌های انگشت مانندی که در اینجا می‌بینید، در اثر تخلیه‌‌ی بار الکترون‌‌ها در مسیر کمترین مقاومت در راه زمین به وجود آمده‌‌اند. در این تصویر شاخه‌‌های آذرخش، کاخ فدرال برن سوئیس را در ۱۷ جولای ۲۰۰۹ مورد اصابت قرار داده‌‌اند.

آذرخش


درحالی‌که این پدیده معمولاً در آسمانی پر از ابرهای شوم رخ می‌دهد، آذرخش می‌تواند در آسمان نسبتاً صاف نیز تشکیل شود. حتی در فاصله‌ی ۱۰ مایلی از مرکز طوفان. این گل آفتابگردان در جنوب فرانسه نمی‌توانسته وقوع آذرخش را در آسمان نه‌‌چندان ابری این عکس در اوت ۲۰۱۱ پیش‌‌بینی کند.

آذرخش


در این تصویر آذرخش آسمان ورزشگاه ترنر آتلانتا را در حین بازی ‌بیس‌بال ماه ژوئن، درنوردیده‌ است. شاید این تصویر ترسناک به نظر برسد اما احتمال برخورد آذرخش با انسان در ایالات‌متحده بسیار کم است. در یک سال، احتمال اینکه یک آمریکایی توسط آذرخش مورد اصابت قرار گیرد، ۱ به ۷۰۰.۰۰۰ هست. در مقایسه، امکان اینکه شما توسط آتش‌بازی کشته شوید بیشتر است!

آذرخش


نظر شما کجارویی‌‌ها درباره‌ی این مقاله و آذرخش‌ها چیست؟ آیا تجربه‌ای نزدیک از این پدیده‌ی زیبا اما ترسناک داشته‌‌اید؟ مثل همیشه با کجارو همراه باشید.

مطالب مرتبط:

منبع Businessinsider

دیدگاه