بهره‌ برداری فاز اول راه آهن میانه - تبریز

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۴۵
بهره‌ برداری فاز اول راه آهن میانه - تبریز

به گفته‌ی معاون وزیر راه و شهرسازی، در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال‌ جاری فاز اول راه‌آهن میانه - تبریز، حدفاصل میانه - بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد.

«علی نورزاد» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که با احداث راه‌‌‌آهن دو خطه میانه - بستان‌آباد - تبریز علاوه بر کاهش مسیر قطارهای مسافری، مسافت برای قطارهای باری - ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و حاشیه خلیج‌فارس به اروپا و بالعکس نیز به همین میزان کاهش می‌یابد و با توجه به اینکه راه‌آهن از تبریز ادامه یافته و در مرز جلفا به راه‌آهن جمهوری آذربایجان و در رازی به راه‌آهن ترکیه متصل می‌شود، احداث این محور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود که محور میانه - تبریز یکی از پروژه‌های اولویت‌دار شرکت ساخت و توسعه است که فاز اول آن، حدفاصل میانه - بستان آباد با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصدی در بخش زیرسازی در صورت تخصیص منابع و تکمیل ریل‌گذاری تا پایان سال آماده بهره‌برداری می‌شود و بخش بستان‌آباد - تبریز با طی کردن مراحل قانونی و کسب مجوزهای لازم برای تضمین دولت آماده سرمایه‌گذاری خارجی است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد که این خط آهن از شهرستان میانه شروع و پس از عبور از شهرستان ترکمنچای و بستان‌آباد و گردنه شبلی به شهر تبریز ختم می‌شود و در حدفاصل میانه تا بستان‌آباد در مناطق زاویه، نقلان، ترکمنچای، شهریار، تیکمه‌داش و بستان‌آباد دارای ایستگاه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به طول این طرح عنوان کرد که این خط‌آهن به طول ۲۰۰ کیلومتر در ۱۰ قطعه طراحی شده است که هفت قطعه ابتدایی آن از میانه تا بستان‌آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر قرار دارد و سه قطعه پایانی در محدوده بستان آباد - تبریز واقع شده است.

نورزاد با اشاره به خط‌ آهن فعلی این مسیر که از ایستگاه موجود میانه واقع در مسیر تهران - تبریز شروع می‌شود گفت:

مسیر فعلی عمدتا از مناطق کوهستانی عبور می‌کند و سرعت قطارها در این خط به لحاظ مشخصات هندسی فوق‌العاده کم است و در نتیجه با احداث خط‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز که ۱۰۰ کیلومتر کوتاه‌تر از مسیر موجود است زمان سفر نسبت به خط ریلی موجود برای قطارهای مسافری از میانه تا تبریز از ۷ ساعت و نیم به کمتر از ۳ ساعت و برای قطارهای باری در حدود ۵ ساعت کاهش خواهد یافت.

وی در پایان گفت که اعتبار هزینه شده برای کل مسیر میانه - بستان آباد - تبریز ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال است که ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد آن مربوط به میانه - بستان آباد است.

مطالب مرتبط:

منبع مهرنیوز

دیدگاه