سوادکوه؛ نگینی سبز در استان مازندران

محمد مهدی حسنی
محمد مهدی حسنی شنبه، ۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۰۰
سوادکوه؛ نگینی سبز در استان مازندران

سوادکوه از شهر‌های جذاب شمالی ایران و از توابع استان مازندران است که در بخش البرز مرکزی و در همسایگی شهر سمنان واقع شده است. 

سوادکوه یکی از زیباترین شهرستان‌های استان مازندران است که با برخورداری از جاذبه‌های بکری مانند گزو و ورسک، دریاچه شورمست و جنگل‌های بکری مانند جنگل هلی‌دار یکی از بهترین مقصدها برای سفر و طبیعت‌گردی است. کارشناسان معتقدند ارزشمندترین ناحیه‌ی این شهر زیراب نام دارد که از نظر وسعت و جمعیت بالاترین عدد را به خود اختصاص داده و نیز پل سفید که شهرستانی کوچک‌تر از زیراب و مرکز این شهر است.

پل سفید، مرکز شهرستان سوادکوه

موقعیت جغرافیایی شهرستان سواد کوه

 شهرستان سواد کوه از ناحیه‌ شمال به شهرستان قائمشهر، از سمت جنوب به فیروزکوه واقع در تهران بزرگ و نیز به مهدیشهر در استان سمنان، از سمت شرق به شهر ساری و همچنین از غرب به بابل می‌رسد و طبق آماری که اداره‌ی سرشماری این اواخر اعلام کرده، جمعیت آن۶۸،۲۸۶ نفر است که با در نظرگرفتن اینکه در هر ۱ کیلومتر حدود ۹.۳۲ نفر زندگی می‌کنند، کمترین میانگین را نسبت به شهرهای مختلف مازندران دارد. همچنین بر اساس نظر کارشناسان، این شهر مساحتی بالغ بر ۲،۰۷۸ کیلومتر مربع دارد.

تاریخچه‌ شهرستان سواد کوه

شهرستان سوادکوه در زمان‌های قدیم وسعت و مرز معینی نداشت و در گذر زمان بر اساس عوامل مختلف طبیعی و نیز از نظر سیاسی و اقتصادی دگرگون شده است. محققان و کارشناسان بر این باورند که این شهرستان در گذشته بخشی از طبرستان و ایران بوده است. همچنین، فرهنگ و آداب مردم این شهر از دوران‌های مختلف فرمانروایان تا به امروز تغییر و تحول پیدا کرده است. گفته می‌شود شهرستان سوادکوه از اهمیت زیادی در پیشرفت طبرستان برخوردار بوده و برای فرمانروایان دولت مرکزی ارزش خاصی داشته است.

وجه‌ تسمیه نام شهرستان سوادکوه

گویا صحبتی از شهر فرشوادگر در اثرهای تاریخ نویسانی نظیر ابن اسفندیار، استرابون یونانی، مرعشی و کتاب اوستا شده است. در واژه‌نامه‌ی تبری، فرشوادگر از سه بخش تشکیل شده است. در بخش اول «فرش» به معنی دشت و جلگه، در بخش دوم «واد» به معنی کوه و در بخش سوم «گر» به معنی دریا بیان شده است، اما به نظر می‌رسد در کتاب‌های قدیمی مثل التدوین، شهر سوادکوه «پتشخوارگر» نام داشته است و همچنین حاکمان متعددی در این شهرستان حکومت کرده‌اند. طبق بررسی‌های باستان‌شناسان، رویدادهایی از قبیل دیوان مازندران، نبرد رستم پهلوان نامدار شاهنامه فردوسی و نبردی که اسکندر مقدونی با داریوش سوم، فرمانروای کشور ایران داشته، در شهرستان سوادکوه اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید:

جاذبه های گردشگری سوادکوه 

کردآباد

سوادکوه

در نزدیکی شهر زیراب دهکده‌ای وجود دارد که کردآباد نام دارد و مردم این روستا، به آن کردوا می‌گویند. باستان‌شناسان بر این باورند که مردم این دهکده در حقیقت کرد زبان‌هایی هستند که به این ناحیه آمده و ساکن شده‌اند؛ به همین دلیل اصالت ساکنان کردآباد، مربوط به استان کردستان است. کردآباد از دیگر دهکده‌های جذاب شهرستان سوادکوه مازندران است و آرامگاه امامزاده جمال‌الدین و امامزاده طاهر در آنجا واقع شده است و همه‌روزه مردم بسیاری برای زیارت به آنجا می‌روند.

امامزاده عبدالحق

یکی دیگر از مکان‌های مقدس شهرستان سوادکوه امامزاده عبدالحق است که در ماه محرم مخصوصا در روزهای تاسوعا و عاشورا، مراسم‌های عزاداری برپا می‌کنند. 

قلعه‌های کنگ لو، اساس، خاجمه کوه، گردن و قلعه‌ی حسن بور، همچنین برج‌های لاوند، برج دیو کلی، برج لاجیم، کلیسای سوادکوه، کاروانسرای گدوک، پل شاپور، آرامگاه مقتولین راه‌آهن سوادکوه، آرامگاه اخوت و مسجد شهر آلاشت، از دیگر مکان‌های دیدنی و تاریخی شهرستان سوادکوه هستند.

آبشار چرات

غارهای اسپهبد خورشید، لی پشت، کیجا کچال، زنگیان، سوت شاه، دیو لیلم، همچنین جنگل‌های اسلام‌آباد، خی پوست، جوارم، میان‌کلا، جنگل‌های شرق جاده شیرگاه به قائم‌شهر، اندرکلی، کاشی‌آباد، (جمشید آباد)، کارمزد، کارسنگ، سرخ‌کلا، پرو، چم چم، خانقاپی، پل پا، بلوط، کنیج‌کلا، سرخ‌آباد، ورسک، پارک جنگلی آزاد‌مهر و نیز آبشارهایی چون شورآب، دراسله تنگه، شش رودبار، گزو،گلناب دره، آبشار روستای لاجیم و چرات، از مکان‌های جذاب و کهن شهرستان سوادکوه هستند.

مطالب مرتبط:

دیدگاه