افتتاح نمایشگاه نقاشی‌های استاد لوریس چکناواریان با موضوع نقاشی روی بوم

علیرضا کیخا | سه شنبه, ۳۱ فروردین ۹۵ ساعت ۰۳:۲۹

مراسم افتتاحیه گالری آثار استاد لوریس چکناواریان دوشنبه ۳۰ فروردین در خانه هنرمندان تهران برگزار شد و فرصتی دست داد تا پای صحبت‌های استاد چکناواریان درباره این رویداد مهم بنشینیم. با گزارش اختصاصی کجارو از این مراسم همراه باشید تا با هم گشتی در این نمایشگاه بزنیم.

استاد لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر اهل ایران و یکی از محبوب‌ترین چهره‌های فرهنگی و هنری و مفاخر ایران و ارمنستان است. اما دوشنبه ۳۰ فروردین ۹۴ استاد چکناواریان پرده از مجموعه آثار هنری خود در زمینه نقاشی با عنوان "موسیقی روی بوم" (Music on Canvas) برداشت.

نقاشی‌هایی که به گفته او در تهران و لس‌آنجلس توسط وی کشیده شده است. از استاد چکناواریان سوال کردیم که چه شد که به نقاشی روی آوردند و آثار خود را در این گالری به نمایش گذاشتند. صحبتهای ایشان را در ادامه گفتگو و گزارش تصویری اختصاصی کجارو بخوانید.

loris-tjeknavorian-gallery

بریدن روبان افتتاحیه به همراه استاد محمد سریر  رییس هیأت مدیرهٔ خانه موسیقی ایران 

loris-tjeknavorian-gallery

از نظر من همه هنرها با هم خواهر و برادر هستند. چه نقاشی، چه معماری، چه موسیقی و چه سینما همه با هم ارتباط دارند. من از کودکی به نقاشی علاقه بسیاری داشتم. 

loris-tjeknavorian-gallery

به خصوص در دوران نوجوانی همیشه نقاشی‌ها و کارت پستال‌ها را نگاه می‌کردم و اطلاعات آنها را می‌خواندم. همیشه به این فکر می‌کردم که آیا می‌توانم این نقاشی و رنگ‌ها را به صورت صدا در بیاورم؟

loris-tjeknavorian-galleryعلاقه داشتم تا نقاشی نقاش‌های بزرگ را به صورت صدا در بیاورم. مثل اینکه رنگ قرمز چه نوت و صدایی دارد؟ چه سازی می‌تواند صدای آن رنگ را داشته باشد؟ سال‌های سال این موضوع و نقاشی خیلی به من کمک کرد در زمینه آهنگسازی و سازبندی و ...

loris-tjeknavorian-galleryدر حال مصاحبه با خبرنگار برنامه صبح بخیر ایران

و حالا به ذهنم رسید که نوت و صدایی که میشنوم را به صورت یگ رنگ در بیاورم و دوستان من را در این زمینه تشویق کردند و گفتند که این کار را ادامه دهم. 

loris-tjeknavorian-gallery

من این کار را ادامه دادم و نتیجه چیزی شد گه شما در این گالری می‌بینید. ولی اینجا نقطه پایان نیست و من کارم را ادامه می‌دهم. 

loris-tjeknavorian-gallery

من داستان‌های زیادی برای گفتن و نوشتن دارم. می‌خواهم در یک تئاتر بازی کنم. می‌خواهم یک فیلم بسازم و خودم هم در آن بازی کنم.

loris-tjeknavorian-galleryدر حال مصاحبه با خبرنگار شبکه خبر

در آخر می‌خواهم به همان موسیقی باز گردم تا بتوانم همه این هنرها را جمع‌بندی کنم. من از مسئولان خانه هنرمندان تشکر می‌کنم که امکان برگزاری این نمایشگاه را به من دادند.

loris-tjeknavorian-gallery

من خودم را یک نقاش نمی‌دانم چون هر روز نقاشی نمی‌کشم. این آثار هم برای فروش اینجا قرار نگرفته و من همه آنها را دوست دارم و روزی آنها را به جایی اهدا خواهم کرد نه اینکه بخواهم آنها را بفروشم.

loris-tjeknavorian-gallery

صحبت‌‌های دلنشین استاد چکناواریان را با هم خواندیم. حال با هم گشتی در نمایشکاه می‌زنیم تا با حال و هوای آن بیشتر آشنا شویم.

loris-tjeknavorian-gallery

تابلوی 1915  اشاره‌ای دارد به کشتار ارامنه در این سال، که پدر و مادر استاد را به همراه بسیاری از ارامنه وادار به مهاجرت به ایران کرد.

loris-tjeknavorian-gallery

شخصیت دوست‌داشتنی و لبخند همیشگی استاد چکناواریان باعث شده تا علاقه‌مندان ایشان از دور و نزدیک خود را برای دیدن آثار استاد به این نمایشگاه برسانند و در روز افتتاحیه نمایشگاه با استقبال بسیاری مواجه بود.

loris-tjeknavorian-gallery

آقای داوود حیدری گوینده و بازیگر رادیو و تلویزیون در افتتاحیه نمایشگاه

loris-tjeknavorian-gallery

loris-tjeknavorian-gallery

در ورودی گالری می‌توانید پوستر اجراهای ارکسترهای استاد چکناواریان در سراسر دنیا را ببینید و از موسیقی ارکسترال اجرا شده توسط استاد هم در محیط گالری لذت ببرید.

loris-tjeknavorian-gallery

loris-tjeknavorian-gallery

به همراه استاد محمد سریر  رییس هیأت مدیرهٔ خانه موسیقی ایران 

loris-tjeknavorian-gallery

عبدالحسین مُختاباد آهنگ ساز و خواننده موسیقی سنتی ایرانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در افتتاحیه گالری

loris-tjeknavorian-gallery

این نمایشگاه تا ۵ اردیبهشت در خانه هنرمندان تهران ادامه دارد و ساعات بازدید از آن از ساعت ۱۴ تا ۲۱ است. با توجه به اینکه این منطقه در طرح ترافیک تهران قرار دارد می‌توانید از مترو استفاده کنید. از ایستگاه متروی طالقانی با حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی به خانه هنرمندان می‌رسید. نظرات خود درباره این گالری را با کجارو و خوانندگان آن در میان بگذارید.

 

مطالب مرتبط:

دیدگاه