اتحادیه‌ اروپا به سفرهای بدون روادید آمریکایی‌ ها به اروپا پایان می‌دهد

مینا رهبری
مینا رهبری شنبه، ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۰
اتحادیه‌ اروپا به سفرهای بدون روادید آمریکایی‌ ها به اروپا پایان می‌دهد

اتحادیه‌ اروپا تصمیم گرفته است اخذ روادید را از شهروندان آمریکایی، کانادایی و بوئنی برای ورود به این قاره الزامی کند. این تصمیم در واکنش به اخذ روادید این کشورها از برخی شهروندان اروپایی گرفته شده است. با جزییات خبر با کجارو همراه باشید. 

بروکسل در پاسخ به امتناع آمریکا از مسافرت بدون روادید اتباع برخی از کشورهای اروپایی به این کشور، برای اتباع آمریکا اخذ روادید را الزامی می‌کند. روز سه‌شنبه کمیسیون اروپا در واکنش به مقررات سخت‌گیرانه‌ی آمریکا که به بعضی از شهروندان اروپایی تحمیل می‌کند، عبور آمریکایی‌ها را از اقیانوس اطلس با مدارک سفر اضافی‌ مورد بررسی قرار داد. سخنگوی کمیسیون اروپا گفت که در حال حاضر پارلمان و شورای اروپا اصرار دارند که فورا مذاکرات شروع شوند و موضع بسیار مناسبی اتخاذ شود و در مقررات مربوط به ویزا مقابله به مثل کنند.

در حالی که اکثر شهروندان اروپایی می‌توانند بدون ویزا به آمریکا سفر کنند، واشنگتن تحت برنامه‌ی «معافیت روادید»، قوانین مختلفی را برای مسافران از بعضی کشورهای مرکزی و شرقی عضو اتحادیه‌ی اروپا مانند لهستان، کرواسی، قبرس، بلغارستان و رومانی تحمیل می‌کند. در ضمن کانادا نیز از مسافران اهل رومانی و بلغارستان درخواست روادید می‌کند. بروئنی نیز در لیست اتحادیه‌ی اروپا برای الزامی کردن روادید است. 

در سال ۲۰۱۴ بروکسل از همتای آمریکایی خود درخواست کرد که طی دو سال برنامه‌ی معافیت روادید خود را گسترش دهد تا این برنامه شامل کشورهای دیگر اتحادیه‌ی اروپا نیز شود اما فایده‌ای نداشت. و در حال حاضر اتحادیه‌ی اروپا به‌دنبال تحمیل مقررات خشک و وقت‌گیر خود بر ایالات متحده است. اف تی (FT) به نقل از سخنگوی کمیسیون اروپا می‌گوید:

کمیسیون باید خیلی زود به بررسی و تصمیم گیری در این مورد بپردازد. این کمیسیون باید تاثیرات اقتصادی، سیاسی و روابط خارجی با این کشورها را بررسی کند. سپس آن‌ها باید بر سر اقدامات محتمل بعدی گفت‌وگو کنند.

الزام اخذ روادید برای سفر به یک کشور به‌عنوان مانعی برای ورود گردشگر و صرف زمان و هزینه‌ی اضافی برای او محسوب می‌شود. کشوری که به‌دنبال پیشرفت صنعت گردشگری خود است، اغلب سعی می‌کند مقررات مربوط به روادید را آسان‌تر بگیرد. 

اتحادیه‌ اروپا تلاش می‌کند که سیاست مشترکی در مورد روادید اتخاذ کند، برای مثال از مسافران اهل هند، چین و روسیه قبل از سفر ویزا درخواست کند اما اخذ روادید برای مسافران آمریکایی، کانادایی یا استرالیایی ضرورتی نداشته باشد. انگلیس و ایرلند از سیاست‌های  روادید اتحادیه‌ی اروپا پیروی نمی‌کنند. 

تصمیم نهایی برای تعلیق عضویت آمریکا در برنامه‌ی معافیت روادید توسط دولت ها و پارلمان اروپا گرفته خواهد شد. دمیتری آوراموپولوس که عضو کمیسیون امور داخلی، مهاجرت و شهروندی است، می‌گوید:

پیوند دو سویه‌ی روادید عنصر اساسی سیاست مشترک روادید اتحادیه‌ی اروپا است. شهروندان اروپایی به حق انتظار دارند که بدون روادید به سه کشوری سفر کنند که شهروندان آن‌ها می‌توانند بدون روادید به منطقه‌ی شینگن بیایند. 

اخذ ویزا اتحادیه اروپا از آمریکایی ها ۱

در حال حاضر کمیسیون عواقب حقوقی، سیاسی و اقتصادی تعلیق موقت و احتمالی ایالات متحده، کانادا و بروئنی را از معافیت روادید بررسی و از پارلمان و شورای اروپا درخواست کرده است که موضع مشخصی دراین‌باره اتخاذ کند. 

ایالات متحده در اوایل سال جاری هنگامی که قوانین جدیدی وضع کرد، صبر اتحادیه‌ی اروپا را امتحان کرده بود. طبق این قوانین تمامی شهروندان اروپایی که در پنج سال گذشته به ایران، عراق، سودان و سوریه سفر کرده باشند، نمی‌توانند با معافیت روادید به آمریکا سفر کنند. این اقدام مغایر با تلاش آمریکا برای بهبود تجربه‌ی ورود به فرودگاه‌های آمریکا و افزایش بازدیدکنندگان از این کشور به ۱۰۰ میلیون نفر در پنج سال آینده است. 

وزارت امور خارجه‌ی آمریکا به بازدیدکنندگان از اروپا در مورد خطر ترور هشدار می‌دهد. 

مطالب مرتبط:

منبع telegraph

دیدگاه