هشت هزینه ی پنهان در سفر و روش هایی برای اجتناب از آنها

حمیده کریمی | پنجشنبه, ۲۶ فروردین ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از پایان سفر متوجه شده‌اید که هزینه‌های شما از آنچه فکر می‌کردید بالاتر رفته است. علاوه بر هزینه‌های معمول مثل اقامت در هتل و هزینه‌ی پرواز یا حمل و نقل با هر وسیله‌ی دیگر، هزینه‌هایی در طول سفر پیش می‌آیند که شاید از قبل برای آنها برنامه‌ریزی نکرده باشید. در این مقاله با چند مورد از رایج‌ترین هزینه‌های پنهان سفر آشنا می شویم. با کجارو همراه باشید.

برخی از هزینه‌هایی که ناخواسته در سفر پیش می‌آیند، ناچیز و قابل اغماض هستند. مانند بطری آبی که در هتل استفاده می‌کنید در حالی که فکر می‌کردید که رایگان است اما سه دلار برای شما هزینه خواهد داشت. اما برخی از هزینه‌های سفر، مثل ورودی گردشگاه‌های مختلف، ممکن است هزاران دلار به بودجه‌ی در نظر گرفته شده‌ی شما برای سفر اضافه کند. برای اینکه از شر این هزینه‌های اضافی خلاص شوید، چند مورد از رایج‌ترین آنها را در این فهرست به شما معرفی کرده‌ایم. با رعایت این چند نکته می‌توانید سفری کم‌هزینه‌تر داشته باشید.

متاسفانه این هزینه‌های اضافی بی‌شمار در سفر، به راحتی می‌توانند جیب شما را خالی کنند. به نحوی که ممکن است در طول سفر مجبور شوید تا بسیار بیشتر از آن چیزی که برنامه‌ریزی کرده بودید، هزینه کنید. این فهرست تعدادی از این موارد را که هزینه‌ی نهایی سفرتان را به مقدار قابل توجهی افزایش می‌دهند به همراه راه‌حل‌هایی برای اجتناب از آنها، ارائه کرده است.

هزینه‌ی رفت و آمد از فرودگاه به هتل و برعکس

پس از اینکه هواپیما در فرودگاه به زمین نشست، شما بی‌صبرانه منتظر هستید تا به هتل بروید و کمی استراحت کنید. اما به ناگاه با هزاران پیشنهاد و جایگزین برای خروج از فرودگاه و رفتن به هتل رو‌به‌رو می‌شوید. گزینه‌هایی که همه‌ی آنها ادعا می‌کنند ارزان‌ترین روش برای حمل و نقل از فرودگاه به هتل یا برعکس هستند. به سادگی می‌توانید از این سردرگمی که موجب افزودن هزینه‌های اضافی می‌شود نجات پیدا کنید. بهترین کار این است که قبل از سفر، درباره‌ی تمامی روش‌ها و هزینه‌های آنها تحقیق کنید و بهترین مورد را با توجه به شرایطتان انتخاب کنید.

ضمنا این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که بیشتر فرودگاه‌های دنیا، وسایل حمل و نقل عمومی ارزان‌قیمت دارند یا در نزدیکی ایستگاه‌های وسایل حمل و نقل عمومی واقع شده‌اند.

هزینه های پنهان سفر

هزینه‌های اضافی اما ضروری

شاید برای بسیاری از ما، یک سفر بدون کمی تفریحات اضافه و خرید چیزهای مورد علاقه، سفر دلچسبی نباشد. چیزهایی مثل خدمات اتاق هتل یا رفتن به یک اسپا (مکان‌هایی برای استحمام درمانی در آب‌های گرم و معدنی و استفاده از خدماتی چون ماساژ برای مراقبت از پوست و بدن) می‌توانند یک سفر ساده را به یک تعطیلات لذت‌بخش تبدیل کنند. البته این موارد کاملا اختیاری هستند. اما هزینه‌هایی در سفر وجود دارند که در واقع، ضروری هستند و نمی‌توان آنها را اختیاری نامید.

استفاده از پارکینگ هتل یکی از همین هزینه‌های اضافی اما ضروری است. با انتخاب هتل‌هایی که پارکینگ رایگان دارند می‌توانید این هزینه‌ی اضافی را در سفر خود حذف کنید. گزینه‌ی دیگر، انتخاب تعطیلاتی بدون ماشین است به عنوان مثال سفر به شهرهایی که به سادگی و با پای پیاده بتوان به جاذبه‌های گردشگری آن سر زد یا شهری که دارای سیستم حمل و نقل عمومی کارآمد و مطمئن باشد.

صندلی‌ها و حوله‌هایی که در استخرها و سواحل در اختیار شما قرار می‌گیرند نیز جزو همین هزینه‌های اضافی هستند. اگر در حال انتخاب و رزرو یک تور و سفر ساحلی هستید، حتما قبل از رزرو، درباره‌ی هزینه‌ها و خط مشی هتل، تحقیق کنید. اگر هتل شما برای در اختیار گذاشتن وسایل و حوله‌ها از شما هزینه‌ی اضافی دریافت می‌کند شما می‌توانید با خرید حوله از یک فروشگاه محلی، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. به علاوه می‌توانید چیزهایی که خریده‌اید را به عنوان یادگاری به خانه ببرید.

هزینه های پنهان سفر

هزینه‌های سرسام‌آور گردشگاه‌ها و اقامتگاه‌ها

شاید یکی از نفرت‌انگیزترین هزینه‌های اضافی سفر، همین هزینه‌های سرسام‌آور گردشگاه‌ها و اقامتگاه‌های مختلف باشد. هتل‌ها معمولا عنوان می‌کنند که از این هزینه‌ها برای پوشش خدماتی چون مرتب کردن اتاق، قهوه و سایر خدمات متفرقه استفاده می‌کنند.

جایی مانند لاس وگاس به هزینه‌های اقامتی گزاف و سرسام‌آور مشهور است. در اقامتگاه‌های این شهر افزایش هزینه‌ها بین ۲۵ تا ۳۵ دلار برای خدمات اضافی، معمول است. البته هتل‌هایی هم پیدا می‌شوند که این هزینه های اضافی را ندارند. شما می‌توانید با چک کردن سایت هتل یا سایت‌های دیگر این موارد را از قبل جست‌و‌جو کنید یا از آژانس گردشگری در این مورد پرس‌و‌جو کنید.

هزینه های پنهان سفر

بیمه‌ی کرایه ی خودرو

رانندگی یک جاده‌ی زیبا در حالی که باد در موهایتان می‌پیچد و موسیقی زیبایی که شما را به هیجان می‌آورد، همه‌ی اینها باعث می‌شود که فکر کنید دیگر دغدغه‌ای در دنیا ندارید. اما آیا به بیمه‌ی کرایه‌ی خودرو فکر کرده‌اید؟

بیشتر شرکت‌های کرایه‌ی خودرو، بیمه‌های گران‌قیمت عرضه می‌کنند اما خوشبختانه همیشه به آنها نیاز پیدا نخواهید کرد. قبل از اینکه برای کرایه‌ی ماشین وتهیه‌ی بیمه‌نامه اقدام کنید با شرکت ارائه‌دهنده‌ی کارت اعتباری خود تماس بگیرید و پرس‌و‌جو کنید که آیا تصادفات و موارد این چنینی را نیز پوشش می‌دهد یا خیر. اگر این موارد را نیز پوشش دهد، دیگر نیازی به پرداخت هزینه برای بیمه‌ی کرایه‌ی خودرو ندارید. به علاوه می‌توانید با ارائه‌دهنده‌ی بیمه‌ی شخصی خود نیز تماس بگیرید و درباره‌ی پوشش این موارد از آنها اطلاع کسب کنید.

هزینه های پنهان سفر

کارمزد برداشت پول از خودپرداز (ATM) در هتل و فرودگاه

برداشت پول از حساب می‌تواند یکی از موارد پرهزینه در سفر باشد. به خصوص در مناطقی که شما انتخاب‌های محدودی در خودپردازها دارید مثل هتل‌ها و فرودگاه‌ها. معمولا هر چه بانک بزرگ‌تر باشد، هزینه‌ی استفاده از خودپرداز آن نیز بیشتر است. به عنوان مثال کارمزد برداشت از حساب برای بانکی مانند بانک آمریکا، ۵ دلار به ازای هر تراکنش است.

اگر می‌خواهید این هزینه‌های اضافی را حذف کنید و در عین حال، دوست ندارید تا مقدار زیادی پول نقد همراه خود داشته باشید، دستگاه‌های خودپرداز شریکان بین‌المللی بانکتان را جست‌و‌جو و از آنها استفاده کنید. البته این خودپردازها نیز هزینه‌ی کارمزد دارند اما به میزان قابل توجهی ارزان‌تر هستند.

هزینه های پنهان سفر

هزینه های استفاده از کشتی‌های گردشگری و عوارض و هزینه‌های بندری

نشستن در یک کشتی تفریحی و فاصله گرفتن از دغدغه‌های زندگی روزمره برای همه‌ی ما لذت‌بخش است. اما همین که نگاهی به صورت‌حسابمان می‌اندازیم، تمام این لحظات زیبا را فراموش خواهیم کرد. زمانی که تور گردش تفریحی با کشتی را انتخاب می‌کنید، انتظار داشته باشید که هزینه‌هایی به صورت حساب شما افزوده شود. این هزینه‌ها شامل مالیات و عوارض و سایر هزینه‌های بندری است.

تعجب شما زمانی بیشتر خواهد شد که هنگام پرداخت صورت‌حساب، متوجه می‌شوید که باید مبلغی را به عنوان انعام اجباری بپردازید حتی اگر غذای شما به صورت سلف‌سرویس سرو شده باشد.

هزینه های پنهان سفر

هزینه های پنهان سفر

هزینه‌های رومینگ موبایل

این روزها استفاده نکردن از موبایل در سفرها سخت است. پس اگر شما هم جزو آن دسته از افراد هستید که نمی‌توانید موبایلتان را از خودتان جدا کنید و در عین حال دوست ندارید هزینه‌های زیاد رومینگ موبایل را بپردازید، باید قبل از سفر، با اپراتور تلفن همراهتان تماس بگیرید و از آنها برای فعال‌سازی بسته‌های بین‌الملل مشاوره بگیرید.

علاوه بر این، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مکالمه‌ی صوتی و تصویری، پیام ارسال کنید و با دوستان و نزدیکانتان ارتباط برقرار کنید و به این ترتیب به میزان قابل توجهی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی خواهید کرد.

اگر محل اقامت شما وای فای رایگان در اختیار شما بگذارد، می‌توانید همیشه آنلاین باشید. همچنین می‌توانید بروشورها و اطلاعات مورد نیاز برای تعطیلاتتان از جمله کتاب‌های راهنما و نقشه‌ها را از قبل دانلود کنید و در گوشی خود به صورت آفلاین استفاده کنید.

هزینه های پنهان سفر

هزینه‌های خروج از کشور

در میان هزینه‌های پنهان سفر، هزینه‌ی خروج از کشور یکی از غیرمنتظره‌ترین و بی‌موقع‌ترین هزینه‌های ممکن هستند. این هزینه‌ها معمولا مسافران را هنگام خروج از یک کشور، حتی اگر برای مدت خیلی کوتاه و به عنوان توقفگاه در آنها حضور پیدا کرده باشند، گیر می‌اندازند. گرچه این هزینه‌ها چندان بالا نیستند و بین ۲۰ تا ۳۰ دلار خواهند بود، اما زمانی که در حال سفر بین چندین کشور باشید، مجموع آنها مبلغ قابل توجهی خواهد شد. هنگام خروج از کشورهایی مانند هنگ کنگ، کامبوج، کاستاریکا، کلمبیا و کشورهای مجاور، انتظار پرداخت چنین هزینه‌هایی را داشته باشید.

اگر در حال رزرو تور برای سفر خود هستید با آژانس گردشگری مورد نظرتان تماس بگیرید و بپرسید که آیا هزینه‌ای که دریافت می‌کنند شامل این هزینه‌های خروج از کشورهای مختلف نیز می‌شود یا خیر. اگر بلیط هواپیمایی را رزرو می‌کنید که در طول مسیر چند توقف دارد می‌توانید از شرکت هواپیمایی مورد نظر، اطلاعات لازم برای هزینه‌های اضافی را دریافت کنید.

هزینه های پنهان سفر

اکنون با دانستن این نکات می‌توانید هزینه‌های پنهان سفرتان را به حداقل برسانید و سفری به‌صرفه‌تر داشته باشید.

مطالب مرتبط:

منبع csmonitor

دیدگاه