مونمواسیا، شهری پنهان

مینا رهبری
مینا رهبری جمعه، ۲۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
مونمواسیا، شهری پنهان

مونمواسیا یک جزیره‌ی باستانی در یونان است و شهر کوچکی در آن قرار دارد که از سمت خشکی اصلی دیده نمی‌شود. قدمت این شهر به قرن ۶ برمی‌گردد و بعضی از ساختمان‌های آن مربوط به قرون وسطی بوده که امروزه مرمت شده است. این شهر یکی از جاذبه‌های گردشگری برجسته‌ی یونان محسوب می‌شود. با کجارو همراه باشید تا با تاریخ این شهر پنهان بیشتر آشنا شوید.

مونمواسیا یک جزیره‌ی صخره‌ای، مانند جبل‌الطارق است که در سواحل شرقی پلوپونز یونان واقع شده است و توسط گذرگاهی کوتاه به خشکی راه پیدا می‌کند. این جزیره ۳۰۰ متر عرض و یک کیلومتر طول دارد و صدها متر از سطح دریا بالاتر است. در دامنه‌ی این فلات و قسمتی که به سمت دریا بوده و از سمت خشکی دیده نمی‌شود و پنهان است، شهری کوچک قرار گرفته است. این شهر که اطراف آن به زیبایی دیوارکشی شده است، زیر سایه‌ی صخره‌های بسیار بزرگی قرار گرفته که در واقع موزه‌ی زنده‌‌ی تاریخ روم شرقی، امپراطوری عثمانی و تاریخ ونیز است که به قرن ۱۳ برمی‌گردد.

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۱

در قرن ۶ ساکنان لاکونیای باستان در مونمواسیا مستقر شدند که از دست مهاجمان اسلاوی به دنبال پناهگاه بودند. این مهاجمان در  سال‌های ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلادی یونان را تحت سلطه‌ی خود داشتند. این جزیره‌ی صخره‌ای در سال ۳۷۵ میلادی توسط یک زمین‌لرزه از خشکی اصلی جدا شد. در طول قرن‌های بعدی مونمواسیا بارها و بارها میان ونیزی‌ها و ترک‌ها دست به دست شد تا زمانی که در اوایل قرن ۱۹ در طول جنگ استقلال یونان آزاد شد.

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۲

اسم مونمواسیا از دو کلمه‌ی یونانی گرفته شده است: مون (mone) و امواسیا (emvasia) که به معنی «ورودی واحد» است و به گذرگاه باریک که تنها راه ورود به شهر است، اشاره دارد. در ابتدا سکونت در جزیره در بالای فلات که امروزه «شهر بالایی» نامیده می‌شود، قرار داشت. به تدریج مردم در پایین تپه به صورت پراکنده مستقر شدند و به لطف موقعیت منحصر به فرد دفاعی آن، به یک شهر قدرتمند تبدیل شد. در دوران کاهش قدرت امپراطوری روم شرقی، مونمواسیا به شهری مهم تبدیل شد. این شهر یکی از مراکز بزرگ تجاری دنیای بیزانس و یک بندر مهم تجاری با جمعیت ۴۰۰۰۰ نفر شد. در قرن ۱۸ مونمواسیا رو به زوال رفت تا این که در دهه‌ی ۱۹۷۰ توسط گردشگران دوباره کشف شد.

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۳

شهر کم کم اهمیت خود را دوباره به دست آورد اما این بار به عنوان یک مقصد گردشگری که در تابستان تعداد گردشگرانی را که از این منطقه بازدید می‌کنند، افزایش می‌دهد. ساختمان‌های مربوط به دوران قرون وسطی مرمت شده‌ و بیشتر آن‌ها به هتل تبدیل شده است. در این منطقه رستوران‌های زیادی وجود دارد.

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۴

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۵

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۶

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۷

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۸

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۹

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۱۰

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۱۱

شهر پنهان مونمواسیا یونان ۱۲

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه