خرید دوربین، بایدها و نبایدها

رضا صادقی مقدم | جمعه, ۲۷ فروردین ۹۵ ساعت ۲۲:۰۰

انتخاب و روال خرید تجهیزات عکاسی و دوربین دیجیتال گاهی می‌تواند چالش‌برانگیز و مشکل باشد. در کجارو شما را راهنمایی می‌کنیم تا روال منطقی و قانونی انتخاب دوربین، انتخاب فروشگاه، خرید و پرداخت پول را بدون مشکل پشت سر بگذارید. خواندن این مقاله به شما کمک خواهد کرد تا از خرید تجهیزات عکاسی خود لذت ببرید. 

مرحله‌ی صفر!

در مورد انتخاب دوربین دیجیتال در اینجا بحث نمی‌کنیم، ولی چند نکته را متذکر می‌شویم تا دوست را از دشمن بشناسید.

دوری از اضطراب

انتخاب دوربین دیجیتال برای بیش از ۹۹درصد عکاسان، حیاتی، استرس‌زا و شاید گیج‌کننده است. اما از این برادر کوچکتر درد کشیده بپذیرید این پند را که دقت در انتخاب جایز است، لیکن اضطراب و نگرانی ممنوع، زیرا با پیشرفت علم آنقدر دوربین‌ها خوب شده‌اند که رده‌های پایینشان از رده‌های بالای همین چند‌ سال پیش بهتر است. پس اگر اضطراب دارید که شاید عکس‌های جدیدم چشم فلان انجمن فراهنری! را درنیاورند، کافی است نگاهی به عکس‌های ثبت شده توسط عکاسان حرفه‌ای در سال ۲۰۰۵ یا ۲۰۰۶ بیاندازید که زمانی گرفته‌ شده‌اند که هنوز عکاسان نسبت به قابلیت‌های دوربین‌های دیجیتال شک داشتند. وقت و حوصله جستجو را ندارید؟ در اینجا می‌توانید برخی از این تصاویر را مشاهده کنید.

اندر فواید انتخاب خوب

درست است که گفتیم هر چه بخرید خوب است، ولی دلیل نمی‌شود که بهترین انتخاب را نداشته باشیم. مخصوصا در این روزهایی که پول را شما یا والدین‌تان به سختی پس‌انداز کرده‌اید و به ریال به دست می‌آید و به دلار خرج می‌شود. پس خیلی‌ هم درست نیست که اولین دوربین و گران‌ترین تجهیزاتی را که فروشنده‌ی گرامی پیشنهاد داد، بخریم. بهتر است بدون اضطراب، کمی تا قسمتی تحقیق کنید و با دقت به کارزار خرید روانه شوید.

حالا با کی مشورت کنم؟

در مشاوره گرفتن اشتباهاتی رایج هستند که ما را گیج می‌کنند. برای مثال به هیچ وجه به بررسی‌های فروشگاه‌های غیرتخصصی تکیه نکنید. غالب این فروشگاه‌ها فقط مطالب کوتاهی را  ترجمه کرده‌اند و صد البته هیچ ماست‌بندی نمی‌گوید DSLR من ترش است.

تجربه نشان داده است که نظراتی که در بخش کامنت معرفی دوربین‌ها هم هستند، کمتر از ۱۰ درصد اعتبار دارند، زیرا تابعیت و تعصب روی برند، بسیار شایع و به معضلی جهانی تبدیل شده است. باور کنید کمتر از نیمی از افرادی که در بحث‌های جدی روی این زمینه کیبورد می‌شکنند، دوربین دست گرفته‌اند، چه برسد به اینکه به صورت علمی خودشان برندها و مدل‌های مختلف را تست کرده باشند.

خرید دوربین

اینکه فردی آتلیه‌ی عکاسی دارد یا عکاسی خوبی است، الزاما دلیل این نیست که دیگر رب‌النوع مشاوره هم باشد، زیرا غالب عکاسان حتی حرفه‌ای یک بار خرید می‌کنند و چون کارشان راه افتاده دیگر زحمت تحقیق و بررسی را به خود نمی‌دهند.

فروشنده‌ها؟

همه محترم و باور کنید از ته دل می‌گویم یکی از یکی گل‌تر، ولی بازار خراب است و باور کنید برای فروش دوربین آشنایی با عکاسی و فن‌آوری دوربین و لنز، آخرین مهارت لازم است!!!

خرید دوربین

پس با کی مشورت کنیم؟

بهترین راه، مشورت با افراد مختلفی است که دوربین‌های مدنظر شما را دارند و مدتی است از محضرشان فیض می‌برند. البته نه فقط یک نفر، بلکه چند نفر. مثلا اگر بین کانن 70D و نیکون D7200 شک دارید، با چند دارنده‌ی هر کدام از آن‌ها مشورت کنید و از آنها بخواهید نمونه‌ی عکسی را که گرفته‌اند به‌عنوان فایل اصلی برای شما ارسال کنند.

چطور این افراد را پیدا کنیم؟

شبکه‌های اجتماعی مجاز! خدا نعمت را زیاد کند. در این تلگرام آنقدر کانال و گروه تخصصی عکاسی زیاد است که گاهی باید برای فرار از آن‌ها به کمپین ترک اعتیاد مراجعه کرد! چه بهتر از این؟

راه دیگر، مشاوره با افرادی است که تخصص و صداقت‌شان در مشاوره ثابت شده است و با علم و منطق شما را راهنمایی می‌کنند. این افراد را نیز می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی بیابید.

راه دیگر که بیشتر به درد شهر‌های بزرگ می‌خورد، کرایه‌ی تجهیزات است. به جان نویسنده قسم، پرداخت چند‌ ده‌هزار تومان برای کرایه‌ی تجهیزات، گاهی جلوی دلسردی و ناامیدی سال‌های آینده را می‌گیرد. پس یک شرکت معتبر پیدا و تجهیزات را کرایه کنید.

راه دیگر، پیدا کردن گروه‌های عکاسی و همراهی با آن‌ها است.

مچ‌گیری!

چطور بفهمیم چه کسی راهنمایی صحیح می‌کند؟ خب بنده هم ذهن نمی‌خوانم، اما نکاتی است که دست متعصب و سود‌جو را رو می‌کند. برای مثال اگر کسی گفت:

  • عکاسان حرفه‌ای فقط از فلان برند استفاده می‌کنند.
  • رنگ فلان برند بهتر است.
  • نور فلان برند بهتر است.
  • کلا فلان برند فقط در ایران می‌فروشد و در خارج کسی نمی‌خرد!

نکته‌ی طلایی: باور کنید برتری بر مدل قابل مقایسه است نه برند

  • فلان دوربین را سالهاست فلان آتلیه استفاده می‌کند! خب خدا خیرت دهد در دنیای دیجیتال این واژه‌ی "سالها" مفهوم منفی دارد تا مثبت.
  • فلان برند دستگاه سونوگرافی تولید می‌کند! خب به ما چه مگر می‌خواهیم بچه بیاوریم!!!
  • فلان برند برای عکس خوب است، فلان شرکت برای فیلم! درست است که برخی شرکت‌ها دوربین‌های عکاسی خوبی زده‌اند که تصویربرداری ویدیویی حرفه‌ای و خیره‌کننده هم می‌کند، اما دلیل نشد عکسش بد باشد!

خرید دوربین

هر وقت با این ادعا‌ها رو‌به رو شدید، محترمانه تشکر کنید و از بحث خارج شوید.

حالا که انتخاب را انجام داده‌ایم زمان خرید کردن است.

از کی بخریم؟

برای خرید چهار انتخاب داریم:

۱. خرید از فروشگاه‌های دوربین‌فروشی کوچه و خیابان

خرید دوربین

در این مورد انتخاب بسیار سخت است، زیرا هیچگونه نظارت مؤثری بر صداقت و تخصص نظام خرده‌فروشی در این زمینه وجود ندارد و هر کسی که پروانه و فروشگاه دارد، می‌تواند وارد این بازار شود و فروش نخود! جای دوربین خیلی هم دور از ذهن نیست. البته ناگفته نماند که این موضوع عمومی نیست و قشر زحمت‌کش فروشندگان بسیار مورد احترام هستند، لیکن نباید ریسک کرد. پس از فروشگاه نخریم؟ چرا بخرید، ولی اول درباره‌ی فروشگاه‌های معتبر محل زندگی خود تحقیق کنید و دوم نکات تخصصی و کنکوری خرید منطقی و قانونی را که در ادامه خواهیم داشت، رعایت نمایید.

۲. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی

خرید دوربین

خدا را هزار مرتبه شکر که برخی از این فرشگاه‌ها آمدند تا هم قیمت دستمان بیاید و هم بازار رقابت داغ شود. خرید از فروشگاه‌های اینترنتی هم چم و خم خودش را دارد که جای بحث اینجا نیست، ولی رعایت چند نکته ضرر ندارد:

  •  پیش از سفارش به صورت تلفنی با مسئول فروش آن وب‌سایت تماس بگیرید و سؤالاتی را مطرح کنید. از جمله زمان ارسال، نوع فاکتور، هزینه‌های جانبی و ...
  • ترجیحا این مکالمه را ضبط کنید. کاری هم ندارد کلی نرم‌افزار ریخته، غیرقانونی هم نیست.
  • از فروشگاه‌های معتبری که نشان اعتماد الکترونیک دارند، خرید کنید.
  • ترجیحا فروشگاه‌هایی را انتخاب کنید که پول بی‌زبانتان را پس از تحویل جنس دریافت می‌کنند.
  • ترجیحا از فروشگاه‌هایی خرید کنید که تخصص در فروش دوربین دارند.

۳. خرید تجهیزات کارکرده و به قولی دست دوم

خرید دوربین

اگر تازه‌کار هستید، پیشنهاد می‌کنم مدل‌ پایین‌تر بگیرید، ولی ریسک جنس خسته! را نپذیرید، زیرا خرید اجناس دیجیتال کارکرده تخصص بالایی می‌طلبد.

از افرادی خرید کنید که می‌شناسید. مثل آشنایان یا همکاران یا مثلا مادر بزرگ دوستتان.

در مورد ارزش دوربین کارکرده تحقیق کنید که کلاغ خسته را به قیمت طاووس نوجوان نخرید.

در برخی شهر‌های بزرگ، مراکز مجاز تعمیر دوربین دیجیتال وجود دارند که نشان دادن جنس مورد نظر پیش از پرداخت پول و مشاوره گرفتن از این عزیزان مفید است، حتی برخی از مراکز گواهی سلامت تجهیزات نیز صادر می‌کنند.

ضمانت‌نامه را حتی اگر فرصتش تمام شده از صاحب دوربین بگیرید.

دوربینی بگیرید که ضمانت و بیمه داشته باشد. درست است که ضمانت در کشور ما را به قولی کی داده، کی گرفته! ولی داشتنش بهتر از نداشتنش است. بیمه‌ی عزیز هم که توضیحش را می‌دهیم.

حتما حتما دوربینی بگیرید که دارای جعبه و متعلقات است.

تا جای ممکن سعی کنید پیش از پرداخت پول و غیب شدن صاحب قبلی دوربین! از او فرصت تست بگیرید.

۴. خرید از خارج از کشور

بگذارید آب پاکی را روی دستتان بریزم، اگر فکر می‌کنید تجهیزات عکاسی خارج از ایران ارزان‌تر هستند، سخت در اشتباهید. کافی است قیمت یک دوربین یا لنز معروف بازار را در کشور با سایت‌های خارجی یا اگر دسترسی دارید فروشگاه‌های کشور‌های همسایه مقایسه کنید تا شما نیز مثل بنده در اولین مواجهه یخ کنید! چرا؟ چون بازار تجهیزات عکاسی ایران غیررسمی است و نمایندگی رسمی و قانونی در کشور موجود نیست. در کشور‌های غربی نیز قیمت تجهیزات فروشگاه‌های رسمی و بازار خیابانی و... بسیار متفاوت است. موضوع دوم بحث خدمات پس از فروش است که در صورت خرید از کشور‌های دیگر این خدمات برای شما خارج از دسترس خواهند بود.

پ.ن: فقط در صورتی از خارج از ایران خرید کنید که یا قصد زندگی در همان کشور را داشته باشید یا بتوانید از عمده‌فروشی‌ها خرید کنید که مورد دوم بسیار بعید به نظر می‌رسد.

آغاز مرحله‌‌ی خرید

  • هیچ وقت از اولین جایی که دوربینتان را داشت، خرید نکنید. چشم بازار را که درآوردید و همه‌ی اهالی صنعت عکاسی دیجیتال شما را شناختند، زمان خرید است.
  •  پیش از خرید و پرداخت پول بپرسید که آیا همین چیزی که می‌خواهید را دارد یا مشابه بهترترش را ؟!
  •  حتما زمان خرید با یک فرد دیگر همراه باشید، زیرا تجهیزات عکاسی برای دزد‌ها حکم هلو را دارد برای گلو. حتی اگر قهرمان برترین ورزش‌های رزمی باشید.
  •  از بنده به شما نصیحت هرگز از جایی که دوربین و لنز را تهیه کرده‌اید، باقی لوازم را نخرید. چرا؟ بر خلاف تصور، سود فروش دوربین و لنز بسیار کم است و خیلی از فروشگاه‌ها (نه همه) این کمبود سود را در کارت حافظه، فیلتر، سه‌پایه‌، کیف و... جبران می‌کنند.

پیش از پرداخت پول

حال که فروشگاه هدف را انتخاب کرده‌اید و دوربین را برای شما روی پیش‌خوان گذاشتند، باید نکاتی را پیش از پرداخت پول رعایت کنید. دقت کنید بحث سر پول بی‌زبانتان برای خرید جگرگوشه‌یتان است. تعارف نداریم که نداریم.

فاکتور دریافت کنید

  • فاکتور حق شماست، حتی برای خرید سبزی از دم خانه‌ی پریوش جان!
  • در فاکتور باید حتما شماره سریال لنز و دوربین قید شود، حتی اگر در یک جعبه باشد.
  • فاکتور تاریخ و مهر و امضای فروشنده داشته باشد. اگر سربرگ شرکتی دارد باز هم نام و امضای فروشنده لازم است.
  • پیش از پرداخت پول حتما محتویات جعبه را چک کنید. می‌توانید در روز قبل لیست محتوات جعبه را از سایت تولیدکننده یافته و یادداشت کنید.
  • در فاکتور ترجیحا واژه‌های اصل و آکبند قید شود.
  • قیمت فاکتور و پرداختی شما یکی باشد.
  • باور کنید این فاکتور بعدا به کارتان می‌آید.
  • فاکتور خوانا باشد.
  • بهانه‌ی مالیات برایتان نیاورند. فاکتور به نام شخص این مشکل را ندارد.
  • زمان خرید حتما اگر با کارت پرداخت می‌کنید رسیدش را داشته باشید.

نکته: با کارت خرید کنید، خیلی بهتر از پول نقد است. عمری را به خفت‌کنی گذراندیم، می‌دانیم!!!

تجهیزات جانبی

پیش از شروع خرید حتما تجهیزاتی را که می‌خواهید، انتخاب کنید وگرنه با یک گونی از تجهیزات باز خواهید گشت. همه اصل! همه به درد بخور! و بسیار گران.

باز هم تأکید می‌شود، ترجیحا تجهیزات جانبی را از فروشگاه دیگری بخرید.

برای خرید تجهیزات جانبی بهتر، دوربین و لنز را فدا نکنید.

کارت حافظه

خرید دوربین

یکی از تجهیزاتی که حتما برای شروع عکاسی به آن نیاز دارید، کارت حافظه است. سرعت و حجم این کار بستگی به نیاز شما دارد. برای مثال اگر عکاسی خبری و ورزشی می‌کنید یا اگر زیاد ویدیو می‌گیرید، نیاز به کارت حافظه‌ی حداقل ۳۲ گیگابایتی است. سرعت نیز برای ویدیوگرافی مهم است که به دوربین فشار نیاید. کارت‌های SD کلاس حداقل ۱۰ و سرعت ۹۵ مگابایت مناسب هستند. اگر زیاد ویدیو نمی‌گیرید یا تعداد عکس‌های روزانه‌ی شما کم است، می‌توانید از سرعت‌ها و حجم‌هایی کمتر نیز بهره ببرید. برای کارت حافظه حتما سعی کنید کارت ضمانت هولوگرام‌دار تهیه کنید و فاکتور هم برایش بگیرید.

پ.ن: نوشته شده در قرن بیست‌و‌یکم وسط‌های دهه‌ی دومش. این را تأکید می‌کنم چرا که مطالب کجارو تا ابد کاربرد دارند!

فیلتر

خرید دوربین

معمولا پیشنهاد می‌شود در زمان خرید، فیلتر را نیز تهیه کنید.

فیلتر بستگی به نیاز شما و البته لنزتان دارد. برای مثال اگر لنز دویست هزار تومانی می‌خرید، تهیه‌ی فیلتر محافظ نیم‌میلیونی منطقی نیست.

معمولا فیلترهای UV یا اسکایلایت پیشنهاد می‌شود که هر دو خوبند. فیلتر UV حداقل کارش محافظت از لنز است و البته برای حسگر هم مفید است هر چند که حیاتی هم نیست. فیلتر اسکای لایت کمی رنگ‌ها را گرم می‌کند که معمولا امتیاز محسوب می‌شود. کیفیت فیلتر بسیار اهمیت دارد، مخصوصا وقتی که لنز خوب می‌گیرید. اگر باور ندارید عینکتان را کثیف کرده و به چشم بزنید تا باورتان شود.

سه‌پایه

خرید دوربین

اگر تازه‌کار هستید سه‌پایه از روز اول نیاز نمی‌شود، مگر اینکه محدودیت بودجه نداشته باشید. در مورد سه‌پایه حتما مدل‌هایش را از نزدیک بررسی کنید، چون سری سه‌پایه (Head) انواع مختلفی دارد که هر کدام کاربرد خاص خودش را دارد. وزن و ارتفاع سه‌پایه هم مهم است که آن نیز به خودتان بستگی دارد.

زمان خرید اینترنتی به این نکته توجه کنید که برخی سه‌پایه‌ها بدون سری (Head) ارائه می‌شوند و برای خرید سری باید هزینه‌ی اضافی پرداخت کنید.

خرید دوربین

نکته‌ی مهم در مورد خرید سه‌پایه این است که سعی کنید تا جای ممکن از خرید مدل‌های بی‌کیفیت و ارزان خودداری کنید. دوربین افتاد شکست، نگید نگفتی‌ها... حتی اگر این خرید به خاطر پس‌انداز به تعویق بیوفتد.

کیف

کیف انواع مختلفی دارد که انتخاب آن می‌تواند گاهی چالش‌برانگیز شود.

۱. کوله

خرید دوربین

کیف‌های کوله‌ای در سفر و پیاده‌روی طولانی مناسب است. از امتیازات کوله می‌توان به فضای بیشتر و خستگی کمتر در زمان حمل اشاره کرد. عیبش دسترسی دیرتر به دوربین، محدودیت در اتومبیل و فضا‌های شلوغ و خارج از دید بودن تجهیزات است. یهویی توی مترو دیدید کیف تر است و بچه نیست!

۲. کیف‌های تک‌کول یا Messenger Bag

خرید دوربین

امتیاز این کیف‌ها دسترسی بسیار سریع به دوربین است. نکته‌ی دیگر امنیت بالاتر‌ آنها در فضا‌های شلوغ به دلیل جلوی چشم بودنشان است، اما در عین حال برای کیف‌قاپی امنیت کمتری دارند.

خرید دوربین

کیف‌های تک‌ کول بیشتر برای سفرهای کوتاه شهری طراحی شده‌اند، زیرا حمل‌ آن‌ها در مدت طولانی خستگی بیشتری به همراه دارد.

۳. کیف‌های پوزه‌ای

خرید دوربین

این کیف‌ها برای زمان‌هایی خوب هستند که سرعت عمل حیاتی است. مثل عکاسی خبری و بحران. توجه داشته باشید در این کیف‌ها فقط یک دوربین با لنز متصل شده به آن جا می‌گیرد. این نوع کیف را می‌توانید مثل غلاف سلاح کمری به کمربند یا ران پای خود متصل کنید.

۴. کیف‌های دستی

خرید دوربین

این کیف‌های کوچک مناسب دوربین‌های کوچک خانگی هستند که بستگی به نوع دوربین و تجهیزاتش و نیاز شما دارای اندازه‌های مختلف است.

۵. کیف‌های سخت یا هارد کیس

خرید دوربین

این نوع کیف مقاومت زیادی در برابر ضربه و معمولا رطوبت دارد، اما حملش سخت است و غالبا برای حمل تجهیزات با وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نکات طلایی کیف:

  • محافظت در برابر گرد و غبار و رطوبت همیشه امتیاز بزرگی برای کیف دوربین بوده که لازم است به آن دقت کنید.
  • قبل از انتخاب به کیفیت و استحکام بند و حلقه‌های کیف دقت کنید.
  • تقریبا همه‌ی کیف‌ها دارای سایز‌بندی هستند.
  • اگر زیاد در شهر عکاسی می‌کنید، ترجیحا کیفی بگیرید که از شانصد! فرسنگی داد نزد من دارم دوربین گران حمل می‌کنم بیایید مرا بدزدید. ژستش به خطرش نمی‌ارزد.
  • کیف‌هایی که جای لپتاپ یا تبلت‌ دارند می‌توانند برای فریلنسر‌ها و افرادی که زیاد سفر می‌کنند، انتخاب خوبی باشند.

ضمانت

بله درست است. هیچ‌کدام از ما دل خوشی از کارت‌های ضمانت نداریم، زیرا پیگیری و تعهد عزیزان واردکننده حسابی بی‌حساب است! اما به چند دلیل داشتن ضمانت برای تجهیزاتی مثل دوربین بسیار اهمیت دارد:

  • داشتن ضمانت معمولا نشانه‌‌ی واردات اجناس توسط شرکت‌های بزرگ است.
  •  از کارایی و تعهد ضمانت‌نامه نا‌امید نباشید ، زیرا اوضاع در سال‌های اخیر بهتر شده‌ است.
  • امکان تقلبی بودن تجهیزات ضمانت‌دار کمتر است.

بیمه

با بیمه‌ کردن دوربین و لنز، ضمانت‌ تجهیزات شما کامل‌تر می‌شود، زیرا اولا حتی اگر پانته‌آ، نوه‌ی فخری جون، هم دوربینتان را گرفت و به زمین زد و شکست، بیمه هزینه‌ی تعمیرات را به عهده می‌گیرد. ثانیا شرکت‌های ضمانت‌کننده معمولا با داشتن بیمه راحت‌تر زیر بار تعهدات‌شان می‌روند.

بیمه‌ نیز انواع مختلفی دارد. ممکن است برخی، شرکت‌های بیمه را هم به صورت رایگان! روی ضمانت ارائه دهند، ولی برخی ممکن است برای بیمه از شما درصدی ملبغ اضافه طلب کنند. این مبلغ معمولا بین ۴ تا ۵ درصد قیمت دوربین و لنز است.

نکات طلایی بیمه و ضمانت‌نامه

  • فاکتور، ضمانت‌نامه نیست. هر که هر چه بخواهد بگوید.
  • از پذیرفتن ضمانتنامه و بیمه‌نامه‌های دارای خط‌خوردگی جدا خود‌داری کنید.
  • قانون جدید بسیاری از شرکت‌ها این است که سریال و مدل دوربین و لنز حتما باید به صورت چاپی و تایپی ثبت شده باشد، وگرنه مثل آب خوردن از تعهد سرباز می‌زنند.
  • ضمانتنامه‌هایی که توسط فروشنده پر می‌شوند، حتما باید در سایت شرکت ثبت شوند و دارای کد رهگیری باشند.
  • حتما به تاریخ ضمانتنامه دقت کنید. تا ضمانت دوساله‌ی دوربین‌تان از یک سال و یازده ماه پیش شروع نشده باشد!
  • حتما سریال لنز و دوربین را با چیزی که روی ضمانت‌نامه و بیمه‌نامه قید شده، مطابقت دهید.
  • ضمانت‌نامه باید حتما دارای مهر و امضای فروشنده باشد؛ هر دو با هم.

پس از خرید

به محض رسیدن به خانه باز‌ هم همه‌ی موارد گفته شده‌ را بررسی کنید.

سریال دوربین و لنز را در جایی یادداشت و بایگانی کنید.

با تلفن همراه خود از دوربین و لنز و سریال‌هایشان عکس بگیرید تا در صورت دزدیده شدن سریعا بتوانید مالکیت خودتان را اثبات کنید.

در آغاز به احتمال زیاد کمی از کیفیت‌ عکس‌های اولیه ناامید می‌شوید. به نگارنده‌ی این اثر اعتماد کنید: تجهیزاتتان هر چه باشد، اگر عکس خوب نبود مشکل از خودتان است، نه دوربین و لنز!

‌در پایان پیشنهاد می‌کنم مقالات زیر را مطالعه کرده تا راحت‌تر وارد دنیای عکاسی شوید.

در پایان از شما دعوت میکنیم برای مشاهدهی مشخصات دوربین‌ و لنز از بخش محصولات زومیت استفاده کنید؛ مجموعهی کاملی از دوربین‌‌ کانن، نیکون، سونی، پاناسونیک و دیگر برندهای معتبر در این بخش در برای مقایسه مشخصات و اطلاع از قیمت دوربین در اختیار شما قرار دارد

نظر شما چیست؟ آیا نکته‌ای را می‌توانید به نکات ما اضافه کنید؟ آیا تجربه یا سؤال خاصی در این زمینه دارید که بخواهید با کجارو مطرح کنید؟

مطالب مرتبط:

دیدگاه