جزیره‌ صنافیر را بشناسید

حمیده کریمی | سه شنبه, ۲۴ فروردین ۹۵ ساعت ۰۰:۳۰

همان طور که در خبرها شنیده‌اید، دولت مصر، واگذاری دو جزیره‌ی «صنافیر» و «تیران» به عربستان سعودی را تأیید کرده است. اقدامی که موجب انتقاد چهره‌های سیاسی و معترضان شده است. در این مقاله از کجارو با یکی از این دو جزیره، یعنی جزیره‌ی صنافیر بیشتر آشنا می‌شویم. 

مقاله مرتبط:

جزیره‌ی صنافیر

صنافیر یکی از دو جزیره‌ی عربستان سعودی است که در سال ۱۹۶۷ برای اهداف دفاعی به مصر اجاره داده شده بود و گرچه ملکیت آن پس از جنگ به عربستان سعودی بازگشت، ولی همچنان تحت اشغال اسرائیل است.

<

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

این جزیره در انتهای شرقی تنگه‌ی تیران واقع شده است و ۳۳ کیلومتر مربع مساحت دارد. تنگه‌ی تیران با عرض ۱۳ کیلومتر خلیج عقبه را از دریای سرخ جدا می‌کند. جزیره‌ی صنافیر که متعلق به عربستان و در اشغال اسرائیل است به‌همراه جزیره‌ی تیران در این تنگه قرار گرفته‌اند.

خلیج عقبه، خلیج بزرگی در دریای سرخ است که در شرق صحرای سینا و غرب شبه‌جزیره‌ی عربستان، فلسطین، مصر و اردن واقع شده است.

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

خلیج عقبه مانند سایر آب‌های کرانه‌ای دریای سرخ، از مقاصد گردشگری مهم و شناخته‌شده برای غواصی تفریحی است. آب‌های این خلیج از نظر وجود انواع صخره‌های مرجانی و آبزیان گوناگون تنوع بی‌نظیری دارد. در برخی از قسمت‌های این خلیج، کشتی‌ها و شناورهایی را عمدا غرق کرده‌اند تا بدنه‌ی این شناورها محل مناسبی را برای رویش مرجان‌ها و رشد و نمو آبزیان مختلف فراهم آورد.

جزایر صنافیر و تیران خلیج عقبه را به ۳ مسیر کشتی‌رانی تقسیم می‌کنند و نقشی کلیدی در فعالیت‌های تجاری و دریایی دارند.

عربستان سعودی، اردن، رژیم صهیونیستی و مصر کشورهای حوزه‌ی خلیج عقبه را تشکیل می‌دهند. کشورهای عربستان و مصر در دو طرف تنگه تیران قرار دارند. خلیج عقبه تنها راه دسترسی مستقیم رژیم صهیونیستی به دریای سرخ است، هم‌اکنون این رژیم نه‌تنها کنترل دو جزیره‌ی صنافیر و تیران را در دست دارد، بلکه عملا کنترل تنگه‌ی تیران را نیز در اختیار دارد.

انتهای جنوب شرقی جزیره‌ی صنافیر مکانی فوق‌العاده برای شیرجه و غواصی است. در این بخش، دیواری وجود دارد که از سطح آب شروع شده و تا عمق ۳۰ پایی امتداد می‌یابد. سپس به سوی صخره‌هایی مرجانی سرازیر می‌شود که دره‌های شنی میان آن‌ها تا عمق دریا ادامه پیدا می‌کنند.

دیواره‌های برخی از این ژرف‌دره‌ها با مرجان‌های نرم رنگارنگی پوشیده شده‌اند و منظره‌ی زیبا و غیرقابل وصفی را ایجاد کرده‌اند. در میان این دیوارها غارهای متعددی نیز وجود دارد. یکی از این غارها از ارتفاع ۶۰ پایی شروع می‌شود و ورودی آن با بادبزن‌های دریایی (گونه‌ای از مرجان‌ها) قاب گرفته شده است.

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

این غار در نهایت اتاقی را تشکیل می‌دهد که ۱۰ فوت بلندی و ۲۰ فوت عرض دارد. زمانی که هنگام غواصی وارد این فضا می‌شوید، جاروب‌ماهیان شما را احاطه می‌کنند. تعداد این ماهیان به‌قدری زیاد است که می‌توانند ورودی این غار را مسدود کنند. اما زمانی که شما به‌سمت ورودی غار شنا می‌کنید، این ماهیان به‌آرامی کنار می‌روند و آبی دریا در مقابل دیدگان شما ظاهر می‌شود. درست مانند پرده‌ای که کنار می‌رود تا شما از این ورودی عبور کنید.

اگر در غواصی ماهر نیستید، حتما به‌همراه مربی یا راهنما از این مناطق بازدید کنید.

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

جزیره صنافیر

مطالب مرتبط:

دیدگاه