اشپایکشتات، منطقه انباری تاریخی در هامبورگ

امیرعلی محمودی
امیرعلی محمودی سه شنبه، ۲۴ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
اشپایکشتات، منطقه انباری تاریخی در هامبورگ

اشپایکشتات (Speicherstadt) بزرگترین مجموعه‌ی انباری دنیا است که در بندر هامبورگ و داخل هافن‌سیتی واقع شده است. وسعت این منطقه بیش از ۲۶ هکتار است و از ۱۷ مجموعه‌ی ساختمانی تشکیل شده که هر یک هفت الی هشت طبقه دارد. با کجارو همراه باشید تا بیشتر با این منطقه در آلمان آشنا شویم.

مقاله مرتبط:

در منطقه اشپایکشتات در بندر هامبورگ آلمان، بیش از ۳۰۰ هزار متر مربع فضای انبارداری و ذخیره‌سازی وجود دارد. حدود صد سال است که در این انبارها کالاهای با ارزشی مثل قهوه، چای، کاکائو، ادویه‌جات، تنباکو و در دهه‌های اخیر، قالی‌های خاوری نگهداری می‌شود. از ساختمان‌های مجاور که توسط جاده‌ها، راه‌های آبی و پل‌ها به‌هم متصل شده‌اند، به عنوان دفاتر اداری استفاده می‌شود. معماری نئو-گوتیک سنگ‌نمای بیرونی ساختمان، آجرکاری زیبا و آراسته‌ای را به نمایش گذاشته است. پنجره‌های سلطنتی و آجرهای قرمز رنگ ساختمان‌ها حکایت از موفقیت اقتصادی شهر دارد. از سال ۱۹۹۱ تا کنون، از این منطقه به عنوان مکانی تاریخی محافظت شده است و به‌تازگی نیز جایزه‌ی میراث جهانی یونسکو را از آن خود کرد.

اسپایکستات

هامبورگ از سال ۱۸۱۵ جزو کنفدراسیون آلمان بوده است. این کنفدراسیون درواقع انجمن ایالت‌های اروپای مرکزی‌ است که توسط کنگره‌ی وین تشکیل شده است. البته هامبورگ عضو اتحاد گمرک آلمان نبود. این رویه با ظهور امپراطوری آلمان در ۱۸۷۱ تغییر کرد و هامبورگ نیز به جمع اتحاد گمرک آلمان پیوست. به‌منظور آزادسازی بندر هامبورگ، تصمیم بر این شد که یک اداره‌ی گمرک به غیر از اداره گمرک شهر بسازند تا تاجران بتوانند بدون رد شدن از گمرک شهری، اقدام به انتقال کالا نمایند. اینگونه بود که اشپایکشتات به‌وجود آمد.

اسپایکستات

ناحیه‌ی اشپایکشتات بین سال‌های ۱۸۸۳ و ۱۹۲۷، در چندین مرحله ساخته شد. پی اصلی ساختمان این انبارها از درخت بلوط ساخته شده است و در دورتادور ساختمان‌ها کانال و آب‌راه‌هایی ساخته شده که کشتی‌ها و قایق‌ها بتوانند به راحتی از آن عبور کنند. برای دیدن زیبایی‌ها و جزئیات معماری این منطقه، بهترین راه گشت‌زنی با قایق‌های کوچک در آب‌راه‌های شهر است.

اسپایکستات

مطالب مرتبط:

منبع amusingplanet

دیدگاه