آمار خانه‌ های اجاره‌ ای غیر مجاز در مشهد و گیلان

تیم  کجارو
تیم کجارو سه شنبه، ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۵
آمار خانه‌ های اجاره‌ ای غیر مجاز در مشهد و گیلان

۷۰۰۰ خانه اجاره‌ای غیرمجاز در مشهد و ۵۰۰۰ هزار واحد غیرمجاز دیگر در گیلان شناسایی شده است، خانه‌هایی که رقیب سرسخت هتل‌ها شده و نفس برخی از آنها را نیز به شماره انداخته است.

 «مرتضی رحمانی موحد» معاون گردشگری کشور می‌گوید که با اینکه هویت این خانه‌ها بر هیچ کسی پوشیده نیست و می‌توان با آن ها برخورد کرد اما برخورد با این خانه‌های اجاره‌ای و جارچی‌های آن‌ها را در حیطه وظیفه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نمی‌داند.

بنا به آمار رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نوروز ۹۴، از ۶۰ میلیون و ۸۴ هزار شب اقامت، فقط ۶ درصد سهم هتل‌ها بود.

هتل‌های مازندران به عنوان پرمسافرترین استان کشور، ۲۰ درصد اشغال شد. در گیلان فعالیت ۵۰۰۰ هزار خانه مسافر غیر مجاز باعث شد درصد اشغال هتل‌های این استان به نصف برسد. رییس جامعه هتلداران این استان از ورشکستگی برخی هتل‌های ۴ ستاره گیلان خبر داده است.

«محمدعلی قانعی» رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، نیز تاکنون چند بار از فعالیت ۷۲۰۰ واحد اقامتی غیرمجاز در شهر مشهد سخن گفته و از قول معاون رییس جمهور برای پیگیری این موضوع در هیات دولت خبر داده که البته تا کنون پاسخی نگرفته است.

«مرتضی رحمانی‌موحد» معاون گردشگری کشور، کمتر از دو هفته مانده به آغاز تعطیلات نوروزی درباره نظارت بر این خانه‌ها که خدمات اقامت را قاچاقی عرضه می‌کنند، می‌گوید:

مگر بر کسی پوشیده است که این خانه‌ها کجا هستند و یا چه کسانی آنها را اجاره می‌دهند. اطلاعات آنها کاملا مشخص است، فقط باید جایی که مسؤول برخورد با آنها است وارد عمل شود. این خانه‌ها واحد گردشگری نیستند که برخورد با آنها جزو وظایف ما باشد. آنها با خانه مسافرها که از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته‌اند، فرق می‌کنند.

«رحمانی موحد» می‌گوید که اداره‌های میراث فرهنگی و گردشگری در استان‌ها اطلاعات مربوط به خانه‌های شناسایی شده را در اختیار مراجع ذیربط گذاشته‌اند، جلسات زیادی هم در این‌باره برگزار شده است، البته فکر می‌کنم وضعیت حالا بهتر از گذشته شده باشد، اما معمولا در نوروز به خاطر حجم زیاد تقاضا، این خانه‌ها فعال‌تر می‌شوند.

او درباره نظارت بر قیمت اقامتگاه‌های مجازی مثل خانه‌ مسافرها و بوم‌گردی‌ها که از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مجوز گرفته‌اند نیز توضیح می‌دهد که تا پیش از اصلاح آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل و درجه‌بندی تاسیسات گردشگری، «خانه‌مسافر» یک طرح بود که از سال ۹۲ اطلاع‌رسانی، دسته‌بندی، پاسخگویی و نظارت بر آنها آغاز شد که در این مسیر تا حدی هم موفق بودیم، اما این اقدامات به تنهایی کفایت نمی‌کند، این واحدها هم باید مثل هتل‌ها درآمدزا و سودآور شوند.

«رحمانی موحد» سپس از تهیه دستورالعمل خانه‌ مسافرها برای ساماندهی بیشتر آنها خبر می‌دهد و می‌گوید:

از وقتی که نام این واحدها به آیین‌نامه ایجاد، اصلاح و نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری اضافه شده، مطابق ماده ۲۵ این آیین نامه، دستورالعملی برای خانه مسافرها درحال تهیه است که به محض ابلاغ، نظارت بر نرخ‌ها نیز صورت می‌گیرد.

طبق اعلام سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، طرح «خانه‌ مسافر» که متفاوت از خانه‌های اجاره‌ای تعبیر می‌شود و دارای شناسنامه مشخص و مجوز این سازمان است و در ۱۹ استان اجرا شده که براساس آخرین آمار، نزدیک به ۶ هزار واحد اقامتی از این سازمان مجوز گرفته است. این سازمان اعلام کرده حدود ۲۰ هزار خانه مسافرهای اجاره‌ای را در سراسر کشور شناسایی کرده است.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه