بهترین نکات عکاسی کجارو برای سفر نوروزی

مینا داودی | دوشنبه, ۳۰ اسفند ۹۵ ساعت ۱۱:۳۰

عکاسی جزو جدایی‌ناپذیر زندگی ما ایرانی‌ها شده و به‌خصوص در سفر، دوست داریم تک‌تک لحظات‌مان را ثبت کنیم. در آستانه‌ی نوروز به نکاتی در مورد عکاسی اشاره می‌کنیم.  با کجارو همراه باشید.

با نزدیک شدن به ایام نوروز، کم‌کم به فکر سفر و استفاده‌ی بهینه از ایام تعطیلات می‌افتیم. اگر تصمیم دارید که در این ایام به ثبت تصاویر زیبا از خود و خانواده‌تان بپردازید، در این مقاله از کجارو، گلچینی از نکات عکاسی را جمع آوری کرده‌ایم، تا بتوانید تصاویر زیباتری خلق و خاطرات خود را به نحو احسن ثبت کنید.

اول زوم کنید بعد فوکوس

zoom

 لنزهای زوم معمولا از قابلیت سوییچ فوکوس استفاده می‌کنند. به این صورت که می‌توانید اول روی نقطه‌ی مورد نظر زوم کرده و بعد از قفل فوکوس اقدام به عمل بک-زوم برای یافتن بهترین فریم کنید. اما معمولا نتیجه‌ی کار کاملا شارپ نیست. پیشنهاد ما: اول زوم کنید بعد فوکوس و پس از آن در اسکرین دوربین (مانیتور) عکس گرفته‌شده را بزرگ‌نمایی کنید تا از شارپ بودن نقاط اصلی مطمئن شوید.

بیشتر بخوانید: 

برای عکاسی از سوژه‌های متحرک از حالت دستی M استفاده کنید

Manual Mode

اگر برای تنظیم سرعت شاتر و میزان دیافراگم وقت کافی دارید، از تنظیمات دستی بهره ببرید. بیشتر دوربین‌ها برای کمک به نوردهی عکس شما نمایشگر کوچکی دارند، اما بهتر است از یک عکس تست کمک بگیرید. اگر نور اطراف سوژه با ثبات و بی‌تغییر است ولی پس‌زمینه تغییر می‌کند، استفاده از حالت دستی تصاویر بهتری را نسبت به حالت‌های اتوماتیک و نیمه اتوماتیک به شما خواهد داد. به‌سادگی تنظیمات خود را انجام دهید تا فقط نگران سوژه باشید.

بیشتر بخوانید: 

حالت پی در پی (Continuous drive mode) فقط برای عکاسی ورزشی نیست

ترفند عکاسی

این یک ایده‌ی ساده است: عکس‌های بیشتری بگیرید تا شانس بیشتری برای ثبت تصویری که شما را خوشحال می‌کند، داشته باشید. برای مثال این روش امکان داشتن تصاویر شارپ را افزایش می‌دهد. وقتی فقط یک عکس می‌گیرید، عمل فشردن دکمه‌ی شاتر باعث می‌شود تصویر نرم شود. اما وقتی در یک دوره‌ی کوتاه چند عکس پشت سرهم می‌گیرید، تصاویر بعدی شارپ‌تر هستند. در زمان عکاسی پرتره دوربین خود را روی حالت عکاسی پشت سر هم (Burst ) بگذارید تا شانس ثبت تصاویر ماهرانه‌تر افزایش یابد. این عمل زمان ادیت عکس شما را کوتاه‌تر نمی‌کند ولی گزینه‌های بیشتری را برای شما فراهم می‌کند!

بیشتر بخوانید:

اعداد فرد بهتر جواب می‌دهند

photography tips

به‌طور کلی اعداد فرد از اجسام و عناصر تعادل بهتری را در ترکیب‌بندی نسبت به اعداد زوج‌ می‌دهند.  برای مثلا اعداد مفرد از آدم‌ها در یک پرتره‌ی گروهی به شما کمک ‌می‌کند یک نفر را در نقطه‌ی کانونی قرار دهید و بقیه را اطراف او بچینید.

بیشتر بخوانید:

سه پایه ممکن است باعث شود عکس‌تان بدتر به نظر برسد

photgraphy

معمولا گفته می‌شود که سه‌پایه باعث پیشرفت عکاسی‌تان می‌شود چراکه سرعت‌تان را کاهش داده و به شما فرصت می‌دهد دوباره و بیشتر به ترکیب‌بندی دقت کنید. ولی با استفاده از سه‌پایه فقط می‌توانید از همان زاویه عکس بگیرید. پیش از گذاشتن سه‌پایه روی زمین، چرخی در اطراف بزنید و زوایای مختلف را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید:

 در تاریکی ابتدا عکس‌های آزمایشی بگیرید

عکاسی در شب

عکاسی در شب معمولا شامل استفاده از سه‌پایه و عکاسی با زمان بالا (Long Exposure ) می‌شود. پیش از نصب دوربین‌تان ایزو را بالا ببرید، دیافراگم را باز کنید و چند عکس آزمایشی بگیرید. با این کار می‌توانید بهترین نقطه‌ و ترکیب‌بندی را به دست بیاورید. نگران تصاویر محو و پر از نویز نباشید. نیازی نیست برای به دست آوردن ترکیب‌بندی و زاویه‌ی مناسب برای هر عکس تست، ۳۰ ثانیه یا حتی بیشتر صبر کنید. وقتی از زاویه و ترکیب‌بندی راضی شدید، برای ثبت تصویری شارپ و بدون نویز ایزو را روی ۱۰۰  برگردانید و سه‌پایه را باز کنید.

بیشتر بخوانید: 

از قطع عضو امتناع کنید!

photography tips

در زمان کادر‌بندی پرتره تلاش کنید مرز کادر روی مفاصل تمام نشود. اگر مرز کادر شما روی زانوها، آرنج، مچ‌ها یا حتی ابروها قرار گیرد، این اعضا زمخت و بدترکیب به نظر خواهند رسید و به‌سادگی توجه بیننده را به‌سمت خود منحرف‌ می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

به‌دنبال موقعیت خورشید بگردید

photography tips

چه زمانی که از مناظر عکاسی می‌کنید و چه پرتره‌های فضای بیرونی، موقعیت خورشید نقشی تعیین‌کننده دارد. پس با کمک وب‌سایت‌ها و نرم‌افزارهایی از جمله تقویم نجومی عکاسی (The Photographer’s Ephemeris )‌، همیشه بررسی کنید که خورشید کجا خواهد بود.در غیر این‌ صورت وقتی به مکان مناسب می‌روید، خواهید دید که خورشید پشت ساختمان یا کوه رفته یا در زاویه‌ی نامناسب می‌تابد.

بیشتر بخوانید:

خیلی راحت اثر ستاره‌ای در عکس‌ها به وجود آورید

photography tips

برای خلق اثر ستاره‌ای روی لامپ‌ها و نور‌ها زمانی که شب‌ها مثلا از مناظر شهری عکاسی می‌کنید، دیافراگم را روی اعداد بالا مثل F16 (دیافراگم بسته یا کوچک) قرار دهید. تعداد تیغه‌های ستاره بستگی مستقیم به نوع دیافراگم شما دارد.

بیشتر بخوانید: 

کیف دوربین‌تان را تمیز کنید!

Photography tips

شاید این نکته به نظر ترفند خاصی نرسد اما به‌طور شگفت‌انگیزی مفید و ضروری است. بله تمیز کردن سنسور دوربین بسیار مهم است اما بد نیست گاهی کیف دوربین‌تان را نیز تمیز کنید و با جارو برقی دستی به سر و رویش بکشید. با این کار هم لذت استفاده از کیف بیشتر می‌شود و هم دوربین و تجهیزات‌تان دیرتر کثیف می‌شوند. گاهی میزان ناپاکی‌هایی که در کیف جمع‌ می‌شود شما را حیرت‌زده خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

 به پس زمینه‌ی سوژه‌تان دقت کنید

عکاسی ماکرو

در عکاسی ماکرو، پس‌زمینه‌ی مرتب، حائز اهمیت است. یک پس‌زمینه‌ی نامرتب و به‌ هم‌ ریخته، مخاطب را از توجه به سوژه‌ی اصلی که در فوکوس قرار دارد، باز می‌دارد. به‌جای اینکه در اولین نقطه‌ی ممکن بایستید و شروع به عکاسی کنید، سوژه را از زوایای مختلف بررسی کنید. سپس جای مناسب را با توجه به پس‌زمینه انتخاب کنید. پر کردن کادر با سوژه، روش خوبی برای حذف پس‌زمینه‌های نا‌مناسب است. با استفاده از قابلیت close focusing لنز‌های ماکرو، می‌توانید صحنه را به‌گونه‌ای هماهنگ کنید که فقط سوژه‌ی مورد نظر در کادر باشد. به این ترتیب شما قادرید تا با بسته‌ترین دیافراگم مثلا f/۱۶ و بیشترین عمق میدان، کار کنید. برای اینکه تصویر پویاتری داشته باشید در ترکیب‌بندی از قانون یک سوم استفاده کنید. 

بیشتر بخوانید:

تصویر برداری تایم لپس چیست؟

عکاسی تایم لپس

تایم لپس شامل تکنیکی از عکاسی می‌شود که در آن هر فریم ویدیویی که به دست آمده در زمانی بسیار طولانی‌تر از زمان عادی فرمت‌های ضبط ویدیو ثبت شده‌اند. برای مثال اگر در یک فرمت ویدیویی در هر ثانیه ۳۰ فریم ثبت شود، همه این فریم‌ها باید حتما با فاصله‌ی کم در همان ۱ ثانیه ثبت شوند. اما در عکاسی تایم لپس بین هر فریم بسته به پروژه و سوژه می‌تواند زمان بیشتری باشد. برای مثال در تایم لپس یک جزر و مد می‌توان هر ۱ دقیقه یک عکس گرفت. پس در طول ۲۴ ساعت کامل جزر و مد، ۱۴۴۰ عکس داریم. وقتی آن‌ها را با سرعت نرمال ۳۰ فریم در ثانیه تبدیل به یک ویدیو می‌کنیم، کلیپی ۴۸ ثانیه‌ای و بسیار زیبا از جزر و مد به دست می‌آید.

 بیشتر بخوانید: 

تجهیزات پایه عکاسی تایم لپس

دوربین

۱. سه‌پایه

۲. فاصله‌سنج زمانی ( Intervalometer )

۳. دوربین

۴.فیلتر ND

بیشتر بخوانید:

 فرآوری HDR در  Photoshop HDR Pro و Lightroom در %۵۰ از موارد

HDR Photography Editing

بر پایه‌ی سبک عکاسی HDR  من که طبیعی به نظر می‌رسد، این تکنیک بر اساس ادغام عکس‌های براکت (Bracket) شده در Photoshop HDR Pro و سپس ویرایش تصویر HDR  به دست آمده در لایتروم  است. زیبایی این تکنیک در این است که فتوشاپ پیکسل‌ها (درخشش، کنتراست و غلظت رنگ) را تغییر نمی‌دهد. در عوض داده‌های همه عکس‌ها را ادغام می‌کند و یک عکس فوق‌العاده‌ی ۳۲بیت TIFF  تحویل می‌دهد.

 بیشتر بخوانید:

عکاسی در سفر

e9c0076c55919267be935b465187946a

بهترین کار این است که با عکاسان همفکر به سفر عکاسی بروید یا اینکه خودتان یا همراه با دوست یا شریکی که همفکر شما است، برای سفر برنامه‌ریزی کنید. از قبل بدانید که چه مکان‌هایی را دوست دارید ببینید و چقدر برای عکاسی یک ایده یا موضوع زمان نیاز دارید. همچنین صبح و عصر که نور شدید نیست، برای عکاسی زمان بگذارید. زمان داشته باشید که در انتظار یک صحنه جالب در یک کافه یا میدان، ساعت‌ها بنشینید یا روی برجی بایستید و منتظر بمانید تا زمانی که اشعه‌های خورشید روی صورت فرشته بتابد.

 بیشتر بخوانید:

عکاسی سیاه و سفید را تجربه کنید

سیاه و سفید

بسیاری از عکاسان، پس از عکاسی و در ویرایش‌های بعدی، رنگ عکس‌ها را به سیاه و سفید، تغییر می‌دهند. اما بهتر است که در حین انجام کار، تصویری از نتیجه‌ی تک رنگ عکاسی در اختیار داشته باشیم. برای این کار بهتر است که دوربین خود را طوری تنظیم کنید که هم‌زمان هم با فرمت JPEG و هم با فرمت RAW عکاسی کند. سپس حالت عکاسی تک‌رنگ را انتخاب کنید. دوربین، عکس‌های RAW را با رنگ‌های کامل ثبت می‌کند که بعدا می‌توانید آن را به دلخواه خود تغییر دهید، در حالی که تصویری که روی صفحه می‌بینید، سیاه و سفید است.

 بیشتر بخوانید:

از لنزهای واید استفاده کنید

افق شهری

برای عکاسی از افق‌ها و چشم‌اندازهای شهری استفاده از لنزهای با فاصله کانونی بین ۱۲ تا ۳۵ میلی‌متر تصمیمی درست خواهد بود. ه رچند که این نکته ضرورتی ندارد، اما از نتایجی که با لنزهای واید (Wide Angle) می‌گیرید، رضایت بیشتری خواهید داشت. مزیت بزرگ استفاده از این لنزها، امکان عکاسی از افق شهری زیبا، بدون نیاز به گرفتن فاصله کیلومتری از شهر است.

بیشتر بخوانید:

 آثار خود را خلق کنید

عکاسی فاین آرت

تا جایی که می‌توانید عکاسی کنید. اگر برای برگزاری یک نمایشگاه برنامه‌ریزی می‌کنید، باید بدانید که به چند عکس نیاز دارید. زمانی که کارتان به پایان رسید، متوجه خواهید شد که باید تعدادی از کارهایتان را کنار بگذارید و از آن‌ها صرف‌نظر کنید. انتخاب کردن بهترین آثار برای نمایشگاه کار سختی است. اینکه شما عکسی را گرفته‌اید، به این معنا نیست که اثر موردنظر، حتما باید در میان بقیه‌ی آثارتان به نمایش در بیاید.

بیشتر بخوانید:

استفاده از پرده سیاه رنگ

پرده سیاه

مورد بعدی این است که سعی کنید یک پارچه مشکی را با گیره به پشت یک یا چند صندلی ببندید. در صورت امکان از صندلی‌های بلندتر استفاده کنید. اگر تهیه صندلی برای شما امکان‌پذیر نبود، به‌سادگی پدر و مادر نوزاد را به کار بگیرید، آن‌ها می‌توانند هرکدام یک سر پارچه را بگیرند. فراموش نکنید که مقداری از پارچه روی زمین پهن شده باشد. دوباره نزدیک پنجره باشید و نوزاد را درون یک سبد و جلوی پارچه قرار دهید یا از پدر و مادر بخواهید که در مقابل پارچه بایستند و او را روی دستان خود نگه دارند (خلاق باشید).

بیشتر بخوانید:

چرا عکس‌های من تار است؟

۳. فوکوس روی سوژه‌های متحرک

وقتی که صحبت از تسلط بر فوکوس می‌شود، شما باید بدانید که چرا عکس‌های شما واضح و شارپ نیست. این مشکل ممکن است از فوکوس نادرست ناشی‌ شود اما لرزش دوربین یا حرکت سوژه نیز می‌تواند موجب تاری عکس شود. پس شما باید علت اصلی را بیابید، مشکل را حل کنید و مجددا امتحان کنید.

بیشتر بخوانید:

چطور سوژه را  در کادر قرار دهیم؟

قانون یک سومدر این بخش به شما آموزش خواهیم داد که چطور سوژه را در کادر قرار دهید و از فضای اطراف خود بیشترین بهره را ببرید. در کنار انتخاب سوژه‌ی مناسب و بهترین تنظیمات ممکن برای دوربین، یاد گرفتن اصول ترکیب‌بندی در عکاسی، یکی از راه‌های مهم و اساسی در بهبود بخشیدن به نتیجه‌ی کار شما است. قوانین و تئوری‌های متعددی درباره‌ی انتخاب بهترین ترکیب‌بندی وجود دارند. اما نکته‌ی کلیدی که هنگام عکاسی باید به آن فکر کنید این است که سوژه‌ی اصلی را کجای کادر قرار دهید.

بیشتر بخوانید:

قانون یک‌سوم را فراموش نکنید

عکاسی در شهر

قانون یک‌سوم روشی ساده و مناسب برای عکاسی از سوژه است که از طریق آن سوژه در موقعیت مناسبی از کادر قرار می‌گیرد. این قانون کمک می‌کند تا افراد تازه‌کار یاد بگیرند که چگونه می‌توان در تصاویر، بالانس و تعادل را رعایت کرد. رعایت قانون یک‌سوم کار نسبتا ساده‌ای است و باعث می‌شود که سوژه، موضوع اصلی تصویر باشد و ذهن عکاس به بخش‌های دیگر منحرف نشود. اما باید توجه داشت که استفاده‌ی زیاد از این روش باعث می‌شود که اغلب تصاویر شما شبیه به یکدیگر و هم‌وزن باشند. برای مثال زمانی که به‌ نظر شما قرار دادن سوژه در وسط کادر می‌تواند جالب‌تر باشد، بهتر است که به حرف ذهن‌تان گوش کنید و بیخیال قانون یک‌سوم شوید. گاهی اوقات قرار دادن سوژه در یک گوشه از تصویر نیز می‌‌تواند هیجان‌انگیز باشد.

بیشتر بخوانید:

کادر را پر کنید

stevemccurry136

به موضوع خود نزدیک شده و نمایی بسته از آن بگیرید.

بیشتر بخوانید:

مطالب مرتبط:

منبع کجارو

دیدگاه