مرمت ایوان کاخ عالی قاپو قبل از تعطیلات نوروز

تیم  کجارو
تیم کجارو دوشنبه، ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۴۵
مرمت ایوان کاخ عالی قاپو قبل از تعطیلات نوروز

به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان، از آنجا که استحکام‌بخشی و مرمت ایوان کاخ عالی قاپو به پایان رسیده است، داربست‌های ایوان تا قبل از تعطیلات عید نوروز جمع‌آوری می‌شود.

«فریبا خطابخش» مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان، در زمینه آخرین وضعیت پروژه مرمت کاخ عالی قاپو در میدان امام اصفهان با توجه به آغاز سفرهای نوروزی گفت:

تا قبل از تعطیلات عید نوروز داربست‌های قسمت جلوی عالی قاپو که مرمت آن به اتمام رسیده و مشرف به میدان امام (ره ) است جمع آوری می‌شود.

به گفته «فریبا خطابخش» جمع‌آوری داربست‌های بخش میانی و عقب کاخ به دلیل آنکه استحکام‌بخشی این قسمت‌ها زمان بیشتری را می‌طلبد و مرمت آنها حدود ۴ ماه دیگر ادامه خواهد داشت، امکان‌پذیر نیست.

مدیر پایگاه میراث جهانی میدان نقش جهان با اشاره به اینکه مرمت این بنا از سال ۱۳۸۴ آغاز شده است افزود:

در سال جاری با اعتباری معادل ۵ میلیارد ریال مرمت استحکام‌بخشی سقف ایوان ستون‌دار عالی قاپو شامل جک‌زنی و مهاربندی سقف، برداشتن لقمه‌گذاری‌های الحاقی سر ستون‌ها ، تمیز کردن فضولات پرندگان و گرد و غبار، استحکام بخشی تیرهای فرعی و اصلی و بستن رکاب‌های فلزی، بازکردن مهاربندی‌های زیر سقف و مرمت گره‌چینی‌های ریخته شده فرسوده انجام شد.

خطابخش اقدامات انجام شده در خصوص تزیینات سقف ایوان ستون‌دار عالی قاپو را نیز شامل استحکام بخشی ۱۲ قاب ، مرمت تزیینات و موزون‌سازی رنگی شش عدد قاب، تمیز کاری گرد و غبار، تثبیت لایه‌های رنگ و بسترهای چوبی، موزون‌سازی رنگی قسمت‌های تخریب شده و حفاظت کامل از عوامل شیمیایی و شرایط جوی ذکر کرد.

کاخ عالی قاپو واقع در ضلع غربی میدان نقش جهان، به دستور شاه عباس صفوی بر شالوده بنایی به جا مانده از دوران پیشین، در شش طبقه و با ارتفاعی در حدود ۳۶ متر و به منزله ورودی دولتخانه صفوی و مکان پذیرایی سفرای خارجی بنا شد. تمامی فضای درونی، اتاق‌ها، تالارها و ایوان ستون‌دار کاخ با گچ‌بری و نقاشی‌های دیواری بسیار ظریف نگارگر معروف عصر صفوی رضا عباسی آراسته شده است. تالار موسیقی با تزیینات، نقاشی و مقرنس‌کاری میان‌تهی از بخش‌های شاخص این بنای تاریخی به شمار می‌رود.

کاخ موزه عالی قاپو در تاریخ ۱۵ دی ماه ۱۳۱۰ به شماره ۱۰۴ به ثبت ملی رسید.

مطالب مرتبط:

منبع ایرنا

دیدگاه