۸ تندیس که به طبیعت اجازه نوازندگی می دهد

کاجیک صافاریان | دوشنبه, ۱۷ اسفند ۹۴ ساعت ۲۱:۳۰

نصب تندیس‌ها در مکان‌های مختلف جهان معمولاً به خاطر زیبایی بصری‌شان است. اما همه تندیس‌ها این‌گونه نیستند. گاهی این تندیس‌ها نه تنها زیبایی بصری دارند بلکه با کمک طبیعت و باد و باران برایمان موسیقی می‌نوازند و حس شنوایی ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند! برای آشنایی با چند نمونه از مشهورترین تندیس‌های نوازنده با کجارو همراه باشید.

بیشتر تندیس‌ها برای دیدن بنا می‌شوند، اما تندیس‌هایی هم هستند که هدف‌شان تاثیرگذاری بر دیگر حواس‌مان است. این هشت تندیس در نقاط مختلف دنیا نصب شده‌اند تا به کمک نیروهای طبیعی مثل باد و باران، موسیقی روح‌نواز برای‌مان بنوازند.

درخت آوازه خوان (Singing Ringing Tree)، برنلی (Burnley)

درخت آوازه‌خوان که در شهر برنلی واقع در لنکشایر (Lancashire) انگلستان قرار دارد، ۳ متر طول دارد، از لوله‌های استیل گالوانیزه با طول‌های متفاوت ساخته شده و زیر لوله‌ها سوراخ‌هایی تعبیه شده است. زمانی که باد می‌وزد این لوله‌ها صداهایی وهم‌آور در اکتاوهای مختلف تولید می‌کنند. درخت آوازه‌خوان که ساختش در سال ۲۰۰۶ به پایان رسید یکی از چهار تندیس ساخته شده برای پروژه هنر و احیای "Panopticons" است که توسط شبکه هنر زیست محیطی لنکشایر شرقی (East Lancashire Environmental Arts Network) (ELEAN) ساخته شده است.

درخت آوازه خوان

درخت آوازه خوان

غرفه بادی ایلوس (Aeolus Wind Pavilion)، لندن

غرفه بادی ایلوس در محله Canary Wharf لندن قرار دارد و از ۳۱۰ لوله استیل ضد زنگ ساخته شده که به یک قوس منحنی شکل ختم می‌شوند و بازدیدکنندگان می‌توانند با ورود به آن تجربه شنیداری منحصر به فردی را تجربه کنند. بسیاری از این لوله‌ها متصل به سیم‌هایی هستند که انتهایشان به یک پوسته وصل شده است و صدای تولید شده توسط باد را به داخل قوس و محل شنیدن صدا منتقل می‌کنند. باد باعث لرزش سیم‌ها می‌شود و صدا توسط لوله‌ها به شنونده درون قوس منتقل می‌شود. حتی در روزهایی که باد نمی‌وزد، این لوله‌ها صدایی زمزمه مانند با فرکانس پایین تولید می‌کنند.

این تندیس توسط هنرمند بریتانیایی، لوک جرام (Luke Jerram) ساخته شده است.

غرفه بادی ایلوس

غرفه بادی ایلوس

باغ صدا (Sound Garden)، سیاتل

باغ صدا در محوطه اداره ملی اقیانوسی و جوی (National Oceanic And Atmospheric Administration) (NOAA) و در مجاورت پارک وارن جی مگنسن (Warren G. Magnuson) سیاتل قرار دارد. باغ صدا که توسط مجسمه‌ساز، داگلاس هولیس (Douglas Hollis) در اوایل دهه ۸۰ طراحی و ساخته شده از ۱۲ دکل استیلی شبیه به دکل‌های مخابراتی تشکیل شده است. درون هر یک از آن‌ها لوله‌های ارگ با اندازه‌های مختلف قرار داده شده که هنگام عبور باد از میان آن‌ها صداهای ضعیفی تولید می‌کنند. در قسمت بالایی دکل‌ها پره‌های افقی قرار دارند که هنگام وزش باد لوله‌ها را حرکت می‌دهند. با این حال با توجه به شرایط نامناسب این مکان صداها فقط زمانی شنیده می‌شوند که باد نسبتاً شدیدی در حال وزیدن باشد.

باغ صدا

ر 

اُرگ دریایی (Sea Organ)، زادار (Zadar)

اُرگ دریایی که در شهر ساحلی زادار کرواسی قرار دارد از ۳۵ لوله اُرگ مخفی زیر پله‌های بتنی منتهی به ساحل تشکیل شده است. حرکت دائمی امواج و باد، هوا را در داخل لوله‌ها حرکت می‌دهد و نت‌های مختلف موسیقی را تولید می‌کند که برای افرادی که از آن محل عبور می‌کنند قابل شنیدن است. این تندیس توسط معمار، نیکولا باشیچ (Nikola Bašić) به عنوان قسمتی از پروژه طراحی مجدد ساحل شهر، ساخته شده است.

ارگ دریایی

 

اُرگ موجی (Wave Organ)، سان فرانسیسکو

اُرگ موجی در اسکله بندر کوچکی در محله مارینا (Marina) سان فرانسیسکو قرار دارد. اُرگ موجی توسط هنرمند، پیتر ریچاردز (Peter Richards) طراحی و با همکاری مجسمه‌ساز و سنگ تراش، جرج گنزالس (George Gonzales) ساخته شده است. این تندیس از ۲۵ لوله اُرگ از جنس PVC و بتن تشکیل شده که در ارتفاعات مختلف قرار گرفته‌اند و پایین‌ترین آن‌ها هم سطح با دریا است. جزر و مد و بالا و پایین رفتن امواج باعث گردش هوا در لوله‌ها و در نتیجه ایجاد صداهای خر و پف مانند می‌شود. گفته می‌شود صدای تولید شده بسیار نامحسوس است و بازدیدکنندگان برای شنیدن آن باید نسبت به صداها بسیار حساس شوند.

نویسنده سایت RoadsideAmerica.com می‌گوید:

"ترفندش این است که هنگام مَد و زمانی که آب در بالاترین ارتفاع خود قرار دارد به آن‌جا بروید، بنشینید و سکوت کنید."

ارگ موجی

ارگ موجی

 

اُرگ مَدی (High Tide Organ) بلک پول (Blackpool)

اُرگ مَدی ۱۵ متر ارتفاع دارد و در سال ۲۰۰۲  به عنوان بخشی از سری مجسمه‌های "نمایش تفرج‌گاه بزرگ" در کنار تفرج‌گاه جدید بلک پول در انگلستان قرار گرفت. ۸ لوله متصل به دیواره ساحلی به ۱۸  لوله ارگ قرار گرفته در زیر تفرج‌گاه متصل می‌شوند. در هنگام مَد، آب بالا آمده در لوله‌های متصل به دیواره جریان هوا ایجاد می‌کند و باعث ایجاد صدا در لوله‌های ارگ می‌شود. بهترین زمان برای شنیدن صدای ارگ مدی ۲ تا ۳ ساعت قبل یا بعد از بالاترین ارتفاع آب در زمان مَد است. در روزهای بسیار آرام این ارگ کاملاً بی‌صدا است. این سازه توسط هنرمندان، لیام کرتین (Liam Curtin) و جان گودینگ (John Gooding) طراحی شده است.

ارگ مدی

 

دیوار قیفی (Funnel Wall)، درسدن (Dresden)

دیوار قیفی در محله کونستهوف‌پاساژ (Kunsthofpassage) درسدن در آلمان قرار دارد. در قسمت خارجی دیوار آبی قدیمی ساختمان، تعداد زیادی لوله‌های فلزی و قیف با اندازه‌های مختلف وجود دارند که هنگام باریدن باران صدای موسیقی تولید می‌کنند. 

دیوار قیفی

بادسنج ولیسینگن (Windorgel Vlissingen)

"بادسنج" تندیس دیگری است که در شهر ولیسینگن هلند قرار دارد. این تندیس از چند بامبو عمودی با سوراخ‌هایی در طول آن تشکیل شده است. زمانی که باد می‌وزد بادسنج ولیسینگن صداهای مختلفی تولید می‌کند. بادسنج اصلی در سال ۱۹۷۵ ساخته شد اما فقط یک سال بعد توسط طوفان از بین رفت. دومین بادسنج مدت کوتاهی بعد از خراب شدن بادسنج اول ساخته شد. متأسفانه این بادسنج هم در سال ۱۹۸۱ توسط خرابکاران تخریب شد و باعث ساخت بادسنج سوم و فعلی در سال ۱۹۸۳ شد.

بادسنج ولیسینگن

سازه‌های صدادار دیگر

به جز این هشت سازه احتمالاً ده‌ها سازه کوچک‌تر یا کم‌تر شناخته شده در دنیا وجود دارند. این‌ها تعدادی از سازه‌ها هستند که ممکن است بخواهید درباره‌شان بیشتر بدانید.

  • سازه صدادار در سیل پوینت (Seal Point)، سن متئو (San Mateo)، کالیفورنیا
  • چنگ بادی (Wind Harp)، سان فرانسیسکو
  • سازه غلاف (The Pod)، پورتلند (Portland)

 

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه