مجسمه های نیم تنه غول پیکر متروک در پارک رئیس جمهورها

زهره زرشکیان | یکشنبه, ۲۳ اسفند ۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

مجسمه‌های نیم‌تنه‌ی چهار رئیس‌جمهور در پارک «رئیس‌جمهورها» در کوه راشمور بلک هیلز، الهام‌بخش مجسمه‌ساز اهل هاستون شد تا پارکی به همین نام را در شهر لید در نزدیکی پارک قبلی بسازد. در این مقاله‌ی کجارو چگونگی شکل‌گیری این ایده و سرانجام آن را می‌خوانیم. در ادامه‌ی مطلب همراه ما باشید.

 مجسمه‌های نیم‌تنه‌ی نمادینِ چهار رئیس‌جمهور که بر روی سطح گرانیتی کوه راشمور در بلک هیلز واقع در داکوتای جنوبی حجاری شده‌اند، باعث شگفتی میلیون‌ها بازدیدکننده و الهام‌بخش هنرمندان بی‌شماری شده‌اند. دیوید آدیکس (David Adickes)، مجسمه‌ساز مستقر در هاستون، در ابتدای دهه‌ی نود به بازدید از این مجسمه‌ها رفت.

تماشای آن منظره کاملا او را مسحور کرد، اما در عین حال از این‌که مجسمه‌ها غیرقابل دسترس و در ارتفاع زیادی بودند ناامید شد. بنابراین آدیکس تصمیم گرفت مجسمه‌ها را در مکانی بسازد که بازدیدکنندگان بتوانند تا نزدیکی آن‌ها بروند و شخصا هر یک از مجسمه‌های رئیس‌جمهور را ببینند. موفقیت اخیر آدیکس در هاستویل (Huntsville)  تگزاس بعد از ساخت مجسمه‌ی غول‌پیکر سام هاستون (Sam Huston) در سال ۲۰۰۳ باعث شد او این جرات و جسارت را در خود احساس کند تا در فاصله‌ی ۶۵ کیلومتری از کوه راشمور در شهر لید (Lead)، «پارک رئیس‌جمهور» خود را بسازد.

آدیکس برای ساخت قالب‌ها در کارگاه خود در تگزاس، از گچ و پلی‌استیرن استفاده کرد. سیمان سفید پورتلند در قالب‌ها ریخته شد تا ۴۳ مجسمه از میان تعداد زیادی رئیس‌جمهور ساخته شود. بلندای این مجسمه‌های نیم‌تنه حدود ۵ تا ۶ متر است و با وجود این‌که مجسمه‌ها میان‌تهی هستند، وزن هر یک در حدود ۱۸ تن است. بعد از ساخت مجسمه‌ها، آن‌ها را از کارگاه آدیکس در هاستون به لید منتقل کردند. مجسمه‌ها در فضای سبزی در امتداد مسیری پیچ در پیچ از میان درختانِ بلندقامتِ کاج نصب شده‌اند.

در همان سال، آدیکس پارک رئیس‌جمهور دیگری در ویلیامزبرگ ویرجینیا و سال بعد پارک سومی را در زادگاه خود، هاستون افتتاح کرد. از آن‌جا که تلاش‌های وی موفقیت‌آمیز بودند، احتمالا آدیکس پارک‌های بیشتری را تاسیس و افتتاح کرده است. البته این کار را مدیون قالب‌های غول‌پیکر موجود در کارگاهش است که قابلیت تکرار بی‌نهایت را به او می‌دهند. متاسفانه بازخورد ضعیف از جامعه و ناتوانی در اداره‌ی امور مالی باعث شد تا هر سه پارک در سال ۲۰۱۰ تعطیل شوند.

سرهای غول‌پیکر رئیس‌جمهورها هنوز پشت درهای بسته‌ی پارک‌ها رها شده‌اند. اما برخی از این مجسمه‌ها برای اهدا به کاروان-پارک‌ها (RV Parks - بوستان‌های تفریحی و اقامتی که مردم می‌توانند در آن‌جا در کانکس‌ها یا کاراوان‌های شخصی خودشان اقامت کنند) و فضاهای سبز هتل‌ها و مسافرخانه‌ها از پارک خارج شدند. مطلب زیر از ویکی‌پدیا است:

مجسمه‌های رئیس‌جمهورها جان اف کندی، رونالد ریگان و جورج دبلیو بوش در نزدیکی کوه راشمور در هرموسا (Hermosa)، داکوتای جنوبی، در کاروان-پارک و اردوگاه سادرن هیلز قرار دارند. مجسمه‌ی نیم‌تنه رئيس‌جمهور آبراهام لینکلن زینت‌بخش کاروان-پارک لینکلن در ایالات متحده، جنوب ویلیستون، داکوتای شمالی است. سایر مجسمه‌ها از جمله مجسمه‌ی رئيس جمهور تئودور روزولت در مسافرخانه‌ی روزولت در واتفورد، داکوتای شمالی مستقر شده‌اند.

همه‌ی ۴۳ مجسمه‌ی موجود در ویلیامزبرگ، ویرجینیا، به مزرعه‌ی خانوادگی هاوارد هنکنز (Haward Hankins)، پیمان‌کاری که در ساخت پارک کمک کرده بود، منتقل شدند. از هنکز خواسته شده بود قبل از این‌که زمین به حراج گذاشته شود مجسمه‌ها را از بین ببرد. اما چون قادر به انجام این کار نبود تصمیم گرفت مجسمه‌ها را به مزرعه‌ی ۱۶۲ هکتاری خود در کروکر (Croaker) ببرد. اکنون مجسمه‌ها در مالکیت هنکنز هستند. جابه‌جایی مجسمه‌ها تقریبا به تمام آن‌ها آسیب‌هایی وارد کرد؛ از جمله شکسته شدن بینی مجسمه‌ها، از بین رفتن بخش پشتی آن‌ها و آسیب‌های ساختاری دیگر.

پارک رئیس جمهورها

پارک رئیس جمهورها

دو تصویر بالا پارک رئیس‌جمهورها در ویلیامزبرگ، ویرجینیا را  قبل از بسته شدن نشان می‌دهد.

هنکنز اکنون با چندین دولت محلی همکاری می‌کند تا مکان مناسبی برای راه‌اندازی مجدد موزه پیدا کند. هدف او پارکی جدید با امکاناتی چون مرکز گردشگری، خلق مجدد دفتر بیضی (Oval Office - نام دفتر رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا) و چندین جاذبه‌ی جدید شامل بدنه‌ی ایر فورس وان (Air Force One یا یکم نیروی هوایی - عبارتی است که از سوی کنترل‌کنندگان ترافیک هوایی خطاب به هر هواپیمایی گفته می‌شود که حامل رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا باشد)، موزه‌ی سرویس مخفی ، خاطرات بانوی نخست (First Lady)، اتاق جنگاوران زخمی و موارد دیگر است.

مجسمه‌های نیم‌تنه در پارک رئیس‌جمهورها در هاستون، تگزاس

مجسمه‌های نیم‌تنه در پارک رئیس‌جمهورها در هاستون، تگزاس

مطالب مرتبط:

منبع Amusing Planet

دیدگاه