همانند یک محلی در کوالالامپور بگردید

محمد میرافشاری | شنبه, ۱۵ اسفند ۹۴ ساعت ۱۴:۳۰

کوالالامپور یکی از بزرگ‌ترین شهرهای آسیا و از مشهورترین شهرهای جهان است. تاریخ این شهر بسیار متنوع است و در طول تاریخ حاکمان متفاوتی در آن قدرت را به دست داشتند. سفر به این شهر هیچ‌وقت بدون خاطرات خوش نخواهد بود، اما اگر دوست دارید همانند یک فرد بومی که ساکن این شهر است، از زیبایی کوالالامپور و نقاط جالب آن دیدن کنید با این مقاله کجارو همراه باشید.

 زندگی در پایتخت مالزی بسیار هیجان‌انگیز است. می‌توانید زیبایی‌ها و مناظر دلربای قوی در این کلان‌شهر آسیایی؛ از کافه‌ها و رستوران‌های مدرن تا خرید و مغازه‌های عالی را کشف کنید.

لقب شهر کوالالامپور «کوچک بیچاره» است. به نظر می‌رسد که مدتی این شهر به عنوان یک شهر آسیایی کثیف و زشت در نظر گرفته شده است و جنبه‌های مثبت آن توسط مسافران بین‌المللی که در سنگاپور، هنگ‌کنگ یا در صورت تمایل به ماجراجویی بیشتر در بانکوک توقف می‌کنند، نادیده گرفته شده است؛ اما کوالالامپور (همان‌طور که برای دوست دارانش آشنا است) دارای زیبایی‌ها و مناظر منحصربه‌فردی است و راه طولانی را برای رسیدن به این موقعیت پیموده است. این شهر در طول ۱۵۰ سال، از یک مرداب فرورفته در جنگل‌های رو به افزون و محصورشده توسط چینی‌ها تا آسمان پر سر و صدای کلان‌شهر قرن بیست و یکم غنی از نفت دچار تغییرات زیادی شده است.

کوالالامپور

بازدیدکنندگان از این شهر با ۳ زبان کاملاً متفاوت روبرو می‌شوند: مالایی، کانتونی و انگلیسی به همراه مقدار کمی ماندارین، هندی و تامیلی در یک سمت از کشور. همه این موارد نشان دهنده تاریخ و گذشته بین‌المللی کوالالامپور است که ساکنان اصلی از شبه‌جزیره مالایا همراه با استعمارگران انگلیسی و کارگران مهاجر خستگی‌ناپذیر از چین و هند را به خود دیده است. تنها زبان و گویش این شهر نیست که با یکدیگر تقابل دارد. بلکه معابد تائو در برابر بناهای هنر دکو، برج خدایان هندو در برابر بزرگراه‌ها و کافه قدیمی کرومبلی که در زیر سایه برج‌های درخشان قرار دارد، بازارهای قدیمی و صدای دعوت به نماز در سراسر پارک‌های جنگلی و بازارها واقعا بزرگ در مقابل و کنار یکدیگر به خوبی قرار گرفته‌اند.

اینجا شهری است که در هر پیچ و تاب آن محلی برای اکتشاف وجود دارد و دارای لذت‌ها و زیبایی‌های غیرمنتظره‌ای است که باید آشکار شود. اگر راه خود را گم کردید و نتوانستید موقعیت خود را روی نقشه پیدا کنید اصلا نگران نباشید کافی است به راه خود ادامه دهید. دور میدان مردکا جایی که اولین مهاجران انگلیسی زمین کریکت را ساخته‌اند،می‌توانید از  قصرهای مدل «تودور» بازدید کنید که متعلق به خانواده سلطنتی بوده و معماری الهام گرفته از شمال افریقا و مغول است.

 در زمین‌های پشت محله چینی‌ها گردش کنید و آرایشگاه‌های فضای آزاد را با تیغ‌های صورت تراش به همراه دسته‌های مرواریدی که در صندلی عتیقه به خوبی چشمک می‌زنند را مشاهده کنید. اگر نگاهی به مغازه‌های قصابی بیندازید می‌توانید کله گاوهایی را ببینید که از در جلوی پنجره‌ها با چشمانی مرده به شما نگاه می‌کنند. سری به بازار پابلیکا بزنید. در این بازارها می‌توانید دخترانی را پیدا کنید که لباس‌های گل‌دار زیبایی به تن دارند و پسران نیز لباس خیلی زیبا لباس پوشیده‌اند و در حال کشیدن قلیان و خوردن «کیمچی» هستند. همچنین می‌توانید سری به مغازه‌ها و بوتیک‌های لباس بزنید و سپس به کافه «بنگ سار» (Bangsar) در شهر بروید که شیک‌ترین در کوالالامپور محسوب می‌شود.

غذا و مواد غذایی تازه

گفته می‌شود زمانی که ساکنان کوالالامپور صبحانه می‌خورند، به فکر خوردن نهار خود نیز هستند و به این فکر می‌کنند که برای نهار چه چیزی بپزند؛ بنابراین اصلا جای شگفتی نیست که غذاهای این شهر جزو غذاهای بین‌المللی محسوب می‌شود. شما می‌توانید کار خود را با خوردن غذا در گوشه‌ای از خیابان سلطان و محله چینی‌ها آغاز کنید که در آن یکی از بهترین غذاهای محلی به نام «باکوه تک» (bakkuhteh) را می‌توانید پیدا کنید. این غذا آب گیاهان و سبزی‌هایی است که به خوبی جوشیده شده و در کنار گوشت و جنسینگ سرو می‌شود. یک صندلی پلاستیکی در میان افراد محلی انتخاب کنید و سپس مرغ به همراه برنج، «چار سوی» (char sui گوشت کبابی) و اردک پخته شده را امتحان کنید.

غذای محلی مالزی

برای این‌که بتوانید غذاهای محلی بیشتری را امتحان کنید سری به «جلان آلور» (JalanAlor) بزنید که در آن غذاهای بسیار خوشمزه‌ای همچون بال مرغ گریل شده سرو می‌شود، همچنین از «وونگ آه واه» (Wong Ah Wah) و کوفته‌های گوشتی بسیار لذیذ به همراه نودل را فراموش کنید. از طعم لذیذ غذایی به نام «نگوآکه ستال» (NgauKee stall) در سراسر جاده «تنگکات تونگ شین» (Tengkat Tong Shin) که توسط دست‌فروش‌ها فروخته می‌شود هم بچشید.

وزش هوای سرد از تهویه هوا و کولرها در این شهر شما را اذیت نخواهد کرد (هوا بسیار مطبوع است) اما اگر به دنبال محیط سردتری هستید، سری به «لات تن هاتونگ فود» (Lot 10 Hutong food) بزنید. فروشندگان خیابانی در کوالالامپور، پنانگ و ایالت مالاکا جمع آوری شده‌اند و شما می‌توانید تمامی مواد و غذاهای محبوب مردم این شهرها همچون صدف سرخ شده، گوشت سرخ شده، هوکیئنمه (hokkienmee نودل تخم‌مرغ سرخ شده با تخم‌مرغ، گوشت، میگو، سبزیجات و برنج چینی) را تنها با چند رینگیت (واحد پول مالزی) بیشتر از دست‌فروش‌ها در مغازه‌ها پیدا کنید.

غذایی به نام «پراناکان» (Peranakan) یکی از قدیمی‌ترین غذاهای مالزی است. این غذاها ترکیبی از مواد تشکیل دهنده تنگه مالاکا به همراه تکنیک پخت قرن پانزدهم مهاجران چینی است. بهتر است در محله «پرشس اولد چاینا» (Precious Old China) توقف کنید تا بتوانید غذاهای کلاسیک همچون شلغم، تخم‌مرغ و فلفل قرمز، ناسیلماک (nasilemak برنج نارگیل)، غذای گوشتی رندینگ (rending گوشت پخته شده در شیر نارگیل) را نیز امتحان کنید. اگر حس ماجراجویی دارید، به دنبال غذایی به نام «آیام بوآهکلوآک» (ayambuahkeluak) باشید که مرغ تند و ادویه‌دار پخته شده با آجیل جنگلی به نام «کلوآک» (keluak) است.

البته در این شهر غذاهای هندی نیز یافت می‌شود. شما می‌توانید در یکی از رستوران‌های گیاهی به نام «آنالاک شمی» (Annalakshmi) که توسط افراد داوطلب اداره می‌شود غذا بخورید. تمامی منافع حاصل از فروش غذاها به معبد محلی اهدا می‌شود.

مدهای موجود در کوالالامپور

مدرنیته در مالزی

این کشور یکی از مکان‌هایی است که محصولات «جیمی چو» یکی از بزرگ‌ترین نام‌ها در مد را به خود اختصاص داده‌اند و محصولاتش را در اختیار مشتریان خود می‌گذارد؛ بنابراین نباید جای شگفتی باشد که این مکان میزبان برخی از شیک‌ترین برندهای کفش در جهان است و می‌توانید این کفش‌ها را با قیمتی ارزان‌تر از سایر نقاط همچون محله‌های پاریس پیدا کنید.

افرادی که دوست دار کفش هستند می‌توانند سری به بازار «سونگی وانگ پلازا» (Sungei Wang Plaza) بزنند که یک بازار جعبه مانند است که در آن هر نوع کفش پاشنه‌بلند، تخت و صندل با کیفیت و قیمت‌های مقرون به صرفه پیدا می‌شود. مثلاً برای یک جفت کفش تنها ۵۰ رینگیت (۲۵۰۰۰ تومان) پرداخت خواهید کرد. برند «وینسی» (Vincci) نیز یکی از موارد محبوب مردم مالزی است و اصلاً جای شگفتی و تعجب نیست که چرا هنگ‌کنگی‌ها، استرالیایی‌ها و سایر افراد به طور هم‌زمان چنین کفش‌هایی را تولید می‌کنند.

یکی دیگر از نام شناخته شده در صنعت تجارت محلی مغازه «شوز شوز شوز» (Shoes, Shoes, Shoe) است که گنجینه‌ای از کفش‌های پاشنه‌بلند، کیف‌های مجلسی زیبا و لوازم جانبی (اکسسوری) گلچین شده دارد. این مرکز خرید مجلل‌تر از «سونگی وانگ» است ولی در حدود ۵۰ یورو (حدود ۱۴۰۰۰۰ تومان) برای یک جفت کفش با کیفیت «میلان» باز هم جای چانه زدن وجود دارد. برای اینکه بتوانید از کفش‌های اسپرت تر دیدن کنید باید از کفش‌های مغازه «سول وات» (Sole What) دیدن کنید که متخصص ساخت کفش‌های اسپرت و ورزشی است (وانز، تایگر، آدیداس و طرح‌های با ارزش نایک در سال ۱۹۹۰ میلادی).

مغازه‌ای به نام «تینی تایی راینو آرت اند دیزاین» (teeny-tiny Rhino Art and Design) نیز در بازار مرکزی، کفش‌های چوبی را به فروش می‌رساند که با دست رنگ‌آمیزی شده و سنتی هستند.

در مورد طرح‌های ملی که به شهرت و آوازه‌ای دست یافته‌اند، می‌توانید سری به حومه منطقه «به نگسار» (Bangsar) بزنید و از مغازه‌های زیبای آن همچون «دود اند دوشس» (Dude & the Duchess) دیدن کنید. طراحی و تولید پیراهن برای مردان و زنان تخصص این افراد است اما می‌توانید پاپیون‌ها و کت‌های بسیار زیبایی را هم در این مکان پیدا کنید. در مغازه «ترتی فور» (Thirty-Four) می‌توانید اجناس و کالاهای چرمی سفارشی و کیف‌های دستی بخرید.

خلق و خوی مردم

از آنجایی که اکثریت افراد در مالزی مسلمان هستند، کافه‌ها بخشی از یک صحنه زیبا شهر مسلمان‌نشین کوالالامپور است و همان‌طور که قبلاً نیز ذکر کردیم «به نگسار» (Bangsar) با مغازه‌های متفاوتی پر شده است. کافه‌های پرطرفدار زیادی مانند «جاوا جولت» وجود دارند که شامل یک رستوران و کافه استرالیایی است که در آن نوشیدنی‌های طعم دار خاص ممنوع بوده و اسپرسو نیز با دستورهای متفاوتی تهیه می‌شود آن هم از قهوه‌های تازه از گواتمالا و کاستاریکا.

مردم مالزی

در شهر کافه‌ای به نام «بارلی» (Barlai) قرار دارد. این کافه فضای داخلی سفیدی دارد و دیوارهای آن از آجر ساخته شده است. حیاط زیبا و چشم‌نواز، یک اتاق مخفی پر شده از کیسه حبوبات به همراه قهوه فرانسوی، موسیقی زنده و اجرای موسیقی در شب نیز حال و هوای عالی به این کافه بخشیده است.

 این کافه‌های سنتی به این معنا نیستند که کوالالامپور جای مدرنی برای لذت بردن ندارد. کافه «هلی پد لانژه» (Helipad Lounge Bar) در طبقه سی و چهارم ساختمان «منارا کی.اچ» (Menara KH) واقع شده و در آن فعالیت‌های تفریحی زیادی برگزار می‌شود. روزانه بالگردهای واقعی زیادی در زمین آن فرود می‌آیند اما به یاد داشته باشید که این کافه و نمای ۳۶۰ درجه از شهر آن تنها به شما تعلق دارد و می‌توانید از زیبایی‌های آن لذت ببرید. بهتر است شب پنج‌شنبه از این مکان بازدید کنید.

دیگر نقاط جالب برای بازدید کلوپ شبانه‌روزی است که یک پشت‌بام چمن دارد. این پشت‌بام می‌تواند نمایی زیبا از شهر در اختیار شما قرار دهد. در کافه «مارینی ۵۷» (بلندترین کافه پشت‌بام کوالالامپور)، یک مکعب شیشه‌ای پرتاب سنگ از برج‌های پتروناس، سالن سلطان در ماندارین شرقی که در آن رانندگان فرمول ۱، ستارگان سینما، مدل‌ها و میلیونرها دوست دارند مهمانی برگزار کنند را می‌توانید به خوبی مشاهده کنید.

۱۰ مورد از بهترین نکات و راهنمایی‌ها در مورد کوالالامپور

۱. مغازه «سان وی لاگون» (Sunway Lagoon) یک مرکز خرید و پارک به سبک مصر قدیم است که در آن میدان یخ‌بازی، گشت و گذار در ساحل دست‌ساز بشر و آتش‌فشان قرار دارد که تقریبا ۴۵ دقیقه از شهر فاصله دارد.

۲. اگر سوار قطار سرعت‌بالا فرودگاه شوید، فقط ۳۲ دقیقه طول می‌کشد تا به مرکز شهر برسید این قطار اینترنت رایگان نیز دارد.

۳. شما می‌توانید در «به ون چوو» (Bunn Choon) و بازار «ایمبی» یک صبحانه خوشمزه به همراه چای و تخم‌مرغ بخورید.

۴. شما می‌توانید از مونوریل برای رسیدن به دریاچه «تیتی وانگسا» (Titiwangsa) استفاده کنید. این دریاچه نمای بسیار زیبایی به مناظر دیدنی کوالالامپور دارد.

۵. برای اینکه بتوانید از ماساژ پا استفاده کنید سری به دره کوالالامپور بزنید. این مکان یکی از جاهایی است که باید زحمت بکشید تا به مزایای آن دست پیدا کنید؛ بنابراین انتظار دیدن روغن و شمع را نداشته باشید.

شلوغی مالزی

۶. در ساختمان «ویسما لیم فو یونگ» (Wisma Lim Foo Yon) و در رستوران «مارکوپولو» می‌توانید نهاری کم‌هزینه میل کنید که توسط پیشخدمت‌ها به همراه چرخ‌های دستی سرو می‌شود.

۷. با استفاده از یک قایق چوبی و سنتی به نام «پراهو» (perahu) می‌توانید سفری به بزرگ‌راه‌های آبی ساخت دست بشر در منطقه «پوتراجایا» داشته باشید.

۸. جامعه طبیعت گردان مالزی تورهایی را به غار «به اتو» اجرا می‌کند. این مکان میزبان نماد هندوی غول‌پیکر، معابد، غارها و گرداب‌های زیبایی است.

۹. دمای این شهر در محدوده ۲۱ تا ۳ درجه سانتی‌گراد متغیر بوده و میانگین رطوبت آن ۸۲ درصد است. اگرچه بیشتر اوقات سال، این مکان بارانی است اما ماه مارس الی آوریل و سپتامبر الی نوامبر مرطوب‌ترین زمان سال محسوب می‌شوند.

۱۰. شما می‌توانید یک فیلم بالیوودی را در تئاتر «کولیسئوم» (Coliseum) مشاهده کنید. این تئاتر یکی از قدیمی‌ترین سینماهای کوالالامپور است که قدمت آن به سال ۱۹۲۰ میلادی بر می‌گردد. سپس سری به شهر بزنید و از نوشیدنی‌های خوشمزه آن لذت ببرید.

منبع: Natgeo Traveller

مطالب مرتبط:

دیدگاه