تغییر نام ایستگاه متروی ولیعصر به تئاتر شهر

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۲ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
تغییر نام ایستگاه متروی ولیعصر به تئاتر شهر

به دنبال تغییر نام ایستگاه مترو «ولیعصر» به «تئاتر شهر» مدیر این مجموعه ابراز امیدواری کرد که این تغییر نام نویدی باشد برای اینکه موضوع حریم این بنا نیز زودتر عملی شود.

«پریسا مقتدی» به دنبال تغییر نام ایستگاه مترو «ولیعصر» به «تئاتر شهر» گفت:

این تغییر نام جزء مصوبات شورای شهر تهران در اواخر سال ۹۴ بود و بعد از روز تئاترگردی، آقای مسجد جامعی عضو این شورا، نوید تغییر نام این ایستگاه را داد.

وی ادامه داد که البته شخصا انتظار نداشتم این تغییر نام به این زودی اتفاق بیفتد اما وقتی چنین شد، بسیار خوشحال‌کننده و نوید این بود که امیدوار باشم موضوع حریم تئاتر شهر که در دوره‌های مختلف زمانی مطرح شده و مسئولان گوناگونی در شورای شهر و سازمان زیباسازی درباره آن سخن گفته‌اند، زودتر اجرایی شود.

مقتدی با اشاره به شرایط ویژه‌ای که همزمان با روزهای پایانی سال به دلیل حضور دستفروش‌ها و ازدحام مردم در فضای اطراف تئاتر شهر ایجاد می‌شود، یادآور شد که اواخر سال به دلیل شرایط خیلی خاصی که با توجه به حضور دستفروش‌ها در پیاده‌روهای همجوار تئاتر شهر ایجاد شده بود، یک سری از هنرمندان و تماشاگران نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند. به همین دلیل برای چندمین بار از سازمان زیباسازی و شورای شهر این خواهش را داشتم تا نسبت به این موضوع اقدامی انجام دهند.

او با اشاره به شرایط خاص جغرافیایی تئاتر شهر افزود که طراحی این حریم نیازمند مطالعات ویژه‌ای است چون در حال حاضر تئاتر شهر از نظر جغرافیایی در موقعیت ویژه‌ای قرار دارد و همجوار با یکی از پرترددترین و پر رفت و آمدترین پیاده‌روها و خیابان‌های شهر است. همچنان‌که با یکی از شلوغ‌ترین ایستگاه‌های مترو و یکی از پرازدحام‌ترین پارک‌ها همجوار است و همه این‌ها باعث می‌شود حریم آن نیازمند طراحی ویژه‌ای باشد و هر چه می‌گذرد، ضرورت ایجاد این حریم چه به لحاظ رفت و آمد هنرمندان و تماشاگران و چه از نظر بنای مجموعه که جزو میراث ملی ماست، بیشتر به چشم می‌آید.

مدیر مجموعه تئاتر شهر درباره انتخاب طراح این حریم نیز توضیح داد که اول باید در این مورد صحبت شود اما با توجه به تجربه‌ای که با سازمان زیباسازی داریم و به ویژه در دوره آقای علیزاده، این تعامل و همراهی با تئاتر شهر وجود دارد که نظرات ما را جویا می‌شوند اما فعلا از آنجا که وارد اجراییات قضیه نشده‌ایم، نمی‌توانم نظر قطعی بدهم.

مقتدی در ادامه این گفت‌وگو در ارزیابی‌اش از اجراهای نوروزی مجموعه تئاتر شهر یادآور شد:

تجربه چند سال پیش هم نشان داد این اجراها با استقبال مخاطبان روبرو می‌شوند و امسال نیز این تجربه موفقیت‌آمیز تکرار شد و هر دو تجربه نشان می‌دهند اجرای تئاتر در ایام نوروز تصمیم درستی است چون افراد در تعطیلات اوقات فراغت بیشتر و فرصت بهتری برای دیدن تئاتر دارند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که از آنجا که تعطیلات نوروز جزء قدیمی‌ترن اعیاد ملی ایران محسوب می‌شود، باید برای فعالیت کادر اداری و فنی تئاتر شهر در این ایام شرایطی ویژه فراهم شود تا آنان بخوبی بتوانند به گروه‌های نمایشی سرویس بدهند. بنابراین لازم است در این زمینه نگاه ویژه‌ای وجود داشته باشد زیرا در این موقعیت همکاران ما هم دوست دارند در کنار خانواده خود باشند به ویژه اینکه اجرای نمایش‌ها در هفته دوم نوروز به معنای آغاز به کار مجموعه از هفته دوم نیست چرا که از چند روز قبل باید پیش تولید اجرای نمایش‌ها شامل ستاپ، مراحل فنی نور، صدا، دکور و ... آغاز شود.

این بازیگر و کارگردان تئاتر یادآور شد که تئاتر شهر امسال به جز اول و دوم فروردین، بقیه تعطیلات را فعال بوده است زیرا گروه‌هایی در همین زمان در حال تمرین بودند. بنابراین در عین اینکه این تجربه را تائید می‌کنم و از موفقیت آن خوشحالم، باید به لحاظ سیستم اداری، برنامه‌ریزی ویژه‌ای برای آن داشته باشیم به ویژه اگر قرار باشد به رویه مرسوم هر ساله تبدیل شود.

مقتدی با اشاره به برنامه‌های فضای باز تئاتر شهر در تعطیلات نوروز اضافه کرد که علاوه بر دو سالن مجموعه، در فضای باز هم به مدت سه روز نمایش‌های خیابانی داشتیم که به دلیل همزمانی‌اش با روز جهانی تئاتر، به نوعی بزرگداشت این روز هم به حساب می‌آید و باعث خوشحالی است در کشور ما این روز جهانی با عید ملی همزمان است.

مدیر تئاتر شهر در پایان صحبتش آرزو کرد در سال جدید در تمام بخش‌های حمایتی تئاتر، با مهر، گذشت، همدلی و همفکری بیشتر قدم‌های‌مان را برداریم که اگر چنین شود، نویدبخش اتفاقات خوبی خواهد بود.

مطالب مرتبط:

منبع ایسنا

دیدگاه