تشکیل زنجیره انسانی درحمایت از بافت تاریخی شهر بوشهر

تیم  کجارو
تیم کجارو پنجشنبه، ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۰
تشکیل زنجیره انسانی درحمایت از بافت تاریخی شهر بوشهر

دیروز زنجیره‌ای انسانی در حمایت از بافت تاریخی شهر بوشهر با حضور شماری از اعضای سازمان‌های مردم نهاد و همچنین جمعی از قشرهای مختلف مردم در بافت تاریخی این شهر تشکیل شد.

 مسئول هماهنگی زنجیره انسانی که در حمایت از بافت تاریخی بوشهر تشکیل شده بود، گفت:

با توجه به اینکه به عقیده صاحب‌نظران و کارشناسان بافت تاریخی بوشهر وضعیت نامطلوبی دارد، همه مردم این شهر خواستار توجه بیشتر به این بافت هستند.

کوروش سلطانی با بیان اینکه در این راستا کمپین مشارکت برای نجات بافت تاریخی بوشهر تشکیل شده است، افزود:

این کمپین با نام کوتاه «کمپین نجات بافت» پس از طرح موضوع در نشست های مختلف با مردم، کارشناسان و مسئولان آغاز بکار کرده است.

وی به این موضوع اشاره کرد که این حرکت با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، شهرداری بندر بوشهر، دفتر بهسازی و نوسازی بافت، سازمان‌های مردم نهاد، معتمدان محلی، ساکنین بافت، متخصصین، هنرمندان، اهالی رسانه و شهروندان علاقه مند به بافت تاریخی به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

سلطانی عنوان کرد:

پیشگیری از تخریب و فرسودگی کالبدی- فرهنگی بیش از پیش بافت تاریخی شهر بوشهر و کمک به حفظ و احیا این میراث ارزشمند از جمله اهداف این کمپین است.

وی معرفی ارزش ها و قابلیت‌های بافت تاریخی بوشهر در سطح جامعه از شهروندان تا مسئولان، تبدیل حمایت از بافت تاریخی بوشهر به یک مطالبه عمومی و تشویق شهروندان به عنوان حافظان خودجوش بافت تاریخی، ارتقا سطح کیفیت زندگی در این بافت از طریق افزایش خدمات شهری و استانداردهای لازم را  از رویکردهای مهم دیگر برای حفاظت بافت تاریخی شهر بوشهر دانست.

 وی راهبردهای این حرکت مردمی را نیز ارائه مقاله، انجام پژوهش‌های موضعی و موضوعی، تخصیص ستون ویژه خبری، مصاحبه با شهروندان و مسئولان و ارائه در رسانه های محلی و مجامع و همایش ها، با موضوع ارزش ها، قابلیت‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای بافت تاریخی بوشهر دانست و افزود:

تهیه فیلم، کلیپ، عکس در خصوص ارزش ها و مسائل مبتلا به بافت، برگزاری همایش، جشنواره، نمایشگاه، تئاتر، موسیقی، شب شعر و امثال آن با موضوع بافت، در بافت تاریخی بوشهر و سایر نقاط شهر از دیگر راهبردهای تعریف شده برای بافت قدیم بوشهر است.

وی ادامه داد:

حضور دوره ای و مداوم در بافت تاریخی در مناسبت های مختلف و اجرای برنامه های حمایتی مانند پاکسازی و نظافت محیطی، عیادت از بیماران، سر زدن به پیشکسوتان محل، گفت وگوی دوستانه با اهالی، نقل خاطرات و داستان‌های گذشته و همچنین تشویق مسئولان شهری به اعطای مشوق‌های سرمایه‌گذاری به بخش مرمت و احیا بناهای واجد ارزش بافت تاریخی نیز از دیگر برنامه حمایتی پیش‌بینی شده برای بافت تاریخی شهر بوشهر است.

منبع:ایرنا

مطالب مرتبط:

دیدگاه