روزشمار: ۹ فروردین؛ زادروز کنستانتین سرگئی آکساکوف

محبوبه پوریوسفی
محبوبه پوریوسفی دوشنبه، ۹ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۱۵
روزشمار: ۹ فروردین؛ زادروز کنستانتین سرگئی آکساکوف

در ۲۹ مارس سال ۱۸۱۷ در چنین روزی کنستانتین سرگئی آکساکوف، نویسنده و تاریخ‌نگار روسی و یکی از بنیانگذاران و مدیر نظریه‌پردازان جنبش طرفدار فرهنگ اسلاو دیده به جهان گشود. وی از هواداران آزادی بیان و آزادی سرفها در روسیه بود و عشق عجیبی به روسیه و روس‌ها داشت و روزهای طلایی روسیه را پیش‌بینی كرده بود.

در طول قرن ۱۹، دولت و جامعه روسیه دستخوش تغییرات شد.

آکساکوف قبل از مهاجرت به مسکو همراه با خانواده‌اش، در یک خانه روستایی بزرگ شد و تا آخر عمر خود با پدر و مادرش زندگی کرد و هرگز ازدواج نکرد. او تحصیلات خود را در دانشگاه دولتی مسکو گذراند و تحت تاثیر هگل، فیلسوف آلمانی قرار گرفت و عضو حلقه استانکویچ شد. این حلقه گروهی از هگلی‌ها و پیشگامان اولیه دموکراسی روسیه بود.

پدرش سرگئی آکساکوف یکی از چهره‌های ادبی روسیه در قرن ۱۹ بود و برادرش ایوان آکساکوف (۱۸۲۳-۱۸۸۶)، که او نیز اوایل طرفدار فرهنگ اسلاو بود، یک روزنامه‌نگار جنجالی، ناشر روزنامه، و طرفدار پان اسلاویسم در بعد از قرن ۱۹ شد.

از اواسط ۱۸۳۰ آکساکوف به همراه چند تن دیگر، روی توسعه ایده‌های اولیه طرفدار فرهنگ اسلاو متمرکز شدند. آنها معنویت سنتی روسیه را تحسین می‌کردند و اعتقاد داشتند که عقل متعارف و فضایل مسیحی دهقانان باید راهنمای طبقات ممتاز روسیه باشند.

او نمایشنامه‌ای در نقد اجتماعی و تاریخی در رابطه با نظم اجتماعی روسیه باستان و همچنین تعدادی مقاله در زبان‌شناسی اسلاو نوشت. او اولین کسی بود که تجزیه و تحلیل کتاب معروف روح مرده نیکلای گوگول را در مقایسه با نویسنده مشهور روسی نسبت به هومر نویسنده یونان باستان، نوشت.

آكساكوف در سال ۱۸۵۵ كه الكساندر دوم تزار روسیه شد، در رساله‌ای كه انتشار داد او را فردی متفاوت از پدرش اعلام داشت و نوشت كه با سلطنت الكساندر دوم كه مردی تحصیلكرده و روشنفكر است، دوره تاریخی تازه‌ای در روسیه آغاز شده است. وی با این اقدام خود، انجام اصلاحات از جمله لغو «سِرفدوم» را روی دست تزار تازه گذارد. آكساكوف همچنین به این تزار توصیه کرد که مجلس بزرگان را که قبلا وجود داشت و شبیه سنای روم باستان بود، احیا کند. آكساكوف عقیده داشت که بزرگان یک کشور بیش از توده‎ها نگران وطن و خواهان ترقی و سربلندی آن هستند. به باور او، توده‌ها عمدتا در فکر زندگانی روزمره و امرار معاش خود هستند تا اعتلای وطن. این منصفانه است که می‌گویند کنستانتین آکساکوف نقش بسیار مهمی در تاریخ روسیه بازی کرده است!

او سرانجام در ۱۹ مارس ۱۸۶۰ دیده از جهان فرو بست.

مطالب مرتبط:

دیدگاه