راهنمای سفر به کراکوف

کراکوف یکی از بزرگ‌ترین شهرها و پایتخت سابق کشور لهستان و یکی از زیباترین و حائز اهمیت‌ترین شهرهای اروپا است. این شهر همچنین لقب فلورانس لهستان را نیز یدک می‌کشد؛ شهری که حتی از ویرانی‌های جنگ جهانی هم در امان ماند تا میراث تاریخی‌اش در بهترین حالت ممکن تا به امروز حفظ شود. در ادامه با کجارو همراه باشید تا با پایتخت فرهنگی اروپا در سال ۲۰۰۰ بیشتر آشنا شویم.

درباره کراکوف بیشتر بخوانید:

معرفی کراکوف

اطلاعات ضروری کراکوف

آب و هوای کراکوف

بهترین زمان سفر به کراکوف

هزینه‌ های سفر به کراکوف

جاهای دیدنی کراکوف

معرفی کراکوف

نمایی از بناهای تاریخی کراکوف

عکس از unsplash (عکاس: Sebastian Kurpiel)

کراکوف یکی از شهرهایی است که لیاقت بودن در فهرست میراث جهانی یونسکو را داشته است. کراکوف شهری دانشگاهی است که در عین پر جنب‌و‌جوش بودن، جذابیت‌های قرون وسطایی و تاریخی‌اش را حفظ کرده است. به نوعی می‌توان این شهر را جالب‌ترین مقصد لهستان برای گردشگران دانست. شاید کراکوف به اندازه‌ شهری مانند پراگ زیبا  نباشد، اما نسبت به آن  کم‌جمعیت‌تر و ارزان‌تر است. این شهر یکی از مقرون به صرفه‌ترین شهرهای اروپایی محسوب می‌شود که جذابیت‌های بسیاری در خود دارد. مطلب پیش رو برای سفری ۳ تا ۵ روزه به این شهر تهیه شده است.

اطلاعات ضروری کراکوف 

کالسکه سواری در کراکوف

عکس از unsplash (عکاس: Lucas Albuquerque)

اختلاف ساعت با تهران: ۲:۳۰-

زبان رسمی: لهستانی

واحد پول: زلوتی لهستان (PLN)

نوع برق شهری: ۲۲۰ ولت/ ۵۰ هرتز (نوع دوشاخه‌ C, E)

کد کشور: ۴۸+

کد شهر: ۰۱۲

شماره آمبولانس: ۹۹۹

شماره پلیس: ۹۹۷

شماره آتشنشانی: ۹۹۸

همه‌ شماره‌های اضطراری از طریق تلفن همراه: ۱۱۲

شماره دفتر اطلاعات گردشگری: ۱۰ ۷۳ ۴۳۳ ۱۲ ۴۸+

جهت رانندگی: راست

فرودگاه: فرودگاه بین‌المللی جان پائول دوم (KRK)

آب و هوای کراکوف

کراکوف در زمستان

عکس از unsplash (عکاس: Anastasia Saldatava)

کراکوف با توجه به منطقه‌ جغرافیایی‌اش، تابستان‌های گرمی دارد که هوا به ندرت شرجی می‌شود. با این وجود، این فصل مرطوب‌ترین زمان سال است و امکان بارش باران وجود دارد. بهار و پاییز هوای مطلوبی دارند که البته باید انتظار بارش مقدار کمی باران را داشت. زمستان اما سرد و برخی اوقات یخ زده است؛ بنابراین از نظر آب‌و‌هوایی بهترین فصول برای سفر به این شهر، تابستان و پس از آن پاییز و بهار خواهد بود.

بهترین زمان سفر به کراکوف

بناهای تاریخی کراکوف

عکس از unsplash (عکاس: Grafi Jeremiah)

هتل‌ها و هاستل‌های کراکوف در طول تابستان (به‌ویژه جولای و آگوست) فصل پرگردشگری را تجربه می‌کنند. قیمت‌ها در هتل‌های جدیدتر و بهتر افزایش بیشتری خواهد داشت، اما هنوز هم می‌توان به خصوص از ماه نوامبر تا مارس اتاق‌های ارزانی پیدا کرد. این شهر چندین هاستل قابل توجه دارد که اغلب آن‌ها اتاق‌های خصوصی اجاره می‌دهند؛ بنابراین اگر از نظر بودجه در محدودیت‌ هستید، هنوز هم گزینه‌های مقرون به صرفه‌ای برایتان پیدا می‌شود.

هزینه‌ های سفر به کراکوف

هزینه‌ هاستل (خوابگاه)

Ginger ApartHostel کراکوف

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

برای یک شب اقامت در اتاقی اشتراکی و خصوصی به ترتیب باید انتظار پرداخت ۳۰ تا ۶۰ زلوتی و ۴۰ تا ۷۰ زولتی را داشته باشید.

هزینه‌ اقامت در هتل

Hotel H15 Luxury Palace کراکوف

عکس از booking (عکاس: نامشخص)

هتل‌ های کراکوف با وجود داشتن استاندارد اروپایی، قیمت‌هایی کاملا مناسب دارند. بهترین و مناسب‌ترین اتاق‌ها را باید در میان هتل‌های ۳ یا ۴ ستاره جستجو کنید؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم از همان ابتدا دنبال هتل‌های تک ستاره یا هاستل‌ها نگردید. هتل‌های ارزان‌تری وجود دارد که به مقدار قابل توجهی از مرکز شهر فاصله دارند، اما از استاندارد نسبتا پایینی برخوردار هستند و در مکان‌هایی ناجور قرار دارند. در هر صورت اگر بخواهیم فهرستی از میانگین قیمت انواع هتل بر اساس کیفیت و تعداد ستاره تهیه کنیم، نتیجه به شرح زیر می‌شود:

۱ ستاره      ۷۶ تا ۱۹۲ زلوتی

۲ ستاره      ۸۹ تا ۳۵۴ زلوتی

۳ ستاره      ۱۱۰ تا ۴۴۳ زلوتی

۴ ستاره      ۲۱۷ تا ۵۶۳ زلوتی

۵ ستاره      ۴۲۵ تا ۸۰۵ زلوتی

متوسط قیمت مواد غذایی

غذاهای لهستانی در کراکوف

عکس از وب‌سایت basecampstudent.com (عکاس: نامشخص)

صبحانه‌ مقرون به صرفه: اگر هتل یا هاستل محل اقامتتان این وعده‌ مغذی را ارائه نداد، باز هم انتخاب‌های ارزانی در سطح شهر و نزدیکی هتل‌ها وجود دارد که می‌توانید استفاده کنید (۵ تا ۸ زلوتی).

ناهار مقرون به صرفه: اگر در رستوران‌های محلی یا کافه تریاها توقف کنید، می‌توانید با وعده‌های غذایی خوشمزه و ارزان از خودتان پذیرایی کنید (۷ تا ۱۲ زلوتی).

 شام مقرون به صرفه: برای میل کردن یک وعده شام مقرون به صرفه بهتر است از رستوران‌های توریستی با منوی انگلیسی دوری کنید (۱۲ تا ۲۰ زلوتی).

مک دونالد بیگ مک: بیگ مک در کراکوف انتخاب چندان مقرون به صرفه‌ای نیست، مگر اینکه دلتان برای چنین غذاهایی ضعف برود (۷.۹۰ زلوتی).

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به اینکه به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقمند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۱۳۶ و ۱۰۱ زلوتی  تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم‌مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ مرغ (پوست‌کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ بیشتری بپردازید.

هزینه‌ حمل و نقل عمومی در کراکوف

حمل و نقل عمومی در کراکوف

عکس از unsplash (عکاس: Gabriella Bortolussi)

در ادامه جدولی از انواع هزینه‌های حمل و نقل در شهر کراکوف را می‌توانید ببینید:

تاکسی از فرودگاه تا مرکز شهر

۸۹ زلوتی

اتوبوس عمومی از فرودگاه تا مرکز شهر

۴ زلوتی

هر ۳ کیلومتر جابجایی با تاکسی

۱۱ تا ۲۰ زلوتی

تراموا یا اتوبوس در کراکوف

۲.۸۰ تا ۳.۸۰ زلوتی

بلیط یک روزه تراموا و اتوبوس

۱۵ زلوتی

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

در تورهای رایگان پیاده‌روی شرکت کنید

خیابان‌های تاریخی کراکوف

عکس از unsplash (عکاس: Sebastian Kurpiel)

چندین شرکت در کراکوف وجود دارد که چنین تورهایی را برگزار می‌کنند. این کمپانی‌ها هر روز صبح در کلیسای سنت ماری علاقمندان را جمع و برای تماشای شهر قدیمی (اولد تاون) هدایت می‌کنند. سپس در طول بعد از ظهر همین کار را برای بازدید از محله‌ یهودی‌ها تکرار می‌کنند. شرکت در تورهای رایگان پیاده‌روی راهی عالی برای تماشا و آگاهی یافتن از شهر است.

مهمان مردم محلی شوید

احتمالا با سایت کوچ‌سرفینگ آشنایی دارید. ارزان‌ترین اتاق‌ها در کراکوف خوابگاه‌های اشتراکی هستند که حدود ۳۰ تا ۶۰ زلوتی قیمت دارند. احتمالا دوست دارید از پرداخت چنین هزینه‌ای اجتناب کنید. خب مشکلی نیست! سایت کوچ‌سرفینگ راهی عالی برای این کار را پیش روی شما قرار می‌دهد. این سایت فرصتی در اختیار شما می‌گذارد تا  به جای رزرو هتل و هاستل، شب را کنار مردم بومی هر شهر و در خانه‌هایشان آن هم به صورت رایگان سپری کنید! عالی نیست؟ تنها کافی است از قبل در این سایت ثبت‌نام و درخواست خودتان را بفرستید تا احتمالا به زودی توسط شخصی دیگر از مقصد مورد نظرتان به شما پاسخ داده شود. علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، می‌توانید دوستانی از کشورها و فرهنگ‌های دیگری پیدا کنید و به سادگی با سبک زندگی مردم آن منطقه آشنا شوید.

جاهای دیدنی کراکوف

میدان بازار اصلی (Rynek Główny)

مین مارکت زیباترین و همچنین بزرگ‌ترین بازار میدان قرون وسطایی لهستان است. قدمت این میدان با ۴۰,۰۰۰ متر مربع وسعت، به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد. اطراف این میدان تاریخی و مهم پر از خانه‌های زیبای قدیمی، رستوران و کافه است. مرکز این میدان با ساختمان رنسانسی کلاف هال (Sukiennice) که تاریخ ساخت آن به سال ۱۵۵۵ میلادی برمی‌گردد، مزین شده است. میدان مورد بحث میزبان اصلی اجتماعات کراکوف محسوب می‌شود. اگر به این مکان سر زدید، پیشنهاد می‌شود حتما در تورهای اسب و کالسکه‌سواری شرکت و همچنین از غرفه‌های گل و بازار آخر هفته‌ عتیقه دیدن کنید. این میدان علاوه بر کلاف هال، میزبان دو مورد دیگر از جاهای دیدنی کراکوف یعنی کلیسای سنت ماری و جدیدترین موزه‌ شهر یعنی Rynek Underground است.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، تجربه‌ای مانند یک محلی، خوش خوراک‌ها

کلیسای ویرجین ماری (Kosciol Mariacki)

کلیسای ویرجین ماری در گوشه‌ جنوب‌شرقی میدان Rynek قرار دارد و عمدتا به خاطر تاجک‌های مخروطی شکلش تحسین می‌شود. برج شمالی این کلیسا ۸۰ متر ارتفاع دارد. راس هر ساعت، موزیکی به نام Hejnał mariacki در این برج نواخته می‌شود.  فضای داخلی کلیسا متفاوت و آثار سبک باروک با وجود رنگ‌آمیزی، نقاشی سنگ مرمر کف و محراب و تزئینات زیبا کاملا در آن مشهود است. این بنای گوتیکی آجری در اوایل قرن سیزدهم ساخته شد، ولی در قرن چهاردهم بازسازی شده است. کلیسای یاد شده به خاطر شمایل مقدس حجاری شده چوبی شهرت دارد که اثر ویت اشتاوس است. بازدید از این بنای باشکوه جزو بایدهایی است که در سفر به کراکوف پیشنهاد می‌شود از دست ندهید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عاشقان معماری و هنر

کلاف هال (Sukiennice)

قدمت ساخت کلاف هال که اولین مرکز خرید مخفی جهان محسوب می‌شود، به قرون وسطی و سال ۱۵۵۵ میلادی باز می‌گردد. امروزه غرفه‌هایی در طبقه‌ همکف، انواع سوغاتی از جمله عروسک‌های زیبای چوبی، تخم‌مرغ‌های رنگ شده، منسوجات منقوش و جواهرات طلایی و کهربایی را به فروش می‌رسانند. علاوه بر این، در طبقه‌ بالایی، یک گالری هنری قرن نوزدهمی باشکوه، ولی کمتر دیده شده، وجود دارد که آثاری تاریخی از یان ماتیکو (هنرمند نقاش لهستانی) و آثار انتزاعی محبوبی متعلق به استانسیلاو ویتکویز (نگارگر لهستانی مشهور به Witkacy) را در آن به نمایش گذاشته‌اند.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، عاشقان خرید، عاشقان معماری و هنر

نکته‌:

این بنا در طول شب بسیار خیره‌کننده به نظر می‌رسد.

کلاف هال

کارخانه‌ اسکار شیندلر

احتمالا تا کنون فیلم فهرست شیندلر، شاهکار فراموش نشدنی استیون اسپیلبرگ را دیده‌ یا دست‌کم اسم آن را شنیده‌اید. اسکار شیندلر، یک نازی بود که جان صدها لهستانی یهودی را با استخدام آن‌ها در کارخانه‌اش نجات داد. امروزه این کارخانه به‌عنوان یک موزه‌ مربوط به واقعه‌ هولوکاست در کراکوف فعالیت می‌کند. استفاده از تصاویر گرافیکی، تصاویر متغیر سه بعدی، پیام‌های ویدیویی و نمایشگرهای تعاملی دارای ترتیب زمانی از لحظه‌ ورود نازی‌ها به لهستان در سال ۱۹۳۹ میلادی و انقراض و کشتار مردم لهستان تا آزادی آن در سال ۱۹۴۵ میلادی اطلاعات مفید و کاملی ارائه می‌دهد. اگر به تاریخ جنگ جهانی دوم و تبعات آن علاقمند هستید، به هیچ وجه تماشای این موزه را از دست ندهید.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ

نکته‌:

اگر زمان کافی داشتید، می‌توانید از موزه‌ هنرهای معاصر در همسایگی کارخانه دیدن کنید.

قلعه سلطنتی واول (Wawel)

قلعه‌ واول روی تپه‌ای در جنوب اولد تاون یا شهر قدیمی واقع شده است. این قلعه با سازه‌هایی در اطراف حیاط مرکزی‌اش، سبکی گوتیکی دارد و به دستور کازیمیر سوم که بین سال‌های ۱۳۳۳ تا ۱۳۷۰ میلادی حکومت می‌کرد، ساخته شده است. قلعه‌ یاد شده در قرن چهاردهم بازسازی شد. از جمله دیدنی‌های این قلعه می‌توان به جواهرات سلطنتی لهستان در خزانه‌‌داری، مقبره‌‌های سلطنتی و نقاشی‌های دیواری روسی در کلیسای جامع و همچنین ساختمان‌های بسیار تزئینی به علاوه‌ مجموعه‌های هنری در خود قلعه اشاره کرد. بازدید از تمام این محدوده حدود نیمی از روز زمان می‌برد. پس با آمادگی کامل از آن دیدن کنید. این قلعه‌ در انتهای جاده‌ شاهی کراکوف قرار دارد.

مناسب برای: عاشقان معماری و هنر، مشتاقان تاریخ، عاشقان طبیعت

نکته‌:

راهنماهای صوتی به زبان انگلیسی، لهستانی، آلمانی، روسی و فرانسوی در دسترس هستند.

خیابان فلوریانسکا (Ulica Florianska)

فلوریانسکا یکی از خیابان‌های اصلی و مشهور کراکوف در اولد تاون محسوب می‌شود که همیشه پر از جنب و جوش است. ساختمان‌های بازسازی‌ شده‌ این خیابان میزبان فروشگاه‌های ردیف شده‌ای است که انواع و اقسام کالاها مانند پوشاک، سوغاتی، جواهرات، اجناس چرمی صنعتی و انواع نوشیدنی را به فروش می‌رسانند. علاوه بر مغازه‌ها، تعدادی از کافه‌ ها و رستوران های کراکوف و برخی کلوپ‌ها نیز در این خیابان قدیمی وجود دارد. خیابان فلوریانسکا پس از حمله‌ تاتارها در سال ۱۲۴۱ میلادی و ویرانی‌های به جا مانده در سال ۱۲۵۷ میلادی ساخته شد. خیابان مذکور از مسیر سلطنتی کراکوف شروع  و در امتداد شمال‌غربی میدان اصلی (Rynek) تا دروازه‌ سنت فلورین کشیده می‌شود.

مناسب برای: سفرهای لوکس، به همراه دوستان، مشتاقان تاریخ، عاشقان خرید، عاشقان معماری و هنر، خوش‌خوراک‌ها، زوج‌های جوان

نکته‌:

از آنجایی که فلوریانسکا خیابانی توریستی به شمار می‌رود، قیمت‌ها در آن نسبت به دیگر نقاط شهر کمی بیشتر است.

منطقه‌ یهودی‌ها (Kazimierz)

Kazimierz منطقه‌ای تاریخی و یهودی‌نشین در کراکوف است که از زمان تأسیس در قرن چهاردهم میلادی تا اوایل قرن نوزدهم با شاخه‌ای از رودخانه‌ ویستولا واقع در جنوب شهر قدیمی کراکوف جدا و به صورت مستقل اداره می‌شد. به مدت چند قرن مردم مسیحی و یهودی در این ناحیه به صورت مسالمت آمیز زندگی می‌کردند. یهودی‌ها در بخش شمال‌شرقی این منطقه ساکن بودند تا اینکه در سال ۱۹۴۱ ارتش نازی آن‌ها را به محله‌ کلیمی‌های کراکوف در عرض رودخانه‌ Podgórze منتقل کرد. به طور کلی چیز زیادی برای اکتشاف در این ناحیه وجود ندارد، اما اگر به تاریخ علاقمند هستید و دوست دارید کمی با فرهنگ یهودی‌ها آشنا شوید، بازدید از Kazimierz (کازمیرز) پیشنهاد می‌‌شود.

مناسب برای: مشتاقان تاریخ، تجربه‌ای مانند یک محلی

منطقه یهودی نشین کراکوف

تماشای کنسرت‌های شوپن در کاخ بونروفسکی (Bonerowski Palace)

به احتمال زیاد با فردریک شوپن، آهنگساز و پیانیست شهیر لهستانی، آشنایی دارید. آهنگساز  و نوازنده‌ای بسیار مسلط که تعدادی از بهترین شاهکارهای موسیقی کلاسیک را خلق کرده است. یکی از بهترین کارهایی که در طول شب می‌توانید انجام دهید، رفتن به کاخ بونروفسکی و تماشای اجراهای منظم و زنده‌ پیانو کنسرتوها و آثار زیبای این آهنگساز توسط نوازندگان مجرب است. توصیه می‌کنیم اگر به موسیقی پیانو علاقمند هستید، برای یکی دو ساعت هم که شده حتما برای شنیدن آثار جاودانه‌ شوپن در فضایی کاملا کلاسیک وقت بگذارید.

مناسب برای: شب زنده‌داران، عاشقان معماری و هنر

کوه‌های تاتراس (Tatry)

رشته‌ کوه‌های تاتراس بخشی از محدوده‌ کوه کارپات محسوب می‌شوند که طبیعتی خشن و در عین حال زیبا دارد. این رشته‌های مرتفع و برفی ۵۳ کیلومتر طول دارند که از قله‌های بلند تا دریاچه دره‌های زیبا را شامل می‌شود. دریاچه‌هایی که نشانه‌ای از رسیدن به مرز اسلواکی محسوب می‌شوند. طبیعت ناب این منطقه‌ کوهستانی میزبان جنگل‌های صنوبر است که خود محل زندگی حیواناتی از جمله گوزن، سیاه‌گوش‌، شوکا، خرس قهوه‌ای (به ندرت) و انواع پرنده‌ شکاری به شمار می‌رود. این کوه‌های زیبا تعدادی از بهترین مسیرهای پیاده‌روی و کوهنوردی لهستان را از ماه مه تا سپتامبر و همچنین بهترین پیست‌های اسکی از ماه نوامبر تا ماه می را در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارند. اصلی‌ترین پیست اسکی لهستان در کوه‌های تاتراس، Zakopane است.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، سفرهای لوکس، تجربه‌ای مانند یک محلی، عاشقان طبیعت

نکته‌:

هنگام کوهپیمایی همیشه در مسیرهای مشخص بمانید. ۲۷۵ کیلومتر مسیر نشانه‌گذاری شده وجود دارد که طی کردن آن بسیار دشوار است.

قایق‌سواری در رودخانه‌ دوناجک (Dunajec)

تنگه‌ رودخانه‌ دونجاک واقع در کوه‌های Pieniny (جنوب شرقی کراکوف) چشم‌اندازهای ناهمواری را فراهم آورده است که جزو چشمگیرترین مناظر لهستان محسوب  و در حال حاظر به عنوان پارک ملی حفاظت می‌شوند. در فصل تابستان این منطقه کانون پیاده‌روی و دوچرخه سواری است. تعدادی قلعه‌ قرون وسطایی در این ناحیه پراکنده شده که مشهورترین آن‌ها قلعه‌ Niedzica است. علاوه بر قلعه‌ها، می‌توان چندین صومعه، کلیسای چوبی و دهکده‌ چشمه‌ آب گرم Szczawnica را پیدا کرد که روی مرز لهستان با اسلواکی قرار دارد و در طول زمستان مقصدی عالی برای انجام ورزش هیجان‌انگیز اسکی به شمار می‌رود. با این وجود، اغلب مردم برای قایق‌سواری سنتی روی رودخانه‌ دونجاک از این ناحیه بازدید می‌کنند. می‌توانید از ماه آوریل تا اکتبر در تورهای خاص شرکت و از قایق‌سواری لذت ببرید.

مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، زوج‌های جوان، به همراه دوستان، خانواده، عاشقان طبیعت

نکته‌:

جریان این رودخانه آرام است و نباید انتظار آبشارهای کوچک و بزرگ را داشته باشید.

پارک ملی اوجکوف (Ojcow National Park)

اوجکوف پارکی ملی و بسیار زیبا در کراکوف است که در سال ۱۹۵۶ تأسیس شده و نامش از روستایی به همین اسم گرفته شده است. بد نیست بدانید فردیک شوپن در سال ۱۸۲۹ میلادی از این روستا بازدید کرد. پارک اوجکوف در واقع کوچک‌ترین پارک ملی لهستان محسوب می‌شود که ناحیه‌ای به وسعت ۱۴.۴۰ کیلومتر مربع را دربرمی‌گیرد. از جمله جاذبه‌های این پارک می‌توان به رودخانه‌ پرادنیک، ۴۰۰ غار، قله‌های عجیب سنگ آهکی و ستون‌هایی سنگی بلندی که مشهورترین آن‌ها هرکول نام دارد، اشاره کرد. پارک مذکور همچنین از نظر زیستی بسیار غنی است و بیش از ۵۵۰۰ گونه حیوانی در آن زندگی می‌کند. علاوه بر همه‌ این‌ها، یک قلعه‌ گوتیک قرن چهاردهمی در مرکز پارک وجود دارد که تماشای آن پیشنهاد می‌شود. از جمله تفریحاتی که می‌توانید از انجام آن‌ها در این پارک لذت ببرید، باید به پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، صخره‌نوردی، گشت‌و‌گذار در غارها و قایق‌سواری اشاره کرد.

پارک ملی اوجکوف

 مناسب برای: افراد دنبال آرامش و سکوت، مشتاقان تاریخ، عشاقان معماری و هنر، عاشقان طبیعت

نکته‌:

پارک اوجکوف با ماشین، ۴۵ کیلومتر از کراکوف فاصله دارد. هنگام سفر حتما یک نقشه به همراه داشته باشید.

بالون سواری

بچه‌ها و احتمالا بزرگ‌ترها برای بالون سواری بر فراز آسمان شهر کراکوف هیجان‌زده خواهند شد. این تفریح جذاب برای تمام افراد خانواده مناسب است. کافی است در یکی از تورها ثبت نام کنید تا اگر هوا مناسب بود درون یک بالون هوای گرم به تماشای مناظری پانوراما از شهر بپردازید. یادتان باشد حتما دوربین عکاسی یا تلفن هوشمند همراه داشته باشید.

مناسب برای: خانواده، تجربه‌ای مانند یک محلی

نکته‌:

اگر ترس از ارتفاع دارید به هیچ‌وجه چنین تجربه‌ای پیشنهاد نمی‌شود. همانطور که گفتیم بالون‌ها تنها در صورت مساعد بودن هوا به پرواز در می‌آیند، بهتر است از قبل وب سایت آن را بررسی کنید.

بالون سواری در کراکوف

عکس از وب‌سایت timago.com (عکاس: نامشخص)

غار اژدها (Smocza Jama)

پس از بازدید از قلعه‌ واول، مطمئن شوید زمانی را هم برای بازدید از غار اژدها صرف می‌کنید. این غار مشهورترین غار در سراسر لهستان است، زیرا به خاطر افسانه‌ اژدهایی شناخته می‌شود که زمانی در این مکان ساکن بود! اگر دوست دارید در مورد این افسانه‌ قدیمی بیشتر بدانید، بدون شک بازدید از غار می‌تواند کمک مفیدی باشد. به علاوه در دهانه‌ خروجی غار هم می توانید با یک اژدهای نفس آتشین روبرو شوید!

مناسب برای: تجربه‌ای مانند یک محلی، مشتاقان تاریخ، عاشقان طبیعت

نکته‌ها:

ورود به غار تنها از ماه آوریل تا اکتبر امکان‌پذیر است.

بهتر است دیدن غار را به بعد از بازدید قلعه‌ واول موکول کنید، چرا که تنها مسیر رفت وجود دارد.

نویسنده: علی نظرپور

از کجا شروع کنیم

بهترین زمان سفر به کراکوف؛ فلورانس لهستان

نقشه جاهای دیدنی، هتل‌ها و رستوران‌ها

map