۱۰ نکته برای حفظ امنیت خانواده در سفرهای خارجی

حمیده کریمی | جمعه, ۶ فروردین ۹۵ ساعت ۱۹:۰۰

حملات تروریستی اخیر در شهرهای بزرگ دنیا، به خصوص حادثه‌ای که در یک فرودگاه بزرگ بین‌المللی در بروکسل رخ داد، موجب بروز نگرانی برای افرادی شده است که قصد سفر تفریحی به خارج از کشور را دارند یا به خاطر مسائل کاری و درسی مجبور به سفر خارجی هستند. در این مقاله با چند نکته‌ی ضروری برای حفظ امنیت خود و خانواده در سفرهای خارجی آشنا می‌شویم. با کجارو همراه باشید.

خبرهایی که از گوشه و کنار دنیا مبنی بر حملات تروریسستی و بمب‌گذاری در اماکن عمومی به گوش می‌رسد، موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها شده است. خانواده‌هایی که برای سفر خارجی برنامه‌ریزی می‌کردند و شاید اکنون به دنبال جابه‌جا کردن پروازها یا لغو سفر خود هستند. کودکان نیز با دیدن تصاویر و شنیدن اخبار مربوط به این ناآرامی‌ها، ممکن است برای سفری که در پیش دارند، دچار ترس و وحشت شده باشند.

امنیت در سفر خارجی

امنیت در سفر خارجی

در بیشتر اوقات، سفرهای بین‌المللی سفرهای امنی هستند که تجربیات جدید و لذت‌بخشی برای خانواده به دنبال خواهند داشت.

Donna Scaramastra Gorman که همسرش در وزارت امور خارجه در مسکو کار می‌کند، در کتاب خود تحت عنوان ?Am I Going to Starve to Death حاصل تجربیات شانزده ساله‌ی خود از سفر به کشورهای گوناگون و قرار گرفتن در شرایط سخت را گرد آوری کرده است.

امنیت در سفر خارجی

امنیت در سفر خارجی

او به خانواده‌ها توصیه می‌کند که در سفر به کشورهای خارجی و قرار گرفتن در موقعیت‌های سخت و ناخواسته، این هشدارها را جدی بگیرند:

قبل از سفر تحقیق کنید

قبل از اینکه سفرتان را آغاز کنید، درباره‌ی مقصد مورد نظرتان از طریق سایت وزارت امور خارجه یا منابع معتبر دیگر، تحقیق کنید. اگر وزارت امور خارجه به شما توصیه می‌کند که از این سفر صرف نظر کنید، این توصیه را جدی بگیرید و این سفر را لغو کنید و فرزندانتان را نیز به کشور مورد نظر نفرستید.

با سفارت‌خانه در تماس باشید

قبل از اینکه سوار هواپیما شوید، در برنامه‌ی ثبت نام هوشمند مسافران وزارت امور خارجه ثبت نام کنید. در این صورت اگر خطری تهدیدتان کند، سفارت به شما اطلاع‌رسانی خواهد کرد. هنگام بلایای طبیعی یا حملات تروریستی، شما نیاز دارید که سفارت از حضور شما در آن کشور مطلع باشد تا در شرایط اضطراری به شما کمک کند یا در صورت لزوم شما را از آن کشور خارج کند.

از اخبار محلی اطلاع کسب کنید

اخبار محلی را از طریق تلویزیون یا منابع محلی انگلیسی‌زبان دنبال کنید. سری به شبکه‌های اجتماعی بزنید تا از اوضاع و احوال اطرافتان با خبر شوید. گرچه این شبکه‌های اجتماعی همیشه هم اخبار موثقی ندارند اما درباره‌ی حوادثی که در نزدیکی شما در حال وقوع است به شما هشدار می‌دهند. از نزدیک شدن و شرکت کردن در اجتماعات بزرگ، تظاهرات سیاسی، اعتراضات و شورش‌ها پرهیز کنید. شاید این نکته بدیهی به نظر برسد. اما بسیاری از تماشاچیان کنجکاو این اجتماعات، دچار آسیب شده‌اند و با دنبال کردن شلوغی‌ها در یک شرایط خطرناک و ناخواسته قرار گرفته‌اند.

امنیت در سفر خارجی

کودکان را از قبل آماده کنید

باید قبل از سفر خودتان را برای حوادثی که ممکن است پیش بیاید آماده کنید. از آتش‌سوزی و بمب‌گذاری در مترو گرفته تا گم کردن ایستگاه. در هنگام آتش‌سوزی و بمب‌گذاری باید به دستورالعمل‌های پلیس برای تخلیه‌ی ایستگاه توجه کنید. قبل از سفر به کودکان بگویید که در صورت جا ماندن یا گم شدن در مترو، در اولین ایستگاه پیاده شوند و جایی نروند. به آنها اطمینان بدهید که تنها در این صورت می‌توانید به راحتی پیدایشان کنید. ما هرگز نمی‌دانیم که چه حوادثی پیش روی ما است. باید قبل از سفر، به کودکان خود بیاموزید که از اجتماعات پرهیز کنند، به اطراف خود توجه داشته باشند، به غرایز خود اطمینان کنند و اگر احساس می‌کنند که اتفاق مشکوکی در حال وقوع است، بزرگترها را خبر کنند یا از آن موقعیت، فاصله بگیرند. ممکن است صحبت کردن از این شرایط، موجب ترس کودکان شود. ولی چاره‌ای نیست. شما باید آنها را برای شرایط سخت آماده کنید تا عکس‌العمل مناسبی داشته باشند.

امنیت در سفر خارجی

امنیت در سفر خارجی

کودکان را امتحان کنید

هنگامی که بیرون از هتل یا خانه هستید از بچه‌ها بخواهید که شما را به سمت خانه یا هتل هدایت کنند. آنها باید بتوانند هنگام گم شدن، راه برگشت به خانه یا محل اسکان خود را پیدا کنند.

تلفن همراهتان را شارژ کنید

شما و فرزندانتان باید گوشی‌هایی با شارژ کامل به همراه تمامی شماره تماس‌های ضروری به همراه داشته باشید. بد نیست که شارژر قابل حمل نیز همراهتان باشد چرا که در شرایط اضطراری، میزان استفاده از گوشی همراه افزایش پیدا می‌کند. حتما شماره‌ها و آدرس‌های همدیگر را علاوه بر ذخیره کردن در گوشی، به خاطر بسپارید. بچه‌های بزرگ‌تر می‌توانند راه برگشت را به راحتی پیدا کنند. به بچه‌های کوچک‌تر یاد بدهید که در شرایط اضطراری فقط از پلیس کمک بگیرند.

امنیت در سفر خارجی

به اشیای داخل کیفتان توجه کنید

شما و فرزندانتان باید کارت‌های شناسایی و پول نقد وجه رایج کشور مقصد را همواره به همراه داشته باشید. وقتی بیرون می‌روید، کارت هتل محل اقامتتان را در جیب فرزندانتان بگذارید یا نشانی محل اقامتتان را روی برگه‌ای بنویسید و از کودکان بخواهید که آن را همیشه به همراه داشته باشند. دقت کنید که کارت اعتباری شما به اندازه‌ی کافی اعتبار داشته باشد که در شرایط اضطراری بتوانید یک یا چند بلیت هواپیما در کشور مقصد تهیه کنید.

امنیت در سفر خارجی

از کودکانتان عکس بگیرید

هنگامی که قصد دارید بیرون بروید و در یک مکان پر‌رفت‌و‌آمد گردش کنید، قبل از رفتن از همه‌ی فرزندانتان عکس بگیرید. پلیس محلی با در اختیار داشتن عکس جدید از کودکان شما به همراه آخرین پوششی که داشته‌اند، به سادگی می‌تواند آنها را شناسایی کند و در صورت گم شدن، راحت‌تر آنها را پیدا خواهد کرد.

امنیت در سفر خارجی

خودتان را برای حوادث گوناگون آماده کنید

فکر کردن درباره‌ی وقایع ناگواری که ممکن است در سفر پیش بیاید ناراحت‌کننده است. اما پیش‌بینی کردن حوادث و ایجاد آمادگی برای مقابله با آنها به شما قدرت و اعتمادبه‌نفس می‌دهد. این آمادگی و قدرت، باعث می‌شود که با خیال راحت سفر کنید. بنابراین قبل از سفر با کودکانتان با توجه به سن و سالشان درباره‌ی وقایع احتمالی و برنامه‌ریزی‌تان صحبت کنید.

امنیت در سفر خارجی

نکات اساسی و مهم را فراموش نکنید

گرچه این روزها همه نگران حملات تروریستی و بمب‌گذاری در هواپیماها و فرودگاه‌ها هستند، اما این‌ها، تنها تهدیدات جدی برای خانواده‌ها در سفرهای خارجی محسوب نمی‌شوند. اگر می‌خواهید سفر امنی به همراه خانواده داشته باشید، نکات مهم دیگر را نیز از یاد نبرید. از جمله اینکه قبل از سفر اطمینان حاصل کنید که واکسیناسیون مورد نیاز را انجام داده‌اید و بیمه‌ی درمانی مناسب دارید که خدمات مختلف را پوشش می‌دهد. کمربندهای ایمنی را ببندید. به محیط اطرافتان توجه داشته باشید و تا زمانی که از سلامت آب و مواد غذایی مطمئن نیستید از خوردن آنها اجتناب کنید.

امنیت در سفر خارجی

مطالب مرتبط:

منبع time

دیدگاه